image

GVB verwijdert oplaadautomaten wegens einde support van pinsoftware

woensdag 6 november 2024, 17:13 door Redactie, 35 reacties

De Amsterdamse vervoerder GVB gaat een groot aantal verkoop- en oplaadautomaten bij bus- en tramhaltes en metrostations verwijderen, omdat de pinsoftware in de automaten per 1 januari volgend jaar niet meer wordt ondersteund door de leverancier. Dat heeft het GVB vandaag bekendgemaakt. Binnen de Amsterdamse politiek zijn zorgen, met name over mensen die cash voor hun kaartjes willen betalen.

Het gaat in totaal om 55 verkoop- en oplaadautomaten bij bus- en tramhaltes en 66 automaten op metrostations. Volgens het GVB is er geen alternatief om de automaten te blijven ondersteunen. "Daarnaast is reizen met het OV veranderd door de komst van OVpay, het in- en uitchecken met de betaalpas en het kopen van online OV-tickets via bijvoorbeeld de GVB-app", claimt de vervoerder. OVpay is een initiatief van alle OV-bedrijven van Nederland, waaronder ook het GVB, en Translink in samenwerking met met banken, ICS, Mastercard, Visa en OV-autoriteiten.

Binnen de Amsterdamse politiek zijn er zorgen over de impact van de maatregel op mensen die met contant geld voor het openbaar vervoer willen betalen of niet over een smartphone beschikken. "Iedereen moet van het OV gebruik kunnen maken. Het weghalen van de ticketautomaten past hier nog niet in. Te veel mensen zijn afhankelijk van betalen met contant geld. Bovendien moet er makkelijk en snel een kaartje gekocht kunnen worden", zegt PvdA-gemeenteraadslid Farley Asruf op X. "Het is belachelijk dat deze keuze nu gemaakt wordt. Winkels zijn ook niet 24/7 geopend. Deze beslissing is ondoordacht genomen en getuigt van weinig realiteitsbesef."

"Zorgwekkend bericht. Openbaar vervoer moet toegankelijk blijven voor iedereen. Dit besluit raakt een grote groep Amsterdammers die afhankelijk zijn van cash, denk bijvoorbeeld aan ongedocumenteerde of dakloze mensen. Volgende maand debat in regioraad", aldus GroenLinks-gemeenteraadslid Elisabeth IJmker op X.

Reacties (35)
06-11-2024, 19:07 door Anoniem
Ja, en. Gaan ze nu de chipknip/chipper weer invoeren dan?
Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.
06-11-2024, 19:33 door Anoniem
Klinkt als een gevalletje lekker handig. Maar goed, ambtenaren blijven ambtenaren. Privatiseren is een heel oud modewoord.
06-11-2024, 20:04 door Anoniem
Nieuwe duidelijker werktitel voor operatie "Weg er mee.": "Reizen met het OV verandert en u gaat mee."
06-11-2024, 20:11 door Anoniem
Er staat dat "de pinsoftware" niet meer ondersteund wordt.
Maar dat is niet erg, want vanaf je bankpas je OVkaart opwaarderen dat hoeft niet meer, je kunt je bankpas direct als OVkaart gebruiken. Veel handiger.
Maar wat er niet expliciet staat maar wel gesuggereerd wordt: die automaten accepteren kennelijk ook muntgeld?
Weet iemand dat die er wel eens in de buurt komt?
Want als dat zo is zouden ze toch alleen de pinmogelijkheid kunnen stoppen en de munten in stand houden?

Of worden die dingen ook vaak opengebroken om het muntgeld eruit te stelen?
06-11-2024, 21:02 door Anoniem
Eh... het kunnen traceren van mensen door ze te dwingen om te pinnen ofzo is toch het hele doel!?
Nou, gelukt!

Gelukkig is het hele OV in Nederland zo waardeloos dat het toch onbruikbaar is. Dus laat maar.
06-11-2024, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem: Er staat dat "de pinsoftware" niet meer ondersteund wordt.
Maar dat is niet erg, want vanaf je bankpas je OVkaart opwaarderen dat hoeft niet meer, je kunt je bankpas direct als OVkaart gebruiken. Veel handiger.
Maar wat er niet expliciet staat maar wel gesuggereerd wordt: die automaten accepteren kennelijk ook muntgeld?
Weet iemand dat die er wel eens in de buurt komt?
Want als dat zo is zouden ze toch alleen de pinmogelijkheid kunnen stoppen en de munten in stand houden?

