Twee weken geleden deelde de OPTA een boete van 1 miljoen euro uit aan een Nederlands bedrijf dat spyware verspreidde, maar zowel de Russische botnetbeheerders die voor de verspreiding werden ingezet als de adverteerders die via de spyware adverteerde, zijn de lachende derde. Zij zijn helemaal niet aangepakt, en zullen praktijk gewoon voortzetten. Het probleem is dat advertentiebureaus en hun klanten, in het geval van Dollar Revenue onder andere HP, geen duidelijke procedures volgen, waardoor er via dubieuze spyware kanalen wordt geadverteerd.
"Als we adware criminelen willen stoppen, moeten we van reclamebureaus en hun klanten eisen dat wie de advertenties via het internet verzorgt, duidelijke procedures volgt en zich verantwoordelijk gedraagt", aldus het Zwitserse beveiligingsbedrijf CyTRAP Labs.
Het bedrijf is blij met de actie van de OPTA om de Nederlandse spyware-verspreider aan te pakken, maar hoopt dat er wetgeving komt die het ook mogelijk maakt om adverteerders en advertentiebureaus aan te pakken. Zonder die veranderingen is het slechts een kwestie van tijd voordat spyware-verspreiders naar een andere locatie verhuizen, bijvoorbeeld Rusland, zo hint CyTRAP.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.