image

Bunq moet tweeduizend euro van klant na opzeggen bankrelatie teruggeven

maandag 23 september 2024, 15:25 door Redactie, 11 reacties

Bunq moet tweeduizend euro van een klant teruggeven nadat het de bankrelatie met de klant had beëindigd. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De bank heeft geen gronden om het geld te houden. De klant was sinds vorig jaar juli klant bij de bank. Begin augustus vorig jaar werd er geld op de rekening van de klant bijgeschreven, waarvan bunq beweerde dat het van bankhelpdeskfraude afkomstig was.

De bank besloot daarop de relatie met de klant te beëindigen en het geld op de rekening te bevriezen. De klant stelt dat hij op geen enkele wijze betrokken is bij de door de bank gestelde fraude, witwassen of andere illegale activiteiten. De beschuldigingen van de bank zijn ongefundeerd en onterecht, zo laat de klant tegenover het Kifid weten. Bunq houdt vol dat het om bankhelpdeskfraude gaat en daarom op verschillende gronden bevoegd is het geld onder zich te houden.

"Uitgangspunt is dat een rekeninghouder na beëindiging van de bancaire relatie recht heeft op uitbetaling van het resterende saldo; de rekeninghouder heeft immers een vordering op de bank tot uitbetaling van het saldo op zijn betaalrekening", aldus het Kifid. Volgens het klachteninstituut heeft bunq het onderzoek naar de bron van het saldo op de betaalrekening van de klant niet kunnen voltooien. Bunq kan zich dan ook niet beroepen op de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme om het saldo op de rekening niet uit te keren.

Verder bieden ook de Algemene Voorwaarden geen grondslag om het geld van de klant te mogen houden, omdat niet vaststaat dat er een legitieme claim van een derde op het saldo is, laat het Kifid verder weten. Bunq deed ook een beroep op de onzekerheidsexceptie van Artikel 6:37 van het Burgerlijk Wetboek, maar ook hier krijgt de bank geen gelijk van het Kifid. "Gelet op het voorgaande is de klacht gegrond en dient de bank het bedrag van 2002,70 euro aan de consument uit te betalen", oordeelt het klachteninstituut. Bunq moet tevens de wettelijke rente over het bedrag betalen (pdf).

Reacties (11)
23-09-2024, 16:11 door Anoniem
Bunq de roofbank, schrijft lukraak vanalles af onder het mom abonnement en dergelijke.
Nog nooit zo een onprofessionele pico bello bv bank meegemaakt.
Kun je als bank zomaar geld invorderen en dan wat artikelen uit een wetboek rondgooien en hopen dat het plakt?
23-09-2024, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Bunq de roofbank, schrijft lukraak vanalles af onder het mom abonnement en dergelijke.
Nog nooit zo een onprofessionele pico bello bv bank meegemaakt.

Die verhalen gaan al rond sinds de start. Je had het kunnen weten maar wilde het blijkbaar zelf eerst meemaken.


Kun je als bank zomaar geld invorderen en dan wat artikelen uit een wetboek rondgooien en hopen dat het plakt?

Niet 'zomaar' natuurlijk, en die "wat" artikelen uit het wetboek zijn relevant als de feiten waar ze over gaan ook aanwezig zijn.

Als bunq _wel_ goede aanwijzingen heeft dat het geld van fraude afkomstig is kunnen/mogen/moeten ze dat geld in bewaring houden . Niet invorderen (=inpikken), maar ook niet zomaar vrijgeven aan de vermeende fraudeur.
Het zal neerkomen op vasthouden tot klager/politie/justitie/rechter een uitspraak doen van wie het geld is.

Blijkbaar kan bunq de verdenkingen niet hard (genoeg) maken en dan mogen ze dat geld niet vasthouden.
23-09-2024, 17:05 door Anoniem
Blijkbaar kan bunq de verdenkingen niet hard (genoeg) maken en dan mogen ze dat geld niet vasthouden.
Of kunnen ze dat wel, maar mogen ze dat niet...
En in dat geval vinden ze het niet enorm erg dat een rechter iets uitspreekt.
Want in realiteit zullen hoogstwaarschijnlijk dat geld liever kwijt dan rijk zijn.
Krijg je weer van dat soort uitspraken zoals...

Bunq de roofbank, schrijft lukraak vanalles af onder het mom abonnement en dergelijke.
Nog nooit zo een onprofessionele pico bello bv bank meegemaakt.
...van. Terwijl ze achter de schermen, in deze zaak als deze, z.g.a. zeker slechts doen wat de DNB dicteerd.

