image

Mediahuis krijgt dwangsom voor cookiebanner op Belgische nieuwssites

vrijdag 6 september 2024, 14:13 door Redactie, 9 reacties

De Belgische uitgeverij Mediahuis heeft van de Belgische privacytoezichthouder een dwangsom opgelegd gekregen wegens de cookiebanner die het op vier Belgische nieuwssites gebruikt. Volgens de Gegevensbeschermingautoriteit (GBA) ontbreekt in de cookiebanner een alles-weigeren knop, wordt er gebruikgemaakt van misleidende knopkleuren, was het niet even gemakkelijk om gegeven toestemming in te trekken en moet er voor de plaatsing van niet strikt noodzakelijke cookies (zoals analytische cookies voor marketingdoeleinden) altijd toestemming zijn.

De Belgische privacytoezichthouder heeft Mediahuis opgedragen om binnen 45 dagen de nodige aanpassingen door te voeren. Zo moeten de cookiebanners worden aangepast op het gebied van de weigeringsknop en mag er geen gebruik worden gemaakt van misleidende knopkleuren. Als de cookiebanners dan nog steeds niet voldoen wordt er voor elk niet opgevolgd bevel een dwangsom van 25.000 euro per dag en per niet-conforme nieuwssite opgelegd. Bovendien berispt de GBA Mediahuis ook en wijst de toezichthouder erop dat Mediahuis enkel strikt noodzakelijke cookies mag plaatsen en uitlezen op grond van het gerechtvaardigd belang.

"Deze beslissing vestigt de aandacht op het belang van het juiste gebruik van cookies, zoals de verplichting om een knop “alles weigeren” aan te bieden in de cookiebanner wanneer het gaat om cookies die niet strikt noodzakelijk zijn. Deze optie moet vanaf het begin aan de gebruiker worden aangeboden, zodat hij een vrije en geïnformeerde keuze kan maken en meteen kan zien welke mogelijkheden hij heeft", zegt Hielke Hijmans van de GBA. De klacht tegen Mediahuis werd namens een Nederlandse gebruiker ingediend door noyb, de organisatie van de bekende Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems. Mediahuis kan nog in beroep gaan.

Onlangs liet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een interview met Security.NL weten dat het accepteren en weigeren van cookies even eenvoudig moet zijn. Het aanpakken van websites met foute cookiebanners heeft echter meer voeten in de aarde dan alleen een snelle controle van de cookiebanner. "Veel van de nieuwswebsites hebben een verwerkingsverantwoordelijke die niet in Nederland zit, dat maakt het lastig voor ons. Dan moeten we met de Belgische of andere toezichthouder samenwerken", aldus de AP.

Reacties (9)
06-09-2024, 14:28 door Anoniem
zeer interessante uitspraak, als dit blijft staan dan kan dit een groot effect hebben op al de irritante cookiebanners die je op websites ziet. Mijns inziens zou dit een goed iets zijn. Vooral hetgeen wat wordt gezegd over gerechtvaardigd belang is zeer interessant.
06-09-2024, 14:45 door Anoniem
Nou komop AP, ga eens achter DPG aan...
06-09-2024, 15:58 door Anoniem
Eindelijk! Ik vraag me af waarom het zo lang geduurd heeft.
06-09-2024, 16:35 door Anoniem
Laatst nog een "alles weigeren"-knop goed verstopt teruggevonden in de banner.
En goh, wat een toeval...op die site was ook de Meta pixel verborgen!
06-09-2024, 18:12 door Anoniem
Mooi en dit geldt dan meteen voor ook de DPG sites in Nederland.
06-09-2024, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem: Nou komop AP, ga eens achter DPG aan...
Brouilleren met die Vlamingen, zet 'em op! Hebben we al genoeg idioterie van geïmporteerd.
06-09-2024, 21:03 door Anoniem
Hier bij het openen van tweakers (als deze opent, in driekwart werkt het doorlinken niet) wordt een blanco pagina geladen, op een vaag domein van DPG Media (enkel uBO in gebruik).
Echter F5 je dan de pagina, opent de site wel. Echter, en logischerwijs, zonder toestemming geven voor c.q. mogelijkheid voor afwijzen van cookies e.a. obscure praktijken.
Feitelijk is dat niet toegestaan, wie zijn verantwoordelijkheid is dit?
08-09-2024, 12:43 door Anoniem
Als dit de AVG betreft en deze dus ook voor NL sites geldt, dan mag de NPO (radio1 en zo) ook beboet worden, aangezien ze zonder keuze analytische cookies gebruiken.
09-09-2024, 20:49 door Anoniem
Vlamingen zijn al heel lang in Nederland actief op de markt van de gedrukte, geschreven pers. Het was een kleine stap om digitaal te gaan. Vlaamse invloed in Nederland wordt al heel lang schromelijk onderschat, mede omdat Brussel, hoofdkwartier van EU, NATO en nog een paar geopolitieke zwaargewichten in het intergouvermentele speelveld uiteraard digitale voorlijkheid exporteerden. Ook zaken die negatief uitgepakt hebben.

Mediahuis, met camera's en microfoon elke (mis)stap van elke burger volgen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.