Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:Waar het mij om gaat, is dat er in de reacties hierboven wel allerlei suggesties gedaan worden dat de betrokkene zich niet netjes gedragen zou hebben, terwijl men de mogelijkheid dat de ambtenaar (ook los van het cc'tje) zich niet netjes gedroeg, buiten beschouwing liet. Daar zit een bias in.
Prima, maar als ik dan op een bias de andere kant op reageer met een tegenvoorbeeld, ga dan niet mij behandelen alsof ik een bias vertoon.
De term dataminimalisatie slaat op welke data worden verwerkt, niet op wie toegang heeft tot die data.
Dataminimalisatie ("minimale gegevensverwerking") slaat op allebei. Het doel bij privacybescherming is altijd de bescherming van natuurlijke personen (art. 1, eerste lid AVG). Dit doel kan alleen worden bereikt als niet alleen de hoeveelheid verwerkte data wordt geminimaliseerd, maar ook het delen (m.a.w. de "verwerking") van die data wordt geminimaliseerd.
Zo omschrijft AP het (
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/basis-avg/avg-algemeen/de-avg-in-het-kort):
Dataminimalisatie
Als organisaties persoonsgegevens verwerken, moeten ze daarbij uitgaan van het principe ‘zo min mogelijk’. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de verwerking van de gegevens moet passen bij het doel. En dat de organisatie niet meer gegevens mag verwerken dan noodzakelijk is om dat doel te bereiken.
Dat is inderdaad breder dan alleen welke gegevens.
maar het is echt niet zo dat binnen een organisatie mensen niet samen mogen werken met collega's.
Dat heb ik ook helemaal niet beweerd.
Zo komt dit anders wel op mij over:
Met het oog op het wettelijke vereiste van dataminimalisatie is iedere andere natuurlijke persoon dan de behandelend ambtenaar, ook binnen de eigen organisatie, wel degelijk een derde als het gaat om de omgang met persoonsgegevens.
Zowel een verwerkingsverantwoordelijke als een verwerker zijn namelijk "
een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan", dus niet uitsluitend een natuurlijke persoon. Je maakt het restrictiever dan het volgens de AVG is.
Dat hoeven geen derden te zijn voor de AVG omdat de relevante rechtspersoon hier de organisatie is.
Ik begrijp dat je hier verwijst naar artikel 4 onder 10) AVG, waarin het begrip "derde" wordt gedefinieerd.
Nee, ik heb het over definities 7 en 8, "verwerkingsverantwoordelijke" en "verwerker".
Merk op dat het hier o.a. gaat om anderen dan "natuurlijke personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om persoonsgegevens te verwerken." Was/waren de interne medewerker(s) naar wie de leerplichtambtenaar een cc'tje stuurde gemachtigd?
Ze zijn lid van dezelfde organisatie, dus gaat dit niet om derden, de organisatie is namelijk de verwerkingsverantwoordelijke. Of het wel of niet deugt hangt verder af van de taakverdelingen binnen die organisatie.
[...] Indien de AVG correct wordt geïnterpreteerd (wat rechters helaas vaak niet doen), dan vereist dit van de gemeente en van de leerplichtambtenaar dat die kunnen aantonen dat het, met het oog op deze specifieke casus, nodig was om zonder toestemming van de betrokkene een cc'tje naar een collega te sturen (immers, het sturen van cc'tjes is een andere wijze van verwerking dan het zelf afhandelen van de zaak, of dan het vragen van akkoord van de betrokkene voor het delen van de persoonsgegevens met andere collega's).
Volgens mij ben je zelf degene die de AVG niet correct interpreteert. De verwerkingsverantwoordelijke en verwerker is niet de persoon maar de organisatie. Waarom de organisatie en niet de persoon? Omdat de persoon niet meer is dan een functionaris die vervangen kan worden, de werknemer treedt op
namens de organisatie. Ga maar na, als de leerplichtambtenaar besluit naar een andere werkgever over te stappen dan gaan de gevallen niet met de persoon mee naar die andere werkgever maar worden die overgedragen aan de opvolger, ze blijven binnen dezelfde organisatie. Er is dus geen vereiste dat
de persoon de zaak zelf afhandelt, er is een vereiste dat
de organisatie die zelf afhandelt. Binnen die organisatie kunnen daar dan zonder meer collega's bij betrokken worden die binnen die organisatie daartoe bevoegd zijn.
Als dat de reden was waarom de leerplichtambtenaar een cc'tje naar een collega wilde sturen, dan had de leerplichtambtenaar dat gewoon aan de betrokkene kunnen zeggen/schrijven bij het vragen van een akkoord van de betrokkene daarmee.
