image

FTC: socialmediabedrijven bezig met grootschalige surveillance van gebruikers

vrijdag 20 september 2024, 10:34 door Redactie, 7 reacties

Grote socialmedia- en streamingbedrijven, waaronder Facebook, YouTube en TikTok, houden zich bezig met grootschalige surveillance van gebruikers, zo stelt de Amerikaanse toezichthouder FTC op basis van een eigen onderzoeksrapport (pdf). Via de surveillance verzamelen de bedrijven grote hoeveelheden informatie van gebruikers om daar vervolgens aan te verdienen. Gebruikers, en dan met name kinderen, worden daardoor niet goed beschermd.

De FTC deed onderzoek naar negen bedrijven: Amazon, Meta, YouTube, X, Snap, ByteDance, Discord, Reddit en WhatsApp. De bedrijven moesten informatie verstrekken over de manier waarop ze persoonlijke en demografische informatie van gebruikers van hun platforms verzamelen, tracken en gebruiken, om zo te bepalen welke advertenties en content ze laten zien. Ook moesten de bedrijven uitleggen hoe ze algoritmes en data-analytics op persoonlijke en demografische data toepassen.

"Het rapport laat zien hoe socialmedia- en videostreamingbedrijven enorme hoeveelheden data van Amerikanen verzamelen om daar miljarden dollars per jaar aan te verdienen", zegt Lina Khan van de FTC. "Hoewel lucratief voor de bedrijven, brengen deze surveillancepraktijken de privacy van mensen in gevaar, bedreigen hun vrijheden en stellen ze bloot aan allerlei kwalijke zaken, van identiteitsdiefstal tot stalking." Daarbij maakt de FTC zich vooral zorgen over de slechte bescherming van kinderen en tieners door sommige van de bedrijven.

De businessmodellen van veel van de onderzochte bedrijven drijven op de grootschalige verzameling van gebruikersgegevens om die via gerichten advertenties te verzilveren, aangezien dit voor het grootste deel van hun omzet verantwoordelijk is. Deze prikkels tot grootschalige dataverzameling staan op gespannen voet met de privacy van gebruikers en vormen daardoor risico's voor hun privacy. Zo maken sommige van de bedrijven gebruik van privacy-invasieve trackingtechnologieen, zoals pixels, om persoonlijke informatie te verzamelen en gerichte advertenties te tonen.

De systemen van de bedrijven verwerken persoonlijke informatie van zowel gebruikers als niet-gebruikers van hun platforms. Die hebben vaak geen manier om zich voor de gegevensverwerking af te melden. Op basis van het onderzoeksrapport stelt de FTC dat er wetgeving moet komen om de surveillance aan banden te leggen en datarechten aan gebruikers toe te kennen. Verder zouden bedrijven de hoeveelheid verzamelde data moeten beperken en geen gevoelige gegevens via privacy-invasieve trackingmethodes moeten verzamelen.

Image

Reacties (7)
20-09-2024, 10:59 door Anoniem
Het zijn eigenlijk twee aan elkaar gerelateerde problemen:

"Het rapport laat zien hoe socialmedia- en videostreamingbedrijven enorme hoeveelheden data van Amerikanen verzamelen om daar miljarden dollars per jaar aan te verdienen", zegt Lina Khan van de FTC. "Hoewel lucratief voor de bedrijven, brengen deze surveillancepraktijken de privacy van mensen in gevaar, bedreigen hun vrijheden en stellen ze bloot aan allerlei kwalijke zaken, van identiteitsdiefstal tot stalking." Daarbij maakt de FTC zich vooral zorgen over de slechte bescherming van kinderen en tieners door sommige van de bedrijven.

en

De businessmodellen van veel van de onderzochte bedrijven drijven op de grootschalige verzameling van gebruikersgegevens om die via gerichten advertenties te verzilveren, aangezien dit voor het grootste deel van hun omzet verantwoordelijk is.

Wetgeving om monitoring te verminderen cq te verbieden is ideaal, maar wetgeving om reclame op internet te verbieden zou meer zoden aan de dijk zetten. Het haalt de financiele drijfveer bij bedrijven weg om met indiviuele profilering te beginnen.
20-09-2024, 11:18 door Anoniem
Met privacyschendingen die gerichte advertenties weergeven wordt de consumptie verder aangewakkerd. Voor de gemiddelde Nederlander staat spullen kopen op nummer 1 wat betreft impact op het klimaat.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.mijnverborgenimpact.nl/nl/

Het klimaatprobleem zorgt d.m.v. toenemende mislukte oogsten en andere natuurrampen voor meer instabiliteit in de wereld. Het is ook niet voor niks dat het Amerikaanse leger hier veel mee bezig is:
https://www.defense.gov/spotlights/tackling-the-climate-crisis/
Onze eigen defensie is zich hier ook goed van bewust:
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5436447/hoe-door-het-klimaat-ook-oorlog-dichterbij-komt

Zo dragen veiligheidsrisico's in de digitale wereld ook bij aan bredere fysieke veiligheidsrisico's wereldwijd.
20-09-2024, 22:21 door Anoniem
@ anoniem van 11;18,

U bent al benauwd gemaakt voor uw CO2 imprint.
U zult spoedig noch vlees noch zuivel consumeren.

