image

Revolut hoeft slachtoffer van jobscam geen 5800 euro te vergoeden

maandag 29 juli 2024, 10:52 door Redactie, 19 reacties

Online bank Revolut hoeft een klant die slachtoffer van een jobscam werd geen 5800 euro te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Begin dit jaar reageerde de klant op een baan als data-analist. Vervolgens werd ze via WhatsApp benaderd door iemand die vroeg of ze interesse had in de baan waarop zij had gereageerd. De klant moest hiervoor een rekening bij Revolut aanmaken, wat zij ook deed.

Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld voor een training en om haar werkdag te kunnen beginnen. In een periode van drie dagen maakte ze via elf transacties in totaal 6400 euro over. In dezelfde periode ontving ze een bedrag van zo'n 760 euro. Drie van de betalingen die de klant deed werden door de bank tegengehouden. Ze moest daarbij verschillende vragen beantwoorden, waarbij ook gerefereerd werd naar jobscams.

Vervolgens liet de bank-app van Revolut aan de klant weten dat het waarschijnlijk om fraude ging. Daarna moest de klant een scherm bevestigen met de tekst 'Revolut has warned me that this payment is suspicious and I understand the risk of losing my money'. De klant heeft in dit scherm haar naam ingevuld en de betalingen bevestigd. De betalingen zijn daarna uitgevoerd.

Toen de klant het verzoek kreeg om ruim dertienduizend euro te betalen voor een training voor haar nieuwe baan, kon zij dat niet betalen en begon zij argwaan te krijgen. De klant deed daarna aangifte van fraude en vroeg Revolut om de schade te vergoeden. Volgens de klant had de bank haar moeten beschermen tegen de fraude. Bijvoorbeeld door te voorkomen dat de frauduleuze overboekingen werden uitgevoerd, toen de bank ontdekte dat er sprake was van fraude.

Tevens stelde de klant dat de waarschuwingen van de bank niet afdoende waren om haar te beschermen. Ze noemt de waarschuwingen willekeurig, omdat ze eerder dezelfde waarschuwing kreeg toen zij een overboeking naar haar zus probeerde te doen. "Omdat de consument, na de waarschuwingen en vragenlijst bevestigde dat zij de betalingen toch wilde uitvoeren, is de commissie van oordeel dat niet meer van de bank verwacht kon worden", oordeelt het Kifid.

"Dat de consument een keer eerder dezelfde vragenlijst ontvangen heeft, maakt niet dat de waarschuwing daardoor niet adequaat is", zo laat het klachteninstituut verder weten. Het Kifid noemt het ook begrijpelijk dat de bank de betalingen toch uitgevoerd heeft toen de klant na de waarschuwingen daar opdracht toe gaf. Volgens het Kifid is de zorgplicht van de bank dan ook niet geschonden en de vordering van de klant wordt afgewezen (pdf).

Reacties (19)
29-07-2024, 11:14 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-07-2024, 11:17
Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld voor een training en om haar werkdag te kunnen beginnen. In een periode van drie dagen maakte ze via elf transacties in totaal 6400 euro over.
Als je goed leest, dan lijkt dit op de bekende Nigeriaanse oplichtersmethode, maar dan in een iets ander jasje gestoken. In dit geval van een jobscam. Overigens heb ik zelf nooit geld vooraf hoeven te betalen om een job te krijgen!

Het komt er in beide gevallen op neer dat je vooruit geld moet betalen om iets te krijgen. Na het eerste bedrag, volgt natuurlijk een tweede en een derde. Dan pas krijgen slachtoffers vaak (te laat) argwaan, met als gevolg dat zowel je baan als je geld zijn verdwenen.
29-07-2024, 11:19 door Anoniem
Ik ben ook weleens opgelicht via marktplaats. Ik ging daarna naar de eerste beste witgoed winkel in de buurt om te vragen of zij niet toevallig de schade wilde vergoeden. Grote verassing, dat deden ze niet.
Super vreemd allemaal. Groot onrecht.
29-07-2024, 11:25 door majortom - Bijgewerkt: 29-07-2024, 11:27
Tevens stelde de klant dat de waarschuwingen van de bank niet afdoende waren om haar te beschermen. Ze noemt de waarschuwingen willekeurig, omdat ze eerder dezelfde waarschuwing kreeg toen zij een overboeking naar haar zus probeerde te doen. "Omdat de consument, na de waarschuwingen en vragenlijst bevestigde dat zij de betalingen toch wilde uitvoeren, is de commissie van oordeel dat niet meer van de bank verwacht kon worden", oordeelt het Kifid.
Dit vind ik dan weer een twijfelachtige conclusie die Kifid trekt. Ik interpreteer dit dat de AI van de bank blijkbaar zo is ingesteld dat die veel te vaak een false positive triggert. Gevolg hiervan is dat de meldingen niet meer serieus genomen worden (a la de weercodes van het KNMI) en dat de klanten om door te kunnen gaan gewoon op OK drukken, zoals ze ook bij alle eerdere false positives hebben gedaan.

