Zeer interessant om onze eigen Kifid klacht hier terug te zien. Dit is onze eerste post dus we hopen dat alles goed gaat met opmaak en quotes!
Een niet bindende uitspraak van het Kifid is volgens het begeleidende schrijven van het Kifid zelf slechts een Advies.
Hierbij onze reactie.
Voor zover wij weten kon je in Nederland nooit een bankrekening openen zonder identificatie/legitimatie;
Voor zover wij weten kun je geen hypotheek krijgen zonder identificatie bij de hypotheekverstrekker en de notaris;
Voor zover wij weten kun je geen aandelen handelen zonder identificatie bij de tussenpersoon;
Voor zover wij weten kun je geen credit card gaan gebruiken zonder identificatie.
Voor punt 1 en 2 is dit al minstens 40 jaar zo.
Voor punt 3 is dat meer dan 20 jaar zo, en voor punt 4 is dat meer dan 15 jaar al zo.
Dit zover onze kennis strekt op deze termijnen.
De Wwft, waar het hier over gaat en waar de banken zich op beroepen, eist van de bank dat
bij aangaan/aanvang van een overeenkomst ten aanzien van een bankrelatie de klant wordt geïdentificeerd en wordt vastgelegd.
Zolang er geen identificatie heeft plaatsgevonden mag er geen transactie worden uitgevoerd. De methode en eventuele documenten van deze identificatie dienen te worden bewaard vanaf start overeenkomst tot 5 jaar na beëindiging overeenkomst. De omschrijvingen in de diverse uitgaven van de Wwft zijn sinds 2012 min of meer onveranderd.
Voor het kunnen handelen met aandelen is sinds 2018 de Mifid2 wetgeving van kracht. Zonder identificatie kan men niet handelen in aandelen zowel niet voor als na 2018.
Sinds begin jaren 90 hebben wij een gezamenlijke particuliere rekening bij de ABN AMRO bank en een hypotheek. Er liepen ook enkele verzekeringen bij de ABN AMRO.
Later in de jaren 90 kwam daar beleggen bij en een Credit Card.
Tussentijds hebben er nog de nodige wijzigingen plaatsgevonden in de relatie en tussen de afgenomen diensten bij de ABN AMRO.
N.a.v Mifid2 was de voorheen aangeleverde identificatie (in de vorm van kopie rijbewijs) volgens de bank niet meer voldoende en 'vraagt' nieuwe 'kopie-ID's' van beide rekeninghouders. De ABN AMRO heeft deze ook ontvangen.
In 2022 beginnen banken en andere Financiële Dienstverleners massaal met 'her-identificatie' van haar klanten. Dit onder de noemer AMLD 4e richtlijn van de Wwft van 2018.
Opeens weet de ABN AMRO niet meer met wie ze zaken doet. "We moeten weten met wie we zaken doen".
Wel vreemd omdat ze in het aangeleverder verweer schrijft: De ABN AMRO bank AAB heeft "consument" jaren geleden geïdentificeerd voor zijn betaalrekening. In een ander schrijven van de bank staat dat ze in het bezit zijn van een kopie rijbewijs.
Volgens de Wwft moet dan onmiddellijk (bij twijfel aan identiteit) het gebruik van de rekening worden onderbroken totdat e.e.a is hersteld. (zie uitspraak pag 6/8 onder Artikel 5 lid 1)
Het begrip 'her-identificatie' bestaat niet inde wetgeving. Het komt er op neer dat ze op de vingers worden getikt van diverse kanten (toezichthouders DNB, ACM en OM?) dat de administratie niet op orde is. De 'her-identificatie' wordt gebruikt (of is het misbruikt?) om de falende administratie weer compleet te krijgen door klanten te dwingen nieuwe 'kopie-ID's' aan te leveren. Als drukmiddel wordt toegang tot de rekening ontzegt of lastig en omslachtig gemaakt.
Met een AVG verzoek hebben we inzage gevraagd. De ABN AMRO was niet in staat oudere 'kopie-ID's' te overleggen ondanks de diverse wettelijke verplichtingen die ze daarvoor had om deze in haar administartie te bewaren.
Voor de CC hadden we inmiddels de 'her-identificatie' gehad met een mannetje aan de deur (ja die van de AMP groep). Dit was namens ICS een volle dochter van de ABN AMRO bank.
