image

Fraudehelpdesk ziet schade bankhelpdeskfraude stijgen naar bijna 53 miljoen

dinsdag 11 februari 2025, 11:12 door Redactie, 11 reacties
Laatst bijgewerkt: Vandaag, 11:42

Het aantal slachtoffers van helpdeskfraude en bankhelpdeskfraude dat vorig jaar melding deed bij de Fraudehelpdesk is met tien procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het schadebedrag nam toe. Het gaat hier alleen om meldingen die de Fraudehelpdesk ontving. Meldingen en aangiftes die bij de politie werden gedaan zijn niet in de cijfers meegenomen.

Bij bankhelpdeskfraude doen oplichters zich voor als medewerker van de bank en proberen toegang te krijgen tot de computer van het slachtoffer of weten het slachtoffer geld over te laten maken naar een 'veilige rekening' die onder controle van de oplichters staat. Bij helpdeskfraude worden slachtoffers gebeld door oplichters die zich bijvoorbeeld voordoen als medewerker van Microsoft. De oplichter stelt dat er problemen zijn met de computer en probeert het slachtoffer remote access software te laten installeren waarmee de computer op afstand kan worden overgenomen. Vervolgens proberen de oplichters met hulp van het slachtoffer toegang tot de bankrekening te krijgen, waarna er fraude plaatsvindt.

De Fraudehelpdesk ontving vorig jaar ruim 63.000 meldingen van (bank)helpdeskfraude. In meer dan 9100 gevallen ging het om meldingen van mensen die slachtoffer van de fraude waren geworden. Deze personen waren in totaal voor bijna 53 miljoen euro opgelicht. Een jaar eerder kwamen er nog 58.000 meldingen bij de Fraudehelpdesk binnen, waarvan er 7700 van daadwerkelijke slachtoffers waren. Het gemelde schadebedrag bedroeg toen 44,5 miljoen euro (pdf).

De Fraudehelpdesk wil dat de politiek fraudebestrijding hoger op de agenda zet. "Fraude raakt niet alleen de slachtoffers, maar ondermijnt ook het vertrouwen in instituties en de digitale dienstverlening. Wij horen regelmatig van melders dat zij helemaal niet meer op e-mails durven reageren uit angst voor fraude. Ook niet op legitieme berichten. We kunnen niet wachten tot dit probleem nog groter wordt. Er is nu actie nodig."

Reacties (11)
Vandaag, 11:37 door Anoniem
ij (tweede alinea)

Ik denk dat het zo erg kan worden omdat het loont.
Je hoeft maar een maal raak te hebben en kan dan duizenden euro's winst hebben.
Het is (vaak) ook nog eens lastig te rapporteren, en eenmaal gerapporteerd gebeurt er vaak nog niks.
Veelal blijken de daadwerkelijke daders in India te zitten of zo, daar kunnen ze vaak zonder gevolgen doorgaan.
En ik heb niet het idee dat er veel op ze "gejaagd" word. Als je passief optreed pak je ze natuurlijk bijna nooit!
Vandaag, 12:08 door Anoniem
De Fraudehelpdesk wil dat de politiek fraudebestrijding hoger op de agenda zet. "Fraude raakt niet alleen de slachtoffers, maar ondermijnt ook het vertrouwen in instituties en de digitale dienstverlening.

Een deel van de bevolking kan de digitaliseringsgolf niet meer bijbenen. Het is te complex en ondoorzichtig voor ze geworden. (Nee, niet de expert-lezers van dit forum. Al die andere niet-ICTers.)
Tel daar de toenemende vergrijzing bij op, en het gaat alleen maar erger worden.


Misschien toch maar een verplicht serieus digitaliserings-rijbewijs instellen (theorie: hoe herken je fraude, en een echte praktijk test)
Iets is beter dan niets.

Zonder rijbewijs geen (toegang tot) digitale dienstverlening. Net al je zonder rijbewijs officieel niet mag rijden.
Die groep moet dan wel analog bediend worden (oa. door de overheid en de banken).
Iets met fysieke locaties dicht bij de klant, en zo.

Uiteindelijk zal dat goedkoper zijn dan jaarlijks 53+ miljoen verliezen aan oplichting.


... ... Of de politiek doet wat het elke keer doet: ze zet in op nog meer digitalisering en "hulp" voor deze groep.