De fout wordt weer volledig bij de klant gelegd terwijl de bank toch ook niet goed zit. Chargerend zou een bank dan bij iedere betaling zo'n melding kunnen doen om zichzelf altijd vrij te kunnen pleiten, wat de security volledig ondermijnt.

En de term "vragenlijst" is onzin: de klant moest haar naam invullen, dat lijkt me geen vragenlijst.
29-07-2024, 11:43 door musiman
Héél lang geleden, toen ik nog een tiener (en giga computergeek) was (ben nu de 50 al gepasseerd), wilde ik een bijbaantje.

Een man uit het zuiden van het land, ik dacht Wychen of zo, had een mooi systeem. Hij kwam dat bij mij en mijn ouders thuis uitleggen.

Ik kon computers verkopen en ondersteunen die hij leverde. Zelf kreeg ik daarvan een percentage als beloning. Wanneer ik andere mensen kon vinden die ook voor hem pc's ging verkopen en ondersteunen, dan zou niet alleen die persoon, maar ik ook een percentage krijgen. Iets à la pyramide constructie dus.

Maar...

Om te kunnen beginnen moest ik zelf wel de reclamefolders e.d. bij hem aanschaffen. Het zou mij dus eerst geld kosten, maar daarna alleen maar geld opleveren.

Nou...

Daar heb ik dus maar voor bedankt.

Tja, fraude is van iedere dag.
29-07-2024, 12:05 door Anoniem
Door majortom:
Tevens stelde de klant dat de waarschuwingen van de bank niet afdoende waren om haar te beschermen. Ze noemt de waarschuwingen willekeurig, omdat ze eerder dezelfde waarschuwing kreeg toen zij een overboeking naar haar zus probeerde te doen. "Omdat de consument, na de waarschuwingen en vragenlijst bevestigde dat zij de betalingen toch wilde uitvoeren, is de commissie van oordeel dat niet meer van de bank verwacht kon worden", oordeelt het Kifid.
Dit vind ik dan weer een twijfelachtige conclusie die Kifid trekt. Ik interpreteer dit dat de AI van de bank blijkbaar zo is ingesteld dat die veel te vaak een false positive triggert. Gevolg hiervan is dat de meldingen niet meer serieus genomen worden (a la de weercodes van het KNMI) en dat de klanten om door te kunnen gaan gewoon op OK drukken, zoals ze ook bij alle eerdere false positives hebben gedaan.

De fout wordt weer volledig bij de klant gelegd terwijl de bank toch ook niet goed zit. Chargerend zou een bank dan bij iedere betaling zo'n melding kunnen doen om zichzelf altijd vrij te kunnen pleiten, wat de security volledig ondermijnt.

En de term "vragenlijst" is onzin: de klant moest haar naam invullen, dat lijkt me geen vragenlijst.

Deze keer ben ik het wel met ze eens, er is geen mogelijkheid dit soort oliedomme mensen er te van weerhouden geld over te maken naar scammers. Laat dit een leermoment voor haar zijn.

We betalen met zijn allen de compensatie voor dit soort idioten dus ik snap niet waarom sommige mensen vinden dat dit vergoed moet worden.