Of worden die dingen ook vaak opengebroken om het muntgeld eruit te stelen?

Het bovenstaande verhaal vertelt waarschijnlijk niet alles. Bij RET zie je soortgelijke problemen. Ook het mechanisme voor muntgeld in deze machines is verouderd. Dat veroorzaakt veel storingen terwijl er geen onderdelen meer zijn voor reparatie. Als er nieuwe automaten voor 24/7 contant betalen moeten komen, vereist dat een nieuwe investering en daar wil die zelfde gemeente geen geld voor op tafel leggen.
07-11-2024, 07:02 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, en. Gaan ze nu de chipknip/chipper weer invoeren dan?
Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.
Dus je kunt ook niet pinnen om een anonieme OV kaart op te laden?

Maar hoe kan je iets opladen, zonder saldo?

Maar ander oplaad punt nemen, waar je wel met cash kan betalen?
Het is nog steeds mogelijk, er zijn nog steeds oplaadpunten.

Maar de toekomst is OVPay.
07-11-2024, 07:06 door Anoniem
Door Anoniem: Eh... het kunnen traceren van mensen door ze te dwingen om te pinnen ofzo is toch het hele doel!?
Nou, gelukt!
Waar kan ik precies vinden, dat dit het doel is?
OVPay is trouwens ook niet helemaal pinnen, maar is wel de toekomst. Echt ideaal en een stuk eenvoudiger.

Gelukkig is het hele OV in Nederland zo waardeloos dat het toch onbruikbaar is. Dus laat maar.
Als ik naar Amsterdam of DenHaag ga/moest zijn, ben ik toch echt sneller, gemakkelijker en goedkoper met het OV.
Toen ik een keer naar Middelburg moest, was dit ook een stuk gemakkelijker.
07-11-2024, 07:23 door Anoniem
Poortjes half gemold. Honderd zwartrijders per uur.
Het gaat wel goed zo. De maatschappij ligt op apegapen.
Lust u nog een peul, zong Frater Fr.
07-11-2024, 08:19 door Anoniem
Door Anoniem:Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.
Dat kan dan wel weer heel makkelijk: gewoon helemaal niet betalen.
07-11-2024, 08:27 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Ja, en. Gaan ze nu de chipknip/chipper weer invoeren dan?
Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.

De fiets is your friend....
07-11-2024, 08:43 door majortom - Bijgewerkt: 07-11-2024, 08:44
Als de bedoeling is om iedereen uit het OV te jagen dan is dit wederom een stap in deze richting. Alleen betalen via je bankpas (mijn pas heeft geen NFC chip en ik wil die ook niet) of via een app, die de wereld aan permissies van je device eist (fine grained locatie, agenda toegang, camera toegang, etc) alleen om een kaartje voor het OV te kunnen kopen gaat het niet worden. Je reisbewegingen zullen hoe dan ook in kaart worden gebracht door GVB/bank.

Gewoon Amsterdam vermijden (vind ik toch een k-stad).
07-11-2024, 08:44 door Anoniem
Zijn nu zelfs dit soort machines al wegwerp producten geworden? Software wordt niet meer geupdate, gooi maar weg.
Aan de ene kant focussen op energie transitie en CO2 uitstoot, maar aan de andere kant zijn we alles behalve duurzaam door overal maar wegwerp producten van te maken.
07-11-2024, 08:56 door Anoniem
Door Anoniem: Er staat dat "de pinsoftware" niet meer ondersteund wordt.
Maar dat is niet erg, want vanaf je bankpas je OVkaart opwaarderen dat hoeft niet meer, je kunt je bankpas direct als OVkaart gebruiken. Veel handiger.
Ik denk niet dat dat ook geldt voor die massa's toeristen die in Amsterdam van het openbaar vervoer gebruikmaken. Wat ook wel eens de reden kan zijn dat de automaten van de Noord/Zuid-lijn voorlopig wel in gebruik blijven.
07-11-2024, 09:01 door spatieman
CCP praktijken imho..
07-11-2024, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn nu zelfs dit soort machines al wegwerp producten geworden? Software wordt niet meer geupdate, gooi maar weg.
Aan de ene kant focussen op energie transitie en CO2 uitstoot, maar aan de andere kant zijn we alles behalve duurzaam door overal maar wegwerp producten van te maken.
De ene en de andere kant die je noemt worden alleen niet door dezelfde mensen nagestreefd. Dat je beide kanten tegelijk ziet is omdat daar een strijd tussen verschillende belangen gaande is.