Niet mijn favoriete bank - ben er weg.
Maar ik zou niet teveel speculeren - tenzij je gewoon graag modder spuit.
23-09-2024, 18:12 door Anoniem
Die Kieviet blijft bedenkelijk. Omdat het geen volwaardige club is.

We openen even een case. Ik beroof een bank en zet dat geld veilig op een rekening. Omdat ik denk dat het van mij is. Maar ik moet er ook bij kunnen als ik ineens bedenk dat ik het liever teruggeef. Dan blijft het wel van mij totdat ik het teruggeven heb.

Wat zulke bunkers doen is in feite eigenrichting. En ontnemen wat je eigendom is, of in elk geval onder je beheer staat. Dat is in strijd met fundamentele grondrechten. Het is wel op professionele wijze je eigen klanten wegjagen. Blijft jammer dat de Kieviet geen taakstraffen op kan leggen aan zulke bunkerbazen. Maar dat is ons kent ons.
23-09-2024, 18:57 door Anoniem
Het echte nieuws is dat kifid in het voordeel
van de consument heeft geoordeeld.
23-09-2024, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Blijkbaar kan bunq de verdenkingen niet hard (genoeg) maken en dan mogen ze dat geld niet vasthouden.
Of kunnen ze dat wel, maar mogen ze dat niet...
En in dat geval vinden ze het niet enorm erg dat een rechter iets uitspreekt.
Want in realiteit zullen hoogstwaarschijnlijk dat geld liever kwijt dan rijk zijn.

Dat dat bungelende geld weg is zullen ze vast wel prima vinden.

Dat ze feitelijk een Kifid-tik-op-de-vingers gekregen hebben voor falende procedures - namelijk niet hard genoeg kunnen maken dat er een luchtje zat aan dat geld is natuurlijk wel een probleem wat een bank niet te vaak moet hebben.

In een bijna-rechtszaak mogen ze echt wel inbrengen waarom ze dachten dat dat geld een foute herkomst had.
Gelul om dat te verschuilen achter "we hadden gelijk maar we mogen niks zeggen en daarom krijgen we ongelijk" .

vals positief zowel als vals negatief zijn gewoon problemen van de organisatie.


Krijg je weer van dat soort uitspraken zoals...

Bunq de roofbank, schrijft lukraak vanalles af onder het mom abonnement en dergelijke.
Nog nooit zo een onprofessionele pico bello bv bank meegemaakt.
...van. Terwijl ze achter de schermen, in deze zaak als deze, z.g.a. zeker slechts doen wat de DNB dicteerd.

Het feit dat ze moeten controleren is inderdaad een wettelijke eis - maar het is wel opmerkelijk vaak bunq waar telkens dingen een beetje misgaan .
In verhouding tot aantallen klanten is dat echt geen aanbeveling.

Niet mijn favoriete bank - ben er weg.
Maar ik zou niet teveel speculeren - tenzij je gewoon graag modder spuit.

kleine bank met veel klachten , zichtbare zaken (app/features/launches) een cowboy lucht , grote hype maken over irrelevante randzaken (bomen en alfabet+ kleuren pas) , grote baas met een zekere stijl van media optreden en uitspraken - de modder spuit zichtzelf, en daar ga ik geen geld parkeren.
23-09-2024, 19:58 door Anoniem
Bunq moet tweeduizend euro van klant na opzeggen bankrelatie teruggeven
Geen probleem gehad met Bunq, maar wel met een andere bank (naam zeg ik niet) die weigerde om het pensioen van mijn moeder uit te keren, terwijl ze daar wél gewerkt had. Telefonische en schriftelijk contact gehad, maar de bank was onverbiddelijk. Eerst werd er beweerd: "we kunnen u niet vinden", later werd het: "u heeft daar tekort gewerkt". De betreffende bank heeft overigens nooit het pensioen uitgekeerd.

Banken zijn heel goed in het bewaren van geld, maar O Wee, als je een aanspraak maakt op je eigen centen!
24-09-2024, 02:04 door Anoniem
Door Anoniem: Het echte nieuws is dat kifid in het voordeel
van de consument heeft geoordeeld.
Ze konden waarschijnlijk niet anders.
24-09-2024, 10:15 door Anoniem
Niet mijn favoriete bank - ben er weg.
Maar ik zou niet teveel speculeren - tenzij je gewoon graag modder spuit.

kleine bank met veel klachten , zichtbare zaken (app/features/launches) een cowboy lucht , grote hype maken over irrelevante randzaken (bomen en alfabet+ kleuren pas) , grote baas met een zekere stijl van media optreden en uitspraken - de modder spuit zichtzelf, en daar ga ik geen geld parkeren.

