Meerdere mogelijke massaclaimzaken die klanten tegen bunq wilden aanspannen over het vergoeden van de schade door bankhelpdeskfraude zijn van de baan. Geinteresseerden hebben in veel gevallen het voorstel van bunq geaccepteerd. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. Eerder dit jaar ontstond ophef omdat klanten die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werden vaak niet door de bank werden vergoed.
Bunq kondigde afgelopen juli aan dat het de meeste fraudeslachtoffers voor het grootste deel ging vergoeden. Gemiddeld 85 procent van het schadebedrag. Het grootste deel van de slachtoffers is akkoord gegaan met een schikking, aldus de bank. Een aantal klanten is echter niet akkoord met het voorstel van bunq en wil volledig vergoed worden.
Die blijken bij de rechter niet hun gelijk te krijgen. "Zolang de klant de veiligheidsvoorschriften van bunq volgt, is het systeem veilig", aldus een rechter eerder deze maand. De zaak was aangespannen door een klant die op verzoek van fraudeurs het programma AnyDesk op zijn computer installeerde en met hen zijn inloggegevens en codes deelde. Volgens de rechter had de klant 'grof nalatig' gehandeld.
Twee mogelijke massaclaimzaken zijn inmiddels van de baan. "Veel mensen hebben de bunq-regeling geaccepteerd. Ik zie een collectieve actie tegen bunq niet van de grond komen. Jammer? Die mensen zijn tevreden, daar gaat het om", zegt advocaat Lars Boersma van Finch Dispute Resolution tegenover het FD. Bij Hupkes Advocaten zijn bijna alle zaken van cliënten inmiddels geschikt.
Juridisch adviesbureau Aliter Melius, dat 'tientallen klanten' zegt te vertegenwoordigen, bereidt samen met een aantal advocaten een voorlopig getuigenverhoor voor van ‘de top van Bunq, deskundigen en een klokkenluider’. Dit moet helpen om de kans bij een mogelijke rechtszaak beter in te schatten. Volgens bunq laten de door klanten verloren rechtszaken zien dat de bank veilig is. "Het roept vooral de vraag op in wiens belang deze zaken eigenlijk worden gevoerd", aldus een woordvoerder.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.