De meeste consumenten en bedrijven zijn niet tevreden met de anti-spam software die ze gebruiken, zo blijkt uit onderzoek. En de spamfilters laten niet alleen spam door, ze stoppen ook legitieme e-mail. Zo zegt 36% van de ondervraagde bedrijven dat ze zaken misliepen doordat legitieme, zakelijke e-mail door spamfilters werd geblokkeerd. Maar liefst 70% van de ondervraagde consumenten is niet te spreken over de gebruikte spamoplossing. Alleen filters die de "challenge response" technologie gebruiken komen positief uit de test.
De filters van McAfee, Symantec en Trend Micro worden slechts door 22% van de gebruikers gewaardeerd. Apple, IBM Lotus en Microsoft doen het met 21% tevredenheid net iets slechter. Het zijn echter de spamfilters van internetproviders en open source oplossingen, zoals SpamAssassin, die met 16% het slechtst scoren.
Aanbieders van challenge response filters komen met 67% tevredenheid als beste uit het onderzoek. Challenge response tools sturen een bevestiging naar een afzender die voor het eerst iets mailt. Heeft de afzender het verzoek van de ontvanger bevestigd, dan kan hij voortaan ongestoord e-mailen. De onderzoekers ontdekten verder dat mensen gemiddeld 11 spamberichten per dag ontvangen, 15% van de totale hoeveelheid legitieme mail die dagelijks wordt afgeleverd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.