Bedrijven tonen mensen gebaseerd op hun privédata verschillende prijzen voor hetzelfde product, wat ook wel 'surveillance pricing' wordt genoemd, zo stelt de Amerikaanse privacytoezichthouder FTC. Het gaat dan met name om tussenpartijen die de prijs aanpassen op basis van locatie, demografische data en zelfs de muisbewegingen op een website. Volgens de FTC kan een dergelijke werkwijze gevolgen hebben voor privacy, concurrentie en consumentenbescherming.
De toezichthouder besloot vorig jaar onderzoek naar surveillance pricing te doen en droeg acht bedrijven op die surveillance pricing producten aanbieden om meer informatie hierover te verstrekken. Het gaat hierbij vooral om tussenpartijen die door retailers worden ingeschakeld om hun prijzen op basis van algoritmes aan te passen. Het onderzoek is nog gaande, maar de FTC is met voorlopige bevindingen gekomen.
Uit deze voorlopig bevindingen blijkt dat bijvoorbeeld cosmetische bedrijven hun prijzen aanpassen op basis van specifieke huidsoorten en huidskleuren. Ook zoekopdrachten en eerdere aankopen kunnen tot hogere prijzen leiden. De volledige onderzoeksresultaten zullen pas worden gepubliceerd als het onderzoek is afgerond. In de tussentijd vraagt de FTC particulieren om hun ervaringen met surveillance pricing en wil het van bedrijven weten of deze werkwijze voor oneerlijke concurrentie kan zorgen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.