image

Helft Nederlanders vertrouwt Burgerservicekaart

dinsdag 28 september 2004, 11:25 door Redactie, 13 reacties

Uit onderzoek van EPN blijkt dat de helft van de Nederlandse bevolking de introductie van een Burgerservicekaart met vertrouwen tegemoet ziet. De Burgerservicekaart is een pas die burgers kunnen gebruiken voor hun contacten met de overheid. Door gebruik van de pas geeft de pashouder overheidsinstellingen toestemming zijn gegevens uit een overheidsdatabase te halen. Deze kaart is nu nog toekomstmuziek, maar per 1 januari 2006 voert de overheid het burgerservicenummer in, wat de basis legt voor de introductie van de burgerservicekaart.

Vooruitlopend op deze ontwikkelingen stelde EPN de Nederlandse bevolking de vraag wat zij van het idee van een burgerservicekaart vindt. De helft van de geënquêteerden vindt het een goed idee, 36% staat neutraal tegenover de kaart en ruim een achtste (13%) vindt het een slecht idee. Opvallend is dat zowel voor- als tegenstanders van de burgerservicekaart veel meer vertrouwen hebben in de overheid (66%) dan in het bedrijfsleven (27%).

De geënquêteerden reageerden vaak emotioneel, vooral degenen die de burgerservicekaart een slecht idee vinden. Uit hun open antwoorden blijkt duidelijk een angst voor de gevolgen van het verlies van privacy. Zij refereerden daarbij aan de Tweede Wereldoorlog, het bijbelboek ‘Openbaringen’, en de paspoortaffaires. (EPN)

(Dit bericht is opnieuw geplaatst)

Reacties (13)
28-09-2004, 14:45 door Anoniem
Ik hoef zo'n ding niet. Ben alle privacy schendende
maatregelen een beetje zat inmiddels.
28-09-2004, 15:52 door Anoniem
Hoe schendt de burgerservickaart de privacy?
28-09-2004, 16:17 door Anoniem
Krijgen we dus een burgerservicenummer? Dus dat betekent nog
een nummer erbij? Dus nog een extra punt waarmee dingen fout
kunnen gaan. En wie gaat die ellende weer allemaal betalen?
De burger natuurlijk.

Door gebruik van de pas geeft de pashouder
overheidsinstellingen toestemming zijn gegevens uit een
overheidsdatabase te halen.

Om wat te doen? En kan dat zonder die pas niet ofzo? Vandaar
dat contacten met de overheid altijd zo stroef verlopen.
Maar goed dat men de Burgerservicekaart snel invoert in
deze rijke tijden. Geld zat bij de overheid.
28-09-2004, 16:32 door Anoniem
ik vraag me eigenlijk af hoeveel 100 of 1000 gebruikers nu
weer als gehele nederlandse bevolking gelden in de enquete,
en ook hoe de vraagstelling van die enquete was.
28-09-2004, 17:27 door Anoniem
De enquete is gehouden onder een representatieve steekproef van 1768
mensen in Nederland. De vraagstelling was: Wat vindt u van het idee van de
burgerservicekaart? Antwoordmogelijkheden: goed, neutraal, slecht of weet
niet. Zie ook www.epn.net.

