image

Energiedirect waarschuwt klanten voor mogelijk onnodig bekeken gegevens

dinsdag 16 juli 2024, 11:12 door Redactie, 5 reacties

Energieleverancier Energiedirect heeft klanten gewaarschuwd dat hun gegevens mogelijk onnodig bekeken zijn, waardoor er een risico op phishing en identiteitsfraude is. "We vinden de veiligheid van je gegevens erg belangrijk. Daarom voeren we regelmatig controles uit. Tijdens de laatste controle zagen we een mogelijk risico voor jouw gegevens", aldus het bedrijf in een e-mail aan klanten.

Volgens Energiedirect blijkt uit de controle dat er in korte tijd meer klantgegevens zijn opgevraagd dan normaal. "Dat is vreemd en hebben we verder onderzocht. Hieruit blijkt dat je klantgegevens mogelijk zijn bekeken zonder dat dit nodig was. Voor zover we nu weten is er verder niets met je gegevens gebeurd en hebben je gegevens ons klantsysteem niet verlaten. We onderzoeken de situatie verder", zo laat de e-mail verder weten.

De energieleverancier zegt ook te begrijpen als mensen ongerust zijn. "Er is op dit moment geen reden om te denken dat er iets mis is met je gegevens. We willen natuurlijk wel voorzichtig zijn. Daarom vragen we je om extra goed op te letten bij e-mails, berichten via WhatsApp en sms’jes." Mocht het onderzoek nieuwe informatie opleveren zegt Energiedirect dit met klanten te zullen delen.

Reacties (5)
Vandaag, 11:35 door Bitje-scheef
Hieruit blijkt dat je klantgegevens mogelijk zijn bekeken zonder dat dit nodig was. Voor zover we nu weten is er verder niets met je gegevens gebeurd en hebben je gegevens ons klantsysteem niet verlaten. We onderzoeken de situatie verder", zo laat de e-mail verder weten.

Ach, bij een zorgaanbieder kan ik me iets bij voorstellen, of een bank. Maar bij een energieaanbieder? Moeten we dan dezelfde paniekaankondiging doen ?
Vandaag, 11:44 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Hieruit blijkt dat je klantgegevens mogelijk zijn bekeken zonder dat dit nodig was. Voor zover we nu weten is er verder niets met je gegevens gebeurd en hebben je gegevens ons klantsysteem niet verlaten. We onderzoeken de situatie verder", zo laat de e-mail verder weten.

Ach, bij een zorgaanbieder kan ik me iets bij voorstellen, of een bank. Maar bij een energieaanbieder? Moeten we dan dezelfde paniekaankondiging doen ?

Paniekaankondiging, wat zeg jij nou?
Ze geven aan dat er risico is op phishing en identiteitsfraude is. Het is goed dat ze het melden.
Vandaag, 11:48 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Hieruit blijkt dat je klantgegevens mogelijk zijn bekeken zonder dat dit nodig was. Voor zover we nu weten is er verder niets met je gegevens gebeurd en hebben je gegevens ons klantsysteem niet verlaten. We onderzoeken de situatie verder", zo laat de e-mail verder weten.

Ach, bij een zorgaanbieder kan ik me iets bij voorstellen, of een bank. Maar bij een energieaanbieder? Moeten we dan dezelfde paniekaankondiging doen ?
Hangt er vanaf wat ze gezien hebben. Wat als ze zien dat je niet thuis bent, adhv deze gegevens?
Vandaag, 11:49 door Reinder
Door Bitje-scheef:
Hieruit blijkt dat je klantgegevens mogelijk zijn bekeken zonder dat dit nodig was. Voor zover we nu weten is er verder niets met je gegevens gebeurd en hebben je gegevens ons klantsysteem niet verlaten. We onderzoeken de situatie verder", zo laat de e-mail verder weten.

Ach, bij een zorgaanbieder kan ik me iets bij voorstellen, of een bank. Maar bij een energieaanbieder? Moeten we dan dezelfde paniekaankondiging doen ?

Het lijkt niet op een paniekaankondiging maar gewoon op informeren van de klant. Dus ja. Ten eerste is er, zoals het nu lijkt, sprake van een datalek en is er dus wetgeving die voorschrijft dat klanten moeten worden geinformeerd, en we willen graag dat bedrijven zich aan de wet houden en niet zelf de afweging gaan maken of zij in hun specifieke geval misschien wel of niet zich aan de wet moeten houden. Datalek, dus informeren, klaar. Ten tweede is het gewoon goed fatsoen om dat te doen.
Ten derde heeft die energieaanbieder informatie die waarde heeft voor verschillende criminelen. Het gaat dan niet alleen om phising en zo, maar ook om identiteitsdiefstal. Die energieaanbieder heeft immers naam, adres, bankrekening, email, en mogelijk andere gegevens zoals email en geboortedatum. Die data heeft waarde voor criminelen.
Daarnaast kan een energieleverancier bij mensen met apps en slimme meters zien wat het verbruik is en kan dus inschatten of iemand op vakantie is of niet, en dat is voor ouderwetse inbrekers dan weer interessant.
Vandaag, 11:50 door Anoniem
Ach, bij een zorgaanbieder kan ik me iets bij voorstellen, of een bank. Maar bij een energieaanbieder? Moeten we dan dezelfde paniekaankondiging doen ?
Blijkbaar zijn we al zo geconditioneerd dat we het 'normaal' vinden dat de boel op straat ligt - in elk geval deze poster.

De enige juiste reactie: 10k boete voor elke klant waarbij de toko niet kan aantonen dat deze niet onterecht bekeken is. En ja, daar gaan ze waarschijnlijk op failliet. Precies de bedoeling: ze doen het niet nog een keer.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.