image

NSC en GL-PvdA willen opheldering over terugkeer chatcontrole op EU-agenda

vrijdag 6 september 2024, 13:44 door Redactie, 28 reacties

Nieuw Sociaal Contract (NSC) en GroenLinks-PvdA willen opheldering van minister Van Weel van Justitie en Veiligheid over de terugkeer van het onderwerp chatcontrole op de Europese agenda, zoals Security.NL afgelopen zondag berichtte. Kamerleden Six-Dijkstra (NSC) en Kathmann (GL-PvdA) willen onder andere van de minister weten wat het standpunt van het kabinet is ten aanzien van dit voorstel en van overige maatregelen van chatcontrole waarbij end-to-end en generiek verzwakt of omzeild wordt.

De Europese Commissie kwam een aantal jaar geleden met het plan om alle chatberichten van burgers te controleren. Europese wetgeving vindt plaats via een trialoog, waarbij de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers onderhandelen over wetgevende voorstellen. Het Europees Parlement zag het voorstel van de Europese Commissie voor chatcontrole niet zitten en kwam met een eigen voorstel, waar nog steeds kritiek op is, maar wat end-to-end versleutelde diensten uitzondert.

Eind juni wilde toenmalig EU-voorzitter België binnen de Raad over een eigen versie van het plan stemmen. België had een voorstel bedacht waardoor "hoog risicovolle" chatdiensten zouden worden verplicht om overheidssoftware toe te voegen waarmee alle berichten van Europese gebruikers worden geïnspecteerd. Dit kreeg de naam "upload moderation". Gebruikers die niet met de controle akkoord zouden gaan zouden dan geen foto's, video en url's meer via de betreffende chatapp kunnen versturen. De stemmig werd geschrapt omdat er niet voldoende voorstemmers waren.

Deze week stond er een overleg van de Raad van de Europese Unie gepland waar het onderwerp weer op de agenda stond. "Is u bekend wanneer dit voorstel in de Raad besproken en in stemming gebracht zal worden?", willen de Kamerleden verder weten. De minister moet ook duidelijk maken hoe het kabinetsstandpunt zich verhoudt tot het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en het recht op eerbiediging van het telecommunicatiegeheim, zoals in de Grondwet is opgenomen.

"Hoe verhoudt het kabinetsstandpunt zich tot het standpunt van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, namelijk: “Wetten en wetsvoorstellen waarbij chatdiensten worden verplicht om toegang tot end-to-end versleutelde data te geven, wat kan leiden tot het verzwakken van encryptie, is niet proportioneel en heeft geen plaats in een democratische samenleving”?", vragen Kathmann en Six-Dijkstra verder. Als laatste willen ze weten hoe het kabinetsstandpunt zich verhoudt tot het proportionaliteitsbeginsel. Minister Van Weel heeft drie weken om met een reactie te komen.

Image

Reacties (28)
06-09-2024, 14:09 door wim-bart
Wat een onzinnige wet gaat dit worden. Met de huidige technologie heb ik binnen een paar uur een eigen app gebouwd die end to end encrypted werkt. Kan gewoon gesideload worden op telefoons en dan ziet de overheid ook niks. Kan zelfs detecteren of er een scraper overheen ligt als het nodig is.

En denken al die politici nu echt dat criminelen en terroristen dit niet (al) doen. Ik zie de AIVD al langs komen, “hey jij hebt een communicatie app, wij willen toegang”. Lach ze uit en zeg ok, hier heb je het, succes en ondertussen heb ik wel weer een nieuwe gebouwd en gedistribueerd.
06-09-2024, 14:21 door Anoniem
Hopelijk houden PvdA-GL nu vol en sluiten bondgenootschap met andere politieke partijen die mensenrechten belangrijk vinden, dwz dat ze het politieke handwerk doen. Dus als minister weer de boel probeert vaag te maken, dan een motie zodat alle partijen in de kamer met de billen bloot moeten over waar ze voor staan.
06-09-2024, 14:37 door Anoniem
Chat control ter bescherming van kinderen is een drogreden, het hele proces is verschrikkelijk corrupt, het lijkt wel een cartel samengesteld door criminelen:

Europol zocht onbeperkte toegang tot data verzameld via client side scanning:
https://www.security.nl/posting/812441/%27Europol+zocht+onbeperkte+toegang+tot+data+verzameld+via+client-side+scanning%27

Europese ministers willen eigen accounts uitzonderen van chat controle:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27

Commerciële belangen bij Brussels plan voor client side scanning:
https://www.security.nl/posting/811655/%27Commerci%C3%ABle+belangen+bij+Brussels+plan+voor+client-side+scanning%27

Brussel wil lijst van experts gehoord over client side scanning niet openbaren:
https://www.security.nl/posting/817673/Brussel+wil+lijst+van+experts+gehoord+over+client-side+scanning+niet+openbaren

Brussel gebruikte microtargeting in campagne voor client side scanning:
https://www.security.nl/posting/815736/%27Brussel+gebruikte+microtargeting+in+campagne+voor+client-side+scanning%27

Signal hekelt Europees plan voor chatcontrole, hele proces corrupt:
https://www.security.nl/posting/842719/Signal+hekelt+Europees+plan+voor+chatcontrole%3A+hele+proces+corrupt
06-09-2024, 14:45 door Anoniem
Door wim-bart: Wat een onzinnige wet gaat dit worden. Met de huidige technologie heb ik binnen een paar uur een eigen app gebouwd die end to end encrypted werkt. Kan gewoon gesideload worden op telefoons en dan ziet de overheid ook niks. Kan zelfs detecteren of er een scraper overheen ligt als het nodig is.

En denken al die politici nu echt dat criminelen en terroristen dit niet (al) doen. Ik zie de AIVD al langs komen, “hey jij hebt een communicatie app, wij willen toegang”. Lach ze uit en zeg ok, hier heb je het, succes en ondertussen heb ik wel weer een nieuwe gebouwd en gedistribueerd.

Precies, en anders bouwen mensen wel een web-based chat client of gaan ze de straat op, op zoek naar kindertjes, het probleem verschuift zich gewoon.
Men heeft helemaal geen apps of smartphone nodig.
Daarnaast zit de gehele Europese unie met deze vorm van terruer terwijl juist criminelen er zich gemakkelijk omheen werken.
Als men echt kinderen wil beschermen moeten ouders meer verantwoordelijk omgaan met de manier waarop hun kinderen op het internet gaan, er zijn goede kinderfilters van cloudflare, zeer gemakkelijk in te stellen, en ze gewoon geen chat apo geven of onbekenden buitensluiten is niet moeilijk.
Mischien wat campagne naar ouders toe zou helpen.
Maar een algehele vernietiging van prvacy van het gehele europese volk omdat een man en een vrouw besloten een kind te nemen en er niet goed op te letten is te idioot voor woorden.
Daarnaast hebben we grondrechten!
06-09-2024, 15:40 door Anoniem
Door wim-bart: Wat een onzinnige wet gaat dit worden. Met de huidige technologie heb ik binnen een paar uur een eigen app gebouwd die end to end encrypted werkt. Kan gewoon gesideload worden op telefoons en dan ziet de overheid ook niks. Kan zelfs detecteren of er een scraper overheen ligt als het nodig is.

En denken al die politici nu echt dat criminelen en terroristen dit niet (al) doen. Ik zie de AIVD al langs komen, “hey jij hebt een communicatie app, wij willen toegang”. Lach ze uit en zeg ok, hier heb je het, succes en ondertussen heb ik wel weer een nieuwe gebouwd en gedistribueerd.

Euh, als je die digid app, e-id wallet of bank app "moet" gebruiken, dan mag je waarschijnlijk die niet sideloaden vanwege play integritie of wat apple daarvoor heeft. Google update ook je gesideloade app en ze kunnen hem ook blokkeren vanwege "malware, terrorisme, kp, anti semitisch, * any reason determined by google/any overheid die ze opdracht geeft.