Bij software komt er nog iets bij. Daar is het auteursrecht op toepassing, compleet met dat het tot 70 jaar na de dood van de auteur geldt. Ondertussen zijn allerlei industrieën software steeds meer onderdeel van apparaten gaan maken. Toen het nog allemaal zuiver (elektro-)mechanisch was kon je vaak eindeloos ondersteuning krijgen, en als de fabrikant dat niet meer deed waren er anderen die het deden, of kon je zelf gaan knutselen. Doordat die auteursrecht-regels gelden voor iets dat in apparaten zit tegenwoordig is de vreemde situatie ontstaan dat die weg wordt afgesneden. Dit is dus eigenlijk de right-to-repair-discussie, al beseft GVB dat mogelijk niet.

Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden dat als een fabrikant stopt de software in een apparaat te ondersteunen die zich daarmee verplicht de broncode publiek te maken. Dat hoeft niet het compleet opgeven van auteursrecht te zijn, maak het bijvoorbeeld verplicht open source. Het punt is dat als de fabrikant langer verdomt het te ondersteunen dat anderen de kans moeten krijgen. Right to repair, dus.

Wil een fabrikant dit niet? Simpel: dan blijft die het ondersteunen. Gaat een fabrikant failliet? Dan heeft de partij die de failliete boedel overneemt de keuze om het te ondersteunen of het open source te maken.

Behalve dat dit juridisch domweg niet zo geregeld is is een enorm praktisch probleem hierbij dat dergelijke software typisch componenten van derden zal bevatten, en die hebben weer hun rechten en geen contractuele plicht om iedereen die zo'n apparaat verkrijgt maar rechtstreeks te gaan ondersteunen. Mijn gedachte is een stuk eenvoudiger dan het waarmaken ervan, dus.

Maar ik zie het wel als iets om naar te streven. En de simpelste manier voor een fabrikant om niet zichzelf met handen en voeten aan een eindeloos durende onderhoudsverplichting voor software te binden zou dan wel eens kunnen zijn om het van begin af als open source te ontwikkelen. Ja, dan kunnen andere fabrikanten meeprofiteren van wat er ontwikkeld wordt, maar dat geldt andersom ook. Linux, en alles waar dat in wordt toegepast, laat zien dat het een benadering is die werkt.
07-11-2024, 11:01 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eh... het kunnen traceren van mensen door ze te dwingen om te pinnen ofzo is toch het hele doel!?
Nou, gelukt!
Waar kan ik precies vinden, dat dit het doel is?
OVPay is trouwens ook niet helemaal pinnen, maar is wel de toekomst. Echt ideaal en een stuk eenvoudiger.

