image

AP gaat registratie gegevens bij internationale treintickets niet onderzoeken

woensdag 6 november 2024, 10:21 door Redactie, 6 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat geen onderzoek doen naar de verplichte registratie van persoonsgegevens bij de aanschaf van internationale treintickets. Europese spoorwegmaatschappijen hebben de afgelopen zes jaar een praktijk ingevoerd waarbij elke treinreiziger bij aanschaf van een internationaal ticket binnen de EU zijn persoonsgegevens moet laten registreren. Het gaat dan om naam en soms geboortedatum en telefoonnummer.

Privacyactivist Michiel Jonker had de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd hier tegen op te treden. Na vier jaar wachten nam de AP eind augustus een eerste (primair) besluit op het handhavingsverzoek van Jonker uit 2020. Daarin geeft de privacytoezichthouder aan geen onderzoek te zullen doen. "Als het gaat om het opeisen van de naam van treinreizigers, neemt de AP aan dat NS de (enige) verwerkingsverantwoordelijke is, maar maakt niet duidelijk waarom", stelt stichting Privacy First, die Jonker bijstaat. De toezichthouder zou ook het belang van een mogelijke overtreding niet groot genoeg vinden.

Jonker heeft inmiddels een pro forma bezwaarschrift tegen het besluit ingediend, gevolgd door een motivering. Hij vermoedt dat de weigering van de AP om op te treden te maken heeft met politieke wensen om het voor vliegverkeer gebruikte registratiesysteem PNR (Passenger Name Records) ook voor rail- en busvervoer in te voeren, waarbij elke reiziger en elke gemaakte reis geregistreerd zouden worden.

"De AP zegt dat de meeste reizigers tegenwoordig elektronisch een ticket kopen waarbij ze sowieso hun persoonsgegevens moeten afstaan. Dat klopt in Nederland waarschijnlijk, maar dat is juist het gevolg van de al tien jaar durende weigering van de AP om de privacy van treinreizigers te beschermen", reageert Jonker. "In plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor de schade die zij zelf met haar gedoogbeleid heeft laten ontstaan, probeert de AP nu te doen alsof er sprake is van een voldongen feit. Dat is lijnrecht in tegenspraak met wat de voorzieningenrechter van de Raad van State in 2020 zei in een door mij gevoerde procedure over deze zelfde zaak."

Reacties (6)
Vandaag, 10:46 door Anoniem
AP is waardeloos, het doet in dit ge al zelfs meer schade dan goed.
Vandaag, 10:48 door Anoniem
Het mooie van Schengen is vrij reizen en vrije handel. Zelfs voor hongaren. Dat je net zo gemakkelijk met de tram naar Rotterdam kunt als naar het strand van Benidorm. Die vrijheid. Geen visum nodig, allemaal saampies.

Dat er rotzooi in de wereld is, of heel veel bange amerikanen, dat is geen reden om al onze vrijheden voor af te breken.

Je kunt net zo lang als je wilt op het strand van Benidorm komen liggen en een hele vrachtwagen frikandellen verkopen. Is iets moois en om heel zuinig op te zijn!!!!!!!!! Je kunt echt geen spanjool meer vinden die heel Leiden uit wil hongeren. Dat is van eeuwen vroeger. Tegenwoordig kan ik gewoon de tram nemen naar Rotterdam. Of Parijs, Brussel of Berlijn. Een vrijheid om heeeeeel zuinig op te zijn. Omdat iedereen dat kan in twee richtingen. Dan papieren controleren is niet enkel in mijn bek spugen maar in de bek van de vrijheid die we inmiddels bereikt hebben. Als Pepe uit Barcelona even met de tram naar Rotterdam wil dan kan dat ook. En die kan zo lang blijven als hij wil. Vrijheid.
Vandaag, 10:59 door Anoniem
Soort van marathon tussen de activist en de AP sinds 2018. Het hele verhaal:
https://privacyfirst.nl/artikelen/hoger-beroep-michiel-jonker-inzake-privacy-aantastingen-connexxion-en-ns/
Vandaag, 11:17 door Anoniem
Dat is lijnrecht in tegenspraak met wat de voorzieningenrechter van de Raad van State in 2020 zei in een door mij gevoerde procedure over deze zelfde zaak
Dat beroep was vast minder rapl en iets meer moeizaamer dan die dag toen Willem Engel een zaak over een onrechtmatige avondklok won, waarop er accuut op onrechtmatige wijze binnen twee uur een hoger beroep volgde.
Van die dansleraar mag je vinden wat je wil -met danwel zonder agumenten- maar -net zoals de toeslagenouders- is ook dit weer bewijs dat het systeem echt stuk is, en dat de noodrem niet werkt.

Het mooie van Schengen is vrij reizen en vrije handel. ...Rotterdam/Benidorm...
Uhm; online een QR ticket kopen om iemand van Rotterdam naar Roosendaal te laten reizen...
...lukt niet zonder een naam op te geven DIE MOET OVEREENKOMEN MET UW ID BEWIJS (BELANGRIJK!!!).
Ondertussen heet ik bij de NS gewoon ongeveer hetzelfde als alhier.

Waar -ik gok- blijkbaar een probleem zit dat er schijnbaar niet in realtime gecontroleerd kan worden of een QR dubbel gebruikt wordt.
Dezelfde kinderziekte die de OV-chipkaart aanvankelijk had.

Ik vraag mij ook af in welke mate het werkelijk strafbaar is om niet in te checken met papieren kaartjes.

Wat ik in bovenstaande casus het meest opmerkelijk vind is dat de wet anoniem reizen mogelijk moet maken, maar dat een ID weigeren aan een conducteur vrij snel een boete oplevert. Nogal tegenstrijdig.
Vandaag, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat is lijnrecht in tegenspraak met wat de voorzieningenrechter van de Raad van State in 2020 zei in een door mij gevoerde procedure over deze zelfde zaak
Dat beroep was vast minder rapl en iets meer moeizaamer dan die dag toen Willem Engel een zaak over een onrechtmatige avondklok won, waarop er accuut op onrechtmatige wijze binnen twee uur een hoger beroep volgde.
Van die dansleraar mag je vinden wat je wil -met danwel zonder agumenten- maar -net zoals de toeslagenouders- is ook dit weer bewijs dat het systeem echt stuk is, en dat de noodrem niet werkt.
Eigenlijk is het systeem niet stuk, maar de mensen die het zouden moeten laten werken: de AP, de rechters. Die houden zich zelf niet aan de wetten van het systeem. Ok, als het systeem breder opvat, met ook de mensen erin als radertjes van het systeem, dan werken die radertjes niet meer. Omdat ze zcih zelf niet meer aan het systeem willen houden. Dan is het de vraag, waarom willen die mensen zich niet een de regels houden waarvoor ze betaald worden om zich aan te houden? Er moet wel iets zijn dat bovn de wet gaat, of wat zij althans vinden dat boven de wet gaat.
Wel jammer dat de privacy van gewone reizigers daar de dupe van wordt.
Vandaag, 14:39 door Anoniem
Ach, ze weten toch al alles. Achterhoede gevecht, privacy is verleden tijd.
De AP is alleen om nog een beetje de schijn op te houden.
Niet druk over maken, gewoon NAW gegevens aanleveren bij de spoorwegmaatschappijen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.