image

AP: mensen weinig bewust van gegevens die auto's allemaal verzamelen

dinsdag 7 januari 2025, 11:04 door Redactie, 16 reacties

Mensen zijn zich weinig bewust van de gegevens die auto's allemaal verzamelen en waar die terecht kunnen komen, zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegenover NRC weten. Eind december meldde de Chaos Computer Club (CCC) op basis van eigen onderzoek dat de Volkswagen Group systematisch locatiedata van honderdduizenden elektrische Volkswagens, Audi's, Skoda's en Seats verzamelt en de data niet goed had beveiligd. Daardoor kregen onderzoekers toegang tot gegevens van honderdduizenden auto's.

Het ging onder andere om informatie over eigenaren en locatiegegevens, zoals tijd en plek waar de auto was geparkeerd. De gegevens werden verzameld via de Volkswagen-app, waarmee het mogelijk is om de auto vooraf op te warmen of het rijbereik van de auto te bekijken. Amerikaanse senatoren lieten vorig jaar weten dat autofabrikanten het rijgedrag van automobilisten voor een schijntje aan datahandelaren verkochten, die het dan doorverkochten aan autoverzekeraars. Afgelopen augustus werd General Motors door de Amerikaanse staat Texas aangeklaagd voor het illegaal verzamelen en verkopen van het rijgedrag van automobilisten aan verzekeringsmaatschappijen.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft vooralsnog weinig klachten over het verzamelen van data door auto's ontvangen, maar dat komt volgens de toezichthouder omdat mensen zich hier weinig bewust van zijn. "Als je de keus hebt, zou jij er dan mee akkoord gaan dat wordt bijgehouden dat je naar een verslavingskliniek gaat, de rosse buurt of een ziekenhuis waar een bepaalde ziekte wordt behandeld? Of dat je naar homo-ontmoetingsplaatsen gaat?", aldus de AP tegenover NRC. De privacytoezichthouder adviseert goed de instellingen van auto-apps te controleren, omdat die vaak op de minst privacyvriendelijke optie staan ingesteld.

"Uw voertuig weet wie u bent"

Een aantal jaren geleden kwam de Autoriteit Persoonsgegevens al met een handleiding om de privacy bij 'connected cars' te beschermen. "Uw voertuig weet wie u bent", zo stelt de privacytoezichthouder in het document (pdf). "Waar u de afgelopen tijd allemaal bent geweest, hoe hard u gereden hebt, met wie u vanuit de auto hebt gebeld: uw voertuig kan al dit soort gegevens over u verzamelen. Zo weet uw voertuig veel over u. En daarmee ook de autofabrikant en mogelijk andere partijen waarmee uw autofabrikant die gegevens deelt", aldus de AP begin 2020.

Gegevens die auto's verzamelen kunnen bij allerlei partijen terechtkomen en een gedetailleerd beeld van iemands leven geven. "Uit locatiegegevens is bijvoorbeeld af te leiden hoe vaak iemand naar de dokter gaat, de sportschool bezoekt of juist een snackbar en hoe laat iemand thuiskomt van werk. Maar ook of iemand naar een verslavingskliniek rijdt, een familielid bezoekt in de gevangenis of de auto elke week parkeert bij een kerk, moskee of synagoge", zo waarschuwde de Autoriteit Persoonsgegevens verder.

Reacties (16)
Gisteren, 11:20 door Anoniem
Wat kun je er tegen doen. Zijn er nog volledig mechanische nieuwe auto's op de markt? Zelfs de meeste oudere auto's hebben al onzin zoals een elektronisch gaspendaal en kunnen worden uitgelezen.
Gisteren, 11:35 door Anoniem
Zolang de overheden dit geen halt toeroepen en bij wet verbieden heeft de consument het nakijken en zal het nooit veranderen. Ook al is deze bewust van het feit dat zijn of haar data verzameld wordt kunnen ze er gewoonweg niets tegen doen, ook niet met die zogenaamde privacy instellingen waar de AP aan refereert. Met het uit - of aanzetten van die privacy instellingen werken bepaalde functies wellicht niet meer dus is de keuze alweer snel gemaakt.