Gelukkig is het hele OV in Nederland zo waardeloos dat het toch onbruikbaar is. Dus laat maar.
Als ik naar Amsterdam of DenHaag ga/moest zijn, ben ik toch echt sneller, gemakkelijker en goedkoper met het OV.
Toen ik een keer naar Middelburg moest, was dit ook een stuk gemakkelijker.
Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.
07-11-2024, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er staat dat "de pinsoftware" niet meer ondersteund wordt.
Maar dat is niet erg, want vanaf je bankpas je OVkaart opwaarderen dat hoeft niet meer, je kunt je bankpas direct als OVkaart gebruiken. Veel handiger.
Ik denk niet dat dat ook geldt voor die massa's toeristen die in Amsterdam van het openbaar vervoer gebruikmaken. Wat ook wel eens de reden kan zijn dat de automaten van de Noord/Zuid-lijn voorlopig wel in gebruik blijven.
Konden die automaten dan ook omgaan met de (credit)cards van de toeristen?
Ik denk dat de reden eerder is dat de Noord/Zuid lijn relatief nieuw is en er daar een andere generatie automaten zit die nog wel ondersteund wordt...
07-11-2024, 11:08 door Anoniem
Door majortom:
Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.
Dat klopt vast wel. Maar als je er niet alleen moet zijn om iets te overhandigen aan iemand die langs de kant staat te wachten dan moet je ook je auto nog parkeren. En dan gaat (zeker in Amsterdam) de teller pas goed lopen!
07-11-2024, 11:16 door Anoniem
Door Anoniem: Toen het nog allemaal zuiver (elektro-)mechanisch was kon je vaak eindeloos ondersteuning krijgen, en als de fabrikant dat niet meer deed waren er anderen die het deden, of kon je zelf gaan knutselen. Doordat die auteursrecht-regels gelden voor iets dat in apparaten zit tegenwoordig is de vreemde situatie ontstaan dat die weg wordt afgesneden. Dit is dus eigenlijk de right-to-repair-discussie, al beseft GVB dat mogelijk niet.

Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden dat als een fabrikant stopt de software in een apparaat te ondersteunen die zich daarmee verplicht de broncode publiek te maken. Dat hoeft niet het compleet opgeven van auteursrecht te zijn, maak het bijvoorbeeld verplicht open source. Het punt is dat als de fabrikant langer verdomt het te ondersteunen dat anderen de kans moeten krijgen. Right to repair, dus.

Dat is wel een rare houding voor iemand op security.nl!
De reden dat software niet meer ondersteund wordt is vaak dat in de loop der jaren de eisen die gesteld worden aan software en daarmee aan de hardware waar het op draait als een raket de hoogte in zijn gegaan.
Juist door het gejeremieer van "security specialisten" die alles wat niet 100% waterdicht is aan de kaak stellen en publiekelijk te schande maken.
Er zit ongetwijfeld een zielig 8048 processortje in die kasten wat nog net de taak aankan die er 25 jaar geleden voor gedefinieerd is, en vandaag de dat is het allemaal "key te kort, encryptie onveilig" enz en kun je bestaande hardware niet meer van nieuwe veilige software voorzien. Veilig niet in de zin van "veilig genoeg voor het doel", nee veilig in de zin van "je komt niet in de krant met een sensationeel bericht van een onderzoekertje in een universiteit die naar nieuw budget zoekt".

In die situatie moet het apparaat gewoon vervangen worden, niet omdat de gemeente dat zo graag wil maar omdat de security specialisten dat zo graag willen. Omdat ze denken dat in ieder apparaat miljoenen euro's en nog waardevollere persoonlijke gegevens rondgaan. En dan vallen die specialisten soms op hun neus, omdat het apparaat wat ze zo graag zagen helemaal verwijderd wordt. Jammer dan.
07-11-2024, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ja, en. Gaan ze nu de chipknip/chipper weer invoeren dan?
Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.
Dus je kunt ook niet pinnen om een anonieme OV kaart op te laden?

De naam anonieme OV kaart is eigenlijk een misnomer, pseudonieme OV kaart past beter. Vergelijk het met veel van de crypto transacties; tenzij jij je OV kaart met een heleboel anderen in een grote trommel husselt is er niet veel anoniems aan zodra eenmaal je identiteit is gelinkt (door bv pinnen, gezichtsherkenning of iets anders).

Dat gezegd hebbende, zolang de wettelijke beperkingen op het gebruik en de opslag van reisgegevens bestaan en nageleefd worden, biedt die kaart voor veel reizigers voldoende privacy. Als die beperkingen veranderen, of als je er geen vertrouwen in hebt, dan is het toch wel jammer dat al de cashopties uitgefaseerd zijn.

Door Anoniem:
Maar hoe kan je iets opladen, zonder saldo?

