/dev/null - Overig

virus blokkeert inloggen ChatGPT.

27-07-2024, 10:37 door EenVraag, 6 reacties
Ben ik de enige die dit heeft? Ik heb een Windows 11 installatie. Desktop vorig najaar gekocht. Ik ben een veelvuldig gebruiker van ChatGPT openai , free version. Tot nu toe tot volle tevredenheid. Maar sinds de laatste google Chrome update kan ik niet meer inloggen. Ik heb het volgende geprobeerd: 1) cookies verwijderen. 2) cache legen) andere browsers ( Edge, Brave). Als de cookies eruit zijn kan ik wel naar de site toe; maar na gebruik van Oauth krijg ik geen toegang. Browser resultaat blijft hangen.

Windows Defender detecteert (nu) een virus (tijdens volledige scan uitvoeren) genaamd: Trojan Win32 Fish!MSR. Dit heb ik mbv Defender verwijderd. Kent iemand dit virus? De volledige scan is gestopt; ondanks dat ik het trojan virus heb verwijderd.

Opvallend: De volgende folders zijn geaffecteerd:

containerfile: C:\Users\MyName\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\Cache_Data\f_000ef8
file: C:\Users\MyName\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\Cache_Data\f_000ef8->(GZip)

Ik zou graag meer info hierover ontvangen. Ook wil ik weten of dit ergens gerapporteerd kan worden? Is er niet een centrale virus melding site, zowel voor Europa als USA; Amerika lijkt met dit soort situaties erg handig. Of moet dit per website/app gerapporteerd worden?
Reacties (6)
27-07-2024, 10:54 door Anoniem
Ik weet niet hoe je dat "Cache legen" gedaan hebt want die kennelijk verdachte file staat in je Cache.
je zou eens kunnen proberen om Chrome af te sluiten en dan met de verkenner naar die map C:\Users\MyName\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache te gaan en alles daar weg te mikken.
Dan weet je zeker dat je je cache geleegd hebt.
En dan weer naar die site gaan, en als die "besmette" file er dan meteen weer staat dan is dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een "false positive" in Windows Defender.
Dat kan dit soort problemen veroorzaken, want die file wordt dan ook on-access geblokkeerd en dan werkt die site natuurlijk niet.
Als dat het probleem is dan gaat het meestal "vanzelf" weer weg als je virusdefinities geupdate zijn.
27-07-2024, 13:35 door Anoniem
Mrt.exe in het zoekvak in typen dan volledige scan, misschien heb je geluk deze zoekt namelijk naar
bekende virussen. Of via virus- en bedreigingen dan scanopties en helemaal onderaan oflinescan.
Ik heb op deze manier eens een virus kunnen verwijderen wat niet met lukte met kaspersky.
27-07-2024, 15:59 door Anoniem
Goede kans dat je het al gezien hebt, maar dit zou wel eens de oorzaak van je inlogprobleem kunnen zijn:
https://www.security.nl/posting/851814/Google+Chrome+liet+door+bug+wachtwoorden+bij+miljoenen+gebruikers+verdwijnen

Dan staat het vermoedelijk los van die trojan. Dingen gebeuren wel eens toevallig kort na elkaar.
27-07-2024, 17:04 door EenVraag
Lijkt er wel wat op. Maar ik heb Google OAuth. Virus is verwijderd door Defender. Maar ik kan nog niet inloggen.
28-07-2024, 21:10 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-07-2024, 21:12
Door EenVraag: Lijkt er wel wat op. Maar ik heb Google OAuth. Virus is verwijderd door Defender. Maar ik kan nog niet inloggen.
Volgens Microsoft veroorzaken veel infecties systeem veranderingen of laten bestanden achter.
Het kan dus zijn dat het virus wel verwijderd is, maar dat die veranderingen door het virus niet ongedaan zijn gemaakt.
Je zult het verder moeten uitzoeken of dit inderdaad het geval is.
https://www.microsoft.com/en-us/wdsi/threats/malware-encyclopedia-description?Name=Trojan:HTML/Phish!MSR
29-07-2024, 09:30 door Anoniem
Probeer het eens in een incognito venster (ook wel bekend als private mode e.d. met een andere browser?
Je zou verder nog kunnen bekijken of het aan je DNS ligt, je kunt je DNS tijdelijk wijzigen naar 8.8.8.8 (de DNS van Google) die is publiekelijk beschikbaar.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.