Archief - De topics van lang geleden

Melden abuse vanaf eigen IP-range ISP

05-01-2007, 14:04 door Anoniem, 8 reacties
Heeft iemand hier ervaring met het melden van abuse (spam) bij zijn eigen
provider? Ik probeer al een paar dagen duidelijk te maken bij mijn provider
dat een IP-range van hun in de blocklist van Spamhaus is opgenomen,
maar ze lijken weinig haast te maken om er iets aan te doen. Door die
blocklist worden mailtjes vanaf mijn mailserver soms ook geweigerd door
andere mailservers die de blocklist van spamhaus gebruiken. De provider
gebruikt overigens zelf ook die blocklist, dus een mail vanaf mijn server
naar hun wordt ook geweigerd.

Ik heb al vaker van die trage reacties gehad van hun helpdesk, wellicht tijd
om over te stappen naar een echte ISP die er wel werk van maakt. Dat IP-
adres is namelijk nog steeds aan het spammen, en een zoekopdracht in
Google op dat adres levert iedere dag meer spam-reports op.

Ze zijn ook al 2 dagen opgenomen in de blocklist als spamvriendelijke
provider omdat ze volgens Spamhaus al maanden niet hebben
gereageerd op abuse meldingen of niets merkbaars hebben gedaan.

Dat een Nederlandse ISP anno 2007 nog steeds zo makkelijk omgaat met
deze materie vindt ik echt schandalig.
Reacties (8)
05-01-2007, 14:20 door Anoniem
Welke ISP? Als hun dienstverlening echt zo slecht is mogen
ze aan de schandpaal. Als ze hun werk goed doen, hebben ze
het recht zich te verdedigen.

De meeste ISP's zijn heel alert op dergelijke acties, het is
namelijk erg slecht voor hun imago om bekend te staan als
spamversreider.

Een IP-adres/range wordt alleen verwijderd van blacklists
als er geconstateerd is dat het misburik gestopt is.
Hiervoor is soms wat discussie tussen de partijen.
05-01-2007, 14:51 door Anoniem
Ik heb niet de indruk dat ze echt al iets hebben gedaan of dat er discussie
is tussen hun en Spamhaus. Ik krijg natuurlijk een eerste lijns helpdesker
en niet diegene die verantwoordelijk is voor het lezen van de abuse
mailbox, dus 100% zeker daarvan ben ik niet. Maar dat komt ook omdat ze
vrijwel niks terugmelden.

Het betreft hier overigens de provider Telebyte/FreeOnline. Misschien dat
er mensen zijn die wel een betere ervaring met hun hebben?
07-01-2007, 10:20 door Anoniem
Ik heb hier ook een tijdje last van gehad.Alleen van facebox was dat
toen.Wat ik toen gedaan heb is een text document aangemaakt met
daarin de header informatie van de emails zodat ze konden zien dat het
om spammail ging.Toen nog als bevestiging een print screen gemaakt en
met paint in het rood een duidelijke pijl aangegeven om welke mail het
ging en zodat ze konde zien datt om meerdere emails ging.Dat atached
toegevoegd aan de mail en uitleg gegeven.Sins dien heb ik er nooit meer
last van gehad.
07-01-2007, 19:33 door SirDice
Er is maar 1 manier om een ISP duidelijk te maken dat een
dergelijke lakse houding niet getolereerd word en dat is
overstappen naar een andere. Zonder gebruikers houden ze
vanzelf op met bestaan...
07-01-2007, 21:48 door Anoniem
Door SirDice
Er is maar 1 manier om een ISP duidelijk te maken dat een
dergelijke lakse houding niet getolereerd word en dat is
overstappen naar een andere. Zonder gebruikers houden ze
vanzelf op met bestaan...

Morgen is een laatste "nette" poging van mij om hun aan het werk te zetten
en ze op hun verwantwoordelijkheid te wijzen. Een recente search in
Google groups laat zien dat er dit weekend weer nieuwe spam is verstuurd
via dat IP-adres en is dus ook alweer aangemeld abuse nieuwsgroepen.
09-01-2007, 09:19 door Anoniem
Telebyte heeft mijn melding nu in onderzoek genomen. Pas toen ze door
kregen dat ik ook een abonnee van hun ben gingen ze even wat navragen
en werd niet de hoorn er op gegooid. Waarschijnlijk doen ze dat wel
wanneer iemand belt die geen klant van ze is. Op dit moment is de IP-
range nog steeds geblokkeerd bij Spamhaus. Het is jammer dat de SMTP-
server van Telebyte niet in diezelfde IP-range zit, want dan hadden ze wel
meer pijn gevoeld en zouden ze wellicht harder lopen. Ik ben benieuwd
hoe lang ze nodig hebben om dit te