image

Overheid onderzoekt risico's van 'slimme' auto's voor nationale veiligheid

dinsdag 3 september 2024, 13:33 door Redactie, 25 reacties

De overheid is een onderzoek gestart naar de risico's van 'slimme' voertuigen voor de nationale veiligheid. Een Europabreed verbod op het gebruik van Chinese software in auto's zoals het CDA wil ziet het kabinet nog niet zitten. Onlangs kwamen afgevaardigden van het Witte Huis en de Europese Unie in de VS bijeen om te praten over de risico's voor de staatsveiligheid van met internet verbonden auto's.

Nederland was ook bij deze bijeenkomst aanwezig. "Dit was een vertrouwelijke bijeenkomst. Wij kunnen daarom niet ingaan op de inhoud van de besprekingen", zo laten minister Klever voor Buitenlandse Handel en minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken weten op Kamervragen van CDA-Kamerlid Boswijk (pdf). Eerder had de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen onderzoek te doen naar de risico’s van Chinese elektrische auto’s voor de nationale veiligheid.

"De analyse van de technische risico’s van slimme (elektrische) voertuigen voor de nationale veiligheid is gestart. Momenteel worden de specifieke onderzoeksvragen voor de uitvoering van deze analyse vastgesteld, waaronder op het gebied van sabotage en spionage", reageren de bewindslieden. "Na afronding van de risicoanalyse zal er vervolgens een beleidsmatige analyse plaatsvinden om te komen tot opties om deze eventuele risico’s te mitigeren." Voor de risicoanalyse is gekozen om slimme (elektrische) voertuigen in 'algemene zin' te onderzoeken.

"Bent u bereid binnen de EU te pleiten voor het zo spoedig mogelijk overnemen van de Amerikaanse maatregelen tegen het gebruik van Chinese software in auto’s?", wilde Boswijk verder weten. "De uitkomst van de analyse van de Verenigde Staten wordt met belangstelling gevolgd, maar niet automatisch overgenomen", reageren Klever en Veldkamp. "Nederland maakt een eigenstandige afweging met inzet van onze eigen nationale veiligheidsanalyses, -maatregelen en bijbehorend instrumentarium." Mocht blijken dat er maatregelen genomen moeten worden, ligt dit volgens de minister voor de hand om in Europees verband te regelen.

Reacties (25)
03-09-2024, 13:39 door Anoniem
ja dat heb je als je achter de feiten aan loopt Europa...
03-09-2024, 13:57 door Anoniem
Ik denk dat die Chinezen wel zo snugger zijn de speeltjes van politie en leger te imiteren. Zou bedreig je steun voor democratische processen in landen die nu eenmaal andere opvattingen over mensenrechten erop na houden dan China.

Als ik Chinese hacker was, zou ik de politie achter de politie aansturen, gewoon omdat het kan.
03-09-2024, 14:00 door Anoniem
In referentie naar de totale uitval van windows computers ( blue screen ) van laatstleden, moet toch nagedacht worden of software gebaseerde auto's ( ook nu ) geen gevaar opleveren ( zowel Chinees als Amerikaans als.... ) tot het gebruiken van wagens wereldwijd als drukkingsmiddel of zelfs als wapen.
03-09-2024, 14:19 door Anoniem
Auto's zijn tegenwoordig niet meer dat een "internet connected computer" op wielen.
Ik wil graag een auto kopen die niet aan het internet hangt zoals tegenwoordig standaard is. Welke nieuwe auto kan ik nog kopen?
Beantwoord die vraag en je weet welke auto's je als security aware persoon nog kunt rijden. Het is naief om te denken dat een auto uit andere landen ook niet heel veel data richting de fabrikant sluizen.
03-09-2024, 14:34 door Anoniem
Ah ze zitten weer eens over China te huilebalken aangezien zij voor een prikkie betere dingen maken dan de Duitse en Franse autofabrikanten. Even had ik de hoop dat ze bedoelden dat ze keken naar automatisch remmende slimme auto's die een gevaar zijn op de weg, zoals eerder over bericht: https://www.security.nl/posting/843010/VVD+wil+opheldering+over+verplichte+%27intelligente+snelheidsassistentie%27+in+auto%27s