Dat is netjes, maar het gaat niet zover dat het binnen de organisatie een verplichting is. En er
kunnen omstandigheden zijn waarin dat beter niet gedaan kan worden. En natuurlijk kunnen daar ook weer inschattingsfouten in gemaakt worden. Mijn punt was dat er veel meer aan de hand kan zijn dan we weten.
Hier kom je opnieuw met de suggestie dat de betrokkene wel eens een soort psychopaat zou kunnen zijn. Maar waarom kom je dan niet tegelijk met de suggestie dat de leerplichtambtenaar wel eens een soort psychopaat zou kunnen zijn? Hier zit jouw bias.
Als dat zo lijkt komt dat omdat het beginpunt was dat ik reageerde op een bias waar ik dingen tegenover zette.
En ik heb het niet uitsluitend over psychopaten. Als we met kreten gaan gooien, denk dan ook aan narcisten en machiavellisten, en aan mensen die op zich niet aan dat soort heftige beelden voldoen maar die zelf te beschadigd zijn om nog goed als ouder te functioneren. Iemand met een burn-out of zware overspanning is ook vreselijk. Een rechtlijnig denkende autist bij wie dat nooit is gediagnostiseerd kan vreselijk zijn voor zijn of haar kinderen, hoewel die mensen typisch helemaal niets kwaadaardigs in de zin hebben maar zelf mogelijk ontzettend veel niet snappen van hoe andere mensen functioneren, zeker als ze nog niet zo heel oud zijn.
Natuurlijk heb ik niet de illusie dat alles makkelijk objectief te beoordelen is. Waar het om gaat, is dat de leerplichtambtenaar, zolang er geen sprake is van duidelijke aanwijzingen dat een leerplichtig kind "niet-sporende" ouders heeft, die ouders op een respectvolle manier moet behandelen ("onschuldpresumptie" in ethische zin), en dus gewoon akkoord moet vragen voorafgaand aan het delen van mogelijk gevoelige persoonsgegevens met anderen - binnen of buiten de organisatie, en ook informatie moet geven (art. 13 AVG) over de doelen van deze extra (of: andere wijze van) gegevensverwerking.
Op zich mee eens, maar we hebben geen idee wat hieraan vooraf is gegaan, dus er is geen zinnig woord te zeggen over hoe de situatie en de positie van die ambtenaar zich hebben ontwikkeld.
Je gaat hier niet in op de vraag of de leerplichtambtenaar in dit specifieke geval überhaupt aanwijzingen heeft gezien dat er een noodzaak bestaat om als overheid in het gezinsleven van het leerplichtige kind in te grijpen. Het lijkt me goed om te onthouden dat dit in de casusbeschrijving niet naar voren komt.
Mijn hele punt is nou juist dat we het niet weten en dat we er dus net zo min vanuit kunnen gaan dat er op dat vlak niets mis is.
Niet ingrijpen is alleen heftig als er sprake is van ernstige gezinsproblematiek.
Mijn punt is niet dat dat zo is maar
dat het tot de mogelijkheden behoort.
Maar die is op het moment dat de leerplichtambtenaar het cc'tje verstuurde, niet geconstateerd. Het kan hier hooguit gaan om een soort "gut-feeling" of "intuïtie" van de leerplichtambtenaar.
Ik heb geen idee waar je dat uit denkt te kunnen concluderen. Ik zie het Arnoud niet opschrijven. Die gaat juist niet op de specifieke details in maar houdt zijn verhaal erg algemeen. Om privacyredenen.
Daarom had die ambtenaar in dit stadium netjes moeten aangeven dat hij/zij graag een collega wilde raadplegen en om akkoord moeten vragen voor het delen van de persoonsgegevens met die collega.
Ik zou zeggen dat dat heel sterk afhangt van de werkelijke situatie, en die kennen we niet.
Bedankt voor je openhartigheid op dit punt. Je kunt ervan uitgaan dat ik veel begrip heb voor situaties van ernstige en complexe gezinsproblematiek en de dilemma's waarvoor zowel overheidsdienaren (bijv. jeugdzorgambtenaar, leerplichtambtenaar) als gezinsleden dan kunnen komen te staan. Juist dat motiveert mij om hier op te komen voor een respectvolle, en ook zichtbaar respectvolle, omgang met de persoonsgegevens van burgers door ambtenaren. Als het al helemaal aan het begin van een eventueel traject misgaat met die omgang met zeer persoonlijke gegevens, hoe kun je dan verwachten dat betrokkenen daarna nog vertrouwen hebben in de verdere behandeling van de zaak door de betreffende ambtenaren?
