image

Amsterdammer verliest beroep tegen parkeerboete in Berichtenbox MijnOverheid

zondag 23 maart 2025, 09:52 door Redactie, 48 reacties

Een Amsterdamse man heeft het beroep verloren dat hij tegen een parkeerboete in de Berichtenbox van MijnOverheid had ingesteld. De man kreeg de parkeerboete opgelegd en betaalde die niet binnen de gestelde termijn. Daarop stuurde de gemeente hem een aanmaning. Daarop stapte de man naar de rechter. Hij stelt dat de aanmaning onterecht is, omdat de parkeerboete, die naar zijn Berichtenbox was gestuurd, nooit op de 'juiste wijze' aan hem kenbaar is gemaakt.

Volgens de man blijkt uit de stukken niet dat de parkeerboete in de digitale Berichtenbox van MijnOverheid is geplaatst en is ook niet duidelijk of die Berichtenbox met terugwerkende kracht kan worden aangepast. Verder stelt de man dat hij niet van boete op de hoogte is gebracht via een e-mailnotificatie of vergelijkbare melding. Daarnaast vindt de Amsterdammer dat niet van hem kan worden verwacht dat hij elke dag op de Berichtenbox inlogt. Dat niet meer te achterhalen is hoe het zit met de melding, moet volgens de man in zijn voordeel uitpakken.

De gemeente deelde met de rechter de verzendadministratie waaruit blijkt dat de man had aangegeven elektronisch bereikbaar te zijn en dat de boete in zijn Berichtenbox is geplaatst. Volgens de rechter heeft de gemeente voldoende aannemelijk gemaakt dat de man de boete wel heeft ontvangen, terwijl hij geen feiten of omstandigheden heeft aangevoerd om dit te ontkrachten.

"Het al dan niet ontvangen van een e-mailnotificatie, is niet van invloed op het tijdstip van bekendmaking van de naheffingsaanslag. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van eiser om zijn Berichtenbox te controleren op nieuwe e-mailberichten of de emailnotificatie aan te zetten. Als eiser dat verzuimt, moet dat voor zijn rekening en risico komen", aldus de rechter. Die stelt dat de boete op de juiste manier kenbaar is gemaakt en de gemeente daardoor ook een aanmaning mocht versturen.

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Burgers hebben zelf de keus of en op welke wijze er gebruik wordt gemaakt van MijnOverheid, zo laat MijnOverheid-beheerder Logius weten. De Berichtenbox op MijnOverheid fungeert als 'digitale brievenbus' en maakt het mogelijk om berichten van overheidsinstanties te ontvangen en versturen. Het is mogelijk om bij het activeren van het MijnOverheid-account een e-mailadres op te geven.

"Heeft u nieuwe post in uw Berichtenbox? Als u e-mailmeldingen aanzet, ontvangt u een e-mail als u een nieuw bericht ontvangt. Ook krijgt u een herinnering als er ongelezen post in uw Berichtenbox zit", aldus de uitleg van Logius. De overheidsinstantie liet vorige maand nog weten dat zo'n 800.000 MijnOverheid-gebruikers geen e-mailadres hebben opgegeven. "Deze mensen ontvangen daardoor geen e-mailnotificaties als er een bericht voor ze klaarstaat. Zo missen ze mogelijk belangrijke post van de overheid".

Reacties (48)
23-03-2025, 10:04 door Anoniem
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid.
Het digi-drammen ten top.
Nooit op ingelogd en dat ook vooral niet van plan.
23-03-2025, 10:08 door L.M. Uittewijck - Bijgewerkt: 23-03-2025, 10:20
De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
23-03-2025, 10:35 door Anoniem
Als het bericht niet via de brievenbus komt dan het niet belangrijk genoeg. Nooit de digitale aangezet.
23-03-2025, 10:42 door Anoniem
Ik zou verwachten dat als je zo'n berichtenbox activeert dat het hebben van minimaal 1 notificatiesysteem een vereiste is. Of dat nou een e-mail, sms, of wat voor ander systeem dan ook is maakt niet uit. Een bericht neerzetten zonder notificatie is bijna net zo nuttig als het bericht niet neerzetten.
23-03-2025, 10:46 door Anoniem
Voorbeeldje "digitale inclusiviteit". Als je eenmaal een keer "meedoet" aan de digitale berichtenbox, dan zit je erin gevangen.