Want dat helpt. Echt waar.
Geloof ze maar op hun blauwe ogen.
En daarna nemen ze een slok en laten ze een plas, en gaan door waar ze gebleven waren.
Vandaag, 12:17 door Anoniem
Ja hoor WE moeten wat doen, tegelijkertijd wordt er door regeltjes en groeperingen hard op de rem getrapt vanwege de privacy.
Vandaag, 12:51 door Anoniem
Uiteindelijk zal dat goedkoper zijn dan jaarlijks 53+ miljoen verliezen aan oplichting.
Ja, maar die verliezen zijn toch voor de burger, niet voor de bank c.q. de overheid. Dan is het toch niet zo erg...
Vandaag, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Een deel van de bevolking kan de digitaliseringsgolf niet meer bijbenen. Het is te complex en ondoorzichtig voor ze geworden. (Nee, niet de expert-lezers van dit forum. Al die andere niet-ICTers.)
Tel daar de toenemende vergrijzing bij op, en het gaat alleen maar erger worden.

Het is niet alleen de group 60+ die veelal slecht op de hoogte zijn qua digitalisering.
Als ik zie hoe erbarmelijk slecht alles onder de 35 jaat omgaat met digitale veiligheid, verbaasd het mij dat het bedrag zo laag is.....
Vandaag, 13:38 door Anoniem
@Anoniem om 12.08.

Helemaal mee eens. Kan het zelf niet beter zeggen. Maar de politiek die gaat niet luisteren, want die hebben baantjes in Brussel en dollartekens in de ogen. Die gooien nog liever de hele bevolking van NL onder de bus dan er iets aan te doen.
De EU wil meer, meer, meer digitalisering omdat ze denken dat ze dan beter kunnen concurreren met VS en China. Alsof ze het op ICT-gebied ooit van die twee zullen gaan winnen... Een fata morgana. De EU verkoopt zichzelf op deze manier eerder uit aan VS en China. Wat misschien eigenlijk toch al de bedoeling is van onze 'leiders'.
Vandaag, 15:34 door Anoniem
cameras van de bank monteren op elke pc is het beste met een online verbinding naar de politie en ook een naar Dick Schoof om in te grijpen bij calamiteiten.
Vandaag, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Uiteindelijk zal dat goedkoper zijn dan jaarlijks 53+ miljoen verliezen aan oplichting.
Ja, maar die verliezen zijn toch voor de burger, niet voor de bank c.q. de overheid. Dan is het toch niet zo erg...

De "coulance-regeling" waarbij de bank het vergoed.
Maar ook dat wordt betaald door burgers.
Niet door de bank vanuit haar (netto) winst.
De banken zorgen goed voor henzelf.
Vandaag, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Een deel van de bevolking kan de digitaliseringsgolf niet meer bijbenen. Het is te complex en ondoorzichtig voor ze geworden. (Nee, niet de expert-lezers van dit forum. Al die andere niet-ICTers.)
Tel daar de toenemende vergrijzing bij op, en het gaat alleen maar erger worden.

Het is niet alleen de group 60+ die veelal slecht op de hoogte zijn qua digitalisering.
Als ik zie hoe erbarmelijk slecht alles onder de 35 jaat omgaat met digitale veiligheid, verbaasd het mij dat het bedrag zo laag is.....

Zei ik dan dat alleen de 60+ groep niet mee kan komen?
Lees nog eens goed. Kijk waar de punt staat. Het zijn 2 regels: 2 losse argumenten.
Vandaag, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Een deel van de bevolking kan de digitaliseringsgolf niet meer bijbenen. Het is te complex en ondoorzichtig voor ze geworden. (Nee, niet de expert-lezers van dit forum. Al die andere niet-ICTers.)
Tel daar de toenemende vergrijzing bij op, en het gaat alleen maar erger worden.

Het is niet alleen de group 60+ die veelal slecht op de hoogte zijn qua digitalisering.
Als ik zie hoe erbarmelijk slecht alles onder de 35 jaat omgaat met digitale veiligheid, verbaasd het mij dat het bedrag zo laag is.....

Het bedrag is alleen het gemeldde bedrag. Het werkelijke bedrag zal vele malen hoger zijn.
Hoeveel mensen melden het niet (bv uit schaamte of omdat het ytochh niets oplost, of omdat ze het niet begrijpen)
Vandaag, 16:08 door Anoniem
Hier ook last van bankfraude, iedere maand weer opnieuw. En weer 3 euro 60 die verdwijnt waar je enkel een afzichtelijke, zeer privacyonvriendelijk en onwerkbaar online*-bankiergedeelte voor terugkrijgt.
*althans vooralsnog, de bank is al druk aan het promoten dat 82 procent hun applicatie gebruikt. Kan nooit lang meer duren dat zij de stekker uit hun site trekken. Dat worden dan gouden tijden voor criminelen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.