Privacy - Wat niemand over je mag weten

Verplicht geven van postcode/huisnummer bij frankeren pakketten

27-01-2025, 16:42 door Anoniem, 35 reacties
Het valt mij op dat sinds begin dit jaar ik gedwongen wordt om een postcode en huisnummer te geven als ik een pakket bij een postkantoor wil frankeren, eerder was dit niet zo. Is er iets veranderd in de wet?

Wordt wel heel makkelijk om mensen te doxen als je iets verkoopt op Marktplaats etc dan.
Reacties (35)
28-01-2025, 07:54 door Anoniem
Dat is al heel lang de praktijk bij PostNL. Of het ook van de wet moet, dat weet ik niet. Maar terplaatse frankeren betekent bij de pakketpunten waar ik verstuur al jaren dat ze dat willen weten.
Online frankeren idem, met een bijkomend verschil dat je bij de PostNL pakketautomaten tegenwoordig ook een PostNL ID nodig hebt, wat dan weer gekoppeld moet worden met je Bank ID via Ideal. Het wordt steeds gekker.
28-01-2025, 09:39 door Anoniem
Als het een niet-aangetekende zending betreft, is er geen noodzaak om postcode en huisnummer van afzender te geven. Mocht het pakket niet bezorgd kunnen worden, dan kan het zonder afzenderadres niet retour gestuurd worden. Dus dan wordt het weggegooid. Zo ging het vroeger met brieven en pakketten.

Als het postkantoor weigert jouw pakket te verzenden tenzij je jouw adres opgeeft, zou je naar de rechter kunnen stappen. Alleen geef ik je weinig kans, omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven.
28-01-2025, 10:38 door Anoniem
Is er iets veranderd in de wet?
Ja en nee en ja:

Ja: er word nu veel intensiever gescanned op illegale waren.
Nee: drugs/wapens/poederbrieven/etc/etc waren altijd al verboden.
Ja: het OM wil heel graag met jou corresponderen, na een inbeslagname.
28-01-2025, 10:42 door Anoniem
Door Anoniem: Als het een niet-aangetekende zending betreft, is er geen noodzaak om postcode en huisnummer van afzender te geven. Mocht het pakket niet bezorgd kunnen worden, dan kan het zonder afzenderadres niet retour gestuurd worden. Dus dan wordt het weggegooid. Zo ging het vroeger met brieven en pakketten.

Als het postkantoor weigert jouw pakket te verzenden tenzij je jouw adres opgeeft, zou je naar de rechter kunnen stappen. Alleen geef ik je weinig kans, omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven.
Oh boo-fucking-hoo. "omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven". Niemand verplicht je om zaken te doen met PostNL. Dan ga je lekker naar DHL, DPD, GLS of een van de tientallen andere bezorgdiensten. Dat "recht" heb je in onze "rechtsstaat". Niemand ontneemt jou het "recht" om zaken te doen met een andere vervoerder.
28-01-2025, 10:51 door Reinder
Door Anoniem:...ik gedwongen wordt om een postcode en huisnummer te geven als ...

Kan je hier iets meer over zeggen? Hoe bedoel je "gedwongen"? Bedoel je "gevraagd", of "met klem verzocht", of "bedreigd met fysiek geweld"? Heb je gevraagd naar de reden er voor, en zo ja wat werd daarop geantwoord? Heb je ook gevraagd of je kan weigeren die gegevens te verstrekken, en zo ja wat is daarvan dan het gevolg anders dan dat er geen retouradres is?
28-01-2025, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als het een niet-aangetekende zending betreft, is er geen noodzaak om postcode en huisnummer van afzender te geven. Mocht het pakket niet bezorgd kunnen worden, dan kan het zonder afzenderadres niet retour gestuurd worden. Dus dan wordt het weggegooid. Zo ging het vroeger met brieven en pakketten.