Dit is hoe het werkt. Dit is precies de bedoeling.
23-03-2025, 11:06 door Anoniem
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
23-03-2025, 11:10 door Anoniem
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Ik heb ook geen zin in een onbetrouwbare PostNL, die brieven niet bezorgt en ik totaal geen idee heb, of ik post van de Overheid heb gekregen.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-zorgen-over-postnl-burger-betaalt-de-rekening-voor-falende-bezorging


Hoe zie jij dit icm "Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn."
Want overduidelijk kan je nu niet meer van PostNL uitgaan, en ik heb trouwens ook geen zin, om iedere dag mijn brievenbus te controleren of ik toevallig post heb gekregen van de overheid. Ik krijg namelijk nooit meer echt post toegestuurd. Ik heb dus ook geen idee, of ik toevallig (belangrijke) overheids post mis.
23-03-2025, 11:22 door Anoniem
"Het al dan niet ontvangen van een e-mailnotificatie, is niet van invloed op het tijdstip van bekendmaking van de naheffingsaanslag. Bovendien is het de verantwoordelijkheid van eiser om zijn Berichtenbox te controleren op nieuwe e-mailberichten of de emailnotificatie aan te zetten. Als eiser dat verzuimt, moet dat voor zijn rekening en risico komen", aldus de rechter.

Wat voor mij een van de belangrijkste redenen was om mijn berichtenbox niet te activeren.
De brengplicht is hiermee omgezet naar een haal-plicht.
Als er iets verkeerd gaat en je niet tijdig weet of hoort dat er iets met enige urgentie in die berichtenbox staat, dan ben jij de pineut.

" 6. De Gebruiker die ervoor kiest Notificaties te ontvangen zorgt ervoor dat zijn actuele emailadres bij MijnOverheid geregistreerd staat.
7. Logius garandeert niet dat verzonden Notificaties ook daadwerkelijk het emailadres bereiken dat door de Gebruiker is opgegeven.
8. De Notificatie is een service van Logius en is geen bekendmaking of onderdeel van bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht."

Die paar papieren enveloppen die door de brievenbus vallen, zie ik bij binnenkomst.
Zonder door allerhanden (digid) hoepels te moeten springen.


De andere reden was de eis van Logius dat je een goed beveiligd apparaat gebruikt.
Die garantie kan ik nooit geven:
- Het apparaat maakt verbinding met het internet. (en bezoekt regelmatig websites die oa. reclame-netwerken gebruiken)
- Het apparaat wordt door meerdere personen gebruikt.
- Het OS heeft kwetsbaarheden en doet dingen achter mijn rug om. (ongeacht of het MS, Google, of Apple is). Ik ben niet volledig "in control" van het OS of het apparaat.

0:-)
23-03-2025, 12:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
Ja, maar hoe waterdicht is dat systeem?
Moet de staat ooit aantonen dat zij zo'n e-mail heeft verstuurd op het moment dat zij een bericht in de Berichtenbox plaatste of is de e-mailnotificatie meer een extra service van de staat aan de burger, waaraan deze laatste geen enkele rechten kan ontlenen, ergo, zelf aansprakelijk blijft voor het tijdig lezen van berichten in de Berichtenbox?
23-03-2025, 12:16 door L.M. Uittewijck - Bijgewerkt: 23-03-2025, 12:28
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.

Dat weet ik allemaal excellent!

Maar als er om wat voor reden dan ook iets in de ontelbare meervoudige regels code 'digitaal hapert' kan ik er blind op vertrouwen dat mijn enkelvoudige mechanische brievenbus 24/7 nóóit hapert!
Oh ja natuurlijk... Externe omstandigheden uitgezonderd. Die zijn er inmiddels, sarcastisch gesteld: rijkelijk in overvloed. Te wijten aan de privatisering van de postbezorging.

Maar in dat geval heb ik stevige grondvesten om op te staan, verwoord als volgt: "Met alle respect overheidsinstantie, ik heb uw brief (bericht) niet ontvangen".
Hoe ik dat weet? Ruim vijfentwintig jaar geleden had ik op basis van zo'n voorval (niet ontvangen overheidspost inclusief een herinnering) een bezwaarschrift ingediend. Dat werd ontvankelijk verklaard en later toegekend.

