image

Overheid gaat communicatie met burgers via AI-chatbots testen

dinsdag 2 juli 2024, 14:37 door Redactie, 17 reacties

De overheid gaat de komende jaren testen of het door middel van generatieve AI, zoals chatbots, beter met burgers kan communiceren. Dat heeft voormalig staatssecretaris voor Digitalisering vorige week aan de Tweede Kamer laten weten. Verschillende partijen in de Tweede Kamer hadden vragen gesteld over de overheidsvisie op generatieve AI en de inzet van de technologie door overheidsinstanties.

Zo wilde de SP weten of de staatssecretaris van plan is om op grote schaal chatbots in te zetten bij de Rijksoverheid. "Zoals ook opgenomen in de overheidsbrede visie, kan generatieve AI mogelijk van meerwaarde zijn als het gaat om het verbeteren van de overheidscommunicatie met inwoners. Dit zou in sommige gevallen bijvoorbeeld kunnen gaan om chatbots. Via pilots wil de overheid dit de komende jaren (op beperkte schaal) verder beproeven", antwoordt Van Huffelen (pdf).

De voormalige staatssecretaris voegt toe dat dit ook geldt voor het inzetten van generatieve AI voor het verbeteren van overheidsdienstverlening. "Bijvoorbeeld de inzet van deze technologie om burgers proactiever te helpen bij het wijzen op welke regelingen zij recht hebben."

De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.

Het experimenteren met generatieve AI zorgde ook bij de BBB voor vragen. Zo wilde de partij weten welke pilots er allemaal lopen, hoe die ontworpen zijn en welke grondslagen hieraan ten grondslag liggen. "De nadere vormgeving van deze pilot in het kader van de realisatie van de visie op generatieve AI vindt momenteel nog plaats. In dit (ontwerp)traject zullen actief medeoverheden, uitvoeringsorganisaties en andere relevante stakeholders worden betrokken", antwoordt Van Huffelen. Eind dit jaar zal de nieuwe staatssecretaris voor Digitale Zaken met een update over de voortgang komen.

Reacties (17)
02-07-2024, 14:55 door Anoniem
En wie mag dan bepalen of een issue lekker doortastend en werkelijk opgelost is?
Doet die intelligente computer dat ook?
02-07-2024, 14:59 door Anoniem
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
02-07-2024, 15:54 door Anoniem
Ughh.. Dan krijg je geen mens meer aan de lijn... Vraag me af wat ze met de huide banen gaan doen...
Eigenlijk zouden bedrijven belasting moeten betalen voor ieder die ze ontslaan in verband met automatiseren aangezien er dan meer mensen zonder baan rondlopen en dus de overheid (de belastingbetaler) deze mensen van een werkloosheidsuitkering moet voorzien.
02-07-2024, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
Ze kan dus zo aan de slag als chat support is wat je zegt.

Ik ben niet tegen de inzet van LLM hier als het gekoppeld zit aan een eigen database.
Want ik kan van alle keren dat ik met de overheid moest communiceren zeggen dat er 0 keer meteen iets zinnigs uit kwam waaruit bleek dat ze uberhaubt de vraag begrepen die gesteld was.

Als je ze uberhaubt al aan de lijn krijgt (denk aan belastingdienst) dan heb ik meer aan een bot die het zelfde voorgekauwde antwoord geeft maar ik niet 3 uur een lijn voor bezet moet houden.
02-07-2024, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
Ze kan dus zo aan de slag als chat support is wat je zegt.

Ik ben niet tegen de inzet van LLM hier als het gekoppeld zit aan een eigen database.
Want ik kan van alle keren dat ik met de overheid moest communiceren zeggen dat er 0 keer meteen iets zinnigs uit kwam waaruit bleek dat ze uberhaubt de vraag begrepen die gesteld was.

Als je ze uberhaubt al aan de lijn krijgt (denk aan belastingdienst) dan heb ik meer aan een bot die het zelfde voorgekauwde antwoord geeft maar ik niet 3 uur een lijn voor bezet moet houden.

Mijn isp is helaas overgenomen door Odido. Dus nieuw modem enz. enz. Ik wilde dus mijn VOIP ww weten, omdat ik een ander / eigen modem wilde installeren. Dus als eerste een chatbot.. Die begreep niet eens wat VOIP was.. Daarna de vraag of ik een echt persoon wilde op de chat.. JAA.. Die verwees me door naar een online forum, want blijkbaar snapte ze het ook niet..

Conclusie: Chat-bots zijn waardeloos, en eerste lijns helldesk net zo..
03-07-2024, 08:23 door Anoniem
Als ze het belastingstelsel eens heel simpel zouden maken, dan zijn er ook geen vragen.
Persoonlijk ben ik per jaar hooguit 5min. bezig met deze overheidsdienst.
03-07-2024, 09:11 door Anoniem
Als je het gevoel wilt creëren dat je tegen de muur praat die je zelf online ook kunt opzoeken op de betreffende website gaat dat zo wel lukken, ik neem juist telefonisch contact op voor de uitzonderingen die daar niet zijn opgesomd.
03-07-2024, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze het belastingstelsel eens heel simpel zouden maken, dan zijn er ook geen vragen.
Persoonlijk ben ik per jaar hooguit 5min. bezig met deze overheidsdienst.
Ik ook maar toch weten ze het zelf altijd weer te verkloten met hun definitieve berekening.
Geef je salaris wijziging door denk je dat ze die gebruiken voor hun berekening jaar later? Uiteraard niet want het is veel logischer dat ze die van twee jaar geleden pakken.