Na de nodige telefoongesprekken in de afgelopen jaren en het meermaals uitvoeren van de 'her-identificatie' op onze manier (die door de software van de bank) twee keer werd goedgekeurd en daarna door de bank twee keer handmatig werd afgekeurd besloten wij de volledige klachtenprocedure te doorlopen om inzichtelijk te krijgen hoe e.e.a. in de praktijk werkt.
De klachtenprocedures bij de banken blijken 'papieren tijgers' te zijn. In het geval van de ABNAMRO krijg je in de eerste lijn je geen antwoord op de vragen en strand het in de algemene teksten die overal door marketing zijn verzonnen om het verhaal, en de eis, te 'onderbouwen'. Aan het eind krijg je zelfs geen reactie meer.
In de 2e lijn, die op papier de klacht opnieuw moet beoordelen, krijg je te maken met duur betaalde ABN AMRO juristen die niet in staat zijn te communiceren met klanten. Ter verdediging gebruiken ze allerlei woordspelletjes, spelen met wetteksten, mengen manipuleren woorden tot een brei van halve waarheden. Aan het eind schrijft deze jurist dat ik maar "moet aantonen dat de ABN AMRO de wet overtreed".
Een Kifid (klacht)procedure doorlopen is zeer leerzaam. Het eerste deel is vrij transparant. Dit bestaat uit het aanleveren van alle stukken door beide kanten. Dan komt het punt dat het Kifid beslist of het op stukken wordt afgedaan of dat er nog een mondelinge sessie komt. Die laatste blijkt vrij uitzonderlijk te zijn.
Achter gesloten deuren volgt de beoordeling op stukken. In de 'uitspraak' staat dat het op basis van de aangeleverde stukken gaat (1.1)
Een van de belangrijkste zaken in een (juridisch) conflict is de 'tijdslijn'. De volgorde van handelingen en gebeurtenissen of juist het achterwege laten daarvan.Zowel civiel- als strafrechtelijk is de tijdslijn cruciaal voor de beoordeling van het voorgelegde geschil.
Wij hebben het Kifid een uitgebreide tijdslijn uitgeschreven en voorgelegd lopend vanaf 1992.
Dit is de tijdslijn die we hebben aangevoerd. (enigzins gekuist)
1. 1985: invoering fiscaal nummer
2. 1989 invoering sofi nummer (nu BSN nummer)
3. 1991 beide rekeninghouders openen een gemeenschappelijke doorlopende rekening op beide namen te kantoor 'woonplaats'
4. 1991 Eerste hypotheek en verzekeringen (wederzijdse ORV met looptijd xx jaar) worden afgesloten via kantoor 'woonplaats'
5. 2001 sofi nummer registratie verplichting banken
6. 2002-06-04 Hypotheek akte ABN AMRO hypotheek gepasseerd
7. 2006 sofi nummer verplicht op identiteitsbewijzen
8. 2006 Nederlandse reisdocumenten krijgen chip
9. 2008-08-01 Wwft wetgeving wordt van kracht
10. 2008-oktober De Nederlandse staat red de ABN AMRO bank met belastinggeld
11. 2012-09-17 Hypotheek akte ABN AMRO hypotheek gepasseerd
12. 2014 bsn nummer wordt in paspoort gescheiden van overige persoonsgegevens (fraudebestrijdings maatregel misbruik)
13. 2014-01-01 Identificatie bestaande cliënten Wwft, overgangsregeling artikel 38.
14. 2018-01-03 Mifid 2: geen transacties meer uitvoeren van particulieren zonder identificatie
15. 2018 april ABN AMRO sluit kantoor 'woonplaats'
16. 2018-07-10 Brief aan 'consument' Kopie persoonlijke identificatie nodig voor uw beleggingen
17. 2019-04-05 Brief aan 'consument' Kopie persoonlijke identificatie nodig voor uw beleggingen
18. 2019-08-16 Brief aan beide rekeninghouders Kopie persoonlijke identificatie nodig voor uw beleggingen
19. 2018-07-25 AMLD4 invoering in Nederland
20. 2019 augustus kopie persoonlijke identificatie (Mifid 2) aangeleverd. Rijbewijs is niet meer voldoende voor beide rekeninghouders.
