Dat ligt aan de software. Om te beginnen moet je een redelijk begrip van IP
nummers en poorten hebben. Het IP nummer identificeert een computer, het
poortnummer geeft aan met welke software op die machine je wilt werken.
Zo zal op een kleine bedrijfsserver zowel de email-inkomend, email uitgaand,
website etc op een machine draaien. De aanvraag door web-browser of
email programma is altijd gericht aan een IP nummer met een poort nummer
om aan te geven van welke software er antwoord wordt verwacht.
Op een machine kan dus maar een stuk software gebruik maken van een
poort.
Een probleem zoals jij voorlegt heb ik al eens succesvol opgelost, maar het
is wel afhankelijk van de gebruikte software.
Situatie 1:email client direct naar provider
email client: pop3.provider.nl poort 110
Situatie 2:email client via virusscanner naar provider
email client: 127.0.0.1 poort 110 (127.0.0.1 is je eigen PC)
De inlognaam wordt dan vaak aangepast van naam naar
[email]naam@pop3.provider.nl[/email]. Op basis hiervan weet de virusscanner dat hij de
mail op zijn beurt van pop3.provider.nl moet halen. De poort 110 wordt als
standaard aangenomen.
Situatie 3: Email client, spam filter, virusscanner
Email client moet de mogelijkheid hebben om een POP server op een
andere poort aan te spreken:
POP server: 127.0.0.1 poort 111
inlognaam: [email]naam@pop3.provider.nl[/email]#127.0.0.1
Het spamfilter installeer je op poort 111 (moet wel mogelijk zijn. Eventueel
wissel je virusscanner en spamfilter om). Deze neemt als inlognaam voor de
volgende server het deel voor het "#" teken en als server het deel erna.
Het spamfilter zal dus met [email]naam@pop3.provider.nl[/email] inloggen op 127.0.0.1 op
poort 110 en de virusscanner vinden.
Beetje duidelijk?