Uit onderzoek van EPN blijkt dat de helft van de Nederlandse bevolking de introductie van een Burgerservicekaart met vertrouwen tegemoet ziet. De Burgerservicekaart is een pas die burgers kunnen gebruiken voor hun contacten met de overheid. Door gebruik van de pas geeft de pashouder overheidsinstellingen toestemming zijn gegevens uit een overheidsdatabase te halen. Deze kaart is nu nog toekomstmuziek, maar per 1 januari 2006 voert de overheid het burgerservicenummer in, wat de basis legt voor de introductie van de burgerservicekaart.
Vooruitlopend op deze ontwikkelingen stelde EPN de Nederlandse bevolking de vraag wat zij van het idee van een burgerservicekaart vindt. De helft van de geënquêteerden vindt het een goed idee, 36% staat neutraal tegenover de kaart en ruim een achtste (13%) vindt het een slecht idee. Opvallend is dat zowel voor- als tegenstanders van de burgerservicekaart veel meer vertrouwen hebben in de overheid (66%) dan in het bedrijfsleven (27%).
De geënquêteerden reageerden vaak emotioneel, vooral degenen die de burgerservicekaart een slecht idee vinden. Uit hun open antwoorden blijkt duidelijk een angst voor de gevolgen van het verlies van privacy. Zij refereerden daarbij aan de Tweede Wereldoorlog, het bijbelboek ‘Openbaringen’, en de paspoortaffaires. (EPN)
(Dit bericht is opnieuw geplaatst)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.