OK. Maarre, als je geen modder spuit / speculeerd...
kun je dan s.v.p. iets noemen waarmee "kleine bank" een feit wordt?
Of baseer je de grootte van hun klantenbestand aan hun gemis aan draken van vastgoed?

Bomen zie ik ook bij ABN-Amro, ASN, ING en nogal opdringerig bij PayPal. Rennen "we" ook niet direct bij weg. Eerder andersom, blijkbaar. Zoals de AH hun produkten ineens beter verkoopt als er een virtueel groen lintje omheen zit.

Die kleurtjes op de pas waren sowieso niet in de alfabet+ volgorde, maar gewoon in de volgorde van de biologisch gezinde regenboog.
24-09-2024, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Niet mijn favoriete bank - ben er weg.
Maar ik zou niet teveel speculeren - tenzij je gewoon graag modder spuit.

kleine bank met veel klachten , zichtbare zaken (app/features/launches) een cowboy lucht , grote hype maken over irrelevante randzaken (bomen en alfabet+ kleuren pas) , grote baas met een zekere stijl van media optreden en uitspraken - de modder spuit zichtzelf, en daar ga ik geen geld parkeren.

OK. Maarre, als je geen modder spuit / speculeerd...
kun je dan s.v.p. iets noemen waarmee "kleine bank" een feit wordt?
Of baseer je de grootte van hun klantenbestand aan hun gemis aan draken van vastgoed?

Kleine bank = kleine aantallen klanten (en beheerd kapitaal.)

Het is toch helemaal niet gek om te denken dat aantallen klagers een verhouding heeft met aantallen klanten ?

Als je met relatief weinig klanten wel veel klagers hebt is dat voor mensen die een beetje nadenken een reden om ergens weg te blijven.
De pijn/uitdaging/groeistuipen van early adopters en 'challengers' mogen , op financieel diensten vlak, anderen lekker ondergaan.
(heb ik wel gedaan met Linux , geen interesse in om het met een bank te doen )



Bomen zie ik ook bij ABN-Amro, ASN, ING en nogal opdringerig bij PayPal. Rennen "we" ook niet direct bij weg. Eerder andersom, blijkbaar. Zoals de AH hun produkten ineens beter verkoopt als er een virtueel groen lintje omheen zit.

De reclame zit overal, bij bunq lijkt het alsof dat belangrijker is dan een solide geld-beheer dienst runnen en een overzichtelijke app leveren.


Die kleurtjes op de pas waren sowieso niet in de alfabet+ volgorde, maar gewoon in de volgorde van de biologisch gezinde regenboog.

Maar volop de virtue gesignalled ermee. En, aimgh was het bij lanceren wel degelijk de alfabet inclusie die ze ermee wilden drammen.
24-09-2024, 14:38 door Anoniem
vals positief zowel als vals negatief zijn gewoon problemen van de organisatie.
In beide gevallen trap je dan nog steeds op de rem, i.p.v. het ongecontroleerd laten doordenderen, enkel omdat de klant hardop huilt. Zo kan ik mij onlangs herinneren dat een Nederlandse bank preventief -op eigen initiatief- geen miljoenen ging routeren richting "een weeshuis" in de gaza-strook. Een transactie waar geen sancties of restricties op zaten.

Een trein staat ook weleens stil op een traject als er iets mis is.
Het klinkt niet alsof Bunq het geld alvast ingepikt had - dat kan pas na een paar jaar.

Kleine bank = kleine aantallen klanten (en beheerd kapitaal.)
OK... maar kunnen we dan die relatieve kwalificaties iets concreter maken? Wat is "klein aantallen klanten" ...?
Staat dat wellicht nog in verhouding tot het verzorgingsgebied? Want bij zo'n internationale neo-bank zal waarschijnlijk de meerderheid van hun gebruikers in het buitenland zitten. Ik zou niet enorm verbaasd zijn mocht Bunq meer gebruikers blijken te hebben dan de Nederlandse Raiffeisen-Boerenleenbank. En de voormalige Anthos bank had zelfs slechts 1 (zegge: één) familie als klant, maar was niet klein qua kapitaal.

Het is toch helemaal niet gek om te denken dat aantallen klagers een verhouding heeft met aantallen klanten?
Dan had de Dirk Scheringa Bank meer clientèle dan Bunq.
En is N26 kleiner dan Bunq; daar zie ik nergens sporen van klagende clientèle.
Dus, nee ik blijft dat speculatief vinden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.