image

GroenLinks-PvdA wil opheldering staatssecretaris over aanpak Telegram

dinsdag 20 augustus 2024, 13:26 door Redactie, 14 reacties
Laatst bijgewerkt: 20-08-2024, 13:32

GroenLinks-PvdA wil opheldering van staatssecretaris Struycken voor Rechtsbescherming over de aanpak van Telegram. Aanleiding voor de Kamervragen van GroenLinks-Kamerlid Mutluer zijn klachten die Stichting Offlimits bij verschillende toezichthouders over Telegram heeft ingediend. De stichting wil dat toezichthouders Telegram dwingen om strafbare content offline te halen, zoals bangalijsten.

"Deelt u de mening van Offlimits dat het “uitblijven van actie vanuit de overheid [tegen Bangalijsten op Telegram] onbegrijpelijk en onacceptabel” is? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet en welke actie is dan tot nu toe wel door toezichthouders ondernomen?", vraagt Mutluer aan Struycken. De staatssecretaris moet ook duidelijk maken over welke juridische instrumenten de betreffende toezichthouders en Europese Commissie beschikken om handhavend tegen Telegram te kunnen optreden.

"Zijn deze instrumenten effectief om er voor te kunnen zorgen dat de bangalijsten van Telegram verdwijnen? Zo ja, waarom is daar dan nog geen gebruik van gemaakt? Zo nee, waarom niet en welke instrumenten zijn nog wel beschikbaar om handhavend te kunnen optreden?", vraagt het GroenLinks-Kamerlid verder.

Als laatste vraagt Mutluer of de staatssecretaris het ook vindt dat als er niet handhavend tegen Telegram kan worden opgetreden dat dan betekent dat Telegram en vergelijkbare berichtendiensten en internetsites voortaan vrij spel hebben om strafbare content te verspreiden en dat dan het grondrecht op een persoonlijke levenssfeer niet meer gewaarborgd kan worden.

"Zo ja, deelt u dan ook de mening dat dit onaanvaardbaar is en wat gaat u doen om er voor te zorgen dat er wel handhavend kan worden opgetreden? Zo nee, waarom niet", wordt de Kamervraag afgesloten. "Nog steeds staan de namen van Utrechtse studenten in bangalijsten op Telegram. De toezichthouders lijken machteloos toe te kijken. Er moet wat gebeuren om deze slachtoffers eindelijk te helpen. Ik wil opheldering en vooral actie van staatssecretaris Rechtsbescherming Struycken", schrijft Mutluer op X. Struycken heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (14)
20-08-2024, 14:22 door Anoniem
Ergens snap ik iets niet helemaal ... Telegram zus, Telegram zo ... Signal zus, Signal zo ... Netflix, Spotify, Apple, Microsoft ...

... allemaal wordt ergens bepaald of zelfs verlangd dat zij "verantwoordelijkheid nemen". En volgens mij richten we ons op de verkeerde. Ik snap het, bij gebrek aan beter, maar het is niet Telegram, Signal of WhatsApp die gewoon verrot is ...

... afgelopen weken op doorreis geweest van Engeland tot en met Croatie en alles wat daar tussenin ligt. Wat viel mij op?

- Engeland: g**dvergeten, ik heb zelf meegemaakt hoe rovers telefoons uit handen slaan, en ongeveer (naar Amerikaans model) vrijuit gaan bij winkeldiefstal. Ook lijkt alles naar de klote geholpen te moeten worden

- Belgie/Nederland: alles wat ongeveer toebehoord aan openbare ruimte moet naar de klote, kappotgeslagen bushokjes, volgekladde muren, soms ook treinen, metro's ... En als je iemand verkeerd aankijkt kun je een stomp krijgen

- Duitsland: Armoede troef en ook veel overlast, ben echt wat gewend, maar bij bepaalde treinstations ging het voor mij de grens over ... Frankfurt is zo'n voorbeeld. En overal dat gebedel om eten, daklozen op straat en geweldadige jongeren. Was zelf getuige van diverse vechtpartijen, ook in winkelcentra ...

- Frankrijk: sla ik even liever over, treurnis alom

En dan zo afgezwak via midden-, centraal- en oost-europa naar Croatie. En het viel mij gewoon op: zelfscankassa's: geen enkel probleem, geen middelvingers die worden opgestoken of bij controle de medewerker de ergste ziektes toegewenst, in diverse hoofdsteden schoner dan het al sinds een jaar of 25 in Nederland is geweest ...

