image

Linux als piraten platform is belachelijke conclusie

vrijdag 1 oktober 2004, 12:13 door Redactie, 35 reacties

Eerder kwam onderzoeksbureau Gartner met de claim dat computers waar Linux al op geinstalleerd was, piraterij van het Windows besturingssysteem zou aanmoedigen. Een uitspraak waar de Open Source Industry Association (OSIA) het niet helemaal mee eens is. Als je deze logica namelijk doortrekt, dan zou het van te voren installeren van Windows ervoor zorgen dat mensen andere programma's zoals Adobe Photoshop, Microsoft Office en Dreamweaver illegaal gaan gebruiken. Het is dan ook een belachelijke conclusie en het verbaast de OSIA dan ook dat Gartner met deze bewering is gekomen. Aanbieders van computers kunnen namelijk ook een PC zonder besturingssysteem leveren, dat zou ook nog eens veel goedkoper zijn. Verder liet Gartner weten dat Microsoft eigenlijk een oogje dicht doet voor het illegaal gebruik van haar software, aangezien de softwaregigant liever ziet dat mensen een gekopieerde Windows versie gebruiken dan Linux, zo gaat dit artikel verder.

Reacties (35)
01-10-2004, 13:35 door Anoniem
Linux is een OS voor nerdjes die denken dat ze o zo goed zijn en alles beter
weten....
01-10-2004, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is een OS voor nerdjes die denken dat ze o zo goed
zijn en alles beter
weten....

Gelukkig zijn er altijd nog mensen die dit soort uitspraken
doen, waardoor wij linux-nerdjes nog voor verstandige
volwassenen kunnen doorgaan. En als je nu wilt excuseren, ik
moet even m'n vrouw vertellen dat ze een 'nerdje' is...
01-10-2004, 13:47 door Anoniem
Windows is een "OS" voor ezels die niet weten hoe je met een
computer moet omgaan....
01-10-2004, 13:49 door Anoniem
De titel suggereert dat Linux zelf gebruikt wordt als
piratenplatform wat niet wordt gesteld. Er wordt gesteld dat
aangekochte pc's met Linux geinstalleerd wordt gebruikt als
goedkope pc om daar een illegale windows versie op te
installeren. Toch een wezenlijk verschil!

ZZ
01-10-2004, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is een OS voor nerdjes die denken dat ze o zo goed
zijn en alles beter
weten....

Ik vraag me af wat u doet in uw vrije tijd, waarschijnlijk
erg gefrustreerd zijn om
zo'n stelling te maken.
01-10-2004, 14:15 door Rene V
Hij heeft waarschijnlijk een keer Linux geïnstalleerd,
snapte er geen hol van en moet nu zijn frustratie hierover
aan iedereen kenbaar maken :-)
01-10-2004, 14:24 door Anoniem
Hoe zit het nou precies met al die computers waar een Windows OEM versie
bij verkocht moest worden en waar Linux op geinstalleerd is??
01-10-2004, 14:28 door Anoniem
Het lijkt wel of zelfs een artikel over luchtballonnen hier
aangegrepen wordt om verder te vechten over linux/windows.
Maargoed.
Volgens mij ging het artikel erover dat de stelling dat een
voorgeïnstalleerde linux het gebruik van illegale software
zou aanmoedigen, niet waar is.
Op het moment dat mensen inderdaad toch Windows willen, is
er waarschijnlijk altijd wel een kennis van wie ze even een
CD-tje kunnen lenen. Ik denk dat dat eerder gebeurt dan dat
mensen een Windows-CD gaan kopen. Dus misschien is het toch
een beetje wel waar.
En dat een voorgeïnstalleerde Windows het illegaal gebruik
van b.v. Adobe Photoshop zou bevorderen? Ik denk niet dat
dat zo is. Sommige mensen willen/kunnen er wel voor betalen,
anderen niet.
En dat Microsoft stiekum een oogje dichtknijpt, dat is toch
geen nieuws?
01-10-2004, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe zit het nou precies met al die computers waar een
Windows OEM versie
bij verkocht moest worden en waar Linux op
geinstalleerd is??

Ik vraag me ook af hoe het zit met die koppel-verkopen...
Hoeveel windows OEM boxes die daarna voorzien zijn van Linux
Mekkert niemand over....

