Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zal volgend jaar tien gouden regels presenteren die de privacy van de internettende consument moeten beschermen. Volgens CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm hebben internetters inmiddels geen privacy meer, en is het als het leven in een "glazen huis" waar consumenten aan de hand van een opgesteld profiel herkend worden. Waarschuwen heeft geen effect en alleen internationale wetgeving kan de privacy, voor zover die er nog is, redden, aldus Kohnstamm. Daarom werkt het CBP nu aan tien regels die de consument privacybewust moeten maken.
Met name jongeren zijn zich steeds minder bewust van hun privacy en welke gevolgen dit kan hebben. Profielensites en sociale netwerksites zoals Hyves worden goed bezocht en bevatten vaak een gedetailleerd profiel van iemand. Profielen die voor bedrijven erg interessant zijn, en gebruikt worden bij het screenen van sollicitanten en werknemers.
Kohnstamm deed zijn uitspraken tijdens een uitzending van Netwerk over wat Google allemaal weet. "Meer dan negentig procent van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine op internet. Google stelt van iedere gebruiker een persoonlijk profiel op, en zo kan Google een beter antwoord geven op jouw persoonlijke zoekopdracht. Maar komt Google niet te veel te weten over zijn gebruikers? De reportage is hier te bekijken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.