... en natuurlijk, excessen zijn er ook, ook daar; maar er is iets (volgens mij) aan gort geslagen in Amerika, Engeland en Nederland, Duitsland.

Landen waar we "op zich" altijd coulant waren, ook in de opvoeding ... Totaal losgeslagen publiek, en vervolgens een overspannen overheid die als een ware bloedhond alles in de gaten moet houden.

Weet niet of het nu de fout is van Telegram of Signal; ik denk dat we eens wat kritischer naar ons eigen land mogen kijken, en naar onszelf alsmede onze bevolking. Evenals Engelsen herken ik Nederlanders in het Buitenland vrij snel, en niet in positieve zin ... En dat geklaag, sommigen lijken wel Amerikanen: "hebben ze dat niet eens hier, wat een armoede" ... "hij moet z'n t**us b** houden, anders ram ik het tot z'n verstand in z'n harses, mon***l" ... "Snippets", maar niet een keer, maar veelvuldig getrakteerd op het "intellect" van medelanders.

En nu gaan we dus de vrijheid van meningsuiting, vrije berichtgeving aan banden leggen, om wat ?

De Mocro Maffia beter in de gaten te houden? De eigen bevolking beter te monitoren?

Iets met voorkomen beter dan genezen en verkeerde compensatiedrang.

Opvoeding, Goed onderwijs, Normen, Waarden ... Mogelijk ligt het aan mij, maar als ik de straten van Praag, Riga of Warschau tesamen met Zagreb vergelijk met Amsterdam, Parijs, London of Berlijn, dan vallen mij - zoals geschreven - vele zaken op ... En niet ten voordele van laatstgenoemde steden, noch landen ...

Let wel, alle landen kennen zo hun problemen, maar zoals gezegd: ik heb sterk het gevoel dat men de weg van de minste weerstand kiest, keer op keer ...

Daarnaast zou ik bijzonder voorzichtig zijn met profileren op basis van oorsprong van Telegram. De oprichter is Rusland ontvlucht, omdat hij juist een vrij platform wilde hebben. Men beticht hier Telegram van Russische roots, want waar rook is, is vuur ...

... Hoe gaan wij he vinden als Nederlandse bedrijven of alles wat Nederlands is wordt aangemerkt als hoogstwaarschijnlijk doordrengt en besmet met Maffia en Drugs ... Vergeet niet dat Nederland niet zo'n beste naam heeft in Europa, anders dan onder gebruikers natuurlijk van bepaalde middelen.

Ik zie nogal wat "bias" in het denken, weglopen voor de eigen verantwoordelijkheid en het concentreren op niet de kern waarom het draait. Zowieso heb ik een vermoeden dat het hier meer gaat om controle en macht en daarbij de irritatie dat als de overheid piept dat content moet worden verwijderdt, men niet zondermeer gehoor geeft ...

... mogelijk ook iets met gewenning en verslaving ... Wel eens gekeken naar de opvraagverzoeken van overheden en welke landen in de top 25 staan? Het "vrije westen" staat met stip in de noteringen bij Apple, Microsoft, Amazon, Google en andere platformen met informatieverzoeken ...

Zo maar een gedachte ...
20-08-2024, 15:01 door Anoniem
De eis is in principe dat X en Telegram geen complot theorien meer kunnen verspreiden zoals met de NordStream waarvan GroenLinks-PvdA wilde dat iedereen hun "waarheid" overnam dat Rusland het had gedaan. Via Telegram en X gingen andere opinies rond en daar is niets mis mee. Zoveel mensen zoveel gedachten. Sinds we sociaal media hebben zijn we minder tolerant geworden naar elkaar toe en gaat het naar het extreme.
20-08-2024, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem:

En nu gaan we dus de vrijheid van meningsuiting, vrije berichtgeving aan banden leggen, om wat ?

Zo maar een gedachte ...