Ach... eigenlijk hebben Linux gebruikers ook niks te
mekkeren in tegenstelling tot windows slaven ;)
01-10-2004, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem
Het lijkt wel of zelfs een artikel over luchtballonnen hier
aangegrepen wordt om verder te vechten over linux/windows.
Maargoed.
Volgens mij ging het artikel erover dat de stelling dat een
voorgeïnstalleerde linux het gebruik van illegale software
zou aanmoedigen, niet waar is.
Op het moment dat mensen inderdaad toch Windows willen, is
er waarschijnlijk altijd wel een kennis van wie ze even een
CD-tje kunnen lenen. Ik denk dat dat eerder gebeurt dan dat
mensen een Windows-CD gaan kopen. Dus misschien is het toch
een beetje wel waar.
En dat een voorgeïnstalleerde Windows het illegaal gebruik
van b.v. Adobe Photoshop zou bevorderen? Ik denk niet dat
dat zo is. Sommige mensen willen/kunnen er wel voor betalen,
anderen niet.
En dat Microsoft stiekum een oogje dichtknijpt, dat is toch
geen nieuws?

Jouw stelling is zo tegenstrijdig he. Ik ken niemand die betaald voor zijn
office en toch heeft iedereen het. Daaraantegen de mensen hebben
meestal wel een windows licentie. Uw mening is duidelijk anti linux en ver
van objectief.
01-10-2004, 15:11 door Anoniem
Hoe dom kan je zijn dat je twijfeld aan het rapport van
gartner?? Het is toch overduidelijk dat veel mensen een pc
met Windows willen? Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen? Dit getuigd van enorm
onintellect van de security.nl bezoeker.

Dat er op veel OEM Windows pc's Linux staat boeit niet.
Linux is namelijk graits. De Linux pc's waar Windows op
wordt gezet zijn illegaal, en niet gratis.

Ik moet nu voordat ik weer de huid vol geflamed word
uitleggen dat ik op dit moment zelf op een Linux bak werk...
Erg triest trouwens dat ik hier rekening mee moet houden,
maar goed, het niveau hier ligt gewoon uitzonderlijk laag...
01-10-2004, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het lijkt wel of zelfs een artikel over luchtballonnen hier
aangegrepen wordt om verder te vechten over linux/windows.
En dat Microsoft stiekum een oogje dichtknijpt, dat is toch
geen nieuws?

Jouw stelling is zo tegenstrijdig he. Ik ken niemand die
betaald voor zijn
office en toch heeft iedereen het. Daaraantegen de mensen
hebben
meestal wel een windows licentie. Uw mening is duidelijk
anti linux en ver
van objectief.

Okee, drie opmerkingen:
1) Ik zie het tegenstrijdige in mijn opmerking niet dus leg
dat a.u.b. even uit.
2) Verder ken ik mensen èn bedrijven die wel voor Office
betalen en ook een hoop mensen die dat niet voor hun
Windows-versie betalen.
3) Door anderen is vastgesteld dat er uiteindelijk vaak
Windows geïnstalleerd wordt op pc's waarop oorspronkelijk
linux stond. Ik zeg alleen dat ik vermoed dat die
Windows-versie waarschijnlijk niet betaald wordt. Ik zie
niet in waarom dat anti-linux zou zijn. Ik ben overigens
RedHat-gecertificeerd en werk al jaren met linux, waarvan
het laatste jaar professioneel.
4) Als je niet weet of je met met 'Jouw' of 'Uw' moet
aanspreken, houd het dan maar bij U.
01-10-2004, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe dom kan je zijn dat je twijfeld aan het rapport van
gartner?? Het is toch overduidelijk dat veel mensen een pc
met Windows willen? Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen? Dit getuigd van enorm
onintellect van de security.nl bezoeker. Dat er op veel OEM
Windows pc's Linux staat boeit niet. Linux is namelijk
graits. De Linux pc's waar Windows op
wordt gezet zijn illegaal, en niet gratis. Ik moet nu
voordat ik weer de huid vol geflamed word uitleggen dat ik
op dit moment zelf op een Linux bak werk...
Erg triest trouwens dat ik hier rekening mee moet houden,
maar goed, het niveau hier ligt gewoon uitzonderlijk
laag...

Waarom is het goedkoper om een linux-pc te kopen en daar
achteraf Windows op te installeren? Omdat de OEM-versie
duurder zou zijn dan een (legale!) retail-versie?
Linux gratis? Ja, maar er zijn ook betaalde versies, waarbij
je niet betaalt voor de software maar voor de ondersteuning.
Dus het zo maar zo kunnen dat juist die versies op die pc's
terechtkomen.
Je taalgebruik (twijfeld, getuigd ...) getuigt ook best van
enig 'onintellect'.
01-10-2004, 15:53 door Anoniem
Wat een gelul dit luister iedereen met een beetje kennis
van computers koopt GEEN standaart pc uit een winkel maar
laat er 1 maken of zet het zelf in mekaar
en bij de betere computer winkel ben je NIET verplicht een
oem versie van windows aan te schaffen.
En trouwens een goede distro van linux is wel goedkoper
maar scheelt nou niet erg veel met een oem versie XP
En zeker als je in beschouwing neemt dat het instaleren van
een linux versie vaak duurder uitvalt als je deze
geinstaleert wilt hebben .

