Menig helpdesker en systeembeheerder is zijn of haar tijd bezig met het aanmaken en wijzigen van wachtwoorden. Vergeten gebruikers niet hun wachtwoord, dan schrijven ze die wel op een post-it of in een Excel sheet. Gebruikers moeten gewoon teveel wachtwoorden onthouden, en dan moet je iets inleveren, of het nu complexiteit, variatie of discretie is.
Het wachtwoord is echter al lang de houdbaarheidsdatum gepaseerd, aldus Frank Hayes. Tien jaar geleden waren wachtwoorden handig, maar technologie heeft niet stilgestaan en er zijn tal van nieuwe oplossingen, zoals biometrie, tokens en single sign-on.
Maar niet alleen wachtwoorden moet gaan, ook de muis, hardeschijf, ASCII tekst, CRT schermen, luchtgekoelde servers en het regelmatig maken van back-ups zijn niet meer van deze tijd en hard aan vervanging toe.
Hardeschijven in PC's gaan stuk, terwijl er ook ruimte is voor een aantal kleine disks die in een redundante opstelling worden geplaatst. Of wat te denken van back-ups die op een vast tijdstip plaatsvinden, het is beter om alle transactie continu te loggen.
Het probleem is echter dat we te afhankelijk van deze technologieen zijn geworden, maar hoe eerder we ze vervangen, des te minder gek ons werk wordt, eindigt Hayes zijn betoog.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.