Vanaf 1 januari 2005 kunnen inwoners van Nederland een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord krijgen, waarmee zij zich bij allerlei overheidsorganisaties kunnen identificeren via internet. Dit heet de NAV (Nieuwe Authenticatie Voorziening), in het verleden ook wel Burgerpin genoemd. De doelstelling van het kabinet, dat in 2007 65% van de publieke dienstverlening -van rijk, provincies en gemeenten- ook plaats kan vinden via Internet, wordt daarmee uitvoerbaar. EGEM is voor de Nederlandse gemeenten betrokken bij de ontwikkeling van de NAV.
Gemeenten werken hard aan elektronische dienstverlening. Toch moet de burger nog steeds de gang naar het gemeentehuis maken, al was het alleen maar om zijn of haar handtekening onder een document te plaatsen voordat een product of de dienst geleverd kan worden. Daarin komt binnenkort verandering! Een aantal overheidsorganisaties (o.a. Belastingdienst, CWI, SVB en UWV) heeft gezamenlijk een voorziening ontwikkeld voor elektronische identificatie, NAV genoemd. Doordat de NAV gezamenlijk is ontwikkeld is het gemak voor de burger optimaal. Elke Nederlander kan zich straks met één en dezelfde code bij verschillende overheidsinstanties legitimeren. Het resultaat van deze samenwerking betekent ook voor elke individuele gemeente een groot gemak tegen relatief lage kosten. (Egem, Planet)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.