Edit: dubbele werkwoordvervoeging verwijderd.
23-03-2025, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
Ja, maar hoe waterdicht is dat systeem?
Moet de staat ooit aantonen dat zij zo'n e-mail heeft verstuurd op het moment dat zij een bericht in de Berichtenbox plaatste of is de e-mailnotificatie meer een extra service van de staat aan de burger, waaraan deze laatste geen enkele rechten kan ontlenen, ergo, zelf aansprakelijk blijft voor het tijdig lezen van berichten in de Berichtenbox?

7. Logius garandeert niet dat verzonden Notificaties ook daadwerkelijk het emailadres bereiken dat door de Gebruiker is opgegeven.

8. De Notificatie is een service van Logius en is geen bekendmaking of onderdeel van bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.


Dat zegt genoeg lijkt me.
Je bent zelf verantwoordelijk dat je regelmatkg in die box kijk of er iets staat.
Email-notificatie is niet meer dan een extraatje, waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

Met de berichtenbox heb je een haal-plicht.
Jouw probleem om daar op toe te zien en er bij te komen.
23-03-2025, 12:46 door L.M. Uittewijck
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Ik heb ook geen zin in een onbetrouwbare PostNL, die brieven niet bezorgt en ik totaal geen idee heb, of ik post van de Overheid heb gekregen.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-zorgen-over-postnl-burger-betaalt-de-rekening-voor-falende-bezorging


Hoe zie jij dit icm "Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn."
Want overduidelijk kan je nu niet meer van PostNL uitgaan, en ik heb trouwens ook geen zin, om iedere dag mijn brievenbus te controleren of ik toevallig post heb gekregen van de overheid. Ik krijg namelijk nooit meer echt post toegestuurd. Ik heb dus ook geen idee, of ik toevallig (belangrijke) overheids post mis.

Antwoorden? Zie mijn post hier: https://www.security.nl/posting/880761#posting880802
23-03-2025, 12:54 door e.r.
Ik wil ook geen digitale box. Lekker makkelijk he? Dumpen en klaar.

Ook vertrouw ik de overheid voor geen centimeter dat ze niet achteraf een bericht erin dumpen, teruggedateerd. Je kan het simpelweg niet meer controleren.

Is het belangrijk stuur maar een brief. Geen brief = geen bericht bij mij aangekomen.

Direct via e-mail mag van mij ook, maar dan moet de informatie dààr in staan, dus niet eerst ergens anders inloggen. Dan heb ik ook meteen bewijs dat iets klopt.

Ik kijk er ook nooit naar. Heb ook geen behoefte aan een haalplicht. De overheid heeft een brengplicht.
23-03-2025, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem: Als het bericht niet via de brievenbus komt dan het niet belangrijk genoeg. Nooit de digitale aangezet.
Ben ik ook tegenaan gelopen inderdaad, het was óf digitale brieven, óf fysieke, maar ik kijk ook niet iedere seconde in zo'n vage overheidsapp. (Sterker nog, ik zou zoiets nooit installeren) Dus heb het niet gedaan, gelukkig.
23-03-2025, 13:24 door Anoniem
Ik snap niet dat ik niet gewoon mijn pgp publieke sleutel kan opgeven en dat alle berichten (dus niet de notificaties!) direct via encrypted mail aan mij worden verstuurd. Zo’n apart boxje is toch verschrikkelijk.
23-03-2025, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
Inderdaad. En ik kan bevestigen dat je een herinneringsmail krijgt als je hem ondanks dat bericht een keer vergeet.

