Maar liefst veertig procent van alle mensen op het internet surft met een lekke browser, zo blijkt uit onderzoek van Google, IBM en de Zwitserse Communication Systems Group. De cijfers zijn gebaseerd op de zoekopdrachten die Google tussen januari 2007 en juni 2008 te verwerken kreeg. Van de 1,4 miljard internetgebruikers, bleken 576 miljoen een gedateerde browser te gebruiken.
Mozilla gebruikers surfen over het algemeen met de laatste versie van de browser, wat met een percentage van 83,3% duidelijk wordt bevestigd. In het geval van Safari ging het om 65,3% terwijl Opera 56,1% haalde. Gebruikers van Internet Explorer zijn de grootste risicogroep. Daar surft slechts 47,6% met de meest recente versie. De reden dat Firefox fans veiliger zijn, komt doordat het patchproces van Mozilla sneller en minder problematisch is. De meeste mensen installeren een nieuwe Firefox versie zodra de browser dit aan hen vraagt.
Opera controleert wel op updates, maar de gebruiker moet die nog steeds zelf downloaden en installeren. Safari maakt gebruik van de Apple-updater die op reguliere intervallen op updates controleert, terwijl IE eens per maand wordt gepatcht. De onderzoekers zijn dan ook duidelijk. "Het auto-update mechanisme zoals in Firefox aanwezig is, is het meest efficiënte van alle browsers die we onderzochten." Het onderzoek keek niet naar kwetsbare plugins. Dan zou het aantal kwetsbare websurfers nog veel hoger kunnen liggen. Zo werd laatst al duidelijk dat veertig procent van de security bewuste internetters niet over de laatste versie van Flash beschikt.
Marktaandeel
Naast het aantal gepatchte browser, brachten de onderzoekers ook het marktaandeel van elke browser in kaart. Internet Explorer is met 78,3% nog altijd alleenheerser en lijkt voorlopig niet door Firefox te worden ingehaald. Mozilla's browser had een aandeel van 16,1%. Nog altijd veel meer dan Safari, dat door 3,4% van de internetgebruikers wordt gebruikt. Het aandeel Opera bleef steken op 0,8%, toch nog goed voor 11 miljoen gebruikers.
Houdbaarheidsdatum
De reden dat mensen hun browser niet updaten is omdat ze het niet doen, ze het niet kan schelen of omdat ze het niet weten. Om de gebruiker bewuster te maken stellen de onderzoekers een systeem voor dat lijkt op die van de houdbaarheidsdatum bij levensmiddelen. De browser kan dan zeggen hoeveel dagen die lek is en om hoeveel lekken het gaat. Ook websites zouden aan de hand van de USER AGENT kunnen zien of iemand met een lekke versie surft en hem dan waarschuwen. Als laatste adviseren de onderzoekers om niet alleen betere auto-update mechanismen te implementeren, maar ook om op kwetsbare plugins te controleren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.