image

FTC: 'surveillance pricing' kan door gebruik privédata tot hogere prijzen leiden

maandag 20 januari 2025, 10:59 door Redactie, 3 reacties

Bedrijven tonen mensen gebaseerd op hun privédata verschillende prijzen voor hetzelfde product, wat ook wel 'surveillance pricing' wordt genoemd, zo stelt de Amerikaanse privacytoezichthouder FTC. Het gaat dan met name om tussenpartijen die de prijs aanpassen op basis van locatie, demografische data en zelfs de muisbewegingen op een website. Volgens de FTC kan een dergelijke werkwijze gevolgen hebben voor privacy, concurrentie en consumentenbescherming.

De toezichthouder besloot vorig jaar onderzoek naar surveillance pricing te doen en droeg acht bedrijven op die surveillance pricing producten aanbieden om meer informatie hierover te verstrekken. Het gaat hierbij vooral om tussenpartijen die door retailers worden ingeschakeld om hun prijzen op basis van algoritmes aan te passen. Het onderzoek is nog gaande, maar de FTC is met voorlopige bevindingen gekomen.

Uit deze voorlopig bevindingen blijkt dat bijvoorbeeld cosmetische bedrijven hun prijzen aanpassen op basis van specifieke huidsoorten en huidskleuren. Ook zoekopdrachten en eerdere aankopen kunnen tot hogere prijzen leiden. De volledige onderzoeksresultaten zullen pas worden gepubliceerd als het onderzoek is afgerond. In de tussentijd vraagt de FTC particulieren om hun ervaringen met surveillance pricing en wil het van bedrijven weten of deze werkwijze voor oneerlijke concurrentie kan zorgen.

Reacties (3)
Vandaag, 12:59 door Anoniem
FTC: 'surveillance pricing' kan door gebruik privédata tot hogere prijzen leiden

Of lagere. Voor de een pakt dit beter uit dan voor de ander.
Vandaag, 15:28 door Anoniem
Winsten voor verkopers/producten/handelaren zullen stijgen.

Als je dit niet kon betalen, krijg je nu een passende prijs en ben je klant geworden.
Meer verkoop dus lagere kosten voor producent/verkoper/handelaar.

Mocht je rijk zijn, dan wordt de prijs voor je hoger.

Linksom of rechtsom, de consument is nooit beter af.
Vandaag, 16:41 door Anoniem
Dit gebeurt al vele jaren daarom moet je ook als je bijvoorbeeld iets wilt kopen of wilt boeken het zoeken doen via een ander netwerk en de betaling doen vanaf je reguliere. Zodoende komen er geen signalen binnen over interesse van jou kant uit en krijg je geen opgehoogde prijzen. Zelfde moet je nooit te nimmer dit doen als je ingelogd bent in enige social media, google, microsoft account etc op twee losse netwerken omdat die patterns gebruikt worden voor het identificeren van jou gedrag en vanaf dat moment beide inlogs als gelijk behandeld kunnen worden. En vergeet niet om je cookies te legen tussen elke site bezoek.

Anderzijds kan je vaak ook wat marge terug krijgen door vlak voor de betaling te annuleren en even te wachten. Veel systemen sturen dan automatisch als een fomo taktiek een kleine kortings code zodat je toch doorgaat met de koop.

Het is belachelijk dat het mag, getolereerd wordt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.