En nadat dat bericht hier geplaatst was heb ik daarstraks zonder enig probleem van DigiD gebruik gemaakt, met een prima responsetijd. Die beperkte beschikbaarheid is een tijdelijk probleem. Vervelend, maar het is niet zo dat je er nooit meer in kan.
23-03-2025, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou verwachten dat als je zo'n berichtenbox activeert dat het hebben van minimaal 1 notificatiesysteem een vereiste is. Of dat nou een e-mail, sms, of wat voor ander systeem dan ook is maakt niet uit. Een bericht neerzetten zonder notificatie is bijna net zo nuttig als het bericht niet neerzetten.
Een e-mailadres, een telefoonnummer of een andere manier om bereikbaar te zijn is per definitie een persoonsgegeven en het is terecht dat ze je niet dwingen om dat aan ze te geven (bedenk daarbij dat die berichtenbox een aparte overheidsdienst is die niet beschikt over wat andere diensten aan contactgegevens van je hebben). Je hebt zelf de optie om in plaats van die notificaties te ontvangen heel gedisciplineerd periodiek te kijken of er iets staat. Het is terecht dat die keuze beschikbaar is, maar mensen die de discipline niet opbrengen om regelmatig te kijken (daar ben ik zelf niet goed in) doen er verstandig aan om zichzelf daarin niet te overschatten en voor het gemak die e-mailnotificatie aan te zetten als ze ervoor kiezen de berichtenbox te activeren. Ken je eigen mogelijkheden en beperkingen.
23-03-2025, 14:58 door Anoniem
Ik BEN digitaal bereikbaar. Je kan me een email, SMS of Whatsapp berichtje sturen. Discord kan ook nog.
Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.
23-03-2025, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet dat ik niet gewoon mijn pgp publieke sleutel kan opgeven en dat alle berichten (dus niet de notificaties!) direct via encrypted mail aan mij worden verstuurd. Zo’n apart boxje is toch verschrikkelijk.

En samen met jou, ruim 14 miljoen andere pgp sleutels.
Dan kunnen ze beter iedereen een eigen overheidsmaibox geven. Dat is beter centraal te beheren.

Oh, wacht....
Laat ze dat nou net gedaan hebben.


Je kunt er ook gewoon niet gebruik van maken.
Dat is nog simpeler.
23-03-2025, 15:33 door majortom
Volgens de man blijkt uit de stukken niet dat de parkeerboete in de digitale Berichtenbox van MijnOverheid is geplaatst en is ook niet duidelijk of die Berichtenbox met terugwerkende kracht kan worden aangepast. Verder stelt de man dat hij niet van boete op de hoogte is gebracht via een e-mailnotificatie of vergelijkbare melding. Daarnaast vindt de Amsterdammer dat niet van hem kan worden verwacht dat hij elke dag op de Berichtenbox inlogt. Dat niet meer te achterhalen is hoe het zit met de melding, moet volgens de man in zijn voordeel uitpakken.

De gemeente deelde met de rechter de verzendadministratie waaruit blijkt dat de man had aangegeven elektronisch bereikbaar te zijn en dat de boete in zijn Berichtenbox is geplaatst. Volgens de rechter heeft de gemeente voldoende aannemelijk gemaakt dat de man de boete wel heeft ontvangen, terwijl hij geen feiten of omstandigheden heeft aangevoerd om dit te ontkrachten.
De rechter geeft de gemeente wel heel gemakkelijk gelijk. Enkel een verzendadministratie van de gemeente is overlegd. Dit zegt niets over de verwerking van dit bericht bij Logius. De hele audit trail van begin tot eind zou overlegd moeten worden, inclusief integriteitskenmerken van het bericht, om te bewijzen dat het bericht daadwerkelijk aan de berichtenbox is aaangeleverd, maar ook vervolgens is afgeleverd in oorspronkelijke vorm, niet is verwijderd of aangepast etc. om enigszins geloofwaardig bewijs te leveren.

Dit (het heel gemakkelijk afwentelen op de burger) en het feit dat je een haalplicht hebt, geen rechten kunt ontlenen aan het niet ontvangen van een notificatie dat er een bericht staat etc zorgt er in ieder geval bij mij voor dat deze box nooit geactiveerd gaat worden. Overigens zie ik ook problemen in de toekomst, wanneer DigiD op niveaus Basis en Midden uitgefaseerd gaan worden: dit zou betekenen dat ik niet meer bij die box zou kunnen (aangezien de DigiD app een no-go is, en waarschijnlijk op PC alleen Windows en Mac ondersteunt gaan worden), maar tegelijkertijd wel gehouden ben aan de haalplicht.
23-03-2025, 16:32 door Anoniem
Daarom ook geen DigiD gebruiken. Kan het -vooralsnog- niet misgaan.
Niet altijd even makkelijk; extra betalen voor overheidsdiensten (waarbij darkpatern gebruikt wordt zodat je gaat denken dat dit jaarlijks is), acht keer aan je zorgverzekeraar vragen voor een factuur etcetera, maar het is prima te doen.
23-03-2025, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik BEN digitaal bereikbaar. Je kan me een email, SMS of Whatsapp berichtje sturen. Discord kan ook nog.