Groeten Ronald
01-10-2004, 16:01 door Anoniem
Okee, drie opmerkingen:
1) Ik zie het tegenstrijdige in mijn opmerking niet dus leg
dat a.u.b. even uit.
Je beweert dat pc met linux zouden aanzetten toch illegaal gebruik van
windows. Maar dat windows dit niet zou doen tov pakketten die draaien op
windows. Dit is een duidelijk tegenstelling want windows doet dit dus wel.
De meeste huis tuin en keuken gebruik software voor windows is gekraakt
en er zijn in overvloed keys/serials aanwezig op het internet.


2) Verder ken ik mensen èn bedrijven die wel voor Office
betalen en ook een hoop mensen die dat niet voor hun
Windows-versie betalen.
En buiten die office staat er niets legaal op waarschijnlijk. Dus ze hebben
dus ook een winzip license ? :)


3) Door anderen is vastgesteld dat er uiteindelijk vaak
Windows geïnstalleerd wordt op pc's waarop oorspronkelijk
linux stond. Ik zeg alleen dat ik vermoed dat die
Windows-versie waarschijnlijk niet betaald wordt. Ik zie
niet in waarom dat anti-linux zou zijn. Ik ben overigens
RedHat-gecertificeerd en werk al jaren met linux, waarvan
het laatste jaar professioneel.
Dat is een loze stelling van Gartner die nergens op gebaseerd is als op
gokwerk. Heb thuis 3 pc's met 3 windows licenties en er draait maar 1
windows op. Als ik in men vriendekring kijk draait 10 procent op win 60
procent op mac en de overige varianten van de free os.


4) Als je niet weet of je met met 'Jouw' of 'Uw' moet
aanspreken, houd het dan maar bij U.[/quote]
Bon ik zal het maar met Jouw houden want blijkbaar is er in nederland nog
steeds een onderscheid.
01-10-2004, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem
Windows is een "OS" voor ezels die niet weten hoe je met een
computer moet omgaan....

jij bent t perfecte voorbeeld voor deze uitspraak, gewoon weer zo'n arrogante
zogenaamde linux hackfreak die o zo veel kennis heeft van computers en
alles beter weet

Ik vraag me altjd af waarom mensen windows zo aan de kant zetten
ondanks die lekken waar ik in me hele leven nog nooit iets van heb gemerkt
zonder viruscanner of firewall... schijnt toch allemaal aardig tegen te vallen
voor onze computer experts :P
01-10-2004, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem
Okee, drie opmerkingen:
1) Ik zie het tegenstrijdige in mijn opmerking niet dus leg
dat a.u.b. even uit.
Je beweert dat pc met linux zouden aanzetten toch illegaal
gebruik van
windows. Maar dat windows dit niet zou doen tov pakketten
die draaien op
windows. Dit is een duidelijk tegenstelling want windows
doet dit dus wel.
De meeste huis tuin en keuken gebruik software voor windows
is gekraakt
en er zijn in overvloed keys/serials aanwezig op het internet.
-- Tegenstrijdig zou zijn als ik eerst beweer dat Windows
wel aanzet tot illegaal software-gebruik en even later
beweer dat Windows niet aanzet tot illegaal
software-gebruik. Dat doe ik niet. Ik betwijfel dat er
betaald wordt voor de Windows' die later op linux-pc's gezet
worden. Dat ligt niet aan linux maar wel aan het feit dat
mensen geen zin hebben om Windows achteraf aan te schaffen;
'lenen' is handiger.

2) Verder ken ik mensen èn bedrijven die wel voor Office
betalen en ook een hoop mensen die dat niet voor hun
Windows-versie betalen. En buiten die office staat er niets
legaal op waarschijnlijk. Dus ze hebben dus ook een winzip
license ? :)
-- Inderdaad; er bestaan mensen en bedrijven die gewoon
betalen voor commerciële software.


