image

Interpolis hoeft kosten CrowdStrike-storing klanten niet te vergoeden

woensdag 26 februari 2025, 09:58 door Redactie, 5 reacties

Verzekeringsmaatschappij Interpolis hoeft de extra kosten waar twee klanten als gevolg van de wereldwijde CrowdStrike-storing vorig jaar mee te maken kregen niet te vergoeden. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De twee klanten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli vond de wereldwijde CrowdStrike-storing plaats, waardoor met name in de Verenigde Staten veel vluchten van luchtvaartmaatschappijen uitvielen.

Op de dag van de storing zouden de twee klanten vanaf Newark naar Las Vegas vliegen. Vanwege de storing werd hun vlucht geannuleerd en konden zij pas twee dagen later naar Las Vegas vliegen. De klanten vroegen Interpolis om een vergoeding van de gemiste reisdagen en de gemaakte extra (verblijf)kosten. De verzekeringsmaatschappij besloot de claim van 1500 euro af te wijzen, omdat een wereldwijde computerstoring niet in verzekeringsvoorwaarden van de doorlopende reisverzekering stond genoemd.

De klanten besloten daarop hun zaak aan het Kifid voor te leggen. Voor de schade door de gemiste reisdagen kijkt het klachteninstituut naar de annuleringsvoorwaarden. Daarin staat geen computerstoring genoemd. "Dus ook aan de eis dat de vertraging moet zijn veroorzaakt door natuurgeweld of door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie. En daarvan is in het geval van de consumenten geen sprake. De vertraging is immers ontstaan door een computerstoring."

Ook wat betreft het vergoed krijgen van de gemaakte kosten trekken de klanten aan het kortste eind: "Om in aanmerking te komen voor een vergoeding uit de verzekering moet de ontstane schade zijn veroorzaakt door één van de genoemde verzekerde gebeurtenissen. Een computerstoring staat niet genoemd in dit artikel. Er is dus geen sprake van een verzekerde gebeurtenis. De verzekeraar hoeft daarom de extra (verblijf)kosten ook niet te vergoeden", stelt het Kifid, dat de vordering van de klanten afwijst (pdf).

Reacties (5)
Vandaag, 10:10 door Anoniem
Wederom een paar klanten die dan net geen geld willen betalen voor een daadwerkelijk proces. Ik ben geen jurist, maar ik vraag mij af of een rechter hetzelfde geoordeeld zou hebben.
Nu vangen de eisers sowieso bot, omdat het Kifid nu deze uitspraak heeft gedaan.
Vandaag, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ben geen jurist, maar ik vraag mij af of een rechter hetzelfde geoordeeld zou hebben.
De voorwaarden van de verzekering stellen toch echt heel duidelijk en expliciet dat de vertraging moet zijn "veroorzaakt door natuurgeweld of door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie." Dat is effectief de overeenkomst tussen de verzekeraar en de klant; dat is waar je je tegen verzekerd hebt.

Een technische storing valt met de beste wil van de wereld niet onder één van die twee categorieën onder te brengen, dus ik zie niet zo snel waarom een rechter anders zou (moeten) oordelen dan het Kifid hier heeft gedaan. Zelfs de klagers hebben eigenlijk nauwelijks een onderbouwing voor hun eis, behalve dan "we voldeden bijna aan alle criteria behalve deze".

Vermoedelijk zijn de eisers juist naar het Kifid gestapt omdat dat gratis is, en dan is niet geschoten altijd mis.
Vandaag, 11:49 door Anoniem
Door Anoniem: Wederom een paar klanten die dan net geen geld willen betalen voor een daadwerkelijk proces. Ik ben geen jurist, maar ik vraag mij af of een rechter hetzelfde geoordeeld zou hebben.
Nu vangen de eisers sowieso bot, omdat het Kifid nu deze uitspraak heeft gedaan.

Ik denk dat een proces hier niet veel verschil had gemaakt; het gaat om de algemene voorwaarden van de verzekering die je hebt afgesloten. Daar staan bijna altijd wel uitsluitingen in; denk bijvoorbeeld terrorisme; vandalisme etc etc. Als daar "grootschalige computerstoring" als oorzaak staat genoemd heb je simpelweg geen poot om op te staan.
En dat is vaak wel een probleem met verzekeringen; je denk je spulletjes goed geregeld te hebben; tot er daadwerkelijk iets speelt en je bot vangt. Nu heb ik wel héél coulante verzekeringen meegemaakt in het verleden.
Vandaag, 11:49 door Anoniem
Oftewel alles wat niet letterlijk benoemd wordt in de voorwaarden hoeft nooit vergoed te worden.
Kun je je verzekeringen net zo goed opzeggen. Bijvoorbeeld het laten vallen van mijn telefoon staat niet letterlijk in de voorwaarden terwijl ik daar wel voor verzekerd zou mogen zijn (onee toch niet, daarvoor geldt een eigen risico van 150 euro).
Vandaag, 16:01 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wederom een paar klanten die dan net geen geld willen betalen voor een daadwerkelijk proces. Ik ben geen jurist, maar ik vraag mij af of een rechter hetzelfde geoordeeld zou hebben.
Nu vangen de eisers sowieso bot, omdat het Kifid nu deze uitspraak heeft gedaan.

Ik denk dat een proces hier niet veel verschil had gemaakt; het gaat om de algemene voorwaarden van de verzekering die je hebt afgesloten. Daar staan bijna altijd wel uitsluitingen in; denk bijvoorbeeld terrorisme; vandalisme etc etc. Als daar "grootschalige computerstoring" als oorzaak staat genoemd heb je simpelweg geen poot om op te staan.
En dat is vaak wel een probleem met verzekeringen; je denk je spulletjes goed geregeld te hebben; tot er daadwerkelijk iets speelt en je bot vangt. Nu heb ik wel héél coulante verzekeringen meegemaakt in het verleden.
Ik lees uit bovenstaande artikel niet dat er sprake is van uitsluiting, maar dat genoemde oorzaak niet in de (blijkbaar) uitputtende lijst van oorzaken die voor vergoeding in aanmerking komen werd genoemd. Dat is, zoals eerder opgemerkt, absurd: als dat de basis van de reisverzekering is zou ik deze opzeggen en kijken of ik er een kon vinden met betere voorwaarden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.