image

Staatssecretaris: leraren moeten weten hoe AI werkt en digitaal vaardig zijn

dinsdag 8 oktober 2024, 12:16 door Redactie, 7 reacties

Leraren moeten weten hoe AI werkt en digitaal vaardig zijn, zo stelt staatssecretaris Paul van Onderwijs, die geen inzicht heeft in de manier waarop leerlingen thuis gebruik maken van AI voor het maken van hun huiswerk. Dat laat de bewindsvrouw weten op Kamervragen van D66. De partij had om opheldering gevraagd, na een oproep van de Algemene Onderwijsbond (AOb) die pleitte voor een landelijke richtlijn voor het gebruik van AI in de klas. Volgens de onderwijsvakbond is het bewustzijn over AI bij leraren en scholen nog laag.

"Ik vind het belangrijk dat de (digitale) veiligheid en privacy van de onderwijsomgeving van leerlingen en onderwijspersoneel geborgd is. Het is in de eerste plaats aan de schoolbesturen om hun (digitale) onderwijs vorm te geven, en daarbij te kiezen of, en zo ja welke, AI-producten ze hierbij inzetten. AI kan het onderwijs ondersteunen, mits bewust gekozen en verantwoord toegepast", aldus Paul.

De staatssecretaris voegt toe dat ze het belangrijk vindt dat het onderwijs kunstmatige intelligentie op een doordachte en verantwoorde manier toepast, met aandacht voor publieke waarden zoals privacy en kansengelijkheid en dat leraren bewuste en weloverwogen keuzes kunnen maken over het gebruik van AI. "Leraren moeten de technologie kunnen gebruiken, en begrijpen hoe AI-systemen werken, wat hun beperkingen zijn en welke ethische vraagstukken daarbij komen kijken. Dit vraagt van leraren dat zijzelf ook digitaal vaardig zijn."

D66-Kamerlid Rooderkerk had de staatssecretaris ook gevraagd of ze bereid is om een richtlijn op te stellen voor het gebruik van AI in het onderwijs. "In onze huidige digitale maatschappij, waar technologische innovaties zich snel ontwikkelen, is het noodzakelijk dat we scholen ondersteunen bij de doordachte inzet en gebruik van AI in de klas", antwoordt Paul, die toevoegt dat ze graag met de Algemene Onderwijsbond in gesprek gaat.

Reacties (7)
Vandaag, 12:43 door Anoniem
deze opmerking is verkeerd de staatssecretaris heeft er zelf nog niet de ballen verstand er van..de jongeren hebben er meer verstand van als ze het maar veilig gebruik....niet je pincode op geven....hm
Vandaag, 13:03 door Anoniem
AI is relatief simpel, ten eerste is het geen echte kunstmatige intelligentie, maar een algoritme. (De computer kan niet voor zichzelf denken, en heeft geen gevoelens, deze is nog net zo "dom" al eerst)
Ten tweede is het net zoiets als een zoekmachines waarbij het heel snel door een grote set database (parameters) doorzoekt en met het beste antwoord op de proppen komt, hoe groter deze database, des te "slimmer" het antwoord is.
Voor grotere databases is meer werkgeheugen vereist aangezien de computer die hele database ter plekke in één keer inlaad in een soort ramdisk.
Ook de snelheid van de processor is belangrijk, het liefst gebruikt men een processor met instructieset voor "AI" (neural engine) dat is een soort hardwareversnelling voor AI.
Vandaag, 13:19 door Anoniem
Moeten leraren begrijpen hoe AI werkt? Mijn volgende vraag zou zijn wat de staatssecretaris daarmee bedoelt.

Aan het ene kant van het spectrum is "begrijpen" niet meer dan weten welke handelingen je uitvoert om een resultaat te krijgen. Aan de andere kant van het spectrum begrijp je hoe een AI-systeem tot zijn antwoorden komt. Dat weten zelfs degenen die die systemen ontwikkelen maar ten dele. Dus wat verwacht de staatssecretaris precies van leraren?
Vandaag, 13:58 door Anoniem
laten we eens beginnen met een wetgever die verstand van technologische vooruitgang heeft, dan komen we echt al een heel eind verder...
Vandaag, 14:11 door _R0N_
Als eerste moet iedereen snappen dat de huidige diensten, die als AI in de markt gezet worden, niets meer zijn dan handige zoekmachines.

We weten ook dat IT docenten geen early adapters zijn en dat ze vaak oudere technieken gebruiken en dat door de druk op school het regelmatig bijleren lastig is misschien zelfs onmogelijk. De IT docent zou juist zijn/haar collega's op de hoogte moeten houden van de laatste ontwikkelingen maar hoe ga je dat doen?
Vandaag, 14:22 door Anoniem
En verkeersdeelnemers moeten weten hoe een auto werkt. Zoals hoe je achteruit inparkeert, hoe je zelf de lampen vervangt, dat je gefilmd wordt, hoe je auto uitleest met je laptop, en hoe een motor werkt en hoe je die kan repareren.

Hoewel het lijstje een beetje doorschiet is de strekking duidelijk: voetgangers hoeven niet te weten hoe een auto werkt, automobilisten moeten rekening houden met voetgangers. Automobilisten dienen een rijbewijs te halen voordat ze een auto mogen besturen.

Datzelfde geldt dus ook voor AI: leerlingen (kinderen) hoeven niet te weten hoe AI werkt, omdat hun gegevens niet opgeslagen mogen worden. En om smartphones, PC's en ook AI te mogen gebruiken, dien je eerst een digitaal rijbewijs te halen.

Het is leuk dat een minister die voorwaarde stelt aan leraren, maar waar is dan dat vanuit overheidswege geaccepteerde digitale rijbewijs? Het is immers al wel bij wet verboden om sociale media te gebruiken door leerlingen / kinderen onder de 16 jaar! Laat de minister eerst dat digitale rijbewijs regelen, voordat ze eisen stelt aan leraren en leraressen.
Vandaag, 14:53 door Anoniem
Volgens mij gaat het er juist om dat docenten op de hoogte zijn van de mogelijkheden van AI met betrekking tot het onderwijs om een goed beeld te krijgen van het leervermogen van de kinderen. Immers met AI is het maken van samenvattingen, grammaticale ontleding van zinnen, het leren van talen en het oplossen van ingewikkelde sommen een fluitje van een cent. En dat heeft ook impact op het zelf-lerend vermogen van het kind zonder dat de docent dat door heeft.

Het voornaamste verschil tussen de generaties van de afgelopen 30 jaar is dat generatie X zich nog moest doorworstelen in allerlei informatieboekjes en zo het antwoord op de vraag leerden zoeken door vooral te lezen. De Millennials daarentegen kregen Google tot hun beschikking waarbij de informatie vooral digitaal werd opgelepeld, maar er nog steeds veel zelf moest worden gelezen en nagedacht om tot de kern van het antwoord te komen. Terwijl generatie Z de vraag gewoon in een AI chatbot stellen en erbij kan opgeven dat het antwoord maximaal 100 woorden moet zijn: copy/paste en zelf nadenken is er dan niet meer bij. Zeker niet verkeerd, maar zorg wel dat het onderwijs zich hierop aanpast zodat de kinderen blijven worden uitgedaagd om ook zelf te blijven nadenken en te komen tot een eigen mening. In plaats van copy/paste te doen en ook fake-news simpelweg voor waarheid wordt aangenomen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.