Apple blokkeert al apps als ze vinden dat ze niet bij het design van je iphone passen.

Kan je net zo goed je chat ook analoog gaan doen
06-09-2024, 15:42 door Anoniem
Gewoon geen kinderen op internet. Je laat ze toch ook niet in de meest gare buurten van amsterdam, londen, queens new york alleen op straat om 3 uur ‘s nachts? En het is ergens op de wereld altijd wel ergens 3 uur ‘s nachts.
06-09-2024, 15:46 door Anoniem

Men heeft helemaal geen apps of smartphone nodig.

E-id, digid lastig om niet nodig te gaan hebben en om bij je bank in te loggen heb je tegenwoordig wel degelijk een app en smartphone nodig. Ja je kan naar een loket als die er nog is en daar kunnen ze vaak ook weinig voor je doen.
06-09-2024, 15:48 door Anoniem

Daarnaast hebben we grondrechten!

Heb je ze wel eens gelezen? Er staan heel veel uitzonderingen bij elk artikel en die zijn vrij subjectief.

Daarnaast heb je nog rech hebben vs recht krijgen, zelf geen tijd geld en kennis om tot het europees hof te procederen. En jij vast ook niet
06-09-2024, 16:02 door Anoniem
Door wim-bart: En denken al die politici nu echt dat criminelen en terroristen dit niet (al) doen. Ik zie de AIVD al langs komen, “hey jij hebt een communicatie app, wij willen toegang”. Lach ze uit en zeg ok, hier heb je het, succes en ondertussen heb ik wel weer een nieuwe gebouwd en gedistribueerd.
Een ding is wel dat een doorsnee applicatie gebruiker zonder geleiding niet makkelijk meebeweegt met dat soort zaken.
06-09-2024, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door wim-bart: Wat een onzinnige wet gaat dit worden. Met de huidige technologie heb ik binnen een paar uur een eigen app gebouwd die end to end encrypted werkt. Kan gewoon gesideload worden op telefoons en dan ziet de overheid ook niks. Kan zelfs detecteren of er een scraper overheen ligt als het nodig is.

En denken al die politici nu echt dat criminelen en terroristen dit niet (al) doen. Ik zie de AIVD al langs komen, “hey jij hebt een communicatie app, wij willen toegang”. Lach ze uit en zeg ok, hier heb je het, succes en ondertussen heb ik wel weer een nieuwe gebouwd en gedistribueerd.

Euh, als je die digid app, e-id wallet of bank app "moet" gebruiken, dan mag je waarschijnlijk die niet sideloaden vanwege play integritie of wat apple daarvoor heeft. Google update ook je gesideloade app en ze kunnen hem ook blokkeren vanwege "malware, terrorisme, kp, anti semitisch, * any reason determined by google/any overheid die ze opdracht geeft.

Apple blokkeert al apps als ze vinden dat ze niet bij het design van je iphone passen.

Kan je net zo goed je chat ook analoog gaan doen
Behalve dat de EU being the EU geen verstand heeft van wat het uitkraamt op dit gebied en dus de poortwachters heeft verboden sideloaded content te blokkeren in de EU.

Gevolg apps kunnen worden gesideload tegelijk moeten de poortwachters toezien op verkeer wat ze dus niet kunnen op de sideloaded content. Echt criminelen trekken zich hier geen beep van aan en die weten net als IT experts precies hoe je om zaken heen kan werken en de EU gaat enkel een hele trits aan false positives ervaren en mogelijk later nog eens een datalek dat ze waarschijnlijk zo lang mogelijk geheim dan zullen proberen te houden.

