image

Kabinet verwacht dat meer incassobureaus AI gaan inzetten

woensdag 3 juli 2024, 10:09 door Redactie, 9 reacties

Het kabinet verwacht dat meer incassobureaus bij het incassotraject AI gaan inzetten en kan niet garanderen dat het gebruik hiervan optioneel voor mensen zal zijn, zo liet voormalig minister voor Rechtsbescherming Weerwind vorige week aan de Tweede Kamer weten. GroenLinks-PvdA stelde Kamervragen naar aanleiding van een incassobedrijf dat een AI-tool gebruikt om naar eigen zeggen de kans op probleemschulden vroegtijdig te signaleren.

De AI-tool van Intrum monitort digitale gesprekken naar eigen zeggen op zo’n zeshonderd variabelen, zoals 'tone of voice', het moment van contact of de manier van contact. "Hierdoor kan het slimme systeem bepalen of iemand potentieel risico loopt om problematische schulden te ontwikkelen", zo stelt het incassobureau. "In zo’n geval zoekt het gespecialiseerde klantteam samen met de betreffende persoon naar een passende oplossing om langdurige problemen te voorkomen. Deze ontwikkeling is een baanbrekende stap in de wereld van incasso’s en schuldinvordering."

GroenLinks-PvdA-Kamerleden Kathmann en Mohandis wilden opheldering van de minister en onder andere weten hoeveel incassobureaus AI toepassen of dit van plan zijn. "Het kabinet acht het aannemelijk dat steeds meer incassodienstverleners gebruik zullen maken van kunstmatige intelligentie tijdens het minnelijke of buitengerechtelijke incassotraject", antwoordt Weerwind (pdf).

De bewindsman voegt toe dat de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid binnenkort met Intrum zullen spreken 'over de breedte van dit thema'. Details hierover zullen later met de Tweede Kamer worden gedeeld. "In hoeverre Intrum voldoet aan de vereisten, waaronder die met betrekking tot dataminimalisatie, die op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gelden is ter beoordeling van diens Functionaris Gegevensbescherming en aan de toezichthouder, te weten de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat is mij op dit moment niet bekend", gaat Weerwind verder.

De voormalige minister laat tevens weten dat het kabinet ziet dat de inzet van AI door incassobureaus risico's met zich kan meebrengen. "Gelet op voornoemde vindt het kabinet het belangrijk om erop te wijzen dat bij de toepassing van AI al de nodige waarborgen en regels gelden", aldus Weerwind. "Als daarnaast bij het trainen of gebruiken van algoritmes persoonsgegevens worden verwerkt, bijvoorbeeld afkomstig uit gevoelige correspondentie, dan is de AVG van toepassing. Het is aan de toezichthouder om op de naleving toe te zien en hierop te handhaven."

Garantie

Kathmann en Mohandis vroegen ook of het kabinet kan garanderen dat het gebruik van kunstmatige intelligentie voor mensen altijd optioneel is en dat mensen nooit onder druk gezet worden om de persoonlijke correspondentie door een dergelijk systeem te laten controleren. "Nee, dat kan het kabinet niet garanderen", antwoordt Weerwind. De voormalige minister vult aan dat mensen met schulden niet oneigenlijk onder druk mogen worden gezet. "Daarbij geldt dat ten aanzien van persoonlijke correspondentie incassodienstverleners gehouden zijn aan de AVG die bescherming biedt bij de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens van alle betrokkenen."

Reacties (9)
03-07-2024, 10:20 door Anoniem
"Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden". Daar worden AI algoritmen mee bedoeld, terwijl vrijwel iedereen denkt dat het om het opleiden van medewerkers gaat. Mocht je je afvragen hoe ze aan trainingsdata zijn gekomen....
03-07-2024, 10:42 door Anoniem
"Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden" heeft hiermee een hele andere (extra) dimensie gekregen.

Een opt-in zal wel weer teveel gevraagd zijn...
03-07-2024, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem: "Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden" heeft hiermee een hele andere (extra) dimensie gekregen.

Een opt-in zal wel weer teveel gevraagd zijn...

Heb een keer aan de medewerkster gevraagd of het gesprek ook zonder opname kon. Dat was mogelijk, maar dan moest ze via een andere lijn terugbellen. In mijn geval (klacht met de organisatie) was een opname handig, dus doorgegaan. Vanaf iOS 18 kan je zelf ook gesprekken opslaan op de iPhone. Heeft lang geduurd (schijnt dat het in de usa niet mag).
03-07-2024, 11:54 door Bitje-scheef
De vraag blijft tot op welk niveau AI wordt toegevoegd aan het dossier. Of krijgen we dadelijk een nationaal Incasso trauma ?
AI geeft nogal wat rare problemen, wie controleert en traint AI? Kortom nog teveel wildgroei. De afhandeling door AI staat gelijk aan afhandeling door een menselijke medewerker.
03-07-2024, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem: "Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden". Daar worden AI algoritmen mee bedoeld, terwijl vrijwel iedereen denkt dat het om het opleiden van medewerkers gaat. Mocht je je afvragen hoe ze aan trainingsdata zijn gekomen....

Eerst was het nog vrijblijvend:
"Vindt u het goed dat wij dit gesprek opnemen voor trainingsdoeleinden?"

Dat werd later achtereenvolgens:
"Vindt u het goed dat wij dit gesprek opnemen?"
"Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden."
"Dit gesprek kan worden opgenomen."
"Dit gesprek wordt opgenomen."

is "Dit gesprek is opgenomen." ook al gesignaleerd?
03-07-2024, 12:39 door Anoniem
Wordt tijd om wat harder op te treden tegen dit soort bureau's, vaak treden ze de wet met voeten of zijn zelfs betrokken bij het ondersteunen/medeplegen van misdrijven, ik heb meegemaakt dat een "grote" incasso partij medepleger was bij acquisitie fraude door een "stadsgids" aanbieder, maar gek genoeg komen die er gewoon mee weg en legt de politie de aangifte terzijde.
03-07-2024, 15:10 door Anoniem
Dit ruikt een beetje als hetzelfde als wat de belangstingdienst heeft gedaan, bij voorbaat mensen uitsluiten. AI doet dat misschien niet disciminerend, maar je wordt al voor schuldernaar uitgemaakt voordat je ubberhaupt iets geleend heb.
03-07-2024, 15:31 door Anoniem
Kijk op deze manier ga je toch onverwachts naar profileren van of mensen met grotere financiële problemen te maken kunnen krijgen. Incasso bureaus moeten zelf met cliënten om de tafel vind ik om een humane betalingsregeling te treffen dat ze zich niet doodschrikken met aflossen van allemaal dreigementen van deurwaarders en zo.
03-07-2024, 23:43 door Anoniem
Incassobureaus hebben denk ik hun beste tijd gehad. Een goeie AI kan ze dat zelf uitleggen. Boter bij de vis en zonder contracten. Daar ligt de toekomst. Minder gezeur aan de deur.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.