Als consument word je geleefd en ben je gewoon een interessant verdienmodel en zolang de overheid niet optreedt en blijft controleren zal dit nooit veranderen.

Alles moet om te beginnen, bij wet afgedwongen, al standaard ingesteld staan met de functie opt-in.
Gisteren, 12:09 door Anoniem
Een aantal jaren geleden kwam de Autoriteit Persoonsgegevens al met een handleiding om de privacy bij 'connected cars' te beschermen. "Uw voertuig weet wie u bent", zo stelt de privacytoezichthouder in het document (https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/uploads/imported/handleiding_privacybescherming_connected_vehicles_def.pdf).

Toch bizar dat de AP een handleiding maakt. Waarom niet gewoon data minimalisatie afdwingen met hele hoge boetes.
Gisteren, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: Wat kun je er tegen doen. Zijn er nog volledig mechanische nieuwe auto's op de markt? Zelfs de meeste oudere auto's hebben al onzin zoals een elektronisch gaspendaal en kunnen worden uitgelezen.
Voorlopig lekker in mijn zuinige 26 jaar oude dieseltje blijven rijden en maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.
Afschrijving heb ik niet meer en aan greenwashing doe ik niet voor wat betreft een autootje waar ik 8000 km per jaar mee rij.
Gisteren, 13:09 door Anoniem
"Uw telefoon weet wie u bent" verder is deze waarschuwing toepasbaar op een groot deel van de connected devices.
Google weet via uw Chromecast wat u kijkt, hoe vaak u porno kijkt, wat uw voorkeur is; hetro, homo, beestjes etc.
Apple weet ook alles over u, waar u de boodschappen doet, hoe lang u in de winkel bent etc. etc.
Samsung ... etc. etc .etc.
Gisteren, 13:32 door Anoniem
Alles moet om te beginnen, bij wet afgedwongen, al standaard ingesteld staan met de functie opt-in.
Geldt ook voor de digitale natte dromen van de overheid zelf. En als het bij wet geregeld is, is er geen handhaving.
Gisteren, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Alles moet om te beginnen, bij wet afgedwongen, al standaard ingesteld staan met de functie opt-in.
Geldt ook voor de digitale natte dromen van de overheid zelf. En als het bij wet geregeld is, is er geen handhaving.
Dat moet dus door het publiek afgedwongen gaan worden.
Gisteren, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: Zolang de overheden dit geen halt toeroepen en bij wet verbieden heeft de consument het nakijken en zal het nooit veranderen. [...]
Alles moet om te beginnen, bij wet afgedwongen, al standaard ingesteld staan met de functie opt-in.

Bij wet verboden is het al. De AVG vereist dataminimalisatie, doelbinding en gegevensbescherming door ontwerp en standaardinstellingen. De wet is er. Het is belachelijk hoe deze wet nog steeds als optie of advies wordt gezien, in plaats van wat het is: een keihard bindend voorschrift.

Gelukkig neemt de handhaving door toezichthouders langzaam toe en spreken ook rechters zich steeds vaker streng uit. Maar dat duurt en mocht wel iets strakker en sneller.
Gisteren, 14:53 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Gisteren, 15:41
Door Anoniem:
Een aantal jaren geleden kwam de Autoriteit Persoonsgegevens al met een handleiding om de privacy bij 'connected cars' te beschermen. "Uw voertuig weet wie u bent", zo stelt de privacytoezichthouder in het document (https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/uploads/imported/handleiding_privacybescherming_connected_vehicles_def.pdf).

Toch bizar dat de AP een handleiding maakt. Waarom niet gewoon data minimalisatie afdwingen met hele hoge boetes.

Precies!

De AP kan gewoon het privacystatement van de betreffende autofabrikanten lezen en daaruit concluderen dat wat die fabrikanten zichzelf toestaan om te doen, niet door de beugel kan. Vervolgens kan de AP een onderzoek instellen naar wat de fabrikanten daadwerkelijk doen, en daarop gaan handhaven.

