image

AP bezorgd over chatbots gebruikt voor mentale gezondheidszorg

woensdag 12 februari 2025, 15:43 door Redactie, 9 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen over chatbots gebruikt voor mentale gezondheidszorg en virtuele vriendschappen. "De chatbots bevatten verslavende elementen, doen zich voor als echte mensen en kunnen in een crisissituatie zelfs een gevaar vormen voor kwetsbare gebruikers", aldus de privacytoezichthouder die negen chatbots onderzocht.

Het gebruik van deze zogeheten ‘companion-apps’ en therapeutische apps neemt volgens de AP fors toe. In Nederland staan ze hoog op de lijst van meest gedownloade apps. Veel van deze chatbots zijn niet in staat om nuances uit de tekst van gesprekken te halen, aldus de toezichthouder. "De chatbots die zijn getest, zijn gebaseerd op Engelstalige onderliggende taalmodellen en geven minder goede antwoorden als er in het Nederlands wordt gechat."

De AP stelt verder dat de chatbots ongenuanceerde, ongepaste en soms zelfs schadelijke reacties geven op gebruikers die mentale problemen bespreken. Tijdens crisismomenten verwijzen de chatbots niet of nauwelijks door naar professionele hulp. Een ander punt dat de Autoriteit Persoonsgegevens hekelt is het ontwerp van de chatbots. Daardoor kunnen gebruikers vergeten dat ze met een mensen in gesprek zijn. Zo ontkennen of ontwijken chatbots de vraag of ze een chatbot zijn.

Verder stelt de AP dat in de apps vaak opzettelijk verslavende elementen zijn ingebouwd, zodat gebruikers bijvoorbeeld langer blijven chatten of extra’s aanschaffen. De aanbieders van veel van deze apps zijn commerciële bedrijven. "Deze partijen hebben een winstoogmerk en krijgen via deze gesprekken toegang tot veel persoonlijke informatie", merkt de toezichthouder op.

"Deze chatbots moeten duidelijk maken aan gebruikers dat ze niet met een echt persoon in gesprek zijn. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn, daar hebben ze recht op. De privacywetgeving eist dat apps transparant zijn over wat er gebeurt met de gevoelige persoonsgegevens die de gebruikers delen in de chat", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. De toezichthouder zegt in te gaan zetten op bewustwording en verantwoorde inzet van chatbottechnologie.

Reacties (9)
Vandaag, 16:30 door Anoniem
Misschien moet de AP eens een keer zijn kop uit het zand halen en de bron van het probleem aanpakken: regelgeving.
Innovatie in Nederland is dood, daar werd vandaag nog over geschreven op de NOS. Nederlandse open source taal modellen worden aangeklaagd door Brein en niemand zal er hier nog iets mee doen. Het aankomende taalmodel wordt achter een betaalmuur gezet terwijl het miljoenen aan belastinggeld gaat kosten... Wat een absurde werkelijkheid.

Ondertussen wordt in het buitenland geen enkele regel gevolgd, Nederlandse data massaal geschraapt en modellen getraind.

Er is blijkbaar behoefte naar deze apps dus die zullen alleen maar in gebruik toenemen, ongeacht wat de AP hiervan vindt. En ondertussen wordt daardoor gevoelige Nederlandse data rechtstreeks naar de US en China gestuurd...

Echt een overheid antwoord trouwens, inzetten op bewustwording en verantwoorde inzet. Geen mens die daar iets mee doet maar ze kunnen aangeven 'er alles aan gedaan te hebben'
Vandaag, 16:47 door Anoniem
‘Therapie' of 'vriendschap' met een AI-chatbot is populair, maar kan zeer schadelijk zijn. Wie eenzaam is, kan zich 'gehoord' voelen door het voeren van chats met een bot. Een deel van deze gebruikers leeft in de veronderstelling met 'echte' mensen te communiceren. Dat kan leiden tot zeer gevaarlijke momenten, omdat echte hulp uitblijft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/12/therapie-of-vriendschap-met-een-ai-chatbot-is-populair-maar-kan-zeer-schadelijk-zijn-a4882735
Vandaag, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem: ‘Therapie' of 'vriendschap' met een AI-chatbot is populair, maar kan zeer schadelijk zijn. Wie eenzaam is, kan zich 'gehoord' voelen door het voeren van chats met een bot. Een deel van deze gebruikers leeft in de veronderstelling met 'echte' mensen te communiceren. Dat kan leiden tot zeer gevaarlijke momenten, omdat echte hulp uitblijft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/12/therapie-of-vriendschap-met-een-ai-chatbot-is-populair-maar-kan-zeer-schadelijk-zijn-a4882735

Er communiceren ook echte mensen met elkaar via het internet.

