image

Slachtoffers bankhelpdeskfraude vorderen 85.000 euro van ABN Amro

woensdag 4 september 2024, 11:06 door Redactie, 17 reacties

Twee klanten van ABN Amro die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werden, en daarbij 85.000 euro aan contant geld in een tas aan een oplichter meegaven, willen dat de bank de schade vergoedt. De bank weigert dit, waarop de klanten naar het financiële klachteninstituut Kifid stapten. Omdat de klacht niet over een financiële dienst gaat zegt het Kifid die niet te kunnen behandelen (pdf).

Begin dit jaar werden de twee klanten gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerkster van ABN Amro. De oplichtster vertelde de klanten dat hun betaalrekeningen waren gekraakt en er iemand zou langskomen om de bankpassen op te halen. Vervolgens is een handlanger bij de klanten thuis gekomen, die de bankpassen doorknipte en daarna met de passen vertrok.

Eén van de klanten was al die tijd met de oplichtster aan de telefoon. Vervolgens heeft de klant op verzoek van de oplichtster al het contant geld en sieraden die in huis waren in een boodschappentas gedaan. De tas, met daarin 85.000 euro aan contant geld, werd vervolgens door de handlanger opgehaald. Dezelfde dag is met de bankpas van de andere klant een bedrag van duizend euro opgenomen. Nadat de klanten ontdekten dat ze waren opgelicht hebben ze aangifte gedaan.

ABN Amro besloot de duizend euro die is opgenomen te vergoeden. De klanten willen dat de bank ook de 85.000 euro aan contant geld vergoedt. Volgens de klanten deed de oplichtster zich voor als medewerkster van ABN Amro en werden ze onder druk gezet om hun bankpassen, de sieraden en het contante geld mee te geven aan de handlanger. Verder stellen de klanten dat ze nog steeds door de oplichters worden bedreigd en het onfatsoenlijk is dat de bank de schade niet wil vergoeden.

Omdat ABN Amro de schade niet wil vergoeden deden de klanten hun beklag bij het Kifid. Het klachteninstituut zegt dat het de klacht niet in behandeling kan nemen, omdat die niet gaat over een financiële dienst. "De vordering van de consumenten ziet namelijk op het contante geld dat zij aan de oplichters hebben meegegeven. De bank is hier op geen enkele wijze bij betrokken geweest. Het zijn immers de oplichters die het contante geld, dat de consumenten op dat moment in huis hadden, hebben ontvreemd. Van een door de bank verleende financiële dienst is dan ook geen sprake."

Reacties (17)
04-09-2024, 11:10 door Anoniem
komen deze mensen uit de ijzer tijd..?..
04-09-2024, 11:16 door Anoniem
Raar verhaal dat mensen dit proberen te verhalen bij de bank, maar ze zullen elke laatste strohalm proberen blijkbaar.
Aangifte is het enige dat ze kunnen doen hiermee.
04-09-2024, 11:28 door Anoniem
Hé?? Geven ze al hun juwelen, hun pinpas en pincode en een fortuin aan cash mee aan een vage scooterboy...
Nee, dat kan toch niet, bestaat dat echt?
Als deze persoon in kwestie aan het dementeren was snap ik het wel, in elk ander geval niet...
Sommige mensen hebben bewindvoerders nodig.
04-09-2024, 11:33 door Anoniem
Het overigens schrijnende geval van die €85.000,00 is wel heel erg zoeken naar een mogelijkheid om gemiste eigen verantwoordelijkheid van het doen en laten met je geld op een ander af te schuiven en daar een claim neer te leggen.
Stel ik wordt gebeld door een nep medewerker van AH die zegt dat zij al het huishoudgeld voor boodschappen komen ophalen om het veilig te stellen; dat gelooft toch geen 'ene druif'?
Het zegt natuurlijk wel iets over de extreme sociale vaardigheden van dit soort oplichters, maar ergens moet een grens gesteld worden aan empathie en dat is volgens mij in dit hoewel treurige geval echt zo.
04-09-2024, 11:39 door Anoniem
Ik heb een Dell t-shirt als ik nu bij de bank geld ga stelen klagen ze dan ook Dell aan omdat ik lijk op een dell medewerker?
04-09-2024, 11:51 door Anoniem
Niet dat ik per sé denk dat de slachtoffers liegen (zal vast waar zijn, hoe raar het ook klinkt dat men 85K contant in huis heeft)... maar de bank kan toch ook helemaal niet controleren of het wel écht 85.000 euro is geweest wat is meegenomen?

Lijkt me denk ik een glijdende schaal als de banken dit ook moeten gaan vergoeden. Dan hoef je alleen maar zeggen 'oh ja de boef heeft ook nog mijn sigarendoos met 10 duizend euro meegenomen, dat wil ik ook graag vergoed hebben'

Slecht idee, in dit geval eens met Kifid.
04-09-2024, 11:52 door Briolet
Het waren vast geen goede klanten van de bank als ze het geld liever contant in huis hielden i.p.v. het op de bank te zetten.