Dan kon met cash, ooit.
07-11-2024, 11:55 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom:
Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.
Dat klopt vast wel. Maar als je er niet alleen moet zijn om iets te overhandigen aan iemand die langs de kant staat te wachten dan moet je ook je auto nog parkeren. En dan gaat (zeker in Amsterdam) de teller pas goed lopen!
Er zijn redenen waarom ik Amsterdam (en andere grote steden) mijdt. Alleen als ik ergens (gratis) kan parkeren (of deze kosten vergoed krijg) kom ik.
07-11-2024, 14:02 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eh... het kunnen traceren van mensen door ze te dwingen om te pinnen ofzo is toch het hele doel!?
Nou, gelukt!
Waar kan ik precies vinden, dat dit het doel is?
OVPay is trouwens ook niet helemaal pinnen, maar is wel de toekomst. Echt ideaal en een stuk eenvoudiger.

Gelukkig is het hele OV in Nederland zo waardeloos dat het toch onbruikbaar is. Dus laat maar.
Als ik naar Amsterdam of DenHaag ga/moest zijn, ben ik toch echt sneller, gemakkelijker en goedkoper met het OV.
Toen ik een keer naar Middelburg moest, was dit ook een stuk gemakkelijker.
Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.

Ah, iemand die alleen maar de variabele kosten (benzine) rekent want "hij heeft de auto toch al" .

(ja, hangt enorm van je gebruikspatroon af . Maar een simpele auto voor je deur kost je al snel 150 per maand voor 0 kilometers. )
Een ongebruikte bushalte kost je niks.
07-11-2024, 14:34 door Anoniem
Deze zet van de GVB is heel slecht voor mensen in de minima. Die mensen hebben hun budget in gevallen beter in de hand als ze cash in de hand hebben ipv digitaal betalen via pin. Ook zijn er mensen in deze groep die niet altijd dichtbij een NS station wonen om daar hun ov chipkaart op te laden.

Deze zet van de GVB is ook slecht voor degenen die aan hun privacy hechten. Nu dwingt de GVB (bovendien) indirect mensen te betalen via hun bank-kaart. Dit staat haaks op het EU principe vrij verkeer van diensten, die is niet louter voorbehouden aan bedrijven om hun eigen betaalwijzen te kiezen maar is juist bedoeld voor mensen/klanten om niet door een mal te worden geduwd.

Hier hebben de Autoriteit Persoonsgegevens, Autoriteit Consument en Markt, Ministerie van Verkeer & Waterstaat en de vervoersautoriteit voor de regio Amsterdam bovendien ook een verantwoordelijkheid om in actie te komen. Omdat deze verandering aan meerdere verantwoordelijkheden raakt moet er zorgvuldige afstemming plaats hebben voor wie voor welk belang in de lead is. Dat is nogal een complex overleg tussen meerdere zelfstandige bestuursorganen en politieke lagen. Daarom is het logisch dat het GVB dit niet even binnen 2 maanden uitradeert maar minimaal zorgt voor een overbrugging periode. Daarnaast heeft de leverancier ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om hier goede support te leveren. Het is niet louter u betaalt/vraagt en wij draaien voor maatschappelijke nutsvoorzieningen. Energiebedrijven en telecom bedrijven hebben bijvoorbeeld aansluitplicht. Zoiets is hier in ieder geval qua moraal en qua belangen ook aan de hand richting ondersteunen van de GVB. Louter zeggen dit was het is echt zo pré 2010!

Tot slot vraag ik me af wat de Contract Manager qua lopende concessie in deze als verantwoordelijke voor de aanbesteedde vervoersdiensten/vervoers concessie hier wel of niet zit te slapen qua nakoming van de PVE en eventuele impliciete eisen cq welke andere functionarissen hun verantwoordelijkheid duiken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/afspraken-over-het-openbaar-vervoer/afspraken-over-regionaal-openbaar-vervoer .