Duidelijk niet, aangezien alleen je vrindjes weten dat JIJ op de ene of andere alias bereikbaar bent.

Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.

Maar ben jij precies die Amsterdammer die deze zaak verloren heeft ?

De rechter en de deurwaarder zetten hun Punt heel wat harder dan jij kunt.

Blijft onzettend lachen, de lieden die vooraan staan om het volgende nieuwsberichtje te worden.
23-03-2025, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ik BEN digitaal bereikbaar. Je kan me een email, SMS of Whatsapp berichtje sturen. Discord kan ook nog.
Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.

Ah. Dus als jij je notificaties uitzet ben je niet verantwoordelijk voor ontvangen rekeningen?
Werkt dat bij je brievenbus ook zo? Als je die dichtkit hoef je dan nooit meer een rekening te betalen?
23-03-2025, 21:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
Ja, maar hoe waterdicht is dat systeem?
Dacht je dat papieren post ooit feilloos was? Ik herinner me dat voordat de postcode werd ingevoerd het regelmatig gebeurde dat we (in mijn ouderlijk huis) post ontvingen voor dezelfde straatnaam+huisnummer in andere woonplaatsen, en andersom gebeurde dat vermoedelijk net zo hard. Dat ging een stuk beter toen de postcode was ingevoerd, maar ook daarna ging het echt wel eens mis. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat ik een brief met een jaar vertraging ontving omdat die vermoedelijk in een postzak was beland die alleen met de kerstdrukte werd ingezet en daarin was achtergebleven. E-mail is niet feilloos, maar mijn indruk is dat het betrouwbaarder is dan papieren post ooit is geweest. Ik heb de indruk dat in de zeldzame gevallen dat het fout gaat de kans groter is dat ik dezelfde e-mail dubbel bezorgd krijg dan dat ik hem niet krijg.
23-03-2025, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem: Ik BEN digitaal bereikbaar. Je kan me een email, SMS of Whatsapp berichtje sturen. Discord kan ook nog.
Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.
Email moet je aanzetten, evenals een mobieltje en whatsapp DAT is dus allemaal werk!!!!
Gisteren, 08:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Ah. Dus als jij je notificaties uitzet ben je niet verantwoordelijk voor ontvangen rekeningen?
Werkt dat bij je brievenbus ook zo? Als je die dichtkit hoef je dan nooit meer een rekening te betalen?

Ja, precies. Weer zo'n gevalletje van niet goed lezen: bij het activeren van de berichtenbox geven ze héél duidelijk aan dat je informatie voortaan digitaal aangeleverd gaat krijgen; en daarmee de schriftelijke vervalt (goed voor het milieu enzo). Als je er dan zelf voor kiest om wél die berichtenbox te activeren, maar geen email adres achter te laten voor notificaties (wat natuurlijk een grote inbraak is op je privacy (not) dan moet je ook niet verontwaardigd zijn dat je geen brief of notificatie ontvangt; je hebt er zelf voor gekozen beide niet te gebruiken.

Met een ingevuld emailadres én de berichtenbox app op de telefoon kan ik je zeggen dat je keurig twee maal een notificatie krijgt; een keer in de app, een keer per mail.
Gisteren, 08:37 door Anoniem
Het digi-drammen ten top.
Nooit op ingelogd en dat ook vooral niet van plan.

En een ander bekijkt zijn post niet die op papier wordt aangeboden. Zelfde situatie, de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf.
Gisteren, 08:39 door Anoniem
Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.

Net als het checken van je papieren post. Ook dat zijn actieve handelingen.

Werkt dat bij je brievenbus ook zo? Als je die dichtkit hoef je dan nooit meer een rekening te betalen?