Dit bedreigd de vrijheid van niet technisch onderlegde mensen de rest ergert zich eraan maar laat zich nog geen seconde beperken.
06-09-2024, 16:38 door Anoniem
Standaard werkwijze. Drammen drammen drammen drammen drammen drammen drammen tot men ingeeft, en als dat niet werkt wordt het weggmoffeld als hamerstuk in een verzamelwet overlandbouw ofzo.
06-09-2024, 18:56 door Anoniem
Door Anoniem: Standaard werkwijze. Drammen drammen drammen drammen drammen drammen drammen tot men ingeeft, en als dat niet werkt wordt het weggmoffeld als hamerstuk in een verzamelwet overlandbouw ofzo.
Grapperhaus was er gewoon duidelijk over dat als decryptie geen optie was er iets anders zou komen.
Weinig EU meer NL. Daarvoor was opstelten ook al een dergelijke mening toegedaan.
06-09-2024, 19:45 door Anoniem
Door Anoniem:

Daarnaast hebben we grondrechten!

Heb je ze wel eens gelezen? Er staan heel veel uitzonderingen bij elk artikel en die zijn vrij subjectief.

Daarnaast heb je nog rech hebben vs recht krijgen, zelf geen tijd geld en kennis om tot het europees hof te procederen. En jij vast ook niet
Procederen niet nee, ze gebruiken de terms and agreements om er slinks omheen te werken, dan geven mensen zelf toestemming zonder het te weten, geeft ook gelijk aan dat overheden niks om de grondwet geven, maar de kans op een coup wordt steeds groter, mensen hebben er genoeg van, waaronder mijzelf.
Misschien dat mensen er gewoon bij gaan zitten met een zak chips voor een grote TV, dat kan aan de andere kant ook nog... /-:
06-09-2024, 19:46 door Anoniem
Ik vraag me af of we nog wel in een democratie leven?
07-09-2024, 01:11 door Anoniem
Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
07-09-2024, 06:42 door spatieman
zoals ik al zij, CCP V2 moderatie....
07-09-2024, 08:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Standaard werkwijze. Drammen drammen drammen drammen drammen drammen drammen tot men ingeeft, en als dat niet werkt wordt het weggmoffeld als hamerstuk in een verzamelwet overlandbouw ofzo.
Grapperhaus was er gewoon duidelijk over dat als decryptie geen optie was er iets anders zou komen.
Weinig EU meer NL. Daarvoor was opstelten ook al een dergelijke mening toegedaan.

Het probleem is echter dat NL-politici vaak verder gaat dan de voorstellen vanuit de EU.
Ook nu nog. Dus meer NL is niet automatischh de oplossing. Politici die zich sterk maken voor de rechten van alle Nederlanders (en in het verlengde EU-inwoners) en dat actief uitdragen naar hun collega's, heeft misschien meer effect.
Maar dat vereist een ommezwaai in het type carriere politici dat in Den Haag al decennia huis houdt en steeds meer controle wil invoeren.

Zioe nu het ge-etter met de Verzamelwet op medisch beroepsgeheim weer. Fraudebestrijding is belangriijker dan de bescherming van het beroepsgehiem of de rechten van burgers. hetzelfde sprookje dat verantwoordelijk was voor de toeslagenaffaire waart weer rond in Den Haag, en de huidige politici gaan de burger weer slachtofferen.

Het lerend vermogen is abominaal laag bij politici.
07-09-2024, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af of we nog wel in een democratie leven?
Je bedoelt waarschijnlijk rechtsstaat.
Grondrechten? Men weet niet het verschil tussen beiden. Recht op briefgeheim, persoonlijke levenssfeer, vrijheid van meningsuiting......Of bedoel je dat wij met een meerderheid gaan stemmen tegen iets? In het geval van chat-controle gaat het om grondrechten. Maar eens: democratie is NL is gewoon schijn. Tenzij je net als in Zwitserland de mensen een stem geeft, niet door naar ze te luisteren (afleidingsmanoeuvre laatst op de radio om het volk mee te vermaken die lul discissies)) maar via een referendum in zaken die daarvoor geschikt zijn. Dan begint democratie te spreken!Ons parlement legt nu zelfs moties die zijn aangenomen gewoon naast zich neer en de inlichtingendiensten zijn heel druk met de burgers in kaart te brengen en te beinvloeden door de politieke processen te beinvloeden.(maar het zijn de russen en de chinezen zeggen ze) Zo ver zijn we al afgedaald.
07-09-2024, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...
07-09-2024, 13:13 door Anoniem
Door spatieman: zoals ik al zij, CCP V2 moderatie....