3) Door anderen is vastgesteld dat er uiteindelijk vaak
Windows geïnstalleerd wordt op pc's waarop oorspronkelijk
linux stond. Ik zeg alleen dat ik vermoed dat die
Windows-versie waarschijnlijk niet betaald wordt. Ik zie
niet in waarom dat anti-linux zou zijn. Ik ben overigens
RedHat-gecertificeerd en werk al jaren met linux, waarvan
het laatste jaar professioneel.
Dat is een loze stelling van Gartner die nergens op
gebaseerd is als op gokwerk. Heb thuis 3 pc's met 3 windows
licenties en er draait maar 1 windows op. Als ik in men
vriendekring kijk draait 10 procent op win 60 procent op mac
en de overige varianten van de free os.
-- Dus jij zegt dat Gartner's stelling dat er vaak Windows
op linux-pc's terechtkomt, een loze stelling is? En als
argument gebruik je een handjevol pc's in je eigen directe
omgeving? Je gaat voor de wetenschappelijke aanpak blijkbaar?

4) Als je niet weet of je met met 'Jouw' of 'Uw' moet
aanspreken, houd het dan maar bij U.
Bon ik zal het
maar met Jouw houden want blijkbaar is er in nederland nog
steeds een onderscheid. [/quote]-- Dat is goed, als er voor jou geen onderscheid is weet ik
dat jij U bedoelt ;)
01-10-2004, 17:43 door Anoniem
>Ik vraag me altjd af waarom mensen windows zo aan de kant zetten
>ondanks die lekken waar ik in me hele leven nog nooit iets van heb gemerkt
>zonder viruscanner of firewall... schijnt toch allemaal aardig tegen te vallen
>voor onze computer experts :P

Dan acht ik de kans wel groot dat jouw computer inmiddels de nodige scans
naar ander computers zit te maken. Nee jij zelf zal er wel geen last van
hebben...
01-10-2004, 17:59 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is een OS voor nerdjes die denken dat ze o zo goed zijn en alles beter
weten....
Daar zit hem nou juist de fout in. Linux "nerdjes" zouden die kennis die ze
hebben beter uit kunnen dragen naar andere gebruikers en laten zien dat
het best wel geschikt is als huis-tuin-en-keuken besturingssysteem voor
iemand die toch alleen maar wat tekstverwerking en internet surfen zit te
doen.

Ik heb nadat mijn overburen voor de achtste keer spyware en virussen in
hun windows bak kregen er de gratis versie van Xandros op gezet. Het zijn
computeranalfabeten maar zijn nog nooit zo blij geweest als met deze
versie. Het moeilijkste vonden ze de engelse termen omdat ze nederlands
gewent zijn.

Ik moet zeggen, ik gebruik zelf windows maar naar mijn gevoel moet je meer
kennis hebben daarvan om het veilig te kunnen gebruiken, terwijl je als linux
gebruiker met een niet-root account echt niet hoeft te letten op allerlei
problemen die in windows zo standaard (helaas) zijn.
01-10-2004, 18:01 door raboof
Hoe dom kan je zijn dat je twijfeld aan het rapport van
gartner?

Kritisch denken is altijd goed, en zeker bij een commercieel
bedrijf als Gartner, dat al wel vaker onzin heeft gepubliceerd.

Het is toch overduidelijk dat veel mensen een pc
met Windows willen?

Mee eens.

Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen?

Als iemand zo graag goedkoop een PC wil koopt-ie wel een
kale PC (zonder OS), niet een machine met Linux erop.

Dat er op veel OEM Windows pc's Linux staat boeit niet.
Linux is namelijk graits. De Linux pc's waar Windows op
wordt gezet zijn illegaal, en niet gratis.

De kale pc's waar Windows op wordt gezet zijn ook illegaal,
en net zo min gratis.
01-10-2004, 19:39 door Anoniem
Door raboof
Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen?

Als iemand zo graag goedkoop een PC wil koopt-ie wel een
kale PC (zonder OS), niet een machine met Linux erop.

Dat er op veel OEM Windows pc's Linux staat boeit niet.
Linux is namelijk graits. De Linux pc's waar Windows op
wordt gezet zijn illegaal, en niet gratis.

De kale pc's waar Windows op wordt gezet zijn ook illegaal,
en net zo min gratis.
"kale" pc zijn amper te krijgen. Ik zie ze zo goed als
nooit. Als je er 1 kan krijgen met een gratis linux distro
erop, is dat net zo goedkoop als een kale pc.
01-10-2004, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem
Door raboof
Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen?
De kale pc's waar Windows op wordt gezet zijn ook illegaal,
en net zo min gratis.
"kale" pc zijn amper te krijgen. Ik zie ze zo goed als
nooit. Als je er 1 kan krijgen met een gratis linux distro
erop, is dat net zo goedkoop als een kale pc.
Volgens mij zijn kale pc's overvloedig verkrijgbaar, je moet
alleen zelf even bedenken welke hardware je wilt hebben.
01-10-2004, 21:27 door raboof
Samenvattend: er had dus moeten staan 'Verkoop van PC's
zonder commercieel Operating System moedigt
Windows-piraterij aan'.

