De Consumentenbond is niet te spreken over de beslissing van Nederlandse banken om voortaan Google Pay te gebruiken voor mobiel betalen. "Consumenten worden overgeleverd aan datagraaier Google", aldus de Bond, die naar eigen zeggen allerlei meldingen van mensen kreeg die zich zorgen maken bij contactloos betalen via hun Androidtelefoon.
De banken zijn gestopt met het ondersteunen van contactloze betalingen via hun eigen apps en bieden klanten met een Androidtoestel in plaats daarvan alleen Google Pay aan. "Verschillende banken suggereerden in de media dat ze goede afspraken met Google hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. De banken verwijzen vooral naar de voorwaarden van Google", aldus de Consumentenbond.
Volgens de Bond doet Google van alles met de gegevens. Zo staat in de privacyvoorwaarden van Google Pay dat het Amerikaanse techbedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. "Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen", stelt de Consumentenbond.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, noemt het onacceptabel dat banken klantgegevens zonder enig toezicht uit handen geven aan Google. "Google is nota bene voor de rechter gedaagd vanwege grootschalige privacyschendingen", merkt ze op. De Consumentenbond vindt dat Nederlandse banken een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen moeten aanbieden, dat onder toezicht staat van de Nederlandse autoriteiten.
Een andere oplossing is samenwerken met een partij die niets doet met gebruikersgegevens. "En als het dan echt alleen met Google kan, dan moeten de banken keiharde afspraken maken. Over wat het bedrijf wel en vooral niet mag doen met de persoonsgegevens." De Consumentenbond stelt dat gegevens van bankklanten die met een iPhone betalen beter beschermd lijken. Daarbij wordt gebruikgemaakt van Apple Pay en in het privacybeleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.
Minister Heinen van Financiën liet laatst al weten dat het niet nodig is dat er een algemeen contactloos betaalprotocol voor banken komt. De bewindsman reageerde op Kamervragen over banken die stoppen met het aanbieden van contactloos betalen via de eigen bank-app. "De trend dat Nederlandse banken gebruik maken van diensten van Amerikaanse technologiebedrijven ter ondersteuning van contactloos betalen sluit aan bij deze geschetste probleemanalyse. Tegelijkertijd is niet iedere afhankelijkheid problematisch", merkte de minister op.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.