Als het postkantoor weigert jouw pakket te verzenden tenzij je jouw adres opgeeft, zou je naar de rechter kunnen stappen. Alleen geef ik je weinig kans, omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven.
Oh boo-fucking-hoo. "omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven". Niemand verplicht je om zaken te doen met PostNL. Dan ga je lekker naar DHL, DPD, GLS of een van de tientallen andere bezorgdiensten. Dat "recht" heb je in onze "rechtsstaat". Niemand ontneemt jou het "recht" om zaken te doen met een andere vervoerder.

Die andere bezorgdiensten kan je alleen online benaderen en dan worden er nog veel meer persoonsgegevens van de afzender bewaard.
Komt bij, in een rechtsstaat mag een winkel ook niet je geboortedatum eisen alvorens jou een potlood te verkopen.
28-01-2025, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Is er iets veranderd in de wet?
Ja en nee en ja:

Ja: er word nu veel intensiever gescanned op illegale waren.
Nee: drugs/wapens/poederbrieven/etc/etc waren altijd al verboden.
Ja: het OM wil heel graag met jou corresponderen, na een inbeslagname.

Oh, dus als je een pakketje verstuurt, ben je tegenwoordig ook al een verdachte?
Sinds wanneer is het postkantoor opsporingsbevoegd? Lopen daar ook al BOA's rond?
Waar staat het dan in de wet, dat het postkantoor een wettelijke opsporingstaak heeft?

Trouwens, criminelen geven dan een vals adres voor de afzender op. Gaan ze straks je paspoort eisen als je een brief van meer dan 20 gram op de post wilt doen? Dit land wordt steeds knettergekker. Wat een k-land is dit geworden.
28-01-2025, 11:55 door Anoniem
Die andere bezorgdiensten kan je alleen online benaderen en dan worden er nog veel meer persoonsgegevens van de afzender bewaard.
Komt bij, in een rechtsstaat mag een winkel ook niet je geboortedatum eisen alvorens jou een potlood te verkopen.
Dit dus. Ik vertik het om met iemand anders dan PostNL iets te versturen vanwege die reden. Ik ga niet mezelf doxen als ik iets verkoop op Marktplaats, er loopt al genoeg tuig rond op die site.
28-01-2025, 11:57 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als het een niet-aangetekende zending betreft, is er geen noodzaak om postcode en huisnummer van afzender te geven. Mocht het pakket niet bezorgd kunnen worden, dan kan het zonder afzenderadres niet retour gestuurd worden. Dus dan wordt het weggegooid. Zo ging het vroeger met brieven en pakketten.

Als het postkantoor weigert jouw pakket te verzenden tenzij je jouw adres opgeeft, zou je naar de rechter kunnen stappen. Alleen geef ik je weinig kans, omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven.
Oh boo-fucking-hoo. "omdat we al enige tijd niet meer in een rechtsstaat leven". Niemand verplicht je om zaken te doen met PostNL. Dan ga je lekker naar DHL, DPD, GLS of een van de tientallen andere bezorgdiensten. Dat "recht" heb je in onze "rechtsstaat". Niemand ontneemt jou het "recht" om zaken te doen met een andere vervoerder.

Die andere bezorgdiensten kan je alleen online benaderen en dan worden er nog veel meer persoonsgegevens van de afzender bewaard.
Komt bij, in een rechtsstaat mag een winkel ook niet je geboortedatum eisen alvorens jou een potlood te verkopen.
Binnenkort wel, wanneer de eerste gek een potlood gebruikt om iemand mee te verwonden of erger (vgl de balpenmoord) ;-)
28-01-2025, 17:06 door Anoniem
Wat een k-land is dit geworden.

Voorlopig mag je er natuurlijk altijd voor kiezen om voor een minder k-land te kiezen, het schijnt dat Poetin zieltjes werft om in Rusland te komen wonen.

Maar helaas wordt er steeds vaker om onnodige informatie gevraagd, ook al vaak genoeg gevraagd waarom ik bij online aankoop mijn telefoonnummer zou moeten geven als ik email als contact voorkeur aangeef.
En steeds vaker gaat 0123456789 hier niet aan helpen, wellicht nemen ze genoegen met 1111AA - 1 bij postnl ;-)
29-01-2025, 11:46 door JustMe2020
Door Anoniem: Wat een k-land is dit geworden.
Ach... Je hebt geen idee hoe goed wij het wel niet hebben.

