De consument is onbekend met het gevaar dat radio frequency identification (RFID) technologie voor de veiligheid van persoonlijke informatie vormt, zo blijkt uit onderzoek van het Europees Parlement. Werd RFID voorheen nog voornamelijk voor logistieke processen ingezet, inmiddels rukt het steeds verder op in het dagelijkse leven van de consument. OV-chipkaart, het paspoort, betalingssystemen, ID-bewijzen en loyaliteitskaarten voor klanten, allemaal bevatten ze een RFID tag.
De consument beschouwt de technologie als niets meer dan een een elektronische sleutel of portemonnee, maar het is in staat om bewegingspatronen, uitgaven, productiviteit, voorkeuren, gewoontes en nog veel meer te registreren. Ondanks alle voordelen bestaat ook het gevaar dat overheid en bedrijven de technologie misbruiken. Zo wil de Duitse retailgigant Metro Group loyaliteitskaarten van RFID tags voorzien, waardoor persoonlijke gegevens van de klant op straat kunnen belanden, en de bewegingen van de klant in de winkel zijn te volgen.
"Gebruikers moeten beseffen dat RFID meer dan alleen een elektronische portemonnee of sleutel is, en digitale sporen in RFID omgevingen achterlaat. Degene die deze systemen implementeren moeten daarom een eenvoudig te begrijpen overeenkomst voor hun eindgebruikers opstellen." zo concluderen de onderzoekers. Eindgebruikers zouden ook invloed moeten hebben hoe RFID systemen worden opgezet en bepalen hoeveel privégegevens voor een bedrijf nodig zijn. Overheden moeten vaststellen of verzamelde RFID data voor datamining gebruikt wordt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.