Kijk ik naar https://vervoerregio.nl/artikel/20231215-ontwerp-programma-van-eisen-concessie-amsterdam-2025 en https://openresearch.amsterdam/nl/page/111911/concessie-gvb-amsterdam-2025---programma-van-eisen dan denk ik dat de hogere echelons / bestuurders als eerste snel in actie moeten komen i.vm. de aanstaande concessie.
07-11-2024, 14:37 door Anoniem
Komt reizigersorganisatie ROVER weer eens in actie? Ik hoor zo bar weinig van ze en dit lijkt mij een relevant onderwerp en moment om voor de reiziger in actie te komen. Dit even binnen 2 maanden uitfaseren is toch onbehoorlijk!
07-11-2024, 14:42 door Anoniem
Ongeloofelijk slechte rekenaars zijn hier aan de slag.
Veel reizigers gebruiken inmiddels OVpay door in en uit te checken met hun betaalpas of een online OV-ticket op hun mobiele telefoon. Inmiddels checkt 19% van onze reizigers in- en uit met de betaalpas.
Via https://over.gvb.nl/nieuws/reizen-met-het-ov-verandert-en-gvb-verandert-mee/

Oftewel 81% gebruikt GEEN betaalpas voor het in- en uitchecken!!!! Das ruim 30% in de meerderheid.
Wat een omgekeerde wereld bij de GVB, wat een rare mensen daar, of zouden ze nog bij zinnen komen??
07-11-2024, 15:29 door Anoniem

Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.

Als het gaat om een brandstofauto: als je alleen de brandstofkosten telt dan klopt dat. Maar als je de werkelijke autokosten telt (tussen pak 'm beet 25 en 40 cent per km), dus inclusief afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, is dat niet waar. Dan is de trein in veel gevallen ongeveer de helft goedkoper. Tenzij je altijd met twee of meer personen in de auto zit.
07-11-2024, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is wel een rare houding voor iemand op security.nl!
De reden dat software niet meer ondersteund wordt is vaak dat in de loop der jaren de eisen die gesteld worden aan software en daarmee aan de hardware waar het op draait als een raket de hoogte in zijn gegaan.
Juist door het gejeremieer van "security specialisten" die alles wat niet 100% waterdicht is aan de kaak stellen en publiekelijk te schande maken.
Heb je zelf niet een beetje een rare houding?
Er zit ongetwijfeld een zielig 8048 processortje in die kasten wat nog net de taak aankan die er 25 jaar geleden voor gedefinieerd is, en vandaag de dat is het allemaal "key te kort, encryptie onveilig" enz en kun je bestaande hardware niet meer van nieuwe veilige software voorzien. Veilig niet in de zin van "veilig genoeg voor het doel", nee veilig in de zin van "je komt niet in de krant met een sensationeel bericht van een onderzoekertje in een universiteit die naar nieuw budget zoekt".
Volgens mij gaat het hier om manshoge kasten van hufterproof staal met een beeldscherm en een pinautomaat ingebouwd. Ik denk dat ze daarbij niet voor een zielig processortje hebben gekozen van een type dat toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd al 26 jaar bestond. Daar zit een complete pc in.

In die situatie moet het apparaat gewoon vervangen worden, niet omdat de gemeente dat zo graag wil maar omdat de security specialisten dat zo graag willen.
Nooit op het idee gekomen dat je in dat soort apparaten ook onderdelen zou kunnen vervangen? Inclusief een moederbord?

Het probleem hier is dat een leverancier de software niet meer ondersteunt, en zo de levensduur van apparaten verkort die verder ongeveer onverwoestbaar zijn.
07-11-2024, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ja, en. Gaan ze nu de chipknip/chipper weer invoeren dan?
Ik heb natuurlijk geen saldo op mijn bank en wil graag anoniem reizen.
Dus je kunt ook niet pinnen om een anonieme OV kaart op te laden?

Maar hoe kan je iets opladen, zonder saldo?

Maar ander oplaad punt nemen, waar je wel met cash kan betalen?
Het is nog steeds mogelijk, er zijn nog steeds oplaadpunten.

Maar de toekomst is OVPay.
Na pinnen om een anonieme chip op te laden is die niet meer anoniem, er kan bank transactie mee gematched worden.
07-11-2024, 19:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Er zit ongetwijfeld een zielig 8048 processortje in die kasten wat nog net de taak aankan die er 25 jaar geleden voor gedefinieerd is, en vandaag de dat is het allemaal "key te kort, encryptie onveilig" enz en kun je bestaande hardware niet meer van nieuwe veilige software voorzien. Veilig niet in de zin van "veilig genoeg voor het doel", nee veilig in de zin van "je komt niet in de krant met een sensationeel bericht van een onderzoekertje in een universiteit die naar nieuw budget zoekt".
Volgens mij gaat het hier om manshoge kasten van hufterproof staal met een beeldscherm en een pinautomaat ingebouwd. Ik denk dat ze daarbij niet voor een zielig processortje hebben gekozen van een type dat toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd al 26 jaar bestond. Daar zit een complete pc in.

