Als je tussen de regels doorleest, is deze wet eigenlijk al een feit, er moet enkelt nog onderhandelt worden en compromissen worden gemaakt/besloten.
Al ben ik wel benieuwd naar de beantwoording van deze 102 vragen en hoe er bij sommige vragen omheen gekronkeld zal worden. Sowieso hebben we eigenlijk geen grondrecht meer; zoals Schoof al aangaf is deze niet in steen gebeiteld en valt daar dus ter aller tijde iets aan veranderd kunnen worden.
Met name benieuwd naar de bekronkelde antwoorden op deze vragen:
vraag 6
Heeft u Offlimits betrokken bij de besluitvorming of haar kennis geraadpleegd als nationale autoriteit? Zo ja, wat was haar advies? Zo niet, waarom acht u dit niet nodig?
Aangezien deze instantie tegen is:
Antwoord
Kronkel
Dit,
Kronkel
Zus&
Zo
vraag 9
Heeft u juridisch advies ingewonnen over de gevolgen van de CSAM-verordening voor de onschuldpresumptie van alle Europeanen wiens privécommunicatie gescand zou worden? Zo ja, kunt u dit advies doen toekomen? Zo niet, kunt u dit alsnog doen en zo snel mogelijk doen toekomen?
Aangezien iedereen in eerste instantie als onschuldig behoort te worden bezien en pas bij verdachte handelingen onderzoek kan worden verricht, is hierdoor iedereen in eerste instantie al als verdachte aangemerkt voor nader onderzoek.
AKDKZZvraag 12
Bent u bekend met het advies van 26 april 2023 van de Juridische Dienst van de Raad van Europa, waarin zorgen worden geuit over de proportionaliteit en technische onderbouwing van de CSAM-verordening? Wat betekent dit voor de technische en juridische houdbaarheid van het voorstel?
Aangezien het juridisch niet houdbaar is vanwege schending van het grondrecht van het briefgeheim ->
AKDKZZvraag 18
Kunt u onderbouwen waarom het verplichten van client side scanning op versleutelde privécommunicatie wat u betreft wel/niet een wettelijke verzwakking of omzeiling van end-to-endencryptie betekent? Wat betekent dit voor het grondrecht op het (digitale) briefgeheim?
Onschuldpresumptie? Grondrechten?
AKDKZZvraag 21
Wat is uw standpunt over de gevolgen van ongerichte client side scanning op versleutelde privécommunicatie? Kunt u met juridisch precedent onderbouwen hoe dit niet leidt tot een ongerichte en buitenproportionele inbreuk van het (digitale) briefgeheim?
AKDKZZ of,
zie antwoord op vraag n,x, of y vraag 30
Hoe hoog acht u het risico dat de CSAM-verordening een waterbedeffect creëert, waardoor misbruikers en verdachten zich zullen verplaatsen naar ongereguleerde platforms? Wat betekent het wegbewegen van deze misbruikers en verdachten voor de proportionaliteit van de verplichtingen op wél gereguleerde platforms?
AKDKZZvraag 31
Kunt u een duidelijke appreciatie geven van artikel 77 van de CSAM-verordening, waarin wordt gesteld dat een verplichting voor technologie om te scannen op onbekend materiaal en grooming elke drie jaar onderzocht en heroverwogen moet worden? Raakt dit artikel aan de harde grens van Nederland om deze scans niet mogelijk te maken?
Er was door NL al afstand gedaan voor het zoeken naar nieuw foto-materiaal (dan is het niet meer alleen vergelijken op hashes, maar wordt elke foto op verdachte kleuren of andere kenmerken gescand)en bij grooming wordt de tekst óók (aldanniet out-of-context) meegelezen/bekeken.
Maar wat nou als er wel een EU-meerderheid voorstander is om ook deze 2 (nieuw materiaal, grooming) mee te nemen in deze wet, moet NL zich daar dan bij neer leggen!?
AKDKZZvraag 32
Met welke zekerheid kunt u zeggen dat het mogelijk maken van client side scanning op versleutelde privécommunicatie op termijn niet zal leiden tot het uitbreiden naar andere soorten materiaal?