Wat mij opvalt is dat sinds er steeds maar geklaagd wordt over vrijheid van meningsuiting de mensen helemaal los gaan op internet en de grenzen van fatsoen overschrijden. Langzaamaan wordt dat onfatsoenlijke onder het mom van vrijheid van meningsuiting ook geuit in de echte wereld en neemt de agressie toe. Vooral naar instanties en organisaties. Met het verdwijnen van fatsoen online verdwijnt het fatsoen ook steeds meer op straat. Mensen jutten elkaar gigantisch op en denken dat alles maar zomaar mag.
Dus ik pleit juist voor meer handhaving op internet van fatsoen en dat heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat staat voor persvrijheid, godsdienstvrijheid en kunnen leven zoals jij dat wilt zonder anderen lastig te vallen.
We hebben allerlei wetten en regels die we met elkaar hebben afgesproken maar er wordt nauwelijks gehandhaafd. Zorg dat dat maar eens op orde komt zodat mensen zich gaan gedragen.
20-08-2024, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ergens snap ik iets niet helemaal ...

(.......)

Zo maar een gedachte ...

Ik denk dat u bedoelt dat in essentie normvervaging oorzaak is van vele problemen en tot steeds groeiende ontsporing leidt.
Dit is eigenlijk off topic. Maar u heeft groot gelijk. Ook dat de overheid hier op reageert op een manier die onze vrijheid aantast.

Ik ben van nature optimist, maar ik ben heel bezorgd dat beide problemen op gruwelijke wijze uit de hand gaan lopen.

En anoniem van 15:31:
Handhaven op internet zal leiden tot het beëindigen van de vrijheid van meningsuiting. (Dit begint in Engeland al effectief aan de gang te komen overigens). Het handhaven moet juist beginnen bij 'het fatsoen op straat'. Waarbij de kiem in de huiskamer en de kinderkamer gelegd moet zijn...
20-08-2024, 17:49 door Anoniem
Ik kan me niet echt voorstellen dat bangalijsten iets met vrijheid van meningsuiting te maken hebben.
20-08-2024, 18:23 door Anoniem
Dan heb je oogkleppen op als je denkt dat die lijsten niet rondgaan op Facebook. Net als onthoofdingsvideo`s gaat er van alles rond op Facebook en X.
Maar misschien is de oplossing wel ergens anders te vinden. Roep jongeren niet langer op om te experimenteren op het seksuele vlak en zorg voor genoeg studentenkamers. De woningnood is het grootste probleem voor jong en oud en zorgt ervoor dat mensen in een situatie kunnen komen waardoor zij dingen doen die zij niet willen.
Dus hou op met die morele stokpaardjes en zorg ervoor dat er betaalbare woningen gebouwd worden voor alle leeftijden.
20-08-2024, 20:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

En nu gaan we dus de vrijheid van meningsuiting, vrije berichtgeving aan banden leggen, om wat ?

Zo maar een gedachte ...

Wat mij opvalt is dat sinds er steeds maar geklaagd wordt over vrijheid van meningsuiting de mensen helemaal los gaan op internet en de grenzen van fatsoen overschrijden. Langzaamaan wordt dat onfatsoenlijke onder het mom van vrijheid van meningsuiting ook geuit in de echte wereld en neemt de agressie toe. Vooral naar instanties en organisaties. Met het verdwijnen van fatsoen online verdwijnt het fatsoen ook steeds meer op straat. Mensen jutten elkaar gigantisch op en denken dat alles maar zomaar mag.
Dus ik pleit juist voor meer handhaving op internet van fatsoen en dat heeft niks met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat staat voor persvrijheid, godsdienstvrijheid en kunnen leven zoals jij dat wilt zonder anderen lastig te vallen.
We hebben allerlei wetten en regels die we met elkaar hebben afgesproken maar er wordt nauwelijks gehandhaafd. Zorg dat dat maar eens op orde komt zodat mensen zich gaan gedragen.

Mee eens, er is een verschil tussen iemand bespioneren als iemand onschuldig is (CSS/chat control) en iemand die iets fout doet en er zijn bewijzen voor deze bangalijsten.
Ik ben tegen CSS/chat control, dat is een politiestaat.
Ik ben voor het oppakken van criminelen die met vreemden in het openbaar illegale praktijken uitvoeren.
Wel is het van belang hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en dat er uberhaubt bewijstlast van een misdrijf bestaat.
Dus niet schuldig behandeld totdat schuld s bewezen.
Vaak doen agenten zich voor als geïntereseerden voor bangalijsten zodat men deze als bewijstlast kan aanspannen.
Cluent side scanning/chat control is er helaas voor iedereen, ook onschuldige mensen, dat moet je niet willen in een democratie.
20-08-2024, 22:00 door Anoniem
Wat je dus hebt, met zo een telegraaf. Of gram. Is dat niet zozeer de communicatie het probleem is maar de eventuele misdrijven die erachter hangen. Je gaat toch ook een postkantoor niet sluiten en alle medewerkers opsluiten als ik een dreigbrief krijg? Of een envelop met foto's van witgewassen blote kinderterroristen?