Voorlopig mag je er natuurlijk altijd voor kiezen om voor een minder k-land te kiezen, het schijnt dat Poetin zieltjes werft om in Rusland te komen wonen.
Totdat je daar een keer commentaar gaat geven op de overheid.

Maar helaas wordt er steeds vaker om onnodige informatie gevraagd, ook al vaak genoeg gevraagd waarom ik bij online aankoop mijn telefoonnummer zou moeten geven als ik email als contact voorkeur aangeef.
En steeds vaker gaat 0123456789 hier niet aan helpen, wellicht nemen ze genoegen met 1111AA - 1 bij postnl ;-)
Misschien omdat er een verschil is, tussen wat jij onnodig vind, of andere nodig vind voor een goede dienstverlening.
29-01-2025, 11:49 door Anoniem
Het heeft puur en alleen te maken met het feit dat als het pakket onbezorgbaar blijkt, het retour moet. En dan is het wel handig als ze dat naar je huis brengen of niet? Stel dat het retour gaat naar het postkantoor, hoe ga jij dan bewijzen dat het pakketje van jou is? Er staat enkel een postcode vd ontvanger op, dat ben jij niet dus op dat moment krijg jij je pakket niet terug want je hebt niks om aan te tonen dat het wel van jou is. Een track&trace nummer zegt niks, dat kun je gevonden hebben ergens dus dat is geen bewijs, jouw postcode/huisnummer op het pakket echter wel.

En anders ga je die zooi lekker zelf brengen ;-)
Door Anoniem: Het heeft puur en alleen te maken met het feit dat als het pakket onbezorgbaar blijkt, het retour moet. En dan is het wel handig als ze dat naar je huis brengen of niet? Stel dat het retour gaat naar het postkantoor, hoe ga jij dan bewijzen dat het pakketje van jou is? Er staat enkel een postcode vd ontvanger op, dat ben jij niet dus op dat moment krijg jij je pakket niet terug want je hebt niks om aan te tonen dat het wel van jou is. Een track&trace nummer zegt niks, dat kun je gevonden hebben ergens dus dat is geen bewijs, jouw postcode/huisnummer op het pakket echter wel.

En anders ga je die zooi lekker zelf brengen ;-)

De afzender moet de vrijheid houden, met het oog op zijn/haar privacy, om te kiezen of hij/zij een afzenderadres wil opgeven of niet. Als de verzender kiest om geen afzenderadres op te geven, dan heeft de verzender geen rechten als de brief of het pakket wordt weggegooid als het niet bezorgd kan worden.

Dit is mij bijvoorbeeld een keer overkomen met een brief van minder dan 50 gram, waar ik overigens wèl een afzenderadres op had geschreven. Ook toen had ik geen rechten, omdat ik het niet aangetekend had verstuurd (zei men toen).

De afweging wat "handiger" is, moet bij de afzender van het pakket blijven. In de prijs van de verzending zitten de zeer geringe kosten van het incidenteel weggooien van onbezorgbare post inbegrepen. Die kosten waren er altijd al. Winkels die een pakket naar een klant versturen, doen dat om begrijpelijke redenen altijd met afzenderadres - dus daar doet het probleem zich niet eens voor. Het gaat hier alleen om de privacy van natuurlijke personen.

Jouw laatste opmerking ("En anders ga je die zooi lekker zelf brengen") is zo'n typische reaguurder-opmerking die getuigt van onverschilligheid en een dikke ik - ook als je het als grapje verpakt door er een emoticon achter te plaatsen. Laat dat toch eens achterwege. Het voegt niets positiefs toe.

M.J.
29-01-2025, 12:05 door Anoniem
Waarom maken sommigen hier zo'n heisa over? Grote griebels! Nederland is daardoor zelfs een K-land geworden. Dit is toch wel de ergste vorm van aanstellerities die ik sinds het begin van het jaar tot nu heb gelezen.

Zojuist een retourlabel aangemaakt voor een aangekochte hoofdtelefoon waarvan het linkerkanaal af en toe wegvalt.
Oh oh oh wat een K-land is dit toch geworden! Want mijn huisnummer en postcode staan op het retourlabel! Onacceptabel!