Function creep. Krijg je zo'n antwoord dat je niet daadwerkelijk kan voorspellen of het gaat regenen. Zoals ik in eeen reactie had gelezen: het is niet de vraag OF het gaat regenen, maar WANNEER het gaat regenen, aar regenen gaat het in ieder geval wel een keer en verder natuurlijk
AKDKZZvraag 34
Wat is het standpunt van de Verenigde Staten over de CSAM-verordening, waardoor zijn nationale techsector mogelijk wordt gehouden aan juridische verplichtingen die in strijd zijn met Amerikaanse wetgeving?
Die zijn tegen, ben benieuwd naar zijn
AKDKZZvraag 35
Wat heeft u doen besluiten om toch niet akkoord te gaan met het compromisvoorstel, gezien u in uw brief van 16 september 2024 aangaf dat het Hongaars voorzitterschap is gekomen met een compromisvoorstel dat tegemoetkomt aan de bezwaren van Nederland inzake het detectiebevel? In welke opzichten voldoet het compromisvoorstel dan nog steeds niet aan de eisen die uw kabinet stelt?
Zeer benieuwd, want ze wilde het niet bij iedereen, maar met detectiebevel valt onschuldpresumptie weg en extra laag voor verder onderzoek, laat maar horen waarom je alsnog terugkrabbelt ondanks het akkoord op dit compromisvoorstel!
vraag 37
Wat moet er volgens u nog veranderen aan het voorstel om te overwegen dit wel te kunnen steunen?
Dat zou je kaarten laten zien, gaat tie natuurlijk niet -vooraf- doen. Maar dat gaat hij ook niet zeggen, dus
AKDKZZvraag 39
Waarom heeft u gekozen om zich te onthouden van een positie, en niet besloten om voor of tegen het voorstel te stemmen?
Politieke handjeklap met andere EU-leden, maar
AKDKZZvraag 42 (&49!)
Kunt u aangeven welke alternatieven het betreft waar in de beslisnota is aangegeven dat het advies van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) “tevens alternatieve mogelijkheden beschrijft”?
Zijn die er dan(?), die zijn dan niet publiekelijk gemaakt, alleen dat ze tegen zijn.
vraag 44
Is het mogelijk om met technische middelen uit te sluiten dat een detectiebevel in de toekomst voor andere soorten informatie dan materiaal van seksueel misbruik van kinderen en jongeren wordt gebruikt?
function creep, zie vraag 32 &/dus
AKDKZZvraag 45
Wat is de rationale achter artikel 7(8)(d) dat stelt dat de detectie niet van toepassing is op accounts die door de Staat worden gebruikt voor nationale veiligheidsdoeleinden, handhaving van de openbare orde of militaire doeleinden?
Onder het mom van iederen is gelijk, maar sommige zijn gelijker (Animalfarm), echter natuurlijk als antwoord nationale veiligheid-blabla ofwel
AKDKZZvraag 47
Hoe moet het gerichtheidsprincipe uit overweging 23 worden uitgelegd? Kan een detectiebevel voor publiek toegankelijke interpersoonlijke communicatiediensten ook ingezet worden tegen een select aantal personen? Zo ja, wat zou de overweging zijn om het al dan niet breder in te zetten?
Net zoals we de sleepwet er ook doorheen hebben gejasst, maar
AKDKZZvraag 50
Hoe hanteert u de definitie van ‘end-to-end’? En meer specifiek, wat is het begin en wat is het einde van communicatie?
Goeie vraag (al hekelt mij die uitspraak op een vraag, zeker als er ook ook nog 'hele' voor wordt geplaatst!) Maar communicatie is normaliter van pesoon tot persoon, ook al zit er een apparaat -of 2- tussen, kom maar op met je
AKDKZZen toen had ik geen zin meer ! lees de vragen zelf verder maar door.
Veel van die vragen doen zich voor alsof dit systeem al runnende is, en wat voor problemen er dan kunnen onstaan/optreden en hoe daar dan op gehandeld dient te gaan worden, creepy -nou-, om al vooruit te lopen op de zaken!
Maar/ En dus, zoals ik al begon, is er met hoe in de EU democratie wordt bedreven iets grondigs mis. Elk nieuw wetsvoorstel, hoe diebel en/of ongrondwettelijk deze ook is, wordt vooraf (de officiele stemming) uitonderhandeld, aan geschaafd en aan compromissen onderhevig totdat er genoeg voorstanders zijn en het 'debiele' wetsvoorstel dan pas bij de officiele stemming wordt.... Aangenomen. Dus CSAM is er in feite al, maar dan dus uitgekleed met kronkel zus&zo!