image

Toezichthouders: minister negeert regels spoedprocedure AIVD-bevoegdheden

dinsdag 2 juli 2024, 15:14 door Redactie, 12 reacties

Voormalig minister De Jonge van Binnenlandse Zaken heeft zich niet gehouden aan de regels die gelden voor de spoedprocedure waarbij de bewindsman mondeling toestemming aan de AIVD geeft voor de inzet van bijzondere bevoegdheden. Dat stellen toezichthouders CTIVD en TIB in een brief aan de voormalig bewindspersoon, waarin ze over een zorgelijke ontwikkeling spreken.

De Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) toetst vooraf of de inzet van een aantal bijzondere bevoegdheden door de AIVD en de MIVD rechtmatig is. Het oordeel van de TIB is bindend. De inlichtingendiensten dienen een dergelijk verzoek bij de betreffende minister in. Als de minister toestemming geeft, gaat het verzoek door naar de TIB. Als de Toetsingscommissie oordeelt dat de toestemming van de minister rechtmatig is, mogen de diensten de bevoegdheid inzetten.

De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017) biedt de mogelijkheid tot een spoedprocedure, waarbij de minister mondeling toestemming aan de AIVD geeft die de bevoegdheid vervolgens kan gebruiken, voordat het oordeel van de TIB heeft plaatsgevonden. Een voorwaarde om de spoedprocedure in te zetten is dat de mondelinge toestemming van de minister alsnog ‘onverwijld’ schriftelijk aan de TIB ter toetsing wordt voorgelegd.

Deze verplichting blijkt het afgelopen jaar door voormalig minister De Jonge in de meeste gevallen niet te zijn nageleefd. Iets wat de toezichthouders een zorgelijke ontwikkeling noemen. "Wanneer de AIVD een voorschot neemt op de rechtmatigheidstoets van de TIB, verwachten de TIB en CTIVD dat dit uiterst zorgvuldig gebeurt. Daaronder valt ook het onverwijld voorleggen van de inzet van de bevoegdheid ter toetsing aan de TIB", zo schrijven de toezichthouders in een brief aan De Jonge.

Wanneer de TIB oordeelt dat de toestemming niet gegeven had mogen worden, moet alle informatie die de AIVD in de tussentijd verzamelde worden vernietigd. Ook is dan de privacy van de persoon of organisatie ten onrechte geschonden. Hoe meer dagen er tussen de mondelinge toestemming en controle door de TIB zitten, hoe lastiger het wordt om te achterhalen waar de informatie uit een operatie in de tussentijd terecht is gekomen, zowel binnen als buiten de AIVD. "Hierdoor neemt de kans op compliance incidenten toe", waarschuwen de toezichthouders. Die vragen De Jonge afsluitend om zich aan de gestelde voorwaarde te houden.

Reacties (12)
02-07-2024, 16:02 door Anoniem
Niet echt een verrassing van minister de Jonge....
02-07-2024, 16:31 door Anoniem
De Jonge heeft een Mark Rutte geheugen, namelijk heel selectief in wat te herinneren maar vooral wat niet.
02-07-2024, 17:49 door Anoniem
Wat een verrassing. WWaarom zou een kabinet/minister zich aan de regels houden?
Zij vinden zich zo belangrijk.
"L'État, c'est moi"
02-07-2024, 17:49 door Anoniem
Toen hij naar Rotterdam vertrok, …
Gaat een puinzooi worden daar, als hij burgemeester wordt.
02-07-2024, 19:32 door karma4
Een spoedklus is er met reden.
Laten we de spoedgevallen van ziekenhuizen er eens bij nemen. Alleen met toestemming vooraf en als iedereen het er mee eens zullen we het over de mogelijkheden van een zorgverlening hebben.
Wat is de schade bij niet onderzoeken door AIVD, wie gaat die vergoeden?
02-07-2024, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Toen hij naar Rotterdam vertrok, …
Gaat een puinzooi worden daar, als hij burgemeester wordt.
Nahhh, valt wel mee hoor! Het is eerder het geval dat de Rotterdammers een puinzooi van de Jonge maken, lol, het zijn taaie rakkers die zich niet laten beïnvloeden en gewoon lekker eigenwijs zijn op z'n Nederlands.
02-07-2024, 21:45 door Anoniem
Door karma4: Een spoedklus is er met reden.
Laten we de spoedgevallen van ziekenhuizen er eens bij nemen. Alleen met toestemming vooraf en als iedereen het er mee eens zullen we het over de mogelijkheden van een zorgverlening hebben.
Wat is de schade bij niet onderzoeken door AIVD, wie gaat die vergoeden?

Als het echt een spoedklus is, geef dan maar de reden aan. Wie gaan er dan nu dood.
Wat is er nu zo urgent (dagen voordat een nieuw kabinet aantreed), dan dit niet een week, een maand of een zomer kon wachten.
Waarom kon de normale procedure door de (demissionaire) minster gevolgd worden?


En vwb de schade.
Laat Den Haag het maar eens een keer voorrekenen. Dan weten wij (de burgers) hoeveel gebakken lucht er in en door Den Haag verkocht wordt (of niet)
Maar er worden nooit cijfers verstrekt, of een case als voorbeeld toegelicht.
Alleen katjes in het donker knijpen.
En dat in een democratische rechtstaat. Waar is de verantwoording die afgelegd behoort te worden aan de burgers?
02-07-2024, 21:59 door Reinder
Door karma4: Een spoedklus is er met reden.
Laten we de spoedgevallen van ziekenhuizen er eens bij nemen. Alleen met toestemming vooraf en als iedereen het er mee eens zullen we het over de mogelijkheden van een zorgverlening hebben.
Wat is de schade bij niet onderzoeken door AIVD, wie gaat die vergoeden?

