Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: Fanatiek privacy voorstander hier.
Het is toch niet normaal dat ik vuurwapens, handgranaten, harddrugs, exotische dieren (zoals aapjes), fraude software, door ramkraak verkregen artikelen kan kopen op Telegram?
Sneller in huis dan een piza.....
Niet alleen op Telegram, maar ook op alle andere on- en offline communicatiekanalen.
Wel inderdaad toegankelijker dan vroeger voor iedereen, toen het nog een analoog gebeuren was.
Er is blijkbaar vraag naar.
Wie moet die vraag en op welke manier beïnvloeden volgens jou, privacy voorstander?
Of wou je gewoon internet dichtgooien?
Gewoon de wet, zullen we daar beginnen?
Al deze gedragingen zijn in elk land aangemerkt binnen hun wetgeving (muv wapenbezit binnen de VS, maar zelfs daar moet je je legitimeren). In ieder geval is dat in Nederland (en de EU) zo, dus als Telegram (of een andere dienst) hier gebruikers wil kunnen bedienen zullen ze moeten meewerken aan de wet.
Welke wet? De nationale wet, die van elk land anders is?
Moet een mondiaal,
supranationaal communicatiemiddel zich aanpassen aan de wet van elk land afzonderlijk?
Dat is de kwestie.
Aanpassen aan de wetgeving van elk afzonderlijk land is natuurlijk technisch mogelijk, maar is het ook wenselijk?
Dat is de vraag die Telegram voor zichzelf (of de natiestaten in haar plaats) moet beantwoorden.
Wie is de baas?
De kwestie oplossen door te stellen dat Telegram zich moet aanpassen aan wat elke natiestaat voor haar gebruikers geregeld heeft betekent dat elke bevolking het moet doen met de vrijheid die het van het eigen regime krijgt. Elke (natie)staat zet dan min of meer zijn eigen nationale stukje internet, dus exclusief het darkweb, in elkaar waartoe de eigen bevolking toegang krijgt.
Jouw oplossing: "de (nationale) wet" is geen oplossing voor behoeftes, die in de bevolking leven, die
buiten de wet vallen en dus in dat opzicht
illegaal zijn.
Die behoeftes komen tot expressie op internet of op het darkweb, namelijk overal waar de betreffende staat (nog) niet bij kan.
Het gaat hierbij om "perverse" behoeftes, zoals bijvoorbeeld een moordwapen willen hebben of een eigen sexslavin, maar ook om "onschuldige" behoeftes, zoals het willen weten waar je verdwenen familielid is gebleven of informatie over de feitelijke gang van zaken bij het aannemen van een controversiële wet.
Elke natiestaat heeft zo haar eigen range van kwesties die niet bovengronds, legaal, afgehandeld kunnen worden, maar alleen ondergronds, buiten de (nationale) wet.
Daarvoor is Telegram.
Bij Telegram, wat staat voor alle (online) supranationale communicatiemedia van gevraagde en aangeboden diensten, wordt de expressie èn de bevrediging van al deze "illegale" behoeftes gefaciliteerd.
Voor
iedereen, óók voor burgers van staten die helemáál niet zitten te wachten op transparantie van hun doen en laten en de dienst "not-mainstream en niet goedgekeurd nieuws" (informatie) liever niet aangeboden zien worden (een staat kan ook zover gaan om heel Telegram (of TikTok) voor haar burgers te verbieden).
Wat "illegaal" is en wat niet hangt af van de wetgeving van de betreffende staat waaronder iemand valt.
"De wet" is altijd de wet van de (natie)staat (of de EU).
Jouw oplossing gaat ervan uit dat die nationale wet goed is voor resp. functioneert voor
al haar (staats)burgers en dat de staat - in het Westen bijvoorbeeld d.m.v. de Trias Politica - functioneert zoals ze op papier, in theorie moet functioneren.
In dat geval zou de staat de zuivere vertegenwoordiger van haar bevolking zijn, maar kan zoiets überhaupt bestaan?
Democratie is ook maar een geïmproviseerde manier om op nationaal niveau keuzes te kunnen maken want de minderheden die er anders over denken, maar die niet genoeg stemmen of andere machtsvormende middelen hadden moeten maar zien waar ze blijven.
Als er iets de beperkingen van de nationale wet duidelijk maakt dan is het wel het world wide web, een in aanleg onbegrensde communicatieruimte, dwars door alle grenzen van natiestaten heen.
M.i. heeft de natiestaat als uitvinding zijn langste tijd gehad.
Dus als jij zegt: "gewoon de wet, zullen we daar beginnen?" dan heb je mijn zegen omdat
ik toevallig niet in het meest onderdrukkende en meest mensverachtende land ter wereld leef, maar de nationale wet in het algemeen is voor dit probleem eigenlijk niet een begin, maar een einde.