image

Rijkswaterstaat gaat tientallen 'slimme' verkeerslichten plaatsen

woensdag 19 februari 2025, 16:46 door Redactie, 13 reacties

Rijkswaterstaat gaat tientallen 'slimme' verkeerslichten plaatsen, zo meldt het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem, een door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geleid project dat naar eigen zeggen een digitale koppeling wil aanbrengen tussen mobiliteit, ruimte en verduurzaming. De ‘intelligente’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) zouden verkeersveiligheid en doorstroming moeten verbeteren, aldus de aankondiging. De verkeerslichten kunnen via bepaalde navigatie- en verkeersapps zien of er weggebruikers aan komen en daar vervolgens op reageren.

"Een iVRI kan géén voertuig of persoon volgen. Elk verkeerslicht krijgt per voertuig, per passage bij directe nadering een tijdelijke, at random toegewezen code die weer verdwijnt/vervalt nadat het voertuig de iVRI is gepasseerd. Eenzelfde voertuig krijgt bij opeenvolgende verkeerslichten telkens een verschillende random code", zo laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een vorige maand verschenen memo weten (pdf). Het ministerie voegt toe dat als de verkeerslichten worden gecombineerd met conventionele verkeerscamera’s, ANPR-camera’s en inductielussen de AVG in het geding kan komen.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwde eerder voor 'volgverkeerslichten', zoals het iVRI's noemde. Volgens de privacytoezichthouder kan de informatie die met iVRI's gedeeld kan worden waardevol voor kwaadwillenden zijn. "De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten. Het is zeer de vraag of weggebruikers die op dit moment verkeersapps gebruiken die communiceren met de iVRI’s voldoende op de hoogte zijn van het feit dat deze gegevens gedeeld worden en ook welke risico’s hier aan verbonden zijn."

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt in de memo dat het met de AP over de privacyzorgen in gesprek is gegaan. "Conclusie is dat de grootste zorg van de AP niet zozeer ligt bij de waarborging van privacy in relatie tot iVRI’s en de iVRId-ataketen. De grootste zorg is of wegbeheerders zich voldoende bewust zijn van de privacyrisico’s die ontstaan door het door en binnen de eigen organisatie combineren en opslaan van gegevens over personen in de openbare ruimte. De vraag is vervolgens of zij hiernaar afdoende hebben gehandeld."

Reacties (13)
19-02-2025, 16:59 door Anoniem
Door Redactie: De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwde eerder voor 'volgverkeerslichten',

https://www.security.nl/posting/838149/AP+bezorgd+over+privacyrisico%27s+%27volgverkeerslichten%27
19-02-2025, 17:20 door Anoniem
Gaan? Er staan er al een paar honderd, hoor.

https://map.udap.nl/app/viewer/subjects
19-02-2025, 18:49 door Anoniem
Zo word je als verkeersdeelnemer langzaamaan gedwongen om of bepaalde apps te gebruiken, of structureel benadeeld te worden omdat je dat niet doet. Prachtig dat over slimmere methodes nagedacht wordt, maar die zullen toch echt app-agnostisch moeten zijn om geen onhebbelijke en oneigenlijke druk op mensen uit te oefenen om data te delen. Alleen al het bij je moeten hebben van een smartphone om mee te kunnen doen heeft behoorlijke repercussies.

De enige echt veilige data is data die er niet is. Hierom is dataminimalisatie ook vanuit de wet een verplichting, los van dat het objectief en goed uitgangspunt is.
19-02-2025, 20:05 door Anoniem
De "burger" betaalt.
De overheid profiteert, een paar aanpassingen en je hebt een verkeers-social-credit-stoplicht klaar.