Nee, het werk niet zo bij papieren post, en evenmin, bij digitale post. Hoezo ''ook'' ?
Gisteren, 09:05 door Anoniem
Ik heb al te vaak meegemaakt dat ik de meldingen in de app wel degelijk aan had staan, maar deze dus alsnog geen notificatie gaf bij al dan niet belangrijke post. Het is mij daarbij ook opgevallen dat bij (automatische) updates van deze app blijkbaar niet altijd je account aangemeld blijft. Oftewel, als ik denk 'goh, waar blijft mijn WOZ aanslag' etc, dan open ik de app en moet ik tot mijn verbijstering constateren dat ik me moet aanmelden op de app en hiermee dus wel een aantal berichten heb gemist! Gelukkig vooral belastingdienst en die sturen belangrijke mededelingen nog wel ook altijd per post
Daarnaast vind ik dat deze (bekeuringen) berichten (ook) gewoon per briefpost moeten worden verstuurd. Nergens is mij meegedeeld dat bekeuringen in de berichtenbox terecht komen. Dus als ik al een bekeuring krijg, verwacht ik niet dat deze daarin staan. De gemeente moet er indit geval gewoon alles aan doen om dit onder de aandacht te krijgen en daarbij is briefpost toch nog altij een balngrijk middel
Gisteren, 09:40 door Anoniem
Zojuist de berichten app geopend en daar is niet een email adres oid in te stellen of aan te passen. Had dit jaar ook van de gemeente mijn aanslag in de app staan die ik zelf zag zonder notificatie.

Uiteraard heb ik notificaties wel aan staan maar het is wel erg gemakkelijk om dit zo te stellen.
Waarom het niet vriendelijk maken door te stellen dat als het niet geopend is binnen bijv. 14 dagen er ook nog post achteraan gaat om belangrijke overheidsinformatie te missen?
Gisteren, 09:50 door Anoniem
Ook vertrouw ik de overheid voor geen centimeter dat ze niet achteraf een bericht erin dumpen, teruggedateerd. Je kan het simpelweg niet meer controleren.

Ach, met dergelijk paranoia gedoe; kunnen ze ook een teruggedateerde brief fysiek bij je afleveren. Maar waar slaat het wantrouwen op, er zijn geen praktijk voorbeelden waaruit blijkt dat dit wantrouwen ergens op is gebaseerd.
Gisteren, 09:55 door Anoniem
Nergens is mij meegedeeld dat bekeuringen in de berichtenbox terecht komen. Dus als ik al een bekeuring krijg, verwacht ik niet dat deze daarin staan. De gemeente moet er indit geval gewoon alles aan doen om dit onder de aandacht te krijgen en daarbij is briefpost toch nog altij een balngrijk middel

CJIB maakt gebruik van de Berichtenbox van MijnOverheid, maar alleen als jij *zelf* toestemming hebt gegeven of de Berichtenbox actief gebruikt en CJIB als verzender hebt geactiveerd. Dat jou verwachtingspatroon niet overeenkomt met hetgeen jij zelf hebt ingesteld, is niet hun probleem.
Gisteren, 09:58 door Anoniem
Zorg je liever dat je CJIB-boetes niet digitaal ontvangt?

1. Ga naar mijn.overheid.nl
2. Log in met je DigiD
3. Klik op Instellingen > Organisaties
4. Haal het vinkje weg bij Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Zo eenvoudig is het.
Gisteren, 10:04 door Anoniem
In welke Amerikaanse cloud staat die berichtenbox?
Gisteren, 10:08 door karma4
Door Anoniem:
Maar een of andere "berichtenbox" waar je zelf op moet inloggen? Dat is geen bereikbaar zijn, dat is werk.
Als ik actief handeling moet nemen om geïnformeerd te worden, dan is het geen berichtgeving. Punt.

Net als het checken van je papieren post. Ook dat zijn actieve handelingen.

Werkt dat bij je brievenbus ook zo? Als je die dichtkit hoef je dan nooit meer een rekening te betalen?

Nee, het werk niet zo bij papieren post, en evenmin, bij digitale post. Hoezo ''ook'' ?

Heerlijke gezonde logica, inderdaad als je een postadres hebt en je verstopt de mogelijkheid voor ontvangen van post dan is dat geen excuus als je niets ontvangen hebt. Deze gaat in de digitale wereld op dezelfde wijze
Gisteren, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Zojuist de berichten app geopend en daar is niet een email adres oid in te stellen of aan te passen. Had dit jaar ook van de gemeente mijn aanslag in de app staan die ik zelf zag zonder notificatie.