Heb een keer iemand aan de lijn gehad die het wel snapte maar daarvoor moest ik eerst langs 3 medewerkers die niet eens de berekenwijze snapte die ze voor hun neus hadden. Hoe in fsake kun je op een afdeling zitten als je niet eens je product snapt.

Ik zelf zit meestal 1 a 2% ernaast met voorlopige berekening. BD echter minimaal 10% en dat tikt al gauw aardig aan.
03-07-2024, 10:58 door Anoniem
AI zegt : ,,Computer says No''
03-07-2024, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem: Ughh.. Dan krijg je geen mens meer aan de lijn... Vraag me af wat ze met de huide banen gaan doen...
Eigenlijk zouden bedrijven belasting moeten betalen voor ieder die ze ontslaan in verband met automatiseren aangezien er dan meer mensen zonder baan rondlopen en dus de overheid (de belastingbetaler) deze mensen van een werkloosheidsuitkering moet voorzien.

Het nieuwe kabinet (of specifieker) de partijen in het regeerakkoord, hebben besloten om het aantal ambtenaren drastisch te verminderen. Zo kun je dat dus doen. Met automatisering.
Of de hulp-zoekende burger er echt mee geholpen is, dat vraag ik me echter af.

Ik heb tot nu toe steeds slechte ervaringen met AI-bots gehad. Het is op dit moment alleen maar een extra hindernis voordat je met een echt persoon "mag" spreken. Als dat al kan.
En dan maar hopen dat die persoon de kennis en ervaring heeft om je ingewikkelde vraag te beantwoorden. De simpele dingen vind je nu al op hun websites.
03-07-2024, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.

Je hebt het niet mis.
Maar een politicus geef ook geen direct antwoord op de gestelde vraag, maar herhaalt keer op keer het vooraf bepaalde beleid.
In dit geval: Iedereen MOET digitaal, ongeacht of ze willen en kunnen. En we halen alle mensen uit de processen (als bezuingingsactie) zodat we op die manier nog meer gefrusteerde en afhakende burgers kweken.

Leuker kunnen we het als politiek niet maken, wel irritanter.
03-07-2024, 11:31 door Anoniem
Nu is al 94% van de met A.I. hulp vervaardigde examens
niet meer van regulier geldige versies te onderscheiden.

Welke "deep fake wereld" gaan we met z'n allen betreden.?

Voel telkens maar eens goed aan je arm,
want A.I. bij jouw device in de buurt zal het vast beter weten.

Grote bedreiging van de vrije wetenschap en vrije meningsvorming
met name die zonder censuur en geprefereerde inzichten van/door overheden.

Het zal steeds moeilijker worden om onszelf te blijven.

Nu niet nagedacht, betekent later snel tot cyborg-digi-slaafjes omgetoverd.

luntrus
03-07-2024, 12:13 door Anoniem
Dit experiment kan niet mislukken. AI is al snel slimmer dan de overheid. Zelfs de mensen die je aan de lijn krijgt snappen doorgaans niks en / of kunnen niks.
Op naar het volgende toeslagen schandaal!
03-07-2024, 14:39 door Anoniem
Dit is toch niet heel anders dan die robot die jij altijd bij de banken aan de lijn krijgt? Zou ook wel net zo goed werken. Maar ach vooruitgang, zeggen we dan.
05-07-2024, 00:17 door Anoniem
Ok, en wie is er dan nog verantwoordelijk? Ik wil liever gewoon een naam, functie en rugnummer. En een e-mailadres.
05-07-2024, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem: Ok, en wie is er dan nog verantwoordelijk? Ik wil liever gewoon een naam, functie en rugnummer. En een e-mailadres.

Eens kijken...

Naam: A.I. (Artificial Intelligence)
Functie: P.R. bot, Helpdesk bot, Servicedesk bot, Klantenservice bot, etc (all-in-one)
E-mail: info@<bedrijfsnaam>.com (oid)

Wie is er verantwoordelijk?
De AI rechtspersooon zelf. Een aparte juridisch entiteit.
De "opdrachtgever" geeft niet thuis als het fout gaat.
07-07-2024, 03:26 door Anoniem
Door Anoniem:
De SP is bang dat chatbots menselijk contact gaan vervangen en wilde weten of Van Huffelen het ook vindt dat burgers altijd eenvoudig menselijk contact moeten kunnen hebben met de overheid. "Het kabinet vindt het van groot belang dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dat betekent dat er ondersteuning moet zijn voor burgers met een hulpvraag en dat mensen deze ook weten te vinden", antwoordt ze.
Ik kan het mis hebben, maar in mijn optiek is dit geen antwoord op de gestelde vraag.
Dit is een antwoord wat van een AI-bot afkomstig zou kunnen zijn.
Zoals bekend past één zo'n antwoord op een heel scala van vragen.
Volgende stap is dat ministers door AI-bots vervangen gaan worden.
Ik geloof niet dat ik het verschil zou merken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.