Het burgerservicenummer komt er inderdaad. Zie ook:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=323977&c=10
28-09-2004, 18:27 door Anoniem
De Burgerservicekaart is een pas die burgers kunnen
gebruiken voor hun contacten met de overheid.
... en die probeer ik altijd tot een absoluut minimum te
beperken.
De verplichte kontakten gaan altijd goed met mijn
sofi-nummmer dan wel mijn wettelijk geldig
legitimatiebewijs. Waar heb ik die servicekaart nu
voor nodig ?
28-09-2004, 20:16 door Anoniem
Nou weten we meteen wat de insteek van het artikel is,
anders had er wel gestaan "Helft Nederlanders vertrouwt
Burgerservicekaart NIET." Ik vraag me af op basis van welke
informatie de ondervraagde Nederlanders antwoord hebben gegeven.
Aan deze kaart wordt al bijna 7 jaar gewerkt. De makers
hebben hier een dubbel masker, dat bleek al uit een
reportage enkele jaren geleden. Naar de burgers wordt het
gepresenteerd alsof het voor hun bedoeld is, je zou minder
hoeven wachten, alleen maar voordelen etc. Maar naar de
overheid en zelfs bedrijven die aan de overheid gerelateerd
zijn wordt het voorgespiegeld om de klant beter te kunnen
volgen. Niet alleen voor de eigen dienst maar ook via de
andere instellingen. En dat terwijl er al het sofinummer is
en er officiele identiteitsbewijzen zijn. Geen wonder dat de
tegenstanders heftig reageren en de voorstanders weinig
moeilijk doen.
28-09-2004, 22:24 door Anoniem
"De geënquêteerden reageerden vaak emotioneel, vooral degenen die de
burgerservicekaart een slecht idee vinden. Uit hun open antwoorden blijkt
duidelijk een angst voor de gevolgen van het verlies van privacy. Zij
refereerden daarbij aan de Tweede Wereldoorlog, het
bijbelboek 'Openbaringen', en de paspoortaffaires. "
29-09-2004, 10:01 door Anoniem
"Nou weten we meteen wat de insteek van het artikel is,
anders had er wel gestaan "Helft Nederlanders vertrouwt
Burgerservicekaart NIET." "

De helft vindt het een goed idee, 38% is neutraal, 13% vindt het een slecht
idee.
29-09-2004, 10:02 door Anoniem
correctie: 36% is neutraal.
30-09-2004, 03:31 door Anoniem
Een onbekend percentage van de vele voorstanders weet
waarschijnlijk niet eens wat de burgerservicekaart precies
inhoud, hoort dat ze service krijgen en ze zijn overstag.
04-10-2004, 01:11 door Anoniem
Privacy gevaren zijn echt niet denkbeeldig: alle gegevens in 1 database
verzamelen maakt ze veel makkelijker te misbruiken. Controle is erg
moeilijk.

Maar natuurlijk zijn ook de efficientievoordelen erg groot.

In principe niet echt een probleem, maar de praktische uitvoering moet
perfect gebeuren om het zonder privacy problemen te laten draaien.
Jammer genoeg een niet zo realistisch scenario..
04-10-2004, 12:23 door Anoniem
Ik vindt het geen slecht idee om de gevevens van een persoon digitaal op
te slaan (heb je nu ook al). Het idee om verschillende instanties toegang te
geven tot die gegevens vindt ik wel een slecht idee, TENZIJ er een
onafhankelijk privacy-waakhond is die dit controleerd & reguleerd EN het
ten alle tijden mogelijk is voor mensen zelf om hun eigen gegeven in te
zien & te beslissen welke instanties toegang hebben tot hun gegeven, en
welke niet.

Als ik kortom een hoge mate van controle heb over de gegevens, en een
ambtenaar alleen enkele gegevens kan zien als ik er per keer toestemming
voor geef, dan heb ik er geen problemen mee. Sterker nog.. ik hoef niet elke
keer 10 formulieren in 2-x-fout in te vullen... da's een pro.

De duivel zit hem in de details ...

Mag de AIVD de gegeven doorspitten? Mag oom agent even mijn gegeven
doorspitten en doorverkopen aan een prive-detective (zoals nu gebeurd
met nummerborden-gegeven)? Gaat er effectief gezocht worden naar
misbruik van de databases? Welke garantie heb ik dat de NS me niet een
kortingkaart aanbied, omdat ik als 'uitkeringtrekker die vast wel kan
gebruiken?'

De potentie tot misbruik is kortom enorm.
Maar die is er nu ook.. het enige verschil is dat er nu helemaal geen toezicht
en overzicht op is omdat elk clubje decentraal aan loopt te klooien met je
gegeven. Maar dat het niet centraal gekoppeld is wilt niet zeggen dat de
AIVD er geen toegang tot heeft..

Het is tijd dat er duidelijkheid in komt. En een Burgerservicekaart is een stap
in de richting van centralisatie die het begin wordt van een strijd over wat de
overheid wel en niet mag. Die strijd moet er komen anders gebeurd het als-
nog, maar dan achter onze rug.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.