Door scholen gebruikte computersystemen zijn eenvoudig te kraken door scholieren zodat zij toegang tot de leerlingenadministratie, cijferlijsten en proefwerken met antwoorden kunnen krijgen. Kennisnet onderzocht, net als het drie jaar geleden deed, de beveiliging bij verschillende scholen. Bij de uitgevoerde tests is gekozen voor een tweetal tests van buitenaf (via Internet), waarbij websites en/of het administratieve lokale netwerk (LAN) werd benaderd en aangevallen, en een test op locatie waarbij getest werd of er toegang mogelijk was tot administratieve systemen en draadloze verbindingen.
Bij de test werd ook gekeken naar de mate waarin een eventuele school-website kwetsbaar was voor computerkrakers. Was een website bij een provider ondergebracht (hosting, in tegenstelling tot een situatie waarbij de website draait op een computer die in beheer is van de school zelf) dan viel de website buiten de (beheer)verantwoordelijkheid van de school en daarmee buiten de test.
Net als 3 jaar geleden was er op bijna iedere school iets aan te merken. Bij 5 scholen was sprake van een situatie waar misbruik mogelijk kan leiden tot ongeautoriseerde toegang van binnenuit en van buitenaf. Bij het benaderen van scholen van buitenaf is het niet gelukt het administratieve netwerk te bereiken. Met de kennis opgedaan vanuit het interne netwerk was dat bij genoemde 5 scholen zeer waarschijnlijk wel mogelijk.
Pappen en nathouden
In de meeste gevallen zijn de Voortgezet Onderwijs (VO) scholen zich bewust van het feit dat er altijd leerlingen zijn die aan de grenzen van de beveiliging "peuteren". Ict beheerders houden het gebruik van het netwerk redelijk goed in de gaten en samen met medewerkers van de school weet men vaak redelijk welke leerlingen "te zeer onderzoekend" zijn. Herhaaldelijk worden deze leerlingen aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Ook worden zij uitgenodigd om mee te denken over verbeteringen. Een benadering die typisch lijkt voor het onderwijs. In tegenstelling tot het vorige onderzoek maken nagenoeg alle scholen gebruik van een hosting provider.
Ten opzichte van het onderzoek van 2004 is het opvallend dat bijna alle Primair Onderwijs (PO) en alle VO scholen professionele netwerkcomponenten in gebruik hebben genomen.
Schoudersurfende scholieren
Een aantal administratieve toepassingen (onder meer het veel gebruikte programma Magister en Schoolvision) is via het internet (web interfaces) te benaderen. In het geval dat leraren/leraressen deze toepassingen, vanuit de computer in het klaslokaal, benaderen bestaat de kans dat. medewerkers zo inloggegevens "verspelen" aan leerlingen die over de schouder meekijken (zo bleek in 2 gevallen dat een leraar inlogde terwijl zijn activiteiten zichtbaar waren op het digitale schoolbord). Het gebruik van dergelijke toepassingen in de klas kent nog een ander risico, namelijk het niet afsluiten van de toepassing terwijl men het lokaal verlaat.
Weinig zwakke wachtwoorden
Onderdeel van de test was het testen van zwakke wachtwoorden. Opmerkelijk was dat er geen wachtwoorden werden gevonden anders dan enkele blanco wachtwoorden, wachtwoorden gelijk aan gebruikernaam of standaard- wachtwoorden. Evenals 3 jaar geleden kiest men blijkbaar redelijk zorgvuldig wachtwoorden.
Hardware, vooral netwerkcomponenten en printers bleken herhaaldelijk voorzien van standaard meegeleverde wachtwoorden. Deze dienen vervangen te worden. Met voldoende tijd en geduld kan iemand toegang tot systemen verkrijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.