image

Microsoft reageert op Windows Security Center lek

zaterdag 28 augustus 2004, 09:58 door Redactie, 8 reacties

Donderdag werd bekend dat er een lek in het Windows Security Center aanwezig is, waardoor een Trojaans paard de instellingen van het center kon spoofen. Hierdoor zou het lijken alsof virusbescherming en de firewall aanstaan, terwijl dit in werkelijkheid niet is. Microsoft is nu met een reactie gekomen. Volgens de softwaregigant is de claim dat er een lek aanwezig is niet helemaal juist. Als een aanvaller het lek wil misbruiken moet hij lokale administrator rechten op de computer hebben. Heeft een aanvaller deze rechten en toegang tot het systeem, dan kan hij veel ergere dingen doen dan alleen het spoofen van het Security Center. Om te voorkomen dat een aanvaller toegang tot een PC krijgt is Service Pack 2 van allerlei beveiligingsmaatregelen voorzien, aldus Microsoft.

Reacties (8)
28-08-2004, 13:33 door Anoniem
wtf Windows Security Center
28-08-2004, 13:38 door Anoniem
Microsoft heeft gelijk dat code die met Administrator rechten draait,
uiteindelijk alles kan op een systeem (inclusief hooken van keyboard,
file I/O en registry functies) waarmee niets hoeft te zijn wat het lijkt.

De blunder van Microsoft is dat ze XP users by default lid maken
van Administrators. Dat moet zowiezo veranderen. Daarnaast
moeten ze het dagelijkse gebruik van accounts die lid zijn van
Administrators onaantrekkelijk maken (bijv. IE en Outlook
Express dienst laten weigeren). Ten slotte zullen ze veel tijd
moeten stoppen in het opheffen van privilege escalation issues,
want daar zullen attackers zich vervolgens op concentreren.

Voor andere software makers, en Microsoft zelf, is er dan ook
nog een boel werk om te zorgen dat software goed werkt onder
non-admin accounts (geen write-access onder C:Program Files,
in de C:WinNT c.q. C:Windows en buiten HKCU in de registry).
Administrator account(s) worden dan uitsluitend gebruikt waar
ze ooit door voor bedoeld waren: systeem beheer incl. software
(de-) installeren.

Zolang MS users als lid van Administrators blijven werken, is
naast bovenstaande bezwaren de effectiviteit van een virusscanner
ook beperkt. Als verse malware door de scanner slipt zal deze,
indien sprake is van admin rechten, bijv. de automatische update
van de virusscanner eenvoudig kunnen uitschakelen (ook dit kan
visueel gespoofed worden!). De eerstvolgende virusdefinities die
deze malware wellicht wel zouden detecteren, zullen dan niet
worden opgehaald.

Zolang zelfs ervaren IT-ers mij met vragende ogen aankijken als ik
zeg dat ik (met m'n werk-account) bijna nergens schrijfrechten heb
op m'n C: schijf, blijft het vechten tegen de bierkaai.

Erik van Straten
28-08-2004, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem
De blunder van Microsoft is dat ze XP users by default lid maken
van Administrators. Dat moet zowiezo veranderen. Daarnaast
moeten ze het dagelijkse gebruik van accounts die lid zijn van
Administrators onaantrekkelijk maken (bijv. IE en Outlook
Express dienst laten weigeren).

Zolang zelfs ervaren IT-ers mij met vragende ogen aankijken als ik
zeg dat ik (met m'n werk-account) bijna nergens schrijfrechten heb
op m'n C: schijf, blijft het vechten tegen de bierkaai.