De uitkomst van de analyse van de Verenigde Staten wordt met belangstelling gevolgd, maar niet automatisch overgenomen
Tuurlijk wel, de Amerikaanse overheid weet meer van je dan de CCP, maar we laten daar de oren naar hangen want we zijn maatjes met de VS. Zodoende als de VS iets beslist, wordt het hoogstwaarschijnlijk gewoon klakkeloos gekopieerd.
03-09-2024, 14:50 door Anoniem
Over het algemeen veroorzaken slimme auto's minder ongelukken dan auto's met mensen, en ze kunnen niet dronken achter het stuur stappen.
Wel snap ik aan de andere kant dat mensen het een eng idee vinden.
Ik zou zeggen; laat een bepaalde hoeveelheid auto's toe en kijk hoe het gaat steeksproefgewijs, en vraag om info uit Amerika.
Let ook op privacy aangezien die dingen vol sensors en camera's zitten, al zal dat niet enorm schelen van een andere moderne (niet zelfrijdende) auto van tegenwoordig.
03-09-2024, 15:13 door Anoniem
Totale BS! Europa heeft zelf besloten dat alle auto's vanaf 2018 een simkaart moeten hebben. Zodat de auto kan bellen bij een ongeluk. Dan kun je toch aanvoelen dat die simkaart voor veel meer dingen gebruikt kan worden. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-emergencies/emergency-assistance-vehicles-ecall/index_nl.htm#inline-nav-3

Ook heeft Europe beslist dat er een black box in de auto moet. Goh, hang je die blackbox nu aan de simkaart, en voila, een hoop data voor de auto maker.

En dan 10 jaar na dato gaan piepen dat dit niet mag. Dat had je toch echt van te voren moeten bedenken... Maar laten we de echte reden eens noemen: Money talks!!!

Wil je geen slimme auto meer? Koop een GSM jammer (wel illegaal)! Geen contact meer met mobiel netwerk. Ook je eigen telefoon niet meer, wat ook ten goede komt voor meeste bestuurders.

TheYOSH
03-09-2024, 15:22 door Anoniem
Simpel, auto's die aan 't internet hangen verbieden.
03-09-2024, 16:07 door Anoniem
Nadat ik Christine heb gezien lijkt het me wel een legitieme vraag. Die nieuwe autos onthouden ook nog alles.
03-09-2024, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Nadat ik Christine heb gezien lijkt het me wel een legitieme vraag. Die nieuwe autos onthouden ook nog alles.

Die van mij praat ook met me. Weet overal de weg. Soms is het een man, en dan weer een vrouw.
03-09-2024, 17:45 door Anoniem
Eerder artikel op deze webstite m.b.t een Mozilla rapport over de belabberde beveiliging van persoonlijke gegevens bij de "moderne" auto's:

https://www.security.nl/posting/809243/Mozilla%3A+moderne+auto%27s+zijn+privacynachtmerrie+op+wielen
03-09-2024, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem: Nadat ik Christine heb gezien lijkt het me wel een legitieme vraag. Die nieuwe autos onthouden ook nog alles.
Ze onthouden alles, maar dat wordt beveiligd wanneer je een speciale vrijstelling hebt. Bijvoorbeeld als je als minister onderweg bent of bij de AIVD werkt.

Dat wordt natuurlijk niet aan de grote klok gehangen. Want het is niet de bedoeling dat ook het gewone volk die privacy krijgt. Dus mag het gewone volk niet weten dat dit voor bepaalde geprivilegeerde personen wel degelijk geregeld wordt, maar voor het gewone volk "niet mogelijk" heet te zijn.
03-09-2024, 19:13 door Anoniem
Neem dan meteen de domme fatbike mee in het onderzoek.
En de bakfiets met die dametjes erop die overal volgas zonder te remmen tussendoor scheuren.
Hun ouders zijn in de opvoeding vergeten erbij te vertellen dat hun prinsesje niet alleen op deze wereld vertoeft.
Beetje offtopic maar wel ook nationale veiligheidsrisico’s.
03-09-2024, 20:36 door Anoniem
Door Anoniem: Simpel, auto's die aan 't internet hangen verbieden.