Hebben we het nog over verstand. Of gaat het weer over verkiezingsmarketing.

Ook voor Groen Links-PvdA: voordat je wat post, eerst even je eigen tekst nalezen.
20-08-2024, 22:12 door Ron625
Door Anoniem:
... allemaal wordt ergens bepaald of zelfs verlangd dat zij "verantwoordelijkheid nemen". En volgens mij richten we ons op de verkeerde. Ik snap het, bij gebrek aan beter,
Het probleem is simpel, de huidige maatschappij is erg goed in symptoom bestrijding, maar ze (we) moeten de oorzaak aanpakken, dat werkt tenminste ........
21-08-2024, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem: De eis is in principe dat X en Telegram geen complot theorien meer kunnen verspreiden zoals met de NordStream waarvan GroenLinks-PvdA wilde dat iedereen hun "waarheid" overnam dat Rusland het had gedaan. Via Telegram en X gingen andere opinies rond en daar is niets mis mee. Zoveel mensen zoveel gedachten. Sinds we sociaal media hebben zijn we minder tolerant geworden naar elkaar toe en gaat het naar het extreme.

Het North Stream dossier heeft zich in sommige kringen al opgeblazen tot een Duits MH17-achtige affaire, dit terwijl Zelensky aan het voorsorteren is op zijn politieke carrière na de oorlog.

Over de huidige eigenaren/financiers van Telegram wordt het gerucht verspreid dat het ergens in het MO te vinden is.
21-08-2024, 12:40 door Anoniem
Eerst de jeugd met drugs, porno etc. 'verzieken',
gezin en normen en waarden ontwrichten.

Daarna klagen over de gevolgen van jarenlang wegkijken
voor deze problemen.

Telegram, TikTok, X, Kaspersky, allemaal voor de hand
liggende koppen van Jut voor de gelijkgeschakelde
westerse propagandistische algemeen ondersteunde mening.
22-08-2024, 15:14 door Anoniem
Ik ben wat te laat, maar toch nog even mijn 10 cent :).

Dat verval/verharding in de maatschappij is natuurlijk ook te danken aan de polarisatie. Mijn geduld met die naive goedgelovige mensen is ook op. En ik merk dat ik ook steeds vaker kortaf op hun reageer, zoals zij dat weer doen op andere. De politiek heeft hier natuurlijk zelf ook een grote rol in. Nordsteam/Oekranine, Corona, krediet crisis, 9/11/irak/olieoorlogen , etc. Allemaal onderwerpen waar de politiek dik boter op ze hoofd heeft, en alleen maar een bepaald narratief wil verspreiden. Vervolgens zie je dat die zelfde beperkte politici dan gaan grijpen naar het enige middel wat ze begrijpen : repressie en onderdrukking. Wat natuurlijk de situatie weer verergert.

Wat betreft telegram en die lijsten, die lijsten zijn er altijd al geweest, vroeger werd dat mondeling besproken, vandaag doe je xls sheet op social media. Wat die politiek ook maar niet lijkt te snappen, als je het van telegram verwijdert hebt, staat het de volgende dag op Discord of github of gofile, of bittorrent, of scrib of...... Kansloos om dat allemaal te verbieden. Je verbiedt ook geen keukenmes/schroevendraaier omdat je er iemand mee kan steken.

Die grondrechten zijn nooit te waarborgen geweest, alleen omdat communicatie nu meer digitaal is, en dus bewaarbaar / doorzoekbaar is, zie je het meer. Maar dit soort dingen werden altijd al achter gesloten deuren besproken.
22-08-2024, 22:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben wat te laat, maar toch nog even mijn 10 cent :).