“This is likely a job scam. Fraudsters might offer you commission-based jobs. They’re
simple, can be done from home and seem to pay well
Be wary of work from home jobs. Fraudsters manipulate victims by offering attractive
job opportunities that are hard to resist.
Don’t fall for fake job platforms. Legitimate companies won’t ask you to install software
in order to complete a set of tasks and get paid
Don’t move funds to complete a job. Genuine companies won’t ask you to transfer funds
to Revolut, or to any Crypto or Trading platform as part of a job
Never ignore these warnings. If you have been told to ignore these warnings then stop,
this is a scam”
29-07-2024, 12:14 door Anoniem
Door Cash is Koning:
Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld voor een training en om haar werkdag te kunnen beginnen. In een periode van drie dagen maakte ze via elf transacties in totaal 6400 euro over.
Als je goed leest, dan lijkt dit op de bekende Nigeriaanse oplichtersmethode, maar dan in een iets ander jasje gestoken. In dit geval van een jobscam. Overigens heb ik zelf nooit geld vooraf hoeven te betalen om een job te krijgen!

Het komt er in beide gevallen op neer dat je vooruit geld moet betalen om iets te krijgen. Na het eerste bedrag, volgt natuurlijk een tweede en een derde. Dan pas krijgen slachtoffers vaak (te laat) argwaan, met als gevolg dat zowel je baan als je geld zijn verdwenen.

Ik wel, voor een VOG moet je altijd zelf eerst betalen.
29-07-2024, 12:58 door Anoniem
Betalen voor een baan is wel erg naïef en de omgekeerde wereld. Dan heb je echt iets gemist…
29-07-2024, 13:18 door Anoniem
Door musiman: Héél lang geleden, toen ik nog een tiener (en giga computergeek) was (ben nu de 50 al gepasseerd), wilde ik een bijbaantje.

Een man uit het zuiden van het land, ik dacht Wychen of zo, had een mooi systeem. Hij kwam dat bij mij en mijn ouders thuis uitleggen.

Ik kon computers verkopen en ondersteunen die hij leverde. Zelf kreeg ik daarvan een percentage als beloning. Wanneer ik andere mensen kon vinden die ook voor hem pc's ging verkopen en ondersteunen, dan zou niet alleen die persoon, maar ik ook een percentage krijgen. Iets à la pyramide constructie dus.

Maar...

Om te kunnen beginnen moest ik zelf wel de reclamefolders e.d. bij hem aanschaffen. Het zou mij dus eerst geld kosten, maar daarna alleen maar geld opleveren.

Nou...

Daar heb ik dus maar voor bedankt.

Tja, fraude is van iedere dag.

Strikt genomen is wat je omschrijft geen fraude , maar gewoon franchising .

Het kan een goede (of slechte) business case zijn , maar fraude is niet de omschrijving.
Trouwens - als je helemaal voor jezelf begonnen zou zijn had je ook (voor jezelf) reclamefolders moeten kopen , misschien een bedrijfsbusje , of een winkelpand huren .

Wanneer je als zelfstandig ondernemer een McDonalds opent moet je ook van alles inkopen bij McD corporate .
Het kan een prima business zijn .

'de kost gaat voor de baat uit' .
29-07-2024, 13:32 door Wim ten Brink
"Geld betalen om een baan te krijgen"...
RODE VLAG!
Ten minste, voor mij is dat een rode vlag. Maar het blijkt dat veel mensen proberen om een baan te "kopen" als ze moeite hebben om een baan te vinden. Dit kwam vroeger zelfs zo vaak voor dat er wetgeving voor is gemaakt. Zo is het in Nederland (en veel andere landen) zelfs verboden om geld te vragen aan mensen die een baan willen.
Wat je moet doen als een werkgever zegt dat je eerst ergens voor moet betalen voor je de baan krijgt:
1. Meld het voorval bij Inspectie SZW. (Arbeidsinspectie.)
2. Wees op je hoede, want dit is oplichting.
3. Deel dit met anderen, zodat andere sollicitanten hier ook van op de hoogte zijn.
Betalen voor een baan is niet alleen ongewoon, maar ook onwettig! Ook niet als het om training of een cursus gaat. Zelfs als het gaat om de aanschaf van een uniform, gereedschap of andere goederen is dit gewoon illegaal. Verboden!
Sowieso mag een werkgever geen kosten in rekening brengen die direct verband houden met de uitoefening van je functie.
...
Deze vrouw had gewoon beter moeten weten.
29-07-2024, 13:45 door AX0 bv
Het is knap naief dit lezende. Er lijkt mij een eenvoudig principe; Je werkt voor een baas om een salaris te verdienen, niet om een werk of opdrachtgever te betalen voor .....