(zucht)

Mijn advies: Je kunt je beter druk maken over een onderzoek door het kabinet naar een mogelijke BTW verhoging met 0,6%. In dat geval denk ik toepasselijker: Wat een K-regering vormt dit drie maal rechtsom kabinet.
29-01-2025, 13:27 door Anoniem
Als je ziet hoeveel illegale, verboden en zelfs levensgevaarlijke artikelen worden verstuurd door pakketdiensten, vind ik het volkomen terecht dat ze graag weten wie de verzender is van de spullen.
Zo te zien, lijken alleen ouderen zich daar druk om te maken, want alleen die hebben het nog over een postkantoor.
29-01-2025, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Als je ziet hoeveel illegale, verboden en zelfs levensgevaarlijke artikelen worden verstuurd door pakketdiensten, vind ik het volkomen terecht dat ze graag weten wie de verzender is van de spullen.
Zo te zien, lijken alleen ouderen zich daar druk om te maken, want alleen die hebben het nog over een postkantoor.

Criminelen kunnen altijd een fout afzenderadres opgeven. Dat voorkom je niet met een verplicht retouradres.

Als het om levensgevaarlijke artikelen gaat, kun je dat alleen voorkomen met vliegtuigpoortjes in het distributiecentrum van PostNL of andere pakketdiensten. Misschien hebben ze die al wel. Ik heb nog nooit gehoord over een pakketje dat in een postdistributiecentrum ontploft. Maar misschien willen ze dat buiten het nieuws houden om mensen niet op ideeën te brengen.

Voor de rest roep je maar wat over "illegale, verboden" artikelen (wat is het verschil?). Hoeveel promille van de pakketjes is dat? 0,01 promille? Zeg het maar. Als iemand cocaïne per post verstuurt en dat wordt ontdekt, dan kan de politie natuurlijk ook de geadresseerde vragen of-ie enig idee heeft waarom iemand dat kostbare spul aan hem toestuurt.

Get real. Stop met die angstzaaierij. Het lijkt wel of je met je hoofd nog in de coronacrisis zit.
29-01-2025, 15:15 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
De afzender moet de vrijheid houden, met het oog op zijn/haar privacy, om te kiezen of hij/zij een afzenderadres wil opgeven of niet. Als de verzender kiest om geen afzenderadres op te geven, dan heeft de verzender geen rechten als de brief of het pakket wordt weggegooid als het niet bezorgd kan worden.
En die mogelijkheid heeft de afzender ook. Je kan een vel postzegels kopen en je brief zelf frankeren. Als je zelden post verstuurd en geen vel wilt kopen kun je ook een postzegelcode online kopen en deze op je brief schrijven. Die is postzegelcode is (ook onder water) niet gekoppeld aan een afzenderadres.

Hoeveel er van klopt dat je bij een postkantoor of agentschap gedwongen wordt om je retouradres op te geven kunnen we niet bepalen. Helaas hebben we weer eens te maken met een OP die z'n vraag dropt en dan verdwijnt en niet op relevante vragen (zoals Gisteren, 10:51 door Reinder) antwoordt. Maar de mogelijkheden om een brief te versturen zonder een retouradres op te geven zijn er gelukkig sowieso nog!
29-01-2025, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
De afzender moet de vrijheid houden, met het oog op zijn/haar privacy, om te kiezen of hij/zij een afzenderadres wil opgeven of niet. Als de verzender kiest om geen afzenderadres op te geven, dan heeft de verzender geen rechten als de brief of het pakket wordt weggegooid als het niet bezorgd kan worden.
En die mogelijkheid heeft de afzender ook. Je kan een vel postzegels kopen en je brief zelf frankeren. Als je zelden post verstuurd en geen vel wilt kopen kun je ook een postzegelcode online kopen en deze op je brief schrijven. Die is postzegelcode is (ook onder water) niet gekoppeld aan een afzenderadres.