En straks krijgen ze ook nog een naheffing over 5 jaar van de belastingdienst omdat ze dit bedrag nooit in hun aangifte hebben opgenomen.
04-09-2024, 11:59 door Anoniem
Heel bijzonder verhaal. 85.000 euro contant. Ik vraag me dan af wie eigenlijk de oplichter is. Er is ook niet te verifiëren of deze diefstal echt heeft plaatsgevonden.
04-09-2024, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het overigens schrijnende geval van die €85.000,00 is wel heel erg zoeken naar een mogelijkheid om gemiste eigen verantwoordelijkheid van het doen en laten met je geld op een ander af te schuiven en daar een claim neer te leggen.
Stel ik wordt gebeld door een nep medewerker van AH die zegt dat zij al het huishoudgeld voor boodschappen komen ophalen om het veilig te stellen; dat gelooft toch geen 'ene druif'?
Het zegt natuurlijk wel iets over de extreme sociale vaardigheden van dit soort oplichters, maar ergens moet een grens gesteld worden aan empathie en dat is volgens mij in dit hoewel treurige geval echt zo.
ik denk eerlijk gezegd niet dat het de sociale vaardigheden waren.
Ik vrees dat in dit geval ze gewoon in een orange boevenpak met 313-131 erop en een masker hadden kunnen opdagen en ze het alsnog meekregen...
Hier helpt geen ene op hol geslagen stoomlocomotief tegen.
04-09-2024, 12:55 door Anoniem
Je denkt dat je iemand van de bank aan de lijn hebt en die blijft maar op inpraten en inpraten op jou. Oudere mensen hebben nog blind vertrouwen in autoriteiten en ook de banken. Dat kon vroeger maar tegenwoordig echt niet meer.

Banken moeten actiever zijn in informeren wat zij wel doen, maar vooral wat zij nooit zouden doen.

Regel één zou moeten zijn, als wij ooit bellen, bel ons terug op ons algemeen nummer en vraag of wij echt u bellen!
04-09-2024, 16:19 door Anoniem
Ah, er gaat geen dag voorbij zonder bankhelpdeskfraude waarbij het "slachtoffer" willekeurig de labels "dader" en "derde" verward, en vooral vergeet dat "slachtoffer" nogal medeplichtig is aan het incident.
04-09-2024, 16:20 door Anoniem
Wie gelooft dit? 85.000 euro aan contanten en sieraden en bankpassen in een boodschappentas meegeven aan wie dan ook is absurd.
04-09-2024, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem: Je denkt dat je iemand van de bank aan de lijn hebt en die blijft maar op inpraten en inpraten op jou. Oudere mensen hebben nog blind vertrouwen in autoriteiten en ook de banken. Dat kon vroeger maar tegenwoordig echt niet meer.

Banken moeten actiever zijn in informeren wat zij wel doen, maar vooral wat zij nooit zouden doen.

Regel één zou moeten zijn, als wij ooit bellen, bel ons terug op ons algemeen nummer en vraag of wij echt u bellen!
Op zich is dat een goed plan! Veel banken doen dat ook inderdaad. Helaas lezen mensen die informatie over het algemeen niet en behandelen ze het alsof het een reclamebrief is alvorens het in de prullenbak verdwijnt en vergeten wordt.
04-09-2024, 18:32 door waterlelie
Door Anoniem: Wie gelooft dit? 85.000 euro aan contanten en sieraden en bankpassen in een boodschappentas meegeven aan wie dan ook is absurd.

Helemaal mee eens. Wat voor iedereen met een gezond werkend verstand duidelijk is, namelijk dat dit gewoon mensen zijn die de bank willen oplichten.
04-09-2024, 21:09 door Anoniem
Dus de slachtoffers hebben 85K aan contant geld thuis. (Zwart geld?)
Er wordt gebeld dat hun bankrekening gekraakt is.

Dat zou dan een zucht van oplichting moeten geven bij die klanten, dat ze die 85K niet op de bank hadden staan.
"Zie je nu wel: Thuis was dus toch veiliger."

En dan geven ze dat contante geld (en juwelen) mee aan iemand die zegt voor die bank te werken.
Die bank waar ze geen echt vertrouwen in hadden, want ze hadden die 85K thuis.

[s]
Ik heb ook een oplichter aan de deur gehad, en ik heb 10 miljoen aan contanten meegegeven.
Kan ik die dan ook terug vorderen bij de bank?
Oh, en niets de belastngdienst zeggen svp. Die weet het (nog) niet.
[/s]


Ik denk dat de klanten dat contante geld moeten zien terug te orderen bij de dieven.
Geef het aan als "diefstal: bij de politie.
Ze zeggen zelf dat ze nog steeds bedreigd worden. Dan zou de politie een spoor moeten kunnen vinden.

XD
04-09-2024, 22:06 door Anoniem
Raar bericht. 85.000 euro aan contanten in huis? Waren het geen incognito politie medewerkers, die zogenaamde bankmedewerkers? Was laatst ook zo'n vreemde uitlokkingszaak met het vragen om drugs door agentes in burger aan een portier bij een hotel.

Lokfiets met een chip erin om te kijken waar de dief ermee naar toe gaat.
10-09-2024, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Heel bijzonder verhaal. 85.000 euro contant. Ik vraag me dan af wie eigenlijk de oplichter is. Er is ook niet te verifiëren of deze diefstal echt heeft plaatsgevonden.

Exact. Daarbij zal de persoon ook nog eens gaan uitleggen waar die 85 K vandaan is gekomen. Tenzij het netjes is opgegeven in box 3
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.