Erik van Straten

Kan niet anders zeggen dan het hier volledig mee eens te zijn.
Alleen onder mijn admin account kan ik bij de root, niet het internet
op en ook geen mail uitlezen.
Wil ik Internet op en mail lezen moet ik inloggen onder mijn gewone
user-account met beperkte rechten.
En zo hoort het ook!
28-08-2004, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem


De blunder van Microsoft is dat ze XP users by default lid maken
van Administrators. Dat moet zowiezo veranderen. Daarnaast
moeten ze het dagelijkse gebruik van accounts die lid zijn van
Administrators onaantrekkelijk maken (bijv. IE en Outlook
Express dienst laten weigeren). Ten slotte zullen ze veel tijd
moeten stoppen in het opheffen van privilege escalation issues,
want daar zullen attackers zich vervolgens op concentreren.

Zolang zelfs ervaren IT-ers mij met vragende ogen aankijken
als ik
zeg dat ik (met m'n werk-account) bijna nergens
schrijfrechten heb
op m'n C: schijf, blijft het vechten tegen de bierkaai.

Erik van Straten

Erik,

Ik ben het compleet met je eens. Sterker nog, toen ik zelf
na een poos de onbedwingbare behoefte kreeg ook een zo'n
nifty pentium 4 kocht bij de media markt en zodoende mijn
eerste ervaring met XP kreeg had ik hetzelfde enge gevoel.
Een default user heeft in de home editie standaard
adminrechten. _Zonder_ dat er een password wordt afgedwongen
tijden de installatie. XP staat het toe om anonieme
connecties te maken met de IPC$ en zodoende de account namen
achterhalen. Do the math.
Op de site van MS staat dat men verwatcht dat 90% van de te
installeren software niet werkt als de enduser geen admin
rechten heeft.......wtf ?

Jouw ervaring komt overeen met die van mij. Als ik laat zien
hoe walgelijk eenvoudig het is om XP machines op die manier
te "kapen" zit men mij ook aan te kijken of water kan
branden (en dat kan onder bepaalde omstandigheden maar laten
we het /. gehalte laag houden). Een lsass of dcom aanval ga
ik dan maar niet uitleggen.

Oak
29-08-2004, 18:02 door Anoniem
Mierenneukers
29-08-2004, 21:13 door Anoniem
Door Anoniem
Mierenneukers

1 waar woord
29-08-2004, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem
Mierenneukers

Ik denk dat de persoon die de opmerking die ik heb ge-quote, meer een
open source liefhebber is. Dat kan, maar ga niet meteen domme
opmerkingen plaatsen. Zonde van de ruimte op deze site.
30-08-2004, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
De blunder van Microsoft is dat ze XP users by default lid maken
van Administrators. Dat moet zowiezo veranderen. Daarnaast
moeten ze het dagelijkse gebruik van accounts die lid zijn van
Administrators onaantrekkelijk maken (bijv. IE en Outlook
Express dienst laten weigeren).

Zolang zelfs ervaren IT-ers mij met vragende ogen aankijken
als ik
zeg dat ik (met m'n werk-account) bijna nergens
schrijfrechten heb
op m'n C: schijf, blijft het vechten tegen de bierkaai.

Erik van Straten

Kan niet anders zeggen dan het hier volledig mee eens te zijn.
Alleen onder mijn admin account kan ik bij de root, niet het
internet
op en ook geen mail uitlezen.
Wil ik Internet op en mail lezen moet ik inloggen onder mijn
gewone
user-account met beperkte rechten.
En zo hoort het ook!


Dit is prachtig als je dit heb ingericht op een bedrijf
,sterker, niet meer dan logisch, hoewel veel gebruiker mij
dan wel vragend aankijken waarom ze de software niet kunnen
installeren terwijl ze dit thuis wel kunnen en hier komt dus
het probleem om de hoek kijken. De gewone thuisgebruiker
heeft er geen benul van waar en hoe en wat hij moet doen.
Hij volgt alleen de instructie's van de installatie en hij
is dan als gebruiker direct administrator en kan lekker zijn
eigen software installeren. Ideaal!!!!
Let wel. XP is OOK voor thuisgebruiker en deze lopen naar
mijn mening nog steeds risico.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.