Dat op zich zou denk ik een dikke rode vlag moeten zijn.
29-07-2024, 14:13 door Anoniem
Overigens heb ik zelf nooit geld vooraf hoeven te betalen om een job te krijgen!
Ik wel, voor een VOG moet je altijd zelf eerst betalen.
En dat terwijl je die VOG niet zelf kon aanvragen.
De ontkennning van je stelling zit in je eigen stelling, t.w. in het signaalwoord "eerst".

Maar, als je groots onrecht wil aankaarten:
ik vermoed dat er best wel wat mensen zijn die geen reiskosten vergoed kregen voor hun sollicitatiegesprek.
29-07-2024, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Cash is Koning:
Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld voor een training en om haar werkdag te kunnen beginnen. In een periode van drie dagen maakte ze via elf transacties in totaal 6400 euro over.
Als je goed leest, dan lijkt dit op de bekende Nigeriaanse oplichtersmethode, maar dan in een iets ander jasje gestoken. In dit geval van een jobscam. Overigens heb ik zelf nooit geld vooraf hoeven te betalen om een job te krijgen!

Het komt er in beide gevallen op neer dat je vooruit geld moet betalen om iets te krijgen. Na het eerste bedrag, volgt natuurlijk een tweede en een derde. Dan pas krijgen slachtoffers vaak (te laat) argwaan, met als gevolg dat zowel je baan als je geld zijn verdwenen.

Ik wel, voor een VOG moet je altijd zelf eerst betalen.

Een VOG kost alleen geen 6400 euro.
29-07-2024, 15:18 door Anoniem
Door majortom: Ik interpreteer dit dat de AI van de bank blijkbaar zo is ingesteld dat die veel te vaak een false positive triggert.
Uit de enkele opmerking dat ze die waarschuwing al een keer eerder heeft gehad, kun je niet afleiden dat er "veel te vaak" vals positieve waarschuwingen worden gegenereerd. Daarbovenop betreft dit een verder niet onderbouwde opmerking van iemand die er belang bij heeft om de relevantie van de waarschuwing te minimaliseren.

En de term "vragenlijst" is onzin: de klant moest haar naam invullen, dat lijkt me geen vragenlijst.
In zowel het artikel als de PDF staan dat zij bij een aantal van de frauduleuze betalingen aanvullende vragen voorgeschoteld kreeg die zij moest beantwoorden om de betaling uit te kunnen voeren. Daarin werd haar onder andere gevraagd of zij de betaling op instructie van iemand uitvoerde, of zij software van iemand had moeten installeren, en zelfs of zij de betaling uitvoerde "as part of a job opportunity". Hier heeft zij klaarblijkelijk allemaal "nee" op geantwoord en de betalingen uitgevoerd.

Als je bank je meerdere keren waarschuwt, jij vervolgens een onwaar antwoord geeft over de omstandigheden waarin je de betaling uitvoert, en je de bank meerdere keren expliciete instructies geeft om die betalingen echt uit te voeren, dan kom je er gewoon niet mee weg om achteraf alsnog te zeggen "oh ja, maar dat had je niet moeten doen."
29-07-2024, 21:02 door Anoniem
Die banken nemen wel het zekere voor het onzekere hoor...
Laatst moest ik een kleine 3000 euro overmaken naar de belastingdienst, kreeg ik ook allemaal van die vragen of iemand me gevraagd had dat geld over te maken en of ik diegene wel kende enzo, en toen ik me daar door heen gemanouvreerd had ging het uiteindelijk niet door want "boven de limiet" (die kennelijk ongevraagd op 2000 euro gezet was, vroeger was dat volgens mij 5000) en moest ik eerst die limiet verhogen, ging het weer los met "waarom doe je dat", "heeft iemand je dat gevraagd" enzo, en uiteindelijk moest ik dan nog weer een paar uur wachten voor ik die overboeking eindelijk kon doorzetten.
Je zou toch hopen dat ze de belastingdienst wel als "vertrouwde ontvanger" zouden whitelisten, maar niet dus.

