Door Anoniem
Ik werk nu al sinds 1987 met internetbankbetaalprogramma's
(wat een woord). BBL in die jaren had mijlen voorsprong op
alle concurrenten, zij hebben voorbeeldig aan veiligheid
gewerkt en geploegd en ook de consument daarvan ingelicht.
BBL is overgekocht door ING en ik ben niet meer onder de indruk.
Rabobank heeft 7-mijlslaarzen ingekocht en laat de consument
op veilige wijze betalen. Zij is echter niet geïnteresseerd
in bijv Firefox en communiceert niet met haar klanten over
veiligheid.
Het zou nochtans niet moeilijk zijn op de bankportals de
nodige tips&trics&links op te nemen, en dan niet een
dooddoenertje van "draai maar AdAware en je bent er", nee,
een ernstige pagina met wát en hóe.
En even verder denken: alle favoriete en populaire portals
zouden zoiets moeten aanbieden. En om nog verder te gaan: er
is ergens toch een minister verantwoordelijk voor
telecommunicatie: buiten het bestellen van mercedesjes en
het in de billen knijpen van secretaresses moet er toch een
budgetje zijn om een portal te maken voor jan-met-de-pet...?
Of moet security.nl die portal zijn?
capricornus
1. Hoeveel Nederlandse banken hebben de afgelopen jaren met hun
internetbankieren problemen gehad waar zij zelf debet aan hadden?
Volgens mij geen (ABN Amro betrof Homenet) en Phising bij Postbank had
niets met de Postbank applicatie te maken. Waarom gebruikers lastig
vallen met tips en tricks. Zorg dat het technisch dusdanig goed zit dat dit
niet nodig is door time based wachtwoorden te gebruiken, server side
input validatie op de invoervelden, enz. De meeste gebruikers willen
helemaal geen tips en tricks, maar gewoon bankieren.
2. Waarom nu weer een minster verantwoordelijk stellen? De fysieke
beveiliging van bijvoorbeeld het Rabobank pand is toch ook een Rabo
aangelegenheid en niet die van een minister. Als een bank zijn zaken niet
op orde blijkt te hebben, verliest het klanten aan de concurrent waardoor
het bedrijf wel moet verbeteren wat uiteindelijk alleen meer betere
producten overlevert (in dit geval online bankieren). Dit werkt beter dan er
weer een log overheidsorgaan op te zetten. Daarbij zijn er al initiatieven
zoals thuiswinkel.org en surfopsafe.nl.