Hiervoor is het niet nodig dat er eerst heel veel automobilisten bij de AP een klacht indienen. De AP heeft op dit punt zowel een eigen bevoegdheid als een wettelijke taak. De AP kan en moet derhalve ambtshalve actie ondernemen.

Het gaat hier om miljoenen Nederlandse automobilisten, hun locatiegegevens en alle mogelijke aspecten van het leven van mensen buitenshuis, en in het verlengde daarvan ook thuis (want als je naar een kerk, een moskee, de rosse buurt of een vechtsportclub gaat, of als je de snelheidslimiet op bepaalde wegen wel erg vaak (bijna) overtreedt op weg naar de GGZ, dan kan dit in combinatie met andere gegevens ook van alles zeggen over je privéleven thuis). Dit zou voor de AP dus hoge prioriteit moeten hebben, bijvoorbeeld hoger dan iets als "gezichtsherkenning in zwembaden", waar de AP (overigens terecht) wel handhavend tegen optreedt:
Verschillende vakantieparken hebben het gebruik van gezichtsherkenning voor toegang tot zwembaden en speeltuinen na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangepast. Eén vakantiepark dat dit niet deed heeft van de privacytoezichthouder een last opgelegd gekregen en moet de werkwijze binnen een aantal weken aanpassen. Gebeurt dit niet, dan kan de AP tot andere maatregelen overgaan, zoals een dwangsom of boete.

Bron: https://www.security.nl/posting/863199/Vakantieparken+wijzigen+gebruik+gezichtsherkenning+voor+toegang+tot+zwembad

De AP heeft een "prioriteringsbeleid" voor wat ze wel meteen doen en waarmee ze "wachten" (of wat ze niet doen, maar dan is het geen "prioriteringsbeleid" meer maar een illegaal "selectiebeleid"). Na meer dan tien jaar wegkijken is het hoog tijd dat de AP haar eigen prioriteringsbeleid gaat toepassen op de privacy (locatiegegevens) van automobilisten en OV-reizigers.

Onze bewegingsvrijheid, vrijheid van samenkomst, demonstratievrijheid en dergelijke staan hierbij ook op het spel. Want mensen moeten niet het gevoel krijgen dat als ze onwelgevallige reisbewegingen maken, dit tot allerlei soorten repercussies kan leiden.

Misschien dat de AP nu een begin wil gaan maken met effectief toezicht en handhaving op dit punt. Dat zou ik verwelkomen.

M.J.
Gisteren, 18:04 door Anoniem
Ik woon in een stad waar parkeren vergunningplichtig, dan wel betaald is, en het bestuur heeft op een fascistoïde manier misbruik gemaakt van haar bevoegdheid parkeerwachters en stadswachten (veelal marginaal beroep) via C2000 onschuldigen aan te geven, die echt niets kwaads in de zin hadden.

Dat is het bestuur in ernstige mate aan te rekenen, omdat er nu eenmaal een anti-autolobby in deze stad groter gemaakt moet worden om groenige "u gaat maar lopen" lobby kracht bij te zetten op bestuursniveau. Dit om meer armoede, minder voorzieningenbeleid voor de massa van de huidige regeringen te versterken, dan sterft "dat soort" vanzelf wel uit, want genetisch en sociaal belast door hun omgeving en opvoeding. Dat kunnen we ook van de sociaal-darwinistische idealen van Musk en nog een paar van die "gekkies" misschien strafbaar gaan stellen. ICJ is zo gek nog nog niet.

Ik heb gisteren PVV partij-ideoloog Bosma nog even zitten aanhoren bij een beraadslaging in de kamer (geupload door Maarten van Rossum) en ik vraag me af of die man zo ondertussen niet strafrechtelijk aangepakt kan worden om zijn uitspraken. Twitteren, cancelculturen, whataboutismen, helpt niet het zand uit de ogen wrijven bij de huidige jongere generatie.