Zou Aleid daar op doelen?
Vandaag, 19:37 door Wim ten Brink
geven minder goede antwoorden als er in het Nederlands wordt gechat.
Oh, wat klinkt dat misleidend! Geven chatbots minder goede antwoorden dan specialisten? Nee, dat staat er niet! Daar wordt zelfs niets over gezegd. Alleen dat de chatbots beter zijn in Engels dan Nederlands. Ga dan in het Engels chatten! :)
-
Tijdens crisismomenten verwijzen de chatbots niet of nauwelijks door naar professionele hulp.
Maar er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat professionals moeilijk te vinden zijn. Er zijn lange wachtrijen en gewoon te weinig specialisten. Daar weet ik van mee te praten omdat ik drie maanden op een specialist moest wachten en deze specialist twee jaar later met pensioen moest en er "even" geen andere specialist beschikbaar was.
Waarbij een specialist ook niet altijd goed hoeft te zijn. Hoeveel specialisten zijn er net geslaagd met zesjes op hun rapport? Is je specialist misschien de laatste in de klas? En heeft de specialist mogelijk eigen meningen over hoe iemand behandeld moeten worden die tegen de standaard principes in gaan?
Dus hoe goed is een specialist vergeleken met een chatbot?
-
Nee, het werkelijke probleem is dat deze chatbots ook goede resultaten bereiken en daarbij ook laagdrempeliger zijn. Zeker voor mensen met een vorm van autisme is een chatbot makkelijker dan even naar een specialist lopen. Daarnaast zijn deze chatbots vele malen goedkoper. We zouden eens moeten onderzoeken of ze zelfs beter werk verrichten dan de specialisten!
Want ik denk dat deze specialisten vrezen dat ze hun baan verliezen aan AI...
-
Maar een oplossing is simpel. Laat de professionals deze chatbots gebruiken als een extra hulpmiddel. De chats worden bewaard en kunnen dan door de specialist worden gecontroleerd. Daarbij kunnen er enkele 'alerts' in de AI worden opgenomen die dan automatisch een specialist waarschuwen. Want AI is gewoon een hulpmiddel en niet een vijand.
Vandaag, 19:41 door waterlelie
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn een beetje D66, ook van die belerende figuren.
Vandaag, 20:24 door Anoniem
Dit is een oudje, maar alles was toen al bedacht.
https://www.youtube.com/watch?v=fJC_OZtacRc
Vandaag, 20:52 door Anoniem
Over AI gesproken, The Hated One heeft een goede video gemaakt over deze "virtuele vriendinnen" en wat deze onder andere verzamelen aan privégegevens;

You will be replaced and you will be happy
https://youtu.be/m645VYVE0TU
Vandaag, 20:56 door Anoniem
Whoops, ik bedoelde deze; (Al was die andere video ook niet slecht)
Don't use AI companions apps
https://youtu.be/6uwVNufVnD8
Vandaag, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien moet de AP eens een keer zijn kop uit het zand halen en de bron van het probleem aanpakken: regelgeving.

Het AP heeft geen bevoegdheid om regelgeving (in dit geval de copyrightwet waar jij op doelt) aan te pakken. Zij kan alleen maar boetes opleggen aan organisaties die de AVG overtreden.

De politiek kan wetgeving aanpassen. Maar hun oren hangen teveel naar de (invloed)rijke lobby-groepen.


Door Anoniem: Innovatie in Nederland is dood, daar werd vandaag nog over geschreven op de NOS. Nederlandse open source taal modellen worden aangeklaagd door Brein en niemand zal er hier nog iets mee doen. Het aankomende taalmodel wordt achter een betaalmuur gezet terwijl het miljoenen aan belastinggeld gaat kosten... Wat een absurde werkelijkheid.

Dus (in jouw ogen) moet de copyright wetgeving op de schop?
Richt dan je pijlen op de politici. Die moeten dat doen. Niet het AP. (Anders had ze dat al gedaan)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.