Een compleet PC systeem van een jaar of dertig geleden.

Met waarschijnlijk fors obselete kaarten voor het touch-scherm, het keypad, de thermische printer, de munt-automaat en de pin-terminal.

AT-bus kaarten ? Of Vesa Local bus .
En een OS (NT4 ?) dat ook totaal end of support is.

Of het secure OS van toen - OS2/Warp ?


In die situatie moet het apparaat gewoon vervangen worden, niet omdat de gemeente dat zo graag wil maar omdat de security specialisten dat zo graag willen.
Nooit op het idee gekomen dat je in dat soort apparaten ook onderdelen zou kunnen vervangen? Inclusief een moederbord?

Net als een PC - het enige wat ietwat tijdloos is, is de fysieke kast .

Ik denk overigens dat niet zo veel met security te maken heeft, maar met _alle_ onderdelen en software support .

Wie dit soort systemen levert moet inderdaad twintig of dertig jaar software support leveren - zorgen dat het "weer gaat werken".
meestal door een hele partij exacte spares op de plank te hebben liggen.
Wat je in deze branch niet zomaar kunt doen is 'even een modern mobo erin schroeven omdat het oude niet meer gemaakt wordt' .


Het probleem hier is dat een leverancier de software niet meer ondersteunt, en zo de levensduur van apparaten verkort die verder ongeveer onverwoestbaar zijn.

Lulkoek - die kasten zijn onverwoestbaar, oude electronica leeft NIET EEUWIG.

Als je kijkt naar 'vintage' restauraties op youtube - condensatoren gaan lekken en verlopen , moederbord batterijen oxideren, connector cards oxideren helemaal , afhankelijk van proces/temperatuur/stroom - halfgeleiders verouderen ook.
(electro-migration ).
Het is gaaf als iemand een oude pacman kast weer opknapt. Nog gaver voor een computer uit 1950 .
Maar dat werk doe je niet voor je OV oplaad automaten . Die vervang je en masse aan einde levensduur .

(net zoals je oude trams , trouwens. Ook daarvan veroudert alles , waaronder de motorbesturingen.)
07-11-2024, 19:10 door Anoniem
Het wordt heel hoog tijd dat er een acceptatie PLICH voor cash geld gaat komen.
07-11-2024, 22:28 door Anoniem
Ik denk dat het probleem is dat volgend jaar het 2G netwerk sopt (zoekterm 'GSM Sunset'):
https://www.prepaidsimkaarten.nl/wanneer-gaat-2g-uit-de-lucht

Maar de meeste fabrikanten van embedded 2G modem modules bieden wel degelijk plug-in replacement 4G modules.
Ik vermoed dat de hardware niet meer onderhouden wordt, bijvoorbeeld doordat een leverancier ermee gestopt is.

Daarom eist de FDA ook voor medische apparatuur dat geregeld wordt dat de broncodes van (embedded) subsystemen beschikbaar komen bij bedrijfs beeindiging of insolventie van toeleveranciers, en dat er second sources moeten zijn voor zo veel mogelijk subsystemen - met andere woorden, product life cycle management.
08-11-2024, 09:58 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eh... het kunnen traceren van mensen door ze te dwingen om te pinnen ofzo is toch het hele doel!?
Nou, gelukt!
Waar kan ik precies vinden, dat dit het doel is?
OVPay is trouwens ook niet helemaal pinnen, maar is wel de toekomst. Echt ideaal en een stuk eenvoudiger.