Het productiebedrijf achter het levensechte portret van voormalig premier Rutte heeft zich -gekstekend over de toekomst- al zo kolderiek aan ons gepresenteerd als CCCP. (RTL documentaire op Videoland) Nu nog een op V2 gebaseerde drone techniek die supersonisch aangedreven de geluidsbarrière doorbreekt. Genoeg gamers die zo'n ding willen leren besturen, toch?
07-09-2024, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...

Ik vraag mij af wat er met de via keyloggen onderschepte ambtelijke teksten voor een AI ontwikkeld wordt. Een eenvoudige microsoft laptop is niet te registreren zonder internet. De huidige nederlandse generatie van 20-30 jaar wil geen kinderen, en een kinderkrijg premie zoals Orban in Hongarije had doorgevoerd- even denkend aan de Schoo(f)voordracht van Omzicht.
07-09-2024, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...

Ik vraag mij af wat er met de via keyloggen onderschepte ambtelijke teksten voor een AI ontwikkeld wordt. Een eenvoudige microsoft laptop is niet te registreren zonder internet. De huidige nederlandse generatie van 20-30 jaar wil geen kinderen, en een kinderkrijg premie zoals Orban in Hongarije had doorgevoerd- even denkend aan de Schoo(f)voordracht van Omzicht.
Ik denk niet dat ambtenaren hieraan mee hoeven doen, die zetten zichzelf boven de wet;
Europese ministers willen eigen accounts uitzonderen van chat controle:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
07-09-2024, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...

Ik vraag mij af wat er met de via keyloggen onderschepte ambtelijke teksten voor een AI ontwikkeld wordt. Een eenvoudige microsoft laptop is niet te registreren zonder internet. De huidige nederlandse generatie van 20-30 jaar wil geen kinderen, en een kinderkrijg premie zoals Orban in Hongarije had doorgevoerd- even denkend aan de Schoo(f)voordracht van Omzicht.
Ik denk niet dat ambtenaren hieraan mee hoeven doen, die zetten zichzelf boven de wet;
Europese ministers willen eigen accounts uitzonderen van chat controle:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
Ambtenaren doen hier wel aan mee, via mail en training en telefoons en die wordt betaald worden door de Nederlandse overheid. Dat Europese ministers dat ook willen, verbaasd mij niet.
07-09-2024, 19:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...

Ik vraag mij af wat er met de via keyloggen onderschepte ambtelijke teksten voor een AI ontwikkeld wordt. Een eenvoudige microsoft laptop is niet te registreren zonder internet. De huidige nederlandse generatie van 20-30 jaar wil geen kinderen, en een kinderkrijg premie zoals Orban in Hongarije had doorgevoerd- even denkend aan de Schoo(f)voordracht van Omzicht.
Ik denk niet dat ambtenaren hieraan mee hoeven doen, die zetten zichzelf boven de wet;
Europese ministers willen eigen accounts uitzonderen van chat controle:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27

Er is een verschil tussen POLITICI (die zichzelf willen uitzonderen om zo de twijfelaars onder hen makkelijker over de streep te trekken) en AMBTENAREN die niet uitgezonderd zijn of worden.
Misschien gaat dan nog gebeuren voor de naaste adviseurs van de ministers. Maar groter zal de groep niet worden. Politici zien de overige ambtenaren niet sttaan of kijken denigrerend naar hen.
(denk maar aan het "onvindbare" bonnetje van Teeven. Dat was meteen de schuld van de ambtenaren. Dus gingen een aantal van hen alsnog op zoek naar dat onvindbare bonnetje, en vonden het bijna meteen.)
Dit ambtenaren-plebs (het werkvolk) gaat hier ook mee te krijgen krijgen. Net als de burgers.
07-09-2024, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Men heeft helemaal geen apps of smartphone nodig.