Hopelijk hebben we hier ook dappere blade-runners zoals in Engeland.
Gisteren, 00:14 door Anoniem
Het zijn STOPlichten. Ze springen op rood zodra ze een voertuig detecteren, en zo sta je in het holst van de nacht moederziel alleen stil voor een rood STOPlicht dat nog vrolijk groen stond te zijn toen je er 100 meter van verwijderd was.
Het milieu is belangrijk, dus we gaan mensen uit de auto pesten ook al levert dat veel fijnstof op.
Gisteren, 00:43 door Hyper
Je moet zelf oppassen welke apps je gebruikt. Welke apps je toegang geeft tot locatiegegevens en het netwerk. Als je dit niet bent dan is je privacy nu al verloren en dan gaan een paar appverbonden verkeerslichten hier weinig verschil in maken. Of zet je telefoon gewoon uit voordat je gaat autorijden. Dan wordt je niet afgeleid en ook niet gevolgd.
Gisteren, 08:53 door majortom - Bijgewerkt: Gisteren, 08:53
Door Hyper: Je moet zelf oppassen welke apps je gebruikt. Welke apps je toegang geeft tot locatiegegevens en het netwerk. Als je dit niet bent dan is je privacy nu al verloren en dan gaan een paar appverbonden verkeerslichten hier weinig verschil in maken. Of zet je telefoon gewoon uit voordat je gaat autorijden. Dan wordt je niet afgeleid en ook niet gevolgd.
In nieuwere auto's zit dit natuurlijk al in de infotainment van de auto ingebakken. Dan helpt uitzetten (of thuislaten) van een telefoon ook niet meer.
Gisteren, 09:15 door Anoniem
Op dit moment ligt er een Wob verzoek bij CVOM betreffende flitspalen die bij ons recentelijk zijn geplaatst. Het lijkt erop dat ongeacht je te voet, op de fiets of met de auto bent er ten alle tijden een foto wordt gemaakt. Er vindt geen verkeersovertreding plaats, er is duidelijk te zien dat de infrafroodlamp die op de flitspalen zit oplicht als je langs de paal gaat. Keep your eyes open!
Gisteren, 09:27 door Briolet - Bijgewerkt: Gisteren, 09:28
Door Anoniem: Het zijn STOPlichten. Ze springen op rood zodra ze een voertuig detecteren, en zo sta je in het holst van de nacht moederziel alleen stil voor een rood STOPlicht dat nog vrolijk groen stond te zijn toen je er 100 meter van verwijderd was..

Dan hebben ze een goedkope ICTer ingehuurd. Een normale programmeur zal het licht juist op groen zetten als er een auto aankomt en dat is ook mijn ervaring bij stoplichten.

En met deze slimme stoplichten kunnen het licht al op groen zetten voor alleen jou gewenste rijrichting voordat je de detectielus bereikt hebt.

Bij gewone stoplichten krijgt de hoofdroute rood als er van een zijstraat een auto eerder bij de detectielus is dan jij. Met zo'n slim stoplicht weet hij eerder welke voertuigen er aan komen en kan hij de hoofdroute langer op groen laten.
Gisteren, 10:16 door Anoniem
Door Briolet:
Bij gewone stoplichten krijgt de hoofdroute rood als er van een zijstraat een auto eerder bij de detectielus is dan jij. Met zo'n slim stoplicht weet hij eerder welke voertuigen er aan komen en kan hij de hoofdroute langer op groen laten.
Ze kunnen natuurlijk ook - op de hoofdroute - een detectielus op een grotere afstand leggen.
Gisteren, 12:25 door linuxpro
Klinkt als een heeeeeel ingewikkelde manier om dat te doen wat al 20 jaar geleden gebeurde met lussen in de weg..
Gisteren, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: er is duidelijk te zien dat de infrafroodlamp die op de flitspalen zit oplicht als je langs de paal gaat. Keep your eyes open!

Hoe heb je dit vastgesteld? Jouw ogen kunnen immers geen infrarood zien.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Infrarood
Gisteren, 21:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: er is duidelijk te zien dat de infrafroodlamp die op de flitspalen zit oplicht als je langs de paal gaat. Keep your eyes open!

Hoe heb je dit vastgesteld? Jouw ogen kunnen immers geen infrarood zien.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Infrarood

Misschien met zijn telefoon? Je cameralens kan prima infrarood 'zien'. Probeer maar eens met je afstandsbediening voor je camera. In het geval van iPhones werkt dit overigens alleen met de front facing cam.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.