Je weet toch waarom het internet ooit ontwikkeld is hè?
“We” willen alles weten, van iedereen.
03-09-2024, 21:58 door Anoniem
Door Anoniem: Over het algemeen veroorzaken slimme auto's minder ongelukken dan auto's met mensen, en ze kunnen niet dronken achter het stuur stappen.
Ik denk dat je "slimme auto's" verwart met "zelfrijdende auto's".
Dat is niet hetzelfde.
Een zelfrijdende auto is altijd wel "slim", maar een slimme auto hoeft niet zelfrijdend te zijn.
03-09-2024, 22:16 door Anoniem
slimme auto's die alles doorgeven aan amerikaanse 3 en 4 letter afkortingen of ALLEEN china BEV's ???
04-09-2024, 02:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Simpel, auto's die aan 't internet hangen verbieden.

Je weet toch waarom het internet ooit ontwikkeld is hè?
“We” willen alles weten, van iedereen.
Nee, daarvoor was het internet niet ontwikkeld, maar daar is het wel naar toe gegroeid.
04-09-2024, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Simpel, auto's die aan 't internet hangen verbieden.

Je weet toch waarom het internet ooit ontwikkeld is hè?
“We” willen alles weten, van iedereen.

In ieder geval niet om auto's aan te hangen.
04-09-2024, 09:57 door Anoniem
Ik houd nog even vast aan mijn auto uit 2011 juist omdat ik geen zin heb in een auto met al die "slimme" gadgets. Een belangrijke reden is security en privacy. Daarnaast ben ik ook nog zo iemand die bv. ruitenwissers met regensensor irritant vindt omdat die nooit op de snelheid bewegen die ik wil, ik houd er niet van als ik niet in controle ben.
Ik denk ook dat je na een paar jaar een hoop gedoe gaat krijgen met dingen die niet goed werken, niet meer geüpdatet worden, enz.

Maar er zijn steeds minder auto's zonder poespas lijkt het (ik ben ook niet echt op zoek, maar ok).
04-09-2024, 10:00 door Anoniem
Door Anoniem: Auto's zijn tegenwoordig niet meer dat een "internet connected computer" op wielen.
Ik wil graag een auto kopen die niet aan het internet hangt zoals tegenwoordig standaard is. Welke nieuwe auto kan ik nog kopen?
Beantwoord die vraag en je weet welke auto's je als security aware persoon nog kunt rijden. Het is naief om te denken dat een auto uit andere landen ook niet heel veel data richting de fabrikant sluizen.

Definieer 'nieuwe auto'. Merken als BMW en Mercedes hebben al sinds 2000 hun systemen gekoppeld met de auto's. Zoek maar eens op BMW Online services. Gezien dat al 24 jaar gebeurd denk ik dat eigenlijk alle auto's tegenwoordig wel op de een of andere manier communicatie (kunnen) hebben met hun homebase.
04-09-2024, 10:03 door Anoniem
Ik wil graag een auto kopen die niet aan het internet hangt zoals tegenwoordig standaard is. Welke nieuwe auto kan ik nog kopen?
Dat wordt lopen of 'e'-fietsen, volgens mij kan dat 'e' nog wel zonder gevolgd te worden, wel je smärtfôôhn thus laten. En dat wordt ook geen nieuwe Televisie meer, noem je die eigenlijk nog wel zo, of is dat een slimme monitor geworden en kan je nog wel koelen zonder dat iemand anders weet wat je koelt en wassen zonder deze vuile was eerst aan 't ï-net te hangen?
Beantwoord deze vragen en kom er achter dat je dat dalijk alleen nog lukt door offgrid, in de natuur te leven, met non-chinaware zonnepanelen,een eigen moestuintje en wat kippen! (zint me eigenlijk wel, en dan bezoek krijgen van The Raneys of Ben Fogle )-;)
Kwam deze nog tegen om je(/ons!) te motiveren :https://whatnerd.com/best-movies-going-off-grid-self-reliant-living