Inderdaad.

Door Anoniem:
E-id, digid lastig om niet nodig te gaan hebben en om bij je bank in te loggen heb je tegenwoordig wel degelijk een app en smartphone nodig. Ja je kan naar een loket als die er nog is en daar kunnen ze vaak ook weinig voor je doen.

A.u.b. niet overdrijven.

Mijn geval:

M.b.t. DigiD: 2FA m.b.v SMS op een GSM mobieltje uit 2010.
M.b.t. Bank: gebruikersnaam, wachtwoord en kleurencodescanner.(*)

Gewoon jezelf breder informeren i.p.v. iets gaan roepen houdt de informatie bruikbaar i.p.v. onbetrouwbaar en schept alleen verwarring en onnodige discussie, ja soms zelfs onrust.

(* Twee voorbeelden:
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/online-bankieren/aan-de-slag-met-rabo-scanner
https://www.ing.nl/particulier/digitaal-bankieren/mijn-ing/scanner)
07-09-2024, 23:53 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon geen kinderen op internet. Je laat ze toch ook niet in de meest gare buurten van amsterdam, londen, queens new york alleen op straat om 3 uur ‘s nachts? En het is ergens op de wereld altijd wel ergens 3 uur ‘s nachts.
Helemaal mee eens want dat zou de oplossing zijn. Maar ja, commercie, die gaat over (kinder)lijken.
De EU is ook niet van oordeel dat kinderen niet op internet horen en vooral analoog moeten leven omdat dat de beste garantie is voor hun toekomstig mens-kunnen-zijn, getuige de door haar voor kinderen geschreven brochure over digitale rechten:

https://op.europa.eu/o/opportal-service/download-handler?identifier=d39d5ad4-34d4-11ee-bdc3-01aa75ed71a1&format=pdf&language=nl&productionSystem=cellar&part=

Enkele highlights hieruit:
"De EU wil ervoor zorgen dat:
-jij en ieder ander online veilig en beschermd zijn tegen content en contact waardoor je je zorgen kunt maken of je angstig, verdrietig, boos of gepest kunt voelen.
-Content die je online ziet overeenkomt met je leeftijd en interesse, zodat je je veilig voelt om social media te gebruiken en websites te bezoeken.
-Je recht hebt op online privacy en dat mensen je niet kunnen bespioneren.
-Je veilig bent voor gevaarlijke online cyberdreigingen zoals ongevraagde berichten, virussen die je computer kunnen beschadigen en mensen die doen alsof ze jou of iemand anders zijn online."

En dan wil ik wel het geheim van Brussel verklappen, namelijk dat voor de EU alle burgers kinderen zijn.
Europeanen zijn allemaal kinderen die door de EU - de "goede ouders" - beschermd moeten worden.
Zo simpel is het.
Wanneer u dit uitgangspunt aanneemt dan wordt veel duidelijk van waar de EU mee bezig is.
Gebrek aan substantiële bescherming van de privacy? Is niet nodig, kinderen hebben ook geen privacybescherming van hun ouders, een goede ouder weet immers alles van het kind om dat te kunnen beschermen.
Waarom dacht u dat de AVG niets voorstelt? Gewoon omdat het nooit als zodanig bedoeld is, het is een speeltje voor kinderen: het spel heet: "privacy spelen".
Voor de EU zelf moet elke burger transparant worden, dus helemaal met de billen bloot. (Waar denkt u dat de obsessie van Brussel met kinderporno vandaan komt? Kwestie van onbewust aanwezige zelfkennis).
Digital Services Act? De EU denkt voor u en zoekt voor u uit wat de waarheid is en wat nep is. Simpel. Dat heet: onderwijzen, opleiden en opvoeden - een onmoderne versie daarvan dan.
Online leeftijdsverificatie (binnenkort voor iedereen)? Ouders bepalen ook voor hun kinderen wanneer ze naar bed moeten.
Digital wallet voor je digitale en (op termijn) voorgeprogrammeerde euro? Kinderen krijgen een bepaalde hoeveelheid zakgeld en wanneer ze zich slecht gedragen dan wordt hun zakgeld voor straf ingehouden.
Camera's overal in de openbare ruimte die je kunnen volgen? Pappie en mammie doen het voor jouw bestwil zodat wanneer je in moeilijkheden komt ze je te hulp kunnen komen.