Nee, en we hebben geen idee wat hier nou werkelijk aan de hand is. Mijn punt is dat tot de mogelijkheden hoort dat die ambtenaar hier deed wat die deed om juist dat kind te beschermen tegen zijn of haar ouders. Ik beweer niet dat dat beslist zo was, ik beweer ook niet dat dat dan per se de juiste keuze was, ik beweer wel dat het tot de mogelijkheden hoort en dat het mogelijk is dat het een integere keuze was, en het kan zelfs een erg goede keuze zijn. We weten het gewoon niet.
Een leerplichtambtenaar zou zichzelf in beginsel moeten zien als hulpverlener aan leerplichtige kinderen en hun ouders. Het begint dan met het winnen van vertrouwen. En dat begint weer met een prettige bejegening en een respectvolle omgang met de persoonsgegevens van die kinderen en hun ouders.
We weten alleen niet wat hier allemaal speelt en ook niet wat hier de beste manier is voor die leerplichtambtenaar om te handelen.
Dan sla je domweg de mogelijkheid over dat die betrokkene het probleem is waar het kind onder lijdt. (...)
Helemaal niet. Ook als(!!!) betrokkene een psychopaat zou zijn, dan nog zou het voor de leerplichtambtenaar alleen al uit tactisch oogpunt beter zijn om eerst netjes om een akkoord voor die cc te vragen. Als de vermeende psychopaat dan instemt, kan de cc zonder problemen worden verstuurd. Als de vermeende psychopaat niet akkoord gaat, kan de leerplichtambtenaar altijd nog overwegen of er aanleiding is voor geheime communicatie met een collega (bijv. een geforward mailtje plus een toelichting over de reden voor het forwarden).
Vind je dat nog steeds als met het kind is afgesproken dat iemand om advies wordt gevraagd zonder dat de ouders dat te weten komen? Bijvoorbeeld omdat het kind als de dood is voor de consequenties daarvan of dat de ambtenaar zelf denkt dat dat wel eens heftig kan uitpakken voor het kind? Het gaat niet alleen om de vertrouwensband met de ouders, die met het kind is ook belangrijk en er kunnen omstandigheden zijn waarin die belangrijker is.
Heb je trouwens door dat die ambtenaren ook gewoon burgers zijn, mensen die verdomd veel op niet-ambtenaren lijken, en dat er ook onder ambtenaren geweldige mensen zitten?
Natuurlijk heb ik dat door. Ik acht de kans echter groot dat als de leerplichtambtenaar in dit geval "een geweldig mens" was geweest, hij/zij in het contact met de betrokkene gewoon de koninklijke weg had bewandeld, en dus ofwel vooralsnog geheel zelf verantwoordelijkheid had genomen voor de casus, ofwel om te beginnen netjes om een akkoord had gevraagd alvorens de persoonsgegevens met anderen te delen.
De koninklijke weg met de ouders of de koninklijke weg met het kind?
Uit wat jij "de casus" noemt blijkt totaal niet dat dat de AVG niet wordt toegepast, dat kan je alleen concluderen als je aannames doet over dingen die niet genoemd zijn.
Jij bent het zelf die ten behoeve van jouw gedachtengang wilt aannemen dat de leerplichtambtenaar reeds had vastgesteld dat er sprake was van een betrokkene die een gevaar vormde voor een leerplichtig kind - zelfs zo'n groot gevaar, dat het onverantwoord zou zijn om de betrokkene netjes te vragen om diens akkoord met het delen van persoonsgegevens met anderen dan de behandelend ambtenaar.
Welles nietes. Goed, ik kan het ook niet laten ;-). Ik nam het aan
als mogelijkheid die illustreert dat we het niet weten en dat de tegenovergestelde aanname niet meer is dan een aanname.
Juiste toepassing van de AVG (mits correct geïnterpreteerd conform de eerder genoemde doelstelling in artikel 1, eerste lid AVG) vereist dat de behandelende leerplichtambtenaar in eerste instantie transparant en tijdig communiceert (art. 13 AVG) met de betrokkene naar aanleiding van diens contactverzoek, het daaropvolgende contact en het daaropvolgende voornemen van de leerplichtambtenaar om de persoonsgegevens met een collega te delen.
Alleen zijn er meerdere betrokkenen tussen wie het niet per se allemaal pais en vree is. Als je doet alsof degenen die het wettelijk gezag over een kind hebben in
alle gevallen dat gezag toevertrouwd kan worden dan sla je situaties over waar zo'n leerplichtambtenaar ongetwijfeld ook mee te maken krijgt. En nogmaals,
nogmaals, nogmaals, ik weet
niet of dat hier speelt, ik weet
wel dat dat soort situaties voorkomen en dat
we dus niet weten of dat hier ook speelt. Het is dus
een mogelijkheid, en allesomvattende oordelen slaan iets belangrijks over als al die ingewikkelde mogelijkheden niet onder ogen worden gezien, want dat zijn juist de situaties waarin mensen door instanties worden vermorzeld.