Uiteraard heb ik notificaties wel aan staan maar het is wel erg gemakkelijk om dit zo te stellen.
Waarom het niet vriendelijk maken door te stellen dat als het niet geopend is binnen bijv. 14 dagen er ook nog post achteraan gaat om belangrijke overheidsinformatie te missen?
Klopt, de mijn berichten app geeft zelf de notificatie door jouw device, in de webversie van mijn berichten.nk kan je wel een email adres opgeven.
Gisteren, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.
Ja, maar hoe waterdicht is dat systeem?
Dacht je dat papieren post ooit feilloos was?(..)
Het gaat niet om (100%) onfeilbaarheid van het ene systeem t.o.v. het andere want dat zijn beide systemen niet.
Het gaat dus om een vergelijking.
Gisteren, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem: Zorg je liever dat je CJIB-boetes niet digitaal ontvangt?

1. Ga naar mijn.overheid.nl
2. Log in met je DigiD
3. Klik op Instellingen > Organisaties
4. Haal het vinkje weg bij Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Zo eenvoudig is het.

Ik heb geen DigiD en wil dat ook niet, gezien alle privacy en surveillance problemen.
Digitale ontvangst moet opt-in zijn, niet opt-out.
Gisteren, 11:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Ook vertrouw ik de overheid voor geen centimeter dat ze niet achteraf een bericht erin dumpen, teruggedateerd. Je kan het simpelweg niet meer controleren.

Ach, met dergelijk paranoia gedoe; kunnen ze ook een teruggedateerde brief fysiek bij je afleveren. Maar waar slaat het wantrouwen op, er zijn geen praktijk voorbeelden waaruit blijkt dat dit wantrouwen ergens op is gebaseerd.

Ik krijg steeds vaker brieven die volgens de datum erop meer dan een week eerder verstuurd zijn. Soms staat er op die brieven een reactietermijn van twee weken, waarvan het grootste deel dus al voorbij is op het moment dat de brief in mijn brievenbus valt. Foutje van de post of antedatering ("terug-datering") door de afzender? Zolang de brief niet aangetekend is verzonden, valt het niet te bewijzen. Maar een rechter gelooft liever een grote organisatie dan een burger. Gewoon, omdat de meeste rechters tegenwoordig zo zijn. Ja mag alleen niet zeggen dat het "D66-rechters" zijn, want dat vinden ze niet leuk en niet eerlijk. Mij best, ander woord vind ik ook prima, als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt.
Gisteren, 12:03 door Anoniem
Als je wilt dat ik tijdig betaal; stuur dan een brief, dan komt deze op de stapel en is het met een paar dagen betaald samen met de rest.

Ik ga echt niet elke week bij al die clickbait bedrijven inloggen on kijken wat ze nu weer voor BS bericht ze nu weer in HUN inbox hebben geprakt, heb wel wat anders te doen.

Echt handig man, administratie vanaf andermans locatie/omgevingen.
Allemaal verschillende Playmobil interfaces die zo minimaal mogelijk bruikbaar zijn(banken die maar x maanden zoekindex bieden e.d).
En vertrek je bij zo'n toko heb je NULL administratieve data voorhanden om aan te refereren bij eventuele geschillen met derden.

Waar blijft die rsync wetgeving...
Gisteren, 12:22 door Anoniem
Door L.M. Uittewijck:
Door Anoniem:
Door L.M. Uittewijck: De bovenstaande mogelijke 'voetangels en klemmen' heb mij in het verleden weerhouden van de berichtenbox activeren. Notificatie email of niet: Het laatste waar ik zin in heb is elke dag inloggen m.b.v. DigiD(*) om te zien of er voor mij overheidsberichten zijn.

(*. ahum... zie: https://www.security.nl/posting/880757/DigiD+opnieuw+door+%27terugkerende+ddos-aanvallen+beperkt+beschikbaar%27)
Met die notificatie via email krijg je bericht of er iets in de berichtenbox staat, je hoeft helemaal niet elke dag te kijken.

Dat weet ik allemaal excellent!

Maar als er om wat voor reden dan ook iets in de ontelbare meervoudige regels code 'digitaal hapert' kan ik er blind op vertrouwen dat mijn enkelvoudige mechanische brievenbus 24/7 nóóit hapert!
Oh ja natuurlijk... Externe omstandigheden uitgezonderd. Die zijn er inmiddels, sarcastisch gesteld: rijkelijk in overvloed. Te wijten aan de privatisering van de postbezorging.