En dan wel 'vertrouwen' hebben in de USA en de cisco-spywarecrap accepteren, het land dat:
,,in z'n 240 jaar bestaan vijftien jaar geen oorlog heeft gevoerd, voor de rest was het bloed vergieten van Vietnam tot Oekraïne.
Investeren jaarlijks 820 miljard in bewapening. China en Rusland komen samen niet tot een kwart daarvan.
De Verenigde Staten zijn het enige land dat werkelijk kernwapens gebruikte. Ze beschermen daar liever hun geweren dan hun kinderen.'' (bron:https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/26/dat-is-niet-amerika-a4860801)

En ons dan laten be-lobbyen door een bedrijf van dit continent om ons CSS door de neus te boren! Wordt lachen als de 'volgende preseident' daar ook een brede glimlach door krijgt als 't ze eenmaal is gelukt.

Dus ze gaan de Chinese zooi reverse-engineren om de spyware te ontmantelen? [s} 'Riiiight' net zoals de NVWA z'n best heeft gedaan met het onderzoeken van de stint of de sjoemelsoftware!![/s]
04-09-2024, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Simpel, auto's die aan 't internet hangen verbieden.

Je weet toch waarom het internet ooit ontwikkeld is hè?
“We” willen alles weten, van iedereen.

In ieder geval niet om auto's aan te hangen.

Het Internet is ontwikkeld om netwerken onderling te koppelen. Dat ging dan om lokale netwerken bij universiteiten, defensie, bedrijven etc. De naam "Inter-net" zegt het al: tussen netwerken.
In die tijd was het nog met name voor het versturen van files (FTP), inloggen op een computer bij een ander instituut of bedrijf (telnet), en het uitwisselen van mail en news. Peer-to-peer communicatie.

Alle andere toepassingen, inclusief HTTP (www) en "cloud" (vele losse clients die communiceren met een centrale server) zijn pas veel later gekomen, en allerlei designprincipes van het internet waren niet echt geschikt voor die toepassingen, waardoor het nog steeds wringt.

Het heeft ook erg lang geduurd voor de designers in de gaten hadden dat het oorspronkelijke doel en model van internet al lang niet meer was wat de dagelijkse praktijk was. Dat zie je bijvoorbeeld aan de manier waarop IPv6 ontwikkeld en geintroduceerd werd: als of ieder apparaat op internet zou willen communiceren met ieder ander apparaat. Dat zijn vereisten uit de begintijd die er nu allang niet meer zijn.
04-09-2024, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Ik houd nog even vast aan mijn auto uit 2011 juist omdat ik geen zin heb in een auto met al die "slimme" gadgets. Een belangrijke reden is security en privacy. Daarnaast ben ik ook nog zo iemand die bv. ruitenwissers met regensensor irritant vindt omdat die nooit op de snelheid bewegen die ik wil, ik houd er niet van als ik niet in controle ben.
Ik denk ook dat je na een paar jaar een hoop gedoe gaat krijgen met dingen die niet goed werken, niet meer geüpdatet worden, enz.

Maar er zijn steeds minder auto's zonder poespas lijkt het (ik ben ook niet echt op zoek, maar ok).
Moderne auto zijn doorgaans gewoon ruk en bemoeizuchtig.

@VW6(2021) Skoda/Seat/Volkswagen/.. te pas en te onpas lopen benadering sensoren te piepen in de file door opkruipend verkeer(niet permanent uit te zetten/mute per rit, maar wel overlay op display),
Een rem waarschuwing terwijl ik al lang bewust aan het remmen ben... (ik beoordeel de situatie voorgangers etc., hij detecteert enkel de wagen voor)
Wekelijkse bemoeienis(afleiding) of dat er een tankstation gezocht moet worden, lampje + melding teller display niet voldoende?....