Hoeveel er van klopt dat je bij een postkantoor of agentschap gedwongen wordt om je retouradres op te geven kunnen we niet bepalen. Helaas hebben we weer eens te maken met een OP die z'n vraag dropt en dan verdwijnt en niet op relevante vragen (zoals Gisteren, 10:51 door Reinder) antwoordt. Maar de mogelijkheden om een brief te versturen zonder een retouradres op te geven zijn er gelukkig sowieso nog!
Eens hiermee behalve dan dat de OP nog niet heeft gereageerd. Let wel bericht is pas twee dagen oud. We mogen in een digitale tijd leven hoeft niet te betekenen dat men ook meteen moet reageren.

Dat gezegd doxen via een marktplaats order wegens frankeren is nou niet bepaald een risico dat ik ook maar echt serieus zou nemen. Als je vaker handel drijft via marktplaats kan je net zo goed een postbus opzetten of via een bedrijf de levering laten regelen. Als particulier die af en toe hobby matig iets doet en verstuurd wat maakt jou dan uberhaubt ooit interessant voor doxen?

De kans is groter dat marktplaats jou informatie als klant ooit lekt dan dat een random verstuurd pakketje door een ontvanger gebruikt wordt voor informatie verkoop. En dat is namelijk al eerder gebeurd.
https://www.rtl.nl/tech/artikel/5168776/datalek-bij-marktplaats-gebruikers-ingelogd-op-profielen-van-anderen

Ik ben serieus van mening dat de OP zijn risico en impact analyse hier niet op orde heeft.
29-01-2025, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Eens hiermee behalve dan dat de OP nog niet heeft gereageerd. Let wel bericht is pas twee dagen oud. We mogen in een digitale tijd leven hoeft niet te betekenen dat men ook meteen moet reageren.
"Moeten" heb ik het sowieso nooit over. Een discussie openen en er zelf nooit meer aan deelnemen "mag" ook gewoon. Ik vind het alleen niet zo netjes.

Hetzelfde vind ik van een discussie over een specifieke situatie van jezelf openen en dan enkele dagen niet op verzoeken om verduidelijking reageren. Nee, het is niet verboden. Het mag. OP is niet verplicht direct, binnen afzienbare tijd, of überhaupt, te reageren. Maar ik vind het niet zo netjes.
29-01-2025, 19:20 door Anoniem
Bij een postbus of een antwoordnummer hoeft de afzender toch niet bekend te zijn. Telefoonnummer laat ik voor marktplaats over aan de verzender zodat die dan de SMS krijgt als de zending voor het oprapen ligt bij de voordeur van de ontvanger.
30-01-2025, 08:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Eens hiermee behalve dan dat de OP nog niet heeft gereageerd. Let wel bericht is pas twee dagen oud. We mogen in een digitale tijd leven hoeft niet te betekenen dat men ook meteen moet reageren.
"Moeten" heb ik het sowieso nooit over. Een discussie openen en er zelf nooit meer aan deelnemen "mag" ook gewoon. Ik vind het alleen niet zo netjes.

Hetzelfde vind ik van een discussie over een specifieke situatie van jezelf openen en dan enkele dagen niet op verzoeken om verduidelijking reageren. Nee, het is niet verboden. Het mag. OP is niet verplicht direct, binnen afzienbare tijd, of überhaupt, te reageren. Maar ik vind het niet zo netjes.
En ik had het niet over of er een reactie wel of niet gegeven werd maar dat twee dagen geen reactie naar mijn mening dood normaal hoort te zijn zelfs in de eeuw waar de postduif nagenoeg uitgestorven is.

En wie weet geef ik je op je eerste punt straks ook gelijk als reactie langer uitblijft. Maar voor nu ga ik er nog vanuit dat de OP wel reageert. Ik zelf hou altijd een week aan omdat je nooit weet wat de situatie is van de ander of dat deze uberhaubt in een paar dagen al antwoorden verwacht had te krijgen.

