Door Anoniem: Het heeft puur en alleen te maken met het feit dat als het pakket onbezorgbaar blijkt, het retour moet. En dan is het wel handig als ze dat naar je huis brengen of niet? Stel dat het retour gaat naar het postkantoor, hoe ga jij dan bewijzen dat het pakketje van jou is? Er staat enkel een postcode vd ontvanger op, dat ben jij niet dus op dat moment krijg jij je pakket niet terug want je hebt niks om aan te tonen dat het wel van jou is. Een track&trace nummer zegt niks, dat kun je gevonden hebben ergens dus dat is geen bewijs, jouw postcode/huisnummer op het pakket echter wel.
En anders ga je die zooi lekker zelf brengen ;-)
De afzender moet de vrijheid houden, met het oog op zijn/haar privacy, om te kiezen of hij/zij een afzenderadres wil opgeven of niet. Als de verzender kiest om geen afzenderadres op te geven, dan heeft de verzender geen rechten als de brief of het pakket wordt weggegooid als het niet bezorgd kan worden.
Dit is mij bijvoorbeeld een keer overkomen met een brief van minder dan 50 gram, waar ik overigens wèl een afzenderadres op had geschreven. Ook toen had ik geen rechten, omdat ik het niet aangetekend had verstuurd (zei men toen).
De afweging wat "handiger" is, moet bij de afzender van het pakket blijven. In de prijs van de verzending zitten de zeer geringe kosten van het incidenteel weggooien van onbezorgbare post inbegrepen. Die kosten waren er altijd al. Winkels die een pakket naar een klant versturen, doen dat om begrijpelijke redenen altijd met afzenderadres - dus daar doet het probleem zich niet eens voor. Het gaat hier alleen om de privacy van natuurlijke personen.
Jouw laatste opmerking ("En anders ga je die zooi lekker zelf brengen") is zo'n typische reaguurder-opmerking die getuigt van onverschilligheid en een dikke ik - ook als je het als grapje verpakt door er een emoticon achter te plaatsen. Laat dat toch eens achterwege. Het voegt niets positiefs toe.
M.J.