Niemand zegt dat de AIVD niet soms met spoed zaken moet doen of onderzoeken, dat is de kwestie niet.
De kwestie is dat de wet voorschrijft dat als de AIVD een spoedzaak heeft en de minister geeft mondeling toestemming, dat de minister dan daarna alsnog zo snel mogelijk de in de wet vastgelegde procedure moet volgen en het moet voorleggen aan de TIB. Dit laatste is dus door de minister niet gedaan.

Het gaat er dus niet om dat de AIVD geen spoedeisende zaken mag afhandelen, het gaat er om dat de minister zich aan de wet moet houden en dat niet heeft gedaan, en dat is kwalijk omdat de kern van een rechtstaat is dat de overheid zich aan de wet houdt, en een kenmerk van een politiestaat is dat inlichtingendiensten zomaar mogen doen wat ze maar willen zonder toetsing voor- of zelfs maar achteraf.
03-07-2024, 09:04 door Anoniem
'Foei' zeggen als hij vertrekt en dan zeggen dat het "een zorgelijke ontwikkeling" is.
Trap er niet in, ze maken zelf onderdeel uit van deze ontwikkeling en het toneelspel.
03-07-2024, 14:47 door Anoniem
Door Reinder:
Door karma4: Een spoedklus is er met reden.
Laten we de spoedgevallen van ziekenhuizen er eens bij nemen. Alleen met toestemming vooraf en als iedereen het er mee eens zullen we het over de mogelijkheden van een zorgverlening hebben.
Wat is de schade bij niet onderzoeken door AIVD, wie gaat die vergoeden?

Niemand zegt dat de AIVD niet soms met spoed zaken moet doen of onderzoeken, dat is de kwestie niet.
De kwestie is dat de wet voorschrijft dat als de AIVD een spoedzaak heeft en de minister geeft mondeling toestemming, dat de minister dan daarna alsnog zo snel mogelijk de in de wet vastgelegde procedure moet volgen en het moet voorleggen aan de TIB. Dit laatste is dus door de minister niet gedaan.

Het gaat er dus niet om dat de AIVD geen spoedeisende zaken mag afhandelen, het gaat er om dat de minister zich aan de wet moet houden en dat niet heeft gedaan, en dat is kwalijk omdat de kern van een rechtstaat is dat de overheid zich aan de wet houdt, en een kenmerk van een politiestaat is dat inlichtingendiensten zomaar mogen doen wat ze maar willen zonder toetsing voor- of zelfs maar achteraf.

M.I. zitten we met Wilders zitten we in een overgangssituatie naar politiestaat, tenzij Schoof nog een netwerk (én kennis) heeft Wilders te tackelen op een manier dat we die nooit meer terugzien. AIVD-MIVD zal wellicht ingezet worden een aantal traditionele politietaken (oplossen van misdrijven) te verhinderen, of te bespoedigen. Ik hoop op het laatste, maar dat is misschien wishful thinking.

Een aantal misdrijven die niet opgelost werden, hebben een politieke component, en volgens mij is het lekken van deze informatie over de Jonge, een teken van het onderling kissebissen wie het in de schoenen te schuiven is. Het liefst natuurlijk een buitenlandse mogendheid ', maar ik denk dat er gezien het Holland Dossier er weinig vrijwilligers op de internationale podia bij de nevendiensten van AIVD-MIVD zijn die dit spelletje nog mee willen spelen, maar de media is onwelwillend deze beerput echt open te trekken (gaat deels over henzelf), dus moet het van de politie komen, en die kan dus door AIVD-MIVD, gehinderd worden.

De voortekenen vind ik beangstigend. Ik vraag me af wat de Jonge heeft proberen te verdoezelen met het misbruik maken van zijn positie en welke smetjes hij via AIVD trachtte weg te poetsen.

Welke AIVD-er zich voor dat karretje liet spannen, en onder welk team en wiens verantwoordelijkheid die viel. Indien ze bij de AIVD geen interne controle hebben op de legitimiteit van de aansturing van bovenaf, en de medewerkers geen mentale radar hebben of hun opdrachtje wel door de beugel kan, en welk politiek doel de actie dient, onder het mom 'staatsveiligheid'.

Staatsveiligheidsdienst wordt niet altijd ingezet om de staat te beveiligen, maar sporen van de tot standkoming van machtsbolwerken waar personen nu nog actief in opsporingsapparaat, media of politiek, bij betrokken waren, weg te werken.
03-07-2024, 18:47 door Anoniem
Nou, niemand hoeft zich straks meer zorgen te maken. Met Dick Schoof op de troon wordt elke toetsingsvereiste afgeschaft, en de bijbehorende toezichthouders erbij. Of misschien mogen ze nog een beetje windowdressing doen.
05-07-2024, 11:09 door Anoniem
Classic: de AIVD, onze zogenaamde hoeder van de democratische rechtsstaat, heeft zelf lak aan de wet. Betekent ook dat je deze club niet kunt vertrouwen. Gezien de nieuwe 'sleepnet' bevoegdheden zou ik iedereen adviseren om standaard TOR te gebruiken. Zeker niet perfect, maar beter dan je verkeersdata klakkeloos in bulk te laten verzamelen door die figuren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.