Het is ook niet alsof we hier constant hoeven te wachten je kan ook gewoon als deelnemer zelf over enkele dagen opnieuw kijken of er een reactie is geweest.
30-01-2025, 09:35 door Anoniem
Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
30-01-2025, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
30-01-2025, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
Post wordt automatisch gescand.
Wie zegt dat ze het NIET in een database bijhouden? Of gaan bijhouden.
Het gaat erom dat je niet gedwongen wordt onvrijwillig jouw afzendergegevens te laten verwerken.
30-01-2025, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
Post wordt automatisch gescand.
Wie zegt dat ze het NIET in een database bijhouden? Of gaan bijhouden.
Het gaat erom dat je niet gedwongen wordt onvrijwillig jouw afzendergegevens te laten verwerken.

Tenzij er een wettelijke grondslag voor is.
Daar kun je het dan wel niet mee eens zijn, maar afwijken van de wet mag niet. Ook niet als je dat kunt uitleggen.
30-01-2025, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
Post wordt automatisch gescand.
Wie zegt dat ze het NIET in een database bijhouden? Of gaan bijhouden.
Het gaat erom dat je niet gedwongen wordt onvrijwillig jouw afzendergegevens te laten verwerken.

Tenzij er een wettelijke grondslag voor is.
Daar kun je het dan wel niet mee eens zijn, maar afwijken van de wet mag niet. Ook niet als je dat kunt uitleggen.
Is er dan een wettelijke grondslag dat de afzender van een brief zijn adres op de envelop of het pakketje moet zetten? Waar staat dat dan? Wanneer is die wet dan ingevoerd? Zeg het maar, graag met bronvermelding.
Dus al die tijd dat ik ansichtkaartjes op de post deed met "Groeten uit Harlingen" was ik in overtreding?
30-01-2025, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
Post wordt automatisch gescand.
Wie zegt dat ze het NIET in een database bijhouden? Of gaan bijhouden.
Het gaat erom dat je niet gedwongen wordt onvrijwillig jouw afzendergegevens te laten verwerken.

Tenzij er een wettelijke grondslag voor is.
Daar kun je het dan wel niet mee eens zijn, maar afwijken van de wet mag niet. Ook niet als je dat kunt uitleggen.
Is er dan een wettelijke grondslag dat de afzender van een brief zijn adres op de envelop of het pakketje moet zetten? Waar staat dat dan? Wanneer is die wet dan ingevoerd? Zeg het maar, graag met bronvermelding.
Dus al die tijd dat ik ansichtkaartjes op de post deed met "Groeten uit Harlingen" was ik in overtreding?

Hebben we het hier over een ansichtkaart/brief of hebben we het hier over pakketten?
30-01-2025, 13:56 door Anoniem
De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet. Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft.

Binnen die (vervoers)overeenkomst is het vastleggen van een afzender een gerechtvaardigd belang.
Je bent immers wettelijk verplicht om, als je bv iets op Marktplaats verkoopt- het item te versturen waar koper ook daadwerkelijk voor heeft betaald.

De OT heeft het niet over brieven of ansichtkaarten.
30-01-2025, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem: De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet. Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft.

Binnen die (vervoers)overeenkomst is het vastleggen van een afzender een gerechtvaardigd belang.
Je bent immers wettelijk verplicht om, als je bv iets op Marktplaats verkoopt- het item te versturen waar koper ook daadwerkelijk voor heeft betaald.

De OT heeft het niet over brieven of ansichtkaarten.
Pure flauwekul, of het nu over brieven of pakketten gaat. Een verplichting van de verkoper aan de koper is niet hetzelfde als een gerechtvaardigd belang van een bezorger. Straks ga je nog zeggen dat PostNL een "gerechtvaardigd belang" heeft om pakketjes open te maken om te controleren of er echt wel in zit wat de verkoper aan de koper heeft beloofd.
30-01-2025, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet. Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft.

Binnen die (vervoers)overeenkomst is het vastleggen van een afzender een gerechtvaardigd belang.
Je bent immers wettelijk verplicht om, als je bv iets op Marktplaats verkoopt- het item te versturen waar koper ook daadwerkelijk voor heeft betaald.

De OT heeft het niet over brieven of ansichtkaarten.
Straks ga je nog zeggen dat PostNL een "gerechtvaardigd belang" heeft om pakketjes open te maken om te controleren of er echt wel in zit wat de verkoper aan de koper heeft beloofd.