Weer het bekende verhaal. Het is de schuld van de burger en niet van de grote multinationals,
die gigantisch vervuilen en gigantisch ontbossen, die o.a. nu de financiering van vlees- en zuivelbedrijven willen stoppen.

Wie vervuilt er naar ratio het meest en waar wordt dan vervolgens door lobbyen etc. het minst aan gedaan?

Toen iemand rivierkreeftjes wilde gaan vangen en verkopen voor consumptie mocht dat niet.
Nu vangt men ze in opdracht weg.

Het officiële propagandaverhaal herhalen, is de gemakkelijkste weg en houdt de mens ver van de ware toedracht der zaken.

Advertenties, die iets over het bovenstaande weergeven, zullen we wel blijvend moeten missen, dunkt me.

#laufer
22-09-2024, 11:59 door Anoniem
"De businessmodellen van veel van de onderzochte bedrijven drijven op de grootschalige verzameling van gebruikersgegevens om die via gerichten advertenties te verzilveren,..."

Niks tegen te doen vrees ik?
In hoevere kan ik erachter komen wat bv youtube over mij weet en wat ze ermee gedaan hebben?

Ik gebruik dan een pihole als DNS, adguard advertentieblokker in de browser, en een VPN.

Niet voldoende?
22-09-2024, 12:00 door Anoniem
En als uw overtuiging niet deugt volgens de gepropageerde algemene opvattingen,
kunt u daar altijd nog vanaf gebracht worden door de DebunkBot,
dat is de AI Chatbot, die welke conspiratie-theorie dan ook kan ondergraven
en u op andere gedachten brengen wil.
https://www.vice.com/en/article/debunkbot-conspiracy-theory-ai-chatbot/

Anders rest alleen nog censuur, bijv. via Bluecoat,
zodat men u kan beschermen tegen verkeerde meningen.
Dit alles voor uw eigen bestwil uiteraard.

Zeg maar dag met je handje tegen het eens zo vrije Internet.
Oh, Noorwegen heeft nog wat meer vrije meningsuiting dan Zweden.

#laufer
22-09-2024, 16:17 door Anoniem
Maak je gebruik van een AI-chat dienst als deepai.org dan moet je rekening houden met de volgende ad-trackers:

ID5 Technology Ltd, PubMatic, Inc., Amazon Technologies, Inc., IPONWEB GmbH, Colossus Media, LLC, Outbrain, LiveIntent Inc., Engine USA LLC, Conversant LLC, Pulsepoint, Inc., Quantcast Corporation, Adyoulike, Simplifi Holdings Inc., Microsoft Corporation, 33Across, Inc., Adelphic, Inc., Index Exchange, Inc., TripleLift, Collective Roll, Smaato Inc., Verizon Media, DeepIntent Inc, OpenX Technologies Inc, Lotame Solutions, Inc., Beeswax, Magnite, Inc., Media.net Advertising FZ-LLC, GumGum, Neustar, Inc., Alphabet, Inc., YieldMo, Inc., Tapad, Inc., Sharethrough, Inc., FreeWheel, Sovrn Holdings, Criteo SA, SSP Network Ltd, Smartadserver S.A.S, DoubleVerify, RhythmOne, LoopMe Ltd, and The Trade Desk Inc.

Dat is echt te grijs, vind ik. Wie willen allemaal alles van je weten?

luntrus
23-09-2024, 10:24 door Anoniem
Weer het bekende verhaal. Het is de schuld van de burger en niet van de grote multinationals,
De posters over 'zure regen' waren gedrukt en daarop werd bekend gemaakt dat "wij allemaal schuldig waren". Later bleek die 'zure regen' een stille dood te sterven. Het bleek toch iets anders in elkaar te zitten. Net zoals dat gat in de ozonlaag.

Maar...Nu hebben we een 'klimaat issue' en meteen zie je dat de belastingen worden verhoogd n.a.v. het klimaat.
Leuk detail: alle belastingen die ik voor het milieu in de benzineprijs betaal bijvoorbeeld, gaan niet naar het milieu, maar naar de Pot Algemene Middelen waar de overheid naar hartenlust kan graaien voor andere doeleinden.

De burger - die intussen vijf overheden moet onderhouden - zit met een steeds leger wordende portemonnee.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.