Het heeft allemaal maar zijdelings met Linux te maken, maar
gut, als er 'linux' in zit lezen meer mensen het artikeltje.
En wie weet, misschien raken een paar losers als ons er nog
eens over in een discussie verwikkeld.

Zucht.
01-10-2004, 21:42 door Anoniem
Door raboof
Samenvattend: er had dus moeten staan 'Verkoop van PC's
zonder commercieel Operating System moedigt
Windows-piraterij aan'.

Hear hear!! Dank Raboof, voor deze kraakheldere samenvatting!
01-10-2004, 22:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door raboof
Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen?
De kale pc's waar Windows op wordt gezet zijn ook illegaal,
en net zo min gratis.
"kale" pc zijn amper te krijgen. Ik zie ze zo goed als
nooit. Als je er 1 kan krijgen met een gratis linux distro
erop, is dat net zo goedkoop als een kale pc.
Volgens mij zijn kale pc's overvloedig verkrijgbaar, je moet
alleen zelf even bedenken welke hardware je wilt hebben.

laptops zijn (helaas) bijna niet zonder WINDOOS te koop.
Je keuze wordt zwaar beperkt door deze koppel-verkoop....
02-10-2004, 00:47 door Anoniem
laptops zijn (helaas) bijna niet zonder WINDOOS te koop.
Je keuze wordt zwaar beperkt door deze
koppel-verkoop....
Laaielichters zijn het, allemaal!
02-10-2004, 11:05 door Anoniem
toen ik topic leesde dacht ik even iets anders :p
02-10-2004, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem
toen ik topic leesde dacht ik even iets anders :p

Leesde?? Bedoel je 'las' misschien?
03-10-2004, 09:47 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe dom kan je zijn dat je twijfeld aan het rapport van
gartner?? Het is toch overduidelijk dat veel mensen een pc
met Windows willen? Het is toch goedkoper om een Linux pc te
kopen om vervolgens Windows te installeren? Waarom spreken
jullie dit in godsnaam tegen? Dit getuigd van enorm
onintellect van de security.nl bezoeker.

Dat er op veel OEM Windows pc's Linux staat boeit niet.
Linux is namelijk graits. De Linux pc's waar Windows op
wordt gezet zijn illegaal, en niet gratis.

Ik moet nu voordat ik weer de huid vol geflamed word
uitleggen dat ik op dit moment zelf op een Linux bak werk...
Erg triest trouwens dat ik hier rekening mee moet houden,
maar goed, het niveau hier ligt gewoon uitzonderlijk
laag...


Ehm, nou Gartner heeft al vaker in het verleden de plank
flink mis geslagen hoor ! Veel bedrijven schakelen hun eigen
denk en beoordelingsvermogen uit en varen blindeings op het
advis van gartner. Een griezelige gewoonte imho
03-10-2004, 21:44 door Anoniem
Gartner verkoopt zijn analisten aan haar klanten. Redmond is een grote klant
die veel analisten van Gartner gebruikt. Denk nou een ZELF na!
03-10-2004, 21:49 door Mr Wizard
Ja zo werd het toch weer een flaming topic......

Ach Windows , tja Linux. Welke is beter ??

Antwoord: Simpel, the right tool that does the job.

Als Windows goed voor je werkt, prima.. houden zo. Werkt Linux meer naar
je zin, super.. houden zo !

Wees niet kortzichtig en houdt de andere kant van de heuvel in de gaten,
indien deze toch groener wordt.
04-10-2004, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem
Linux is een OS voor nerdjes die denken dat ze o zo goed
zijn en alles beter
weten....

Zoals Windows is een bug is voor sukkels die denken dat ze o
zo goed zijn en alles beter weten.
06-10-2004, 01:24 door raboof
Computers zijn voor nerdjes die denken dat ze o zo goed zijn
en alles beter weten!
20-10-2004, 08:55 door Anoniem
Wat maakt het eigenlijk uit met welk OS je werkt.
Als je er maar wat zinnings mee doet.
20-10-2004, 09:30 door Anoniem
Ze noemen elkaar dom en onwetend op deze pagina ... hoe meer ik lees
hoe meer drastische taalfouten ik zie ... laat je operating systeem eens
voor wat het is en doe een opfris cursus Nederlands ofzo :s
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.