Nee, want dát valt onder briefgeheim.
30-01-2025, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet. Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft.

Binnen die (vervoers)overeenkomst is het vastleggen van een afzender een gerechtvaardigd belang.
Je bent immers wettelijk verplicht om, als je bv iets op Marktplaats verkoopt- het item te versturen waar koper ook daadwerkelijk voor heeft betaald.

De OT heeft het niet over brieven of ansichtkaarten.
Pure flauwekul, of het nu over brieven of pakketten gaat. Een verplichting van de verkoper aan de koper is niet hetzelfde als een gerechtvaardigd belang van een bezorger. Straks ga je nog zeggen dat PostNL een "gerechtvaardigd belang" heeft om pakketjes open te maken om te controleren of er echt wel in zit wat de verkoper aan de koper heeft beloofd.

Nee, want dát valt onder briefgeheim.
Afzender gaat PostNL niks aan zolang afzender het pakketje niet terug wil. Afzenderadres is dus privé en valt onder de AVG. PostNL heeft geen gerechtvaardigd belang om de afzender te weten, want het is niet nodig voor correcte bezorging.
30-01-2025, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Inderdaad. PostNL loopt hierover te drammen.
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen postcode en huisnummer op ga geven?? Is vooralsnog toch niet controleerbaar, dus een fake en succes ermee. Voer de database maar met bullshit.
Wie zegt dat ze dit in een database bijhouden?
Hun website. Als je naar de T&T kijkt, dan staat het adres van de verzender daar dan dus gewoon in. Die data zuigt T&T niet uit z'n duim hoor...
30-01-2025, 16:01 door Anoniem
Als jij een pakket verstuurd, heeft dat pakket standaard een bepaalde verzekerde waarde. En hierom heeft de bezorgdienst een gerechtvaardigd belang om jouw persoonsgegevens te verwerken omdat jij opdrachtgever bent van de gebruikte dienstverlening.

Bij ansichtkaarten geldt die verzekerde waarde helemaal niet.
30-01-2025, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Als jij een pakket verstuurd, heeft dat pakket standaard een bepaalde verzekerde waarde. En hierom heeft de bezorgdienst een gerechtvaardigd belang om jouw persoonsgegevens te verwerken omdat jij opdrachtgever bent van de gebruikte dienstverlening.

Bij ansichtkaarten geldt die verzekerde waarde helemaal niet.
Als je het pakket anoniem verstuurt, heeft het geen verzekerde waarde. Dan is er dus ook geen gerechtvaardigd belang om jouw persoonsgegevens te verwerken.
PostNL kan wel willen eisen dat je het pakket verzekert, maar dat komt er dan op neer dat PostNL de afzender wil verplichten om een verzekering af te sluiten, ook als de afzender daar helemaal geen behoefte aan heeft. Als PostNL weigert een onverzekerd pakket te bezorgen, dan is dat is in strijd met de bezorgplicht van PostNL als nationale postbezorger. Of is die bezorgplicht inmiddels ook al afgeschaft door onze wakkere tweedekamerleden?
30-01-2025, 16:41 door majortom - Bijgewerkt: 30-01-2025, 16:43
Door Anoniem: Als jij een pakket verstuurd, heeft dat pakket standaard een bepaalde verzekerde waarde. En hierom heeft de bezorgdienst een gerechtvaardigd belang om jouw persoonsgegevens te verwerken omdat jij opdrachtgever bent van de gebruikte dienstverlening.

Bij ansichtkaarten geldt die verzekerde waarde helemaal niet.
Verzekerde waarde geldt enkel voor aangetekend verstuurde pakketten of pakketten die specifiek verzekerd zijn verstuurd. Voor normale verzending is er geen sprake van een verzekerde waarde. Zie https://www.postnl.nl/klantenservice/verzendopties/

Ook is het daarvoor niet nodig dat adresgegevens van de afzender bekend zijn. De bon die je krijgt bij het versturen geldt als verzekeringsbewijs en zul je moeten tonen in het geval je een claim wil doen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.