Alles vanwege degenen die zo dom zijn erin te trappen en dan hun geld terug willen... ik ga ook maar eens mijn geld terug vragen, als ik het goed begrijp hier op het forum dan is de belastingdienst ook een stel criminelen!
29-07-2024, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Cash is Koning:
Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld voor een training en om haar werkdag te kunnen beginnen. In een periode van drie dagen maakte ze via elf transacties in totaal 6400 euro over.
Als je goed leest, dan lijkt dit op de bekende Nigeriaanse oplichtersmethode, maar dan in een iets ander jasje gestoken. In dit geval van een jobscam. Overigens heb ik zelf nooit geld vooraf hoeven te betalen om een job te krijgen!

Het komt er in beide gevallen op neer dat je vooruit geld moet betalen om iets te krijgen. Na het eerste bedrag, volgt natuurlijk een tweede en een derde. Dan pas krijgen slachtoffers vaak (te laat) argwaan, met als gevolg dat zowel je baan als je geld zijn verdwenen.

Ik wel, voor een VOG moet je altijd zelf eerst betalen.
Een VOG is niet een baan.
29-07-2024, 21:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wel, voor een VOG moet je altijd zelf eerst betalen.

Een VOG kost alleen geen 6400 euro.[/quote]
En voor een VOG betaal je aan de overheid, niet aan de "werkgever".
30-07-2024, 14:12 door Anoniem
Door majortom:
Tevens stelde de klant dat de waarschuwingen van de bank niet afdoende waren om haar te beschermen. Ze noemt de waarschuwingen willekeurig, omdat ze eerder dezelfde waarschuwing kreeg toen zij een overboeking naar haar zus probeerde te doen. "Omdat de consument, na de waarschuwingen en vragenlijst bevestigde dat zij de betalingen toch wilde uitvoeren, is de commissie van oordeel dat niet meer van de bank verwacht kon worden", oordeelt het Kifid.
Dit vind ik dan weer een twijfelachtige conclusie die Kifid trekt. Ik interpreteer dit dat de AI van de bank blijkbaar zo is ingesteld dat die veel te vaak een false positive triggert. Gevolg hiervan is dat de meldingen niet meer serieus genomen worden (a la de weercodes van het KNMI) en dat de klanten om door te kunnen gaan gewoon op OK drukken, zoals ze ook bij alle eerdere false positives hebben gedaan.

De fout wordt weer volledig bij de klant gelegd terwijl de bank toch ook niet goed zit. Chargerend zou een bank dan bij iedere betaling zo'n melding kunnen doen om zichzelf altijd vrij te kunnen pleiten, wat de security volledig ondermijnt.

En de term "vragenlijst" is onzin: de klant moest haar naam invullen, dat lijkt me geen vragenlijst.

Hoe had de bank dit kunnen voorkomen? Het is onmogelijk om alle transacties handmatig te controleren.
30-07-2024, 18:44 door Anoniem
Voor de nieuwe baan moest de klant meerdere betalingen doen, bijvoorbeeld
- voor een training
- om haar werkdag te kunnen beginnen
-Toen de klant het verzoek kreeg om ruim dertienduizend euro te betalen voor een training voor haar nieuwe baan, kon zij dat niet betalen en begon zij argwaan te krijgen.

Deze persoon was dus zo dom of hebberig(?), dat ze al haar geld over maakte om een baan "te krijgen".

Als ze meer geld gehad had waren er twee dingen gebeurd:

Ze had nog meer geld verspild aan deze "baan" en de criminelen hadden haar nog meer duurdere vervolg-trainingen aangepraat.
"Met deze training kun je in aanmerking komen voor een (nog) hogere functie binnen het bedrijf, maar wel eerst xx.xxx euro op tafel leggen."


Deze oplichters-truc heeft een hele lange baart.
01-08-2024, 11:35 door Twabla
Het wemelt momenteel op Instagram van de job=aanbieders met onwaarschijnlijke tarieven die allemaal contact vragen via whatsapp. Daar ga ik niet op in. Wel meld ik ze bij META (eigenaar van Instagram) alleen doen ze daar niks mee.

Op Telegram werd ik benaderd door een dame die veel geld bood voor Amsterdam Hotels Review Service. wederom een scam via Whatsapp.

Op Slachtofferhulp iemand die net 90.000 euro heeft overgemaakt om te verdienen aan een job die gevonden is op Talentway.

Hebben deze platforms een verantwoordelijkheid en moeten zij advertenties verwijderen als die gemeld worden? Ze geven deze dubieuze adverteerders nu vrij spel.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.