image

ING: tienduizend klanten maken maandelijks gebruik van 'Check het Gesprek'

donderdag 6 februari 2025, 13:35 door Redactie, 4 reacties

Ruim tienduizend klanten van ING maken maandelijks gebruik van het 'Check het Gesprek', zo stelt ING. De functie laat gebruikers via de bankapp controleren of een beller die namens ING contact opneemt ook daadwerkelijk een ING-medewerker is. De feature werd vorig jaar april aan de ING-app toegevoegd.

Via de optie 'Belt ING? Check het Gesprek’ kunnen klanten hun eigen telefoonnummer invoeren. Vervolgens controleert de functie in het belsysteem van de bank of er daadwerkelijk vanuit ING naar het opgegeven nummer wordt gebeld. De klant ziet dan op zijn of haar scherm of het klopt of niet, en wat er moet worden gedaan. Als het om een ING-medewerker gaat staat in het scherm wie dat is of vanuit welke afdeling er wordt gebeld. In het geval het niet om een medewerker gaat krijgen klanten het advies om meteen op te hangen en de ING Alarmlijn te bellen.

ING claimt op basis van eigen onderzoek dat bijna de helft van de Nederlanders wel eens te maken heeft gehad met (een poging tot) fraude. Achttien procent van de Nederlanders is volgens ING ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter. In de helft van de fraudegevallen was het verloren bedrag hoger dan 250 euro, waarbij het in twintig procent van de gevallen om meer dan duizend euro ging.

Deze week lieten Nederlandse banken en telecomproviders weten dat ze willen dat de Telecommunicatiewet wordt aangepast. Zo moeten banken de bevoegdheid krijgen om bij telecomproviders te kunnen controleren of iemand in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dat zou namelijk kunnen helpen bij het tegengaan van bankhelpdeskfraude, zo claimen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en NLconnect, de branchevereniging van telecombedrijven. Op dit moment is een dergelijke 'in gesprek-check' niet toegestaan.

Reacties (4)
Gisteren, 14:39 door Anoniem
Als een bank wil weten of je in gesprek bent, dan is simpelweg alle bekende nummers bellen en kijken of je in gesprek bent voldoende. Daar is geen wijziging in de telecomwet voor nodig.

En mooi dat steeds meer mensen bewust checken of het de bank wel is die je belt. Die mogelijkheid zouden alle banken moeten aanbieden en iedereen die gebeld wordt zou dat ook standaard moeten checken. Wellicht dat dat de fraude via de telefoon vermindert.
Gisteren, 19:09 door Anoniem
De optie de ING in de app biedt is toch voldoende? Als alle banken die optie in hun eigen app inbouwen, kan de telecomwet blijven zoals ie is. Ook geen privacy probleem door het wel wijzigen van de telecom wet.
Gisteren, 19:53 door Anoniem
Door Anoniem: Als een bank wil weten of je in gesprek bent, dan is simpelweg alle bekende nummers bellen en kijken of je in gesprek bent voldoende. Daar is geen wijziging in de telecomwet voor nodig.

En mooi dat steeds meer mensen bewust checken of het de bank wel is die je belt. Die mogelijkheid zouden alle banken moeten aanbieden en iedereen die gebeld wordt zou dat ook standaard moeten checken. Wellicht dat dat de fraude via de telefoon vermindert.

Het gaat om misschien wel miljoenen telefoonnummers die je dan elke 30 seconden moet bellen om te checken of ze in gesprek zijn. Lijkt me niet zo'n fijne oplossing eigenlijk.
Gisteren, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem: Als een bank wil weten of je in gesprek bent, dan is simpelweg alle bekende nummers bellen en kijken of je in gesprek bent voldoende. Daar is geen wijziging in de telecomwet voor nodig.

ha, ene echte vaste-lijn bejaarde !
Want een nummer heeft exact één lijn - en als die lijn in gesprek is krijg je _altijd_ een 'in gesprek' signalering.

Ideetje - tegenwoordig heb je dingen als voicemail, of "wisselgesprek" .
Dan is "bellen om te kijken of iemand in gesprek is" niet meer zo'n betrouwbare indicator .

Het is ook vrij langzaam - vele seconden soms voordat er iets terugkomt.

En mooi dat steeds meer mensen bewust checken of het de bank wel is die je belt. Die mogelijkheid zouden alle banken moeten aanbieden en iedereen die gebeld wordt zou dat ook standaard moeten checken. Wellicht dat dat de fraude via de telefoon vermindert.

Dat zeker. Het getal is een heel stuk hoger dan ik uit de natte vinge gegokt zou hebben .

Zowel dat mensen de feature snappen - als dat ze (blijkbaar) toch gebeld worden en dan even controleren.
Nu is het inderdaad zou dat banken (soms) ook bellen - inderdaad bij twijfelachtige transacties , als ze die blokkeren/even vasthouden .
Ongetwijfeld wanneer je bezig bent met een hypotheek of zo , dat er heen en weer gebeld wordt voor gegevens, "is rond, je kunt naar de notaris" .
Misschien ook de personal banking diensten, of beleggingsadviseurs, dat die actiever bellen.

Ik ken er geen cijfers van , maar ik zou ook wel nieuwsgierig zijn naar percentages van uitgaande gesprekken van banken, over de soort diensten waarvoor dan gebeld wordt .
En - percentages van dat soort gesprekken waarbij de klant dan een 'check het gesprek' doet .

Is die 10.000 klanten die checken , 10%, of 50% van de uitgaande gesprekken ?

Beslist dat de banken dit soort cijfers gebruikt hebben toen ze besloten "check het gesprek" te gaan ontwikkelen als app feature.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.