Gelukkig is het hele OV in Nederland zo waardeloos dat het toch onbruikbaar is. Dus laat maar.
Als ik naar Amsterdam of DenHaag ga/moest zijn, ben ik toch echt sneller, gemakkelijker en goedkoper met het OV.
Toen ik een keer naar Middelburg moest, was dit ook een stuk gemakkelijker.
Goedkoper is het niet. Ik kan aanzienlijk goedkoper met imijn auto ergens naar toe rijden dan via het OV: scheelt ongeveer een factor 2 aan kosten.

Ah, iemand die alleen maar de variabele kosten (benzine) rekent want "hij heeft de auto toch al" .

(ja, hangt enorm van je gebruikspatroon af . Maar een simpele auto voor je deur kost je al snel 150 per maand voor 0 kilometers. )
Een ongebruikte bushalte kost je niks.
Uiteraard wordt de auto niet enkel voor ritjes naar een stad gebruikt, dan zou het een duur vervoermiddel zijn. De auto rijdt al meer dan 30000 km per jaar zakelijk, dus daarmee worden die vaste kosten wel afgedekt. Dus inderdaad, dan reken ik kostentechnisch enkel de variabele kosten in de overweging of er met de auto of OV wordt gereist.
08-11-2024, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat het probleem is dat volgend jaar het 2G netwerk sopt (zoekterm 'GSM Sunset'):
https://www.prepaidsimkaarten.nl/wanneer-gaat-2g-uit-de-lucht

Maar de meeste fabrikanten van embedded 2G modem modules bieden wel degelijk plug-in replacement 4G modules.
Ik vermoed dat de hardware niet meer onderhouden wordt, bijvoorbeeld doordat een leverancier ermee gestopt is.

Zoiets zal voor veel meer componenten gelden van 25 jaar oud.
Dan moet je voor alles kijken of 'plug in replacements' zijn . En drivers op het ook stokoude OS .

En als leverancier moet je zorgen dat gewoon de hele kast blijft werken, want het GVB heeft _daar_ de support voor.
Gelul dat de driver voor de USB-to-serial converter naar de plugin soms crasht hebben ze geen boodschap aan, als je belooft dat de automaat nog 10 _gesupport_ wordt.


Daarom eist de FDA ook voor medische apparatuur dat geregeld wordt dat de broncodes van (embedded) subsystemen beschikbaar komen bij bedrijfs beeindiging of insolventie van toeleveranciers, en dat er second sources moeten zijn voor zo veel mogelijk subsystemen - met andere woorden, product life cycle management.

Het is niet alleen maar uitmelken van 'captive customers' dat hardware/platformen die echt lang mee moeten duur is.

Ik las ooit een aannemelijk verhaal over waarom Philips stopte met de PRX-A lijn telefooncentrales, die technisch zo mooi/goed waren.
Die moesten ook beloven dat ze voor 25 jaar _gesupport_ blijven. Met nogal fikse certificaties van hardware betrouwbaarheid die je niet klakkeloos mag overnemen voor 'pin compatible opvolger cpu' .

Militair/luchtvaart spul heeft dat natuurlijk nog sterker.
11-11-2024, 22:54 door Anoniem
De pinopladers van OV-chipkaarten in de bussen hadden vaak storing. Ik vaak meegemaakt dat mijn zogenaamde anonieme OV-kaart niet en gepersonifieerde kinderkaartje van mijn kind- wel kon opladen in de bus. Nu gooien ze het er helemaal uit. Kan die geschiedenis van de ICT, persoonsgegevens en bestuur ook geschreven gaan worden.

Dan heb ik nog een anekdote uit de strippenkaarttijd om mee te beginnen: 65+er zit met hond in de tram. Heeft zijn op zijn kortingstrippenkaart twee maal voor de rit het benodigde aantal strippen gestempeld. Man kreeg boete. Had een strippenkaart voor zichzelf, en voor zijn hond moeten kopen, volgens de controleur (toen nog openbaar vervoerpolitie). En als hij samen met zijn kleinkind zou reizen, zou hij drie strippenkaarten hebben moeten gebruiken. Zijn klachten over ingediend, in die tijd kon je nog brieven schrijven met de onredelijke hoofdstedelijke ambtenarij. Zelf regels interpreteren op een manier die nergens anders bestond dan in Amsterdam, is als minstens 40 jaar oud.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.