Dat verval/verharding in de maatschappij is natuurlijk ook te danken aan de polarisatie. Mijn geduld met die naive goedgelovige mensen is ook op. En ik merk dat ik ook steeds vaker kortaf op hun reageer, zoals zij dat weer doen op andere. De politiek heeft hier natuurlijk zelf ook een grote rol in. Nordsteam/Oekranine, Corona, krediet crisis, 9/11/irak/olieoorlogen , etc. Allemaal onderwerpen waar de politiek dik boter op ze hoofd heeft, en alleen maar een bepaald narratief wil verspreiden. Vervolgens zie je dat die zelfde beperkte politici dan gaan grijpen naar het enige middel wat ze begrijpen : repressie en onderdrukking. Wat natuurlijk de situatie weer verergert.

Wat betreft telegram en die lijsten, die lijsten zijn er altijd al geweest, vroeger werd dat mondeling besproken, vandaag doe je xls sheet op social media. Wat die politiek ook maar niet lijkt te snappen, als je het van telegram verwijdert hebt, staat het de volgende dag op Discord of github of gofile, of bittorrent, of scrib of...... Kansloos om dat allemaal te verbieden. Je verbiedt ook geen keukenmes/schroevendraaier omdat je er iemand mee kan steken.

Die grondrechten zijn nooit te waarborgen geweest, alleen omdat communicatie nu meer digitaal is, en dus bewaarbaar / doorzoekbaar is, zie je het meer. Maar dit soort dingen werden altijd al achter gesloten deuren besproken.
Herkenbaar. Maar achter gesloten deuren wordt je momenteel ook afgeluisterd en bekeken op wat je allemaal schrijft. Sommigen hadden dit stadium 20 jaar geleden al bereikt. Maar toen moest het nog beginnen...
26-08-2024, 09:58 door Anoniem
De reden van aanhouding is simpel. De US state departement heeft Frankrijk verzocht hem aan te houden. Dit valt toevallig samen met een zeer grote hack van Israëlische geheime data die nu rondgaat op Telegram. Tevens schijnt Telegram deels gebruikt te worden door Russische overheid en militairen in de oorlog in Oekraïne.

Durov laat zich tot op heden niet omkopen door overheden. Dit is ook de reden waarom hij Rusland heeft verlaten. Ook met bezoeken aan de USA hebben CIA agenten zijn meereizende hoofdengineer getracht om te kopen om bepaalde libraries te gaan gebruiken(backdoors). Niet om Telegram te stoppen maar om veel meer invloed en inzage te hebben op content, groepen en users.

Men gebruikt in de media de standaard argumenten zoals men ook toepast als tegenargumenten bij privacy beschermende middelen. Kinderporno, geweld, persoonlijk leed, mensen kunnen niet getraceerd en vervolgt worden. Dit klinkt altijd als zeer valide redenen. Maar het daadwerkelijke doel is anders, men geeft namelijk weinig om menselijk leed en veel om behoud van macht.

Men heeft geen grip op de informatiestromen binnen Telegram. De machten van vandaag de dag kunnen alleen aan de macht blijven door censuur. Censuur is HET middel om propaganda te laten landen. Je propaganda verliest zeer snel aan kracht als wordt aangetoond dat het niet naar waarheid is. Hiermee verliezen overheden vertrouwen en daarmee verzwakt de machtspositie van overheden en leid dit uiteindelijk tot de val van de macht. Een overheid welke naar waarheid en wensen van zijn burgers handelt heeft geen propaganda en dus geen censuur nodig. Een overheid welke handelt tegen de wil in van zijn onderdanen moet censuur toepassen om zijn leugens en misleidingen te verkopen.

We zien doorgaans maar 1 kant van de munt. Deze wordt dan wel op verschillende manieren belicht door verschillende media outlets waardoor het idee ontstaat dat er een compleet beeld wordt getoond van de waarheid maar het blijft bij de belichting van de kopzijde(de kant van de macht). De muntzijde is altijd slecht en zal altijd op deze wijze belicht worden via deze outlets. Deze beschrijving geld overigens voor elk land. Van oudsher waren journalisten de geen die de belichting van beiden muntzijde verzorgde. Zij bevonden zich hierdoor in het neutrale kamp, de controle op de macht. Tegenwoordig zijn bijna alle journalisten(en met name de bedrijven waar ze voor werken in kamp kop). Zij zijn niet meer instaat zich tussen beiden te bewegen. Doet men dit wel kost het je baan, je carrière of je leven.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.