Pluk ze wetgeving zou op wereldwijde schaal ingezet moeten kunnen worden, maar daar is de tijdsgeest niet zo naar.
Gisteren, 18:39 door Anoniem
Door Anoniem: "Uw telefoon weet wie u bent" verder is deze waarschuwing toepasbaar op een groot deel van de connected devices.
Google weet via uw Chromecast wat u kijkt, hoe vaak u porno kijkt, wat uw voorkeur is; hetro, homo, beestjes etc.
Apple weet ook alles over u, waar u de boodschappen doet, hoe lang u in de winkel bent etc. etc.
Samsung ... etc. etc .etc.
Klopt, maar bij Apple en Google c.s. staat het nog in de gebruiksvoorwaarden waarmee je (noodgedwongen) akkoord moet gaan - en waarna je vervolgens als gebruiker buiten spel staat omdat je ermee akkoord bent gegaan.
Is dat bij 'connected cars' ook zo (ik heb geen auto) of geldt de aankoop van een 'connected car' als een impliciete toestemming voor het onttrekken van allerlei data eraan?
Zo'n beetje als bij het reizen met NS: als je niet wilt dat je privacy geschonden wordt dan reis je toch 'gewoon' niet? (Of de QR-code in de coronatijd: als je die niet hebt dan ga je toch 'gewoon' nergens meer naartoe) - dus als je wel reist dan ben je daarmee akkoord gegaan.
Gisteren, 18:57 door Anoniem
Ervan overtuigd zijn dat je constant gevolgd en bespied wordt terwijl dat niet het geval is is een geestesziekte die achtervolgingswaanzin genoemd wordt.
Maar mensen daadwerkelijk volgen en bespieden is net zo goed een ziekelijke afwijking en waarmee helaas alle techbedrijven en overheden besmet zijn.
Dus in feite is het niet eens zo vreemd meer dat mensen denken dat ze constant gevolgd worden want het is gewoon echt zo!
Gisteren, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ervan overtuigd zijn dat je constant gevolgd en bespied wordt terwijl dat niet het geval is is een geestesziekte die achtervolgingswaanzin genoemd wordt.
Maar mensen daadwerkelijk volgen en bespieden is net zo goed een ziekelijke afwijking en waarmee helaas alle techbedrijven en overheden besmet zijn.
Dus in feite is het niet eens zo vreemd meer dat mensen denken dat ze constant gevolgd worden want het is gewoon echt zo!

Er staat een interessante documentaire over de Koude Oorlog (1947-91) online bij de NPO. Doe er je gewetensrust er een voordeel mee of denk na hoe de opvolger van BVD, Stasi, KGB eruit zag na '91.

Het achtervolgen en bespieden is inderdaad een ziekelijke afwijking, zo ook het een woning volhangen met camera's, telefoons, bijhouden van reisbewegingen via ov-jaarkaart, snelwegcamera's, bewegingscamera's en pintransacties en het bijhouden van dossiers over uiteenlopende onderwerpen, maar vooral "de medische' of 'levensstijlaangelegenheden" want dat is politiek.

De documentaire laat je zien dat na '91 hoe de rol van KGB en Stasi ingeruild werd door een opvolger.
Vandaag, 08:19 door Anoniem
Zolang de overheden dit geen halt toeroepen en bij wet verbieden heeft de consument het nakijken en zal het nooit veranderen.
De overheden hebben er helemaal geen belang bij om dit te verbieden. Die hebben als doel zo veel mogelijk over iedereen te weten, naar Erich Mielke.
Dus het enige wat overheden hiermee gaan doen is zorgen dat ze zelf makkelijk bij die data kunnen...
Vandaag, 08:59 door Anoniem
Is het niet opmerkelijk dat met alle data die verzameld wordt, terrorisme niet goed voorkomen kan worden?
Wat is dan nog de meerwaarde van het opgeven van privacy van alle burgers door onze overheden?
Vandaag, 10:18 door Anoniem
Door Anoniem: Is het niet opmerkelijk dat met alle data die verzameld wordt, terrorisme niet goed voorkomen kan worden?
Wat is dan nog de meerwaarde van het opgeven van privacy van alle burgers door onze overheden?

Het punt is dat je helemaal niet weet wat wel of niet voorkomen is. Niet dat ik daar goedkeuring in zie voor het volgen mensen zoals dat nu overal gebeurt, daar geloof ik helemaal niet in.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.