Het aantal slachtoffers van helpdeskfraude en bankhelpdeskfraude dat vorig jaar melding deed bij de Fraudehelpdesk is met tien procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het schadebedrag nam toe. Het gaat hier alleen om meldingen die de Fraudehelpdesk ontving. Meldingen en aangiftes die bij de politie werden gedaan zijn niet in de cijfers meegenomen.
Bij bankhelpdeskfraude doen oplichters zich voor als medewerker van de bank en proberen toegang te krijgen tot de computer van het slachtoffer of weten het slachtoffer geld over te laten maken naar een 'veilige rekening' die onder controle van de oplichters staat. Bij helpdeskfraude worden slachtoffers gebeld door oplichters die zich bijvoorbeeld voordoen als medewerker van Microsoft. De oplichter stelt dat er problemen zijn met de computer en probeert het slachtoffer remote access software te laten installeren waarmee de computer op afstand kan worden overgenomen. Vervolgens proberen de oplichters met hulp van het slachtoffer toegang tot de bankrekening te krijgen, waarna er fraude plaatsvindt.
De Fraudehelpdesk ontving vorig jaar ruim 63.000 meldingen van (bank)helpdeskfraude. In meer dan 9100 gevallen ging het om meldingen van mensen die slachtoffer van de fraude waren geworden. Deze personen waren in totaal voor bijna 53 miljoen euro opgelicht. Een jaar eerder kwamen er nog 58.000 meldingen bij de Fraudehelpdesk binnen, waarvan er 7700 van daadwerkelijke slachtoffers waren. Het gemelde schadebedrag bedroeg toen 44,5 miljoen euro (pdf).
De Fraudehelpdesk wil dat de politiek fraudebestrijding hoger op de agenda zet. "Fraude raakt niet alleen de slachtoffers, maar ondermijnt ook het vertrouwen in instituties en de digitale dienstverlening. Wij horen regelmatig van melders dat zij helemaal niet meer op e-mails durven reageren uit angst voor fraude. Ook niet op legitieme berichten. We kunnen niet wachten tot dit probleem nog groter wordt. Er is nu actie nodig."
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.