Degenen die in Brussel zitten (en ook in Den Haag en Berlijn en Parijs, etc.) zijn de "koesterende ouders" die ook veel meer macht (moeten) hebben dan kinderen en die weten wat goed is voor de Europese burgers - en overigens ook voor de rest van de wereld.
Wij, Europese burgers, zijn allemaal kinderen. Wij kunnen helemaal niet voor onszelf zorgen!
Daarom tuigt de EU een prachtige, zoete, veilige, rechtvaardige en schone (online) wereld op voor haar kinderen, pardon, de Europese bevolking.
Het is een fantasie waarop de EU teert en die ze voedt door dagelijks nieuwe dingen te bedenken waarmee ze haar "beschermende" werk kan uitbreiden. De ambtelijke bureaucratie in Brussel groeit gestaag.
Deze fantasie is haar reden van bestaan. Ver verwijderd van de EEG waaruit ze ooit is voortgekomen.

Voor Ursula von der Leyen was er geen verandering van mindset nodig nadat ze haar vijf kinderen had opgevoed en besloot om voorzitter van de Europese Commissie te worden.
08-09-2024, 22:14 door Anoniem
Door wim-bart: Wat een onzinnige wet gaat dit worden.

dat dacht men vroeger ook van "wet mulder".. hoe kan je nu een bekeuring krijgen zonder dat er een bromsnor naast je staan... zal wel meevallen dan...
helaas... in juli 1989 betekende het niets, maar inmiddels met 9 miljoen mulders die 700 miljoen euro opleveren is dat ineens hele andere koek.
09-09-2024, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af hoeveel er zal worden verdiend aan alle metadata die de AI zal onderscheppen uit berichten, het is immers data die big-tech zelf nog niet in handen heeft (versleuteld) als het via pseudoniemen wordt verkocht is het zijn gewicht in goud waard, misschien is dat de insteek voor dit vage gedoe.
Als ze daarmee aan zouden komen zou het niet getolereerd worden dus worden kindertjes als drogreden gebruikt, dan doen ze een aanvraag op emotie en verdijft dat de logica, althans, dat was duidelijk het idee, volgens mij is dat aardig gefaalt, niemnd geloofd dt ze het daadwerkelijk voor kinderen doen aangezien er gewoon omheen te werken is, het is nutteloos en doet meer kwaad dan goed.
Ik vraag me af of die zak goud uiteindelijk in de zakken van de belastingbetaler terchtkomt, of in de zakken van enkele individuen... }-:<
Ik vrees het ook ja...

Ik vraag mij af wat er met de via keyloggen onderschepte ambtelijke teksten voor een AI ontwikkeld wordt. Een eenvoudige microsoft laptop is niet te registreren zonder internet. De huidige nederlandse generatie van 20-30 jaar wil geen kinderen, en een kinderkrijg premie zoals Orban in Hongarije had doorgevoerd- even denkend aan de Schoo(f)voordracht van Omzicht.
Ik denk niet dat ambtenaren hieraan mee hoeven doen, die zetten zichzelf boven de wet;
Europese ministers willen eigen accounts uitzonderen van chat controle:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
Ambtenaren en alles wat met publiek geld betaald wordt zou sowieso stelselmatig gecontroleerd moeten kunnen worden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.