Internetbankieren en online betalingen zijn niet zo veilig als banken de burger doen geloven, zo laat de Canadese politie weten. Volgens functionarissen zouden banken en financiële instellingen cybercrime-incidenten verzwijgen uit angst voor negatieve publiciteit. "We weten dat banken regelmatig het slachtoffer zijn, maar slechts enkele gevallen worden gemeld," aldus Yves Francoeur, hoofd van de politie in Montreal.
De Mounties zouden banken onder druk hebben gezet om aanvallen toch te melden. De financiële sector is echter bang voor haar reputatie en dat gevallen als identiteitsdiefstal in de publiciteit komen. "Het gaat alleen maar om het imago. Het is niet in hun belang om dit te doen," laat Korporaal Louis Robertson weten.
Vorig jaar rapporteerden de banken een schadepost van 35 miljoen dollar door fraude, maar politie denkt dat dit hoogstens 10% van alle incidenten is. Het zou in werkelijkheid minimaal om 500 miljoen dollar gaan. Fraude vindt plaats via phishing-aanvallen en andere manieren van social engineering. De banken ontkennen dat ze incidenten zouden verzwijgen. "We moeten allemaal samenwerken om deze misdrijven te bestrijden," zo merkt een woordvoerder op.
Van de 62.000 agenten in Canada, houden zich er slechts 250 bezig met cybercrime en dan in de meeste gevallen met kinderporno. "We hebben prioriteiten en als we daarnaar kijken, dan staan banken helemaal onderaan," zegt politieofficier Christian Emond. Straatbendes, georganiseerde misdaad en terrorisme staan bovenaan de lijst.
Toch vragen experts zich af hoe lang banken slachtoffers blijven vergoeden en hun gedrag niet gaan aanpassen, aangezien de schade door cybercrime steeds groter wordt. "De getroffen instellingen zien de verliezen als onderdeel van het zaken doen. Als de verliezen groeien, zie je misschien een gedragsverandering en word je verantwoordelijk voor je eigen rekening," aldus Ian Wilms, hoofd van de Association of Police Boards.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.