image

Overheid gaat communicatie met burgers via AI-chatbots testen

dinsdag 2 juli 2024, 14:37 door Redactie, 4 reacties

De overheid gaat de komende jaren testen of het door middel van generatieve AI, zoals chatbots, beter met burgers kan communiceren. Dat heeft voormalig staatssecretaris voor Digitalisering vorige week aan de Tweede Kamer laten weten. Verschillende partijen in de Tweede Kamer hadden vragen gesteld over de overheidsvisie op generatieve AI en de inzet van de technologie door overheidsinstanties.

Zo wilde de SP weten of de staatssecretaris van plan is om op grote schaal chatbots in te zetten bij de Rijksoverheid. "Zoals ook opgenomen in de overheidsbrede visie, kan generatieve AI mogelijk van meerwaarde zijn als het gaat om het verbeteren van de overheidscommunicatie met inwoners. Dit zou in sommige gevallen bijvoorbeeld kunnen gaan om chatbots. Via pilots wil de overheid dit de komende jaren (op beperkte schaal) verder beproeven", antwoordt Van Huffelen (pdf).

De voormalige staatssecretaris voegt toe dat dit ook geldt voor het inzetten van generatieve AI voor het verbeteren van overheidsdienstverlening. "Bijvoorbeeld de inzet van deze technologie om burgers proactiever te helpen bij het wijzen op welke regelingen zij recht hebben."

De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.

Het experimenteren met generatieve AI zorgde ook bij de BBB voor vragen. Zo wilde de partij weten welke pilots er allemaal lopen, hoe die ontworpen zijn en welke grondslagen hieraan ten grondslag liggen. "De nadere vormgeving van deze pilot in het kader van de realisatie van de visie op generatieve AI vindt momenteel nog plaats. In dit (ontwerp)traject zullen actief medeoverheden, uitvoeringsorganisaties en andere relevante stakeholders worden betrokken", antwoordt Van Huffelen. Eind dit jaar zal de nieuwe staatssecretaris voor Digitale Zaken met een update over de voortgang komen.

Reacties (4)
Gisteren, 14:55 door Anoniem
En wie mag dan bepalen of een issue lekker doortastend en werkelijk opgelost is?
Doet die intelligente computer dat ook?
Gisteren, 14:59 door Anoniem
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
Gisteren, 15:54 door Anoniem
Ughh.. Dan krijg je geen mens meer aan de lijn... Vraag me af wat ze met de huide banen gaan doen...
Eigenlijk zouden bedrijven belasting moeten betalen voor ieder die ze ontslaan in verband met automatiseren aangezien er dan meer mensen zonder baan rondlopen en dus de overheid (de belastingbetaler) deze mensen van een werkloosheidsuitkering moet voorzien.
Gisteren, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
Ze kan dus zo aan de slag als chat support is wat je zegt.

Ik ben niet tegen de inzet van LLM hier als het gekoppeld zit aan een eigen database.
Want ik kan van alle keren dat ik met de overheid moest communiceren zeggen dat er 0 keer meteen iets zinnigs uit kwam waaruit bleek dat ze uberhaubt de vraag begrepen die gesteld was.

Als je ze uberhaubt al aan de lijn krijgt (denk aan belastingdienst) dan heb ik meer aan een bot die het zelfde voorgekauwde antwoord geeft maar ik niet 3 uur een lijn voor bezet moet houden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.