Maar in dat geval heb ik stevige grondvesten om op te staan, verwoord als volgt: "Met alle respect overheidsinstantie, ik heb uw brief (bericht) niet ontvangen".
Hoe ik dat weet? Ruim vijfentwintig jaar geleden had ik op basis van zo'n voorval (niet ontvangen overheidspost inclusief een herinnering) een bezwaarschrift ingediend. Dat werd ontvankelijk verklaard en later toegekend.

Edit: dubbele werkwoordvervoeging verwijderd.
Niemand garandeert inderdaad de aankomst van email en daar gaat men wel van uit. Belangrijke brieven gericht aan mij komen hier ook regelmatig in de verkeerde brievenbus terecht. Die zijn dus ook niet gegarandeerd. Vandaar de optie om ze aangetekend te versturen.
Gisteren, 12:23 door Anoniem
Welk wat vreemd voor deze meneer,zo dat de boete terecht komt. Je krijgt ze toch altijd via het centraal justitieel incasso bureau op de mat?. Nooit via mijn berichtenbox van de overheid naar mijn zeggen. Ik kreeg ook wel eens een boete en dat werd ook per post bezorgd in mijn brievenbus. Dus aan een ding kan ik niet snappen dat deze man zijn beroep tegen de boete heeft verloren.
Gisteren, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zorg je liever dat je CJIB-boetes niet digitaal ontvangt?

1. Ga naar mijn.overheid.nl
2. Log in met je DigiD
3. Klik op Instellingen > Organisaties
4. Haal het vinkje weg bij Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Zo eenvoudig is het.

Ik heb geen DigiD en wil dat ook niet, gezien alle privacy en surveillance problemen.
Digitale ontvangst moet opt-in zijn, niet opt-out.
Welke privacy en surveillance problemen bedoel je?
Gisteren, 17:45 door Anoniem
Absoluut belachelijk; in welke wet staat dat ik verplicht ben mijn email met de overheid te delen en/of een beroerd digitaal systeem van de overheid elke dag te bekijken ? Hier is volgens mij geen enkele wettelijke grond voor; de rechtsstaat in Nederland snapt overduidelijk IT en bestuurlijke zorgplicht niet ... walgelijke praktijken !

En de Amsterdamse proleten die van onze belastingcenten betaald worden zijn dus ook nog te beroerd om een brief te sturen; weet waar je op stemt mensen...
Gisteren, 21:37 door Anoniem
Door Anoniem: In welke Amerikaanse cloud staat die berichtenbox?
De cloud is wel in Amerika?
Ik kijk er niet van op als de cloud in China of Rusland staat. De cloud kan overal zijn, dus ook in Boerenkoolstronkeraveel.
Vandaag, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem: In welke Amerikaanse cloud staat die berichtenbox?

De Berichtenbox staat op een Nederlandse infrastructuur, niet in de cloud.
Vandaag, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem: Absoluut belachelijk; in welke wet staat dat ik verplicht ben mijn email met de overheid te delen en/of een beroerd digitaal systeem van de overheid elke dag te bekijken ? Hier is volgens mij geen enkele wettelijke grond voor; de rechtsstaat in Nederland snapt overduidelijk IT en bestuurlijke zorgplicht niet ... walgelijke praktijken !

En de Amsterdamse proleten die van onze belastingcenten betaald worden zijn dus ook nog te beroerd om een brief te sturen; weet waar je op stemt mensen...

Lezen vaker een probleem?

Je kiest als gebruiker zelf voor het activeren van de berichtenbox; en je geeft zelf aan welke instanties jou berichten mogen sturen. Als je dat dan activeert, moet je niet gaan lopen zeuren achteraf dat je het niet goed hebt begrepen.
Vandaag, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem: Welk wat vreemd voor deze meneer,zo dat de boete terecht komt. Je krijgt ze toch altijd via het centraal justitieel incasso bureau op de mat?. Nooit via mijn berichtenbox van de overheid naar mijn zeggen. Ik kreeg ook wel eens een boete en dat werd ook per post bezorgd in mijn brievenbus. Dus aan een ding kan ik niet snappen dat deze man zijn beroep tegen de boete heeft verloren.

Nee, parkeerboetes vallen niet onder de wet Mulder (zijn geen verkeersovertredingen) maar vallen onder (gemeente) belastingen. Vandaar dat je de brief niet van het CJIB krijgt maar van een willekeurige gemeente waar de overtreding heeft plaatsgevonden.
Formeel is het ook geen bekeuring, maar een belastingaanslag.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.