"Het is echter de vraag of de database beveiligd kan worden en of men kan
controleren wie er toegang toe heeft, aldus een woordvoerder van KPN. "
Wat heeft men liever dat je gegevens bij verschillende ISP's en Telco's
bewaard worden of op 1 centraal punt.
Vanuit beveiligingsoogpunt gezien is 1 centraal punt makkelijker te
managen en zijn waarborgen van je privacy beter te garanderen.
Tevens trekt Minister hiermee de angel in de onderbouwing van ISP's en
Telco's, namelijk het kosten aspect eruit.
Het is namelijk veel makkelijker/voordeliger om domme sniffers te bouwen
die niets lokaal hoeven op te slaan maar via een brede pijp (wat
tegenwoordig geen klote meer kost) naar een SAN/NAS van de overheid
toe pompt.
In dit opzicht is er eindelijk een adviseur van Donner die wel intelligent is.
Vergeet niet dat je +/- 7000 ISP/Telco's hebt in Nederland die deels of
geheel aan aftap verplichting/verkeersgegevens moeten voldoen.
Gemiddeld hebben die 2 personen die van tapbevel/verkeersgegevens
verstrek bevel op de hoogte zijn (directeur of gedeligeerde security officer
en security engineer/techneut), dus 14.000 mensen in Nederland die van
de hoed en de rand af kunnen weten.
Door domme aftap machines te maken (TIIT is er op voorbereid) kan
officier van justitie rechstreeks een gesigned aftapbevel naar de
betreffende ISP sturen en tap in werking stellen, alleen adminstratief zou
een ISP nog in de gaten moeten houden (duur tap, kosten/facturatie en
formaliteit zoals controleren bevel wat automatisch kan).
In dat kader kan de door Minister Brinkhorst gesuggereerde aftap
vergoeding ruimschoots voldoende zijn om de daadwerkelijke kosten te
dekken, immers de kostprijs van de gemiddelde internet verbinding is
lager als de vergoeding voor een tap van 3 weken. Buitenbeschouwing
latend initieële investering om netwerk aftapbaar te maken en afschrijving
hierop. (bij voldoende taps verdient een ISP erop)
Wat mij een beetje tegenvalt is dat men in plaats van met oplossingen te
komen te eenzijdig de standpunt in neemt dat het te duur is, de kosten
geheel op overheid verhaalt moet worden als ook dat er morele bezwaren
zijn.
De mensen die een beetje opgelet hebben weten dat dit Kabinet en vooral
Remkes en Donner al een tijdje angst gebruiken om een totalitair regime
te bewerkstelligen, in het kader hiervan kan men in plaats van geheel
dwarsliggen met voorstellen komen die het beste bied voor alle partijen.
De voorstel die Donner nu doet is geen vreemde binnen overheid werd dit
al een jaartje of 7 geleden besproken echter ging het toen over de kosten
en technische mogelijkheden om AL het verkeer in Nederland op te slaan.
Aangezien er toen nog niet een angst-tegen-terrorisme-enzo tendens
bestond bleef het slechts bij hypotetische discussies.
Echter zijn er wel voorstellen gedaan door o.a. VVD kamerlid Cherribi om
elke IP packet te voorzien van een persoonlijke digitale handtekening.
Destijds werd hij hiervoor uitgelachen, maar met IPv6 en straks met de
ontdekking van Donner en Co dat men toch niet de beoogde mensen
kunnen tappen alsook de verkeersgegevens niet verkregen kan worden,
zal verdere identificatie van netwerk verkeer vereist worden, waarna we nog
veel verder van huis zijn als nu.
Overigens vergeet niet, ook al indien men verkeersgegevens centraal zou
opslaan, de NAW gegevens zullen nog altijd in bezit zijn van de ISP's en
Telco's, dus de gegevens die zij hebben zijn geanomiseerd en men hoeft
niet te rekenen op de college persoonsbescherming hierover zal vallen.
Tevens verwijt ik de verschillende partijen die een standpunt hebben
ingenomen tegen de plannen van de overheid te veel in hun ego te blijven
hangen. Dat je aan de wieg hebt gestaan aan internet of groot gedeelte
van internet infrastructuur hebt ontworpen/beheerd whatever, geeft je niet
de wijsheid om te kunnen oordelen over de noodzaken die anderen wel
(kennelijk) zien. Pas als je je in een ander verplaatst en de langzame
molens over een gelange tijd in de gaten houd dan pas zul je wel
overwogen je punt kunnen maken bij de overheid.
Een goed voorbeeld is de telecommunicatie wet aan wie we de huidige
aftapregelgeving te danken hebben, pas nadat deze is aangenomen
kwam met in het verweer.
Terwijl indien men van te voren met de destijds sterke branche vereniging
een tapvoorstel had ingediend deze kwakkeloos overgenomen zou zijn.
Immers de overheid neemt graag goede branche iniatieven over, kost hun
namelijk weinig energie.
Overigens ondanks bovenstaande ben ik geen voorstander van algehele
monitoring immers laat men maar achter de mensen gaan die onze aller
belangen kunnen schaden.
Maar op het zelfde moment vraag ik mij af waarom mensen niet beginnen
over reeds bestaande mechanismen die nog veel meer doet als
verkeersgegevens verzamelen, zoals de koppelingswet van 1998.
Als je leest dat met een kentekencatcher in een politie auto te Rotterdam
40 auto's in beslag zijn genomen omdat mensen openstaande
rekeningen hadden bij belastingdienst, gemeente, uitkeringsinstanties of
niet verzekerd bleken te zijn etc..etc...
Wat denk je dat er straks gaat gebeuren met biometrisch paspoort ?
Zodra er administratief iets niet in orde is kun je aangehouden worden,
omdat een camera je gezicht herkend en dit match met je identiteit dat
vervolgens geanalyseerd word met 700 databases waar je als mens in je
leven in staat, vervolgens cross-matched (soos uitkering, verzekering van
mercedes en meerdere auto's op je naam kan niet, zeker indien je nog
schulden hebt etc..etc..) en je meteen automatisch (volgens nieuwe
gerechtscomputer programma) een sanctie krijgt opgelegd.....
Ik denk dat mensen zich niet te druk moeten maken over verkeergegevens
want dat is niets invergelijking met wat de overheid nog meer in petto heeft
en al reeds toepast.
Lees een Database Nation.
http://www.databasenation.com/home.htmmvg,
G.