21. 2020-10-19 Geactualiseerde AFM leidraad Wwft
22. 2021 Boete AAB tekortkomingen Wwft over periode 2014-2020 (voorbeeldzaken betreffen allemaal zakelijke rekeningen) https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/04/19/abn-amro betaalt-480-miljoen-euro-vanwege-ernstige-tekortkomingen-bij-het-bestrijden-van witwassen
23. 2022-02-03 verzoek identificatie
24. 2022-02-06 Upload uitgevoerd
25. 2022-02-11 Online bevestiging aangeleverde ID en controle overige gegevens
26. 2022-04-02 Mail ontvangen en toegang tot portal is vrijgegeven
27. 2022-04-14 Online verzoek aan 'consument' Aanlevering niet goed gegaan Levert u uw ID nog een keer aan?
28. 2023-11-23 Online verzoek aan 'consument' Persoonsgegevens Belangrijk: lever uw identiteitsbewijs (ID) aan
29. 2023-12-08 Brief aan 'consument' met onderwerp: "persoonsgegevens" Belangrijk: lever uw ID aan om de ABN AMRO app en Internet Bankieren weer te gebruiken
30. 2023-12-08 Brief aan 'consument' met onderwerp: "persoonsgegevens" Belangrijk: lever uw ID aan om de ABN AMRO app en Internet Bankieren weer te gebruiken
31. 2023-12-08: Upload uitgevoerd
32. 2024-10-02 Pop up ID aanleveren. Kan ik met dit dossier direct naar het Kifid of wilt u het gehele proces nog een keer doorlopen?
33. 2024-10-08 De feiten en omstandigheden die u in uw e-mail van 3 oktober 2024 aanvoert, hebben het standpunt van de bank niet veranderd.
34. 2024-10-11 Brief aan 'consument met onderwerp: "Uw identiteitsbewijs" Laatste oproep: lever uw ID binnen twee weken aan
35. 2024-10-28 Klacht bij Kifid ingediend
36. 2024-12-03 Volledige blokkade online omgeving. Tot op heden in knipperlicht modus. De bank is in staat dit handmatig aan en uit te zetten.
De hierboven weergegeven tijdslijn is niet uitputtend maar zo krijgen jullie wel een beeld van wat de Geschillen Commissie heeft ontvangen. Uiteraard voorzien van alle bewijsstukken.
Het valt op dat de Kifid uitspraken over 'her-identificatie' in het register telkens in zeer grote mate ontdoet van de tijdslijn. Ook in dit geval worden de argumenten, de onderbouwingen en de handelingen van de ABN AMRO bank voor het gemak maar even genegeerd want dat komt niet uit.
2x mr., 1x mr. dr. ing en 1x prof. mr. dr. verondersteld een hoop kennis in de Geschillen Commissie bij deze uitspraak.
Het begint als met de samenvatting van de 'uitspraak' en de gehanteerde selectiviteit van de commissie bij het selectief shoppen in de aangeleverde documenten om tot een sluitende uitspraak te komen. De samenvatting en het genoemde in 2.3 laat duidelijk zien hoe de selectiviteit werkt.
Daarbovenop heeft de commissie gemakshalve (heel) wat zaken weggelaten in haar weging.
Met deze 'uitspraak' op het gebied van Wwft heeft het Kifid aangetoond dat ze niet onafhankelijk is en niet een 'Advies/uitspraak' kan schrijven waar de aanwezige expertise in naar voren komt.
Het feit dat het Kifid op
geen enkel aangevoerd en onderbouwt argument van de consumenten is ingegaan sterkt ons in de gedachte dat we op de juiste knoppen hebben gedrukt.
3.11 is ook bijzonder. De ABN AMRO mag alle regels overtreden zolang de klant niet kan aantonen dat die daar schade van ondervind. Volgens het Kifid mogen we massaal door rood rijden zolang er maar geen ongelukken gebeuren?
Hert Kifid en de ABN AMRO bank zijn beide van mening dat voor de uitvoering van de Wwft alle overige wetgeving niet meer van toepassing is en dat de rechten van haar klanten terzijde kunnen worden geschoven.
De klagers kunnen geen tekstuele aanvullingen eisen van ontbrekende zaken en kunnen nooit de 'selectieve' tekst in de uitspraak weerleggen. Net als de juristen bij de bank zelf bevat dit 'halve waarheden'. Wat overblijft is een gang naar de civiele rechter waar argumenten en een tijdslijn wel wordt gewogen.
Aanhalend uit de ingeleverde stukken:
1. De bank heeft voor de 'her-identificatie' van 2022 al verschillende kopie ID's van beide rekeninghouders ontvangen (brief van bank waarin dit wordt bevestigd zat bij de aangeleverde stukken);
2. De bank is deze 'kwijtgeraakt'. De bank kan deze niet meer reproduceren en aan de rekeninghouders laten zien;
3. De software van de bank heeft de aangeleverde bewerkte 'kopie-ID's' in 2022 en 2023 meermaals automatisch goedgekeurd. De uploads zijn maanden later handmatig afgekeurd omdat ze bewerkt waren. De bank heeft ze daarna echter al die jaren wel bewaard(?);
4. De bank heeft de afgekeurde kopie-ID's toegevoegd aan het Kifid dossier ondanks de uitdrukkelijke vermelding van het Kifid dit soort documenten niet mee te sturen omdat het Kifid ze niet mag verwerken.
quote uit brief aan de ABN AMRO bank:
5. De bank stelt dat ze niet weet met wie ze zaken doet maar blokkeert de toegang tot de rekening niet uit coulance;
6. Daarentegen blijft ze klant pesten met pop-up "Aanleveren ID" waardoor de online bankomgeving kreupel is gemaakt. De klant kan dan formeel geen uitvoer meer geven aan de vereisten gesteld door de bank in de overeenkomst. Bovendien blokkeert ze ook de toegang tot o.a fiscale gegevens.
Door Anoniem: Dan moeten ze naar de AP stappen.
Het gaat hier immers om onnodige gegevensverwerking door de bank. Daar zou de AP op moeten handhaven.
Ja we gaan de klacht over de kopie-ID's aan het AP voorleggen. Wij verwachten er echter geen maatregelen op behalve als er meerdere mensen hetzelfde gaan doen. Het moet van incidenteel naar structureel niveau worden gebracht. De inhoudelijke reactie van de FG (die verstuurd werd door de PO(?)) was behoorlijk kronkelend en ontwijkend van structuur.
Door Anoniem: wat ik zo snel niet kan vinden is wat de bewerking precies geweest is.
Als er irrelevante informatie is weggelaten/overgelakt die de bank niet hoeft te weten, maar verder wel de identiteit geverifieerd kan worden, wat is dan precies het probleem?
Het is door de 'herkenningssoftware' (een van de betere aanbieders in de markt) van de ABN AMRO tot 2 keer toe (2022 en 2023) direct goedgekeurd na upload. Alle andere Financiële Dienstverleners waar we het op dezelfde wijze hebben gedaan en aangeboden hebben er geen problemen mee. Allen de banken hebben er een probleem mee. Alle benodigde informatie voor de Wwft is duidelijk leesbaar. ven ten overvloede: de ABN AMRO bank heeft deze gegevens al jaren in haar bezit door de afname van andere financiële producten.
Door Anoniem: ... De bank kan gewoon iemand naar de klant sturen die de identificatie uitvoert en een kopie identiteitsbewijs met masker maakt. Dat bestaat al lang...
Correct, en ja hij (de meneer van de zeer bijzondere firma AMP groep) stond hier aan de deur maar weigerde een fysieke identificatie uit te voeren en ging er als een haas vandoor toen de gestelde vragen hem wat te moeilijk werden.
Door Anoniem: terrecht kan iedereen met een copy aan komen...weg security
De upload vind plaats via de webportal of app van de bank. Je wilt niet weten hoeveel sporen (en logging) je daarmee aanmaakt. Die logging is voldoende om je achter de tralies te krijgen als er fraude wordt gepleegd maar is niet voldoende om de 'bron' met grote zekerheid te kunnen vaststellen?
Overigens schrijft de (Vereniging Nederlandse Banken) kortweg VNB om deze 'bewijzen' als eerst te wegen voordat je bij de klant gaat vragen. De ABN AMRO bank beweert dat ze controleert op geheime kenmerken van het paspoort. De kenmerken zijn met 1 Google opdracht te vinden. Ze voert allerlei technisch "bluf" argumenten in de diverse Kifid zaken. Er is een uitspraak in het Kifid register dat ze controleren op watermerk maar dit deel ontvangen ze niet (?). Knap van ze. Ze lezen ook de NFC chip uit bij het maken van een papieren kopie (argument in dit geschil).
Door Anoniem: Hoezo kan men uberhaupt de identiteit verifieren met een kopie? Zonder ooit het origineel in handen te hebben gehad of de klant in persoon gezien te hebben.
Correct.
Door Anoniem: De consument heeft recht op bescherming van zijn persoonsgegevens.
Dat zien het Kifid en de bank dus duidleijk anders!
Door Erik van Straten: 04-04-2025
Dank voor je aanvullingen.
....Een bank is verplicht je BSN te verwerken....
Ter aanvulling: een BSN nummer blijft gedurende je gehele leven hetzelfde. Een BSN registreren is niet van toepassing voor de uitvoering van de Wwft. Het actualiseren van het BSN nummer is dus een slecht argument. Al jaren lang kloppen de vooraf ingevulde gegevens op mijn aangifte dus dat stuk zit wel goed lijkt me.
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: ....Uiteindelijk, toen de manager geen argumenten meer wist, zei ze: "Ja, maar jij bent bijzonder. Ik ben maar een gewone manager dus soms moet ik gewoon ervan uitgaan dat het werkt."....
Ai, die ken ik maar in andere vorm.
En aan iedereen die in paniek raakt hierover, vraag jezelf even af of je om te beginnen wel je geld wilt toevertrouwen aan een bank die niet in staat is om vertrouwelijke gegevens goed te beheren. Als je denkt dat een bank dat niet kan dan lijkt me dat je bij die bank ook geen rekening moet willen hebben.
Correct, hier is aangetoond dat deze bank niet te vertrouwen is met aangeleverde documenten. Ze raken ze meermaals administratief 'kwijt' en bewaren ze tegen wetgeving in. Ze delen ze, ondanks het verzoek dat niet te doen.
Maar deze bank heeft heel veel moeite gedaan in het verleden om ons als klant te krijgen.
Helaas denk ik dat het bij alle banken administratief niet klopt. Laat me weten als je andere ervaringen hebt.
Door Anoniem: Het gaat niet om "onnodige informatie" maar verplichte informatie vanuit de wet en toezichthouder. Het is namelijk een financiele instelling verboden zaken te doen als er klantgegevens ontbreken. De toezichthouder werkt met omgekeerde bewijslast naar de bank.
Alle wettelijk verplichte informatie heeft de ABN AMRO al meermaals ontvangen. Dus als de bank er een zooitje van maakt moeten alle consumenten onder valse voorwendsels niet wettelijk benodigde 'kopie-ID's' aanleveren? Sorry maar dit schijnt een of andere geheime DNB Oekaze te zijn. De DNB wil bij navraag hier niet op reageren.
De jurist die riep: "moet aantonen dat de ABN AMRO de wet overtreed" heeft hier denk ik nu wel spijt van. Hierboven staat na toepassing van de wet zoals die ook in de uitspraak aan het eind is toegevoegd) vele overtredingen begaan door de ABN AMRO bank.
Het blijkt dat deze bank zijn administratie wat betreft (de niet financiële transacties) deel niet op orde heeft. Deze bankrekening heeft actieve verbindingen met 6 andere financiële instellingen die allemaal moeten voldoen aan dezelfde wetgeving. Ja een bank heeft een zekere mate van vrijheid bij het kiezen van de methodiek maar dient dan nog steeds rekening te houden met andere wetgeving en rechten.
Zowel het Kifid als de ABN AMRO bank staan buiten de realiteit met hun stugge volhoudende achterhaalde argumentatie.
Er loopt van ons nog een andere (oudere) Kifid klacht. Daarbij hebben we bewijs aangeleverd vanuit de bankadministratie zelf dat de bank destijds een 'kopie-ID' heeft ontvangen. Deze klacht is vreemd genoeg nog steeds niet op de agenda gezet. Wel heeft het Kifid ons benaderd of we deze willen intrekken omdat de ABN AMRO zaak 'verloren' is en ze wel heel erg op elkaar lijken.
Kijken hoe creatief het Kifid nu gaat worden? Wordt vervolgd.....