Remote display gebonden aan google/Android App maakt het waardeloos.(dat de EU zich nog niet over deze vendor lock gebogen heeft). enkel audio over BT mogelijk.
interface ondersteund maar beperkte set Unicode, waar mijn autoradio van 10jaar geleden geen probleem had met bijvoorbeeld Chinese tekens in audio titels lijkt VW er toe niet instaat er een paar letterbakken aan toe te voegen.

Constant de melding bij optrekken dat geen video tijden het rijden weergegeven mag worden,(wetgeving ja vast, maar rot op met die melding dag in dag uit zodat ik nog wat kan bedienen of navigatie kan zien. dat soort geneuzel kost me alleen maar aandacht die ik liever op de weg heb, zeker als ik in de stad rij, want die melding blijft 4 seconden staan voor ik kan doen wat ik wou doen)

@Toyota, permanente irritante lane assist wat in-consequent en overactief werkt en matig het wegdek leest (baan wissel)
Geregeld onjuiste meldingen/piepjes over de weg/borden/snelheid, waar cruisecontrol op limiteert.

@Opel melding dat het glad is, en dan geregeld pas bij aankomst/halverwege rit -.-, dat ding is afgeladen met temperatuur sensoren, geeft me dan gewoon een fking temperatuur op display ipv één crap melding voor de hele rit......
Dode hoek sensoren die het gewoon opgeven, en zich afmelden op display als het regent, of als er te lang een vrachtwagen naast hangt, en de lampjes in spiegel die constant aandacht opeisen voor het gene allang gezien / wat passeert op de snelweg.

Zo kan ik nog wel even doorgaan voor iets wat je gewoon van A naar B zou moeten brengen ZONDER gezeik.
Allemaal onnodige bemoeienis, misleiding, afleiding en kosten in aanschaf.

Chiptuners kunnen sommige dingen nog voor je uit zetten zodat je er minder last van hebt, evt. ook het gebrek aan motorvermogen door afknijping t.b.v commerciële belangen fabrikant ^^.
04-09-2024, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nadat ik Christine heb gezien lijkt het me wel een legitieme vraag. Die nieuwe autos onthouden ook nog alles.
Ze onthouden alles, maar dat wordt beveiligd wanneer je een speciale vrijstelling hebt. Bijvoorbeeld als je als minister onderweg bent of bij de AIVD werkt.

Dat wordt natuurlijk niet aan de grote klok gehangen. Want het is niet de bedoeling dat ook het gewone volk die privacy krijgt. Dus mag het gewone volk niet weten dat dit voor bepaalde geprivilegeerde personen wel degelijk geregeld wordt, maar voor het gewone volk "niet mogelijk" heet te zijn.

Is dit niet een uitwas van het neoliberalisme. Aan zo'n vrijstelling hangt wel een prijskaartje. Dan is er ook nog een koninklijke familie die zo'n vrijstelling nodig heeft. Betalen ze die zelf, of doet de AIVD dat, vragen, vragen.
04-09-2024, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem: Eerder artikel op deze webstite m.b.t een Mozilla rapport over de belabberde beveiliging van persoonlijke gegevens bij de "moderne" auto's:

https://www.security.nl/posting/809243/Mozilla%3A+moderne+auto%27s+zijn+privacynachtmerrie+op+wielen


Precies, begin gewoon eens met handhaven van de AVG. Er bestaan nog geen moderne auto's die zich eraan houden. Nog beter zou het zijn als de RDW bij de type goedkeuring ook de DPIA meeneemt en alles illegale data stofzuigers afkeurt, want onveilig voor de privacy, niet alleen van de eigennaren maar vooral ook van de omstanders. Die laatste kunnen immers niet verleid worden om met één klik op 'OK' hun totaal ongeïnformeerde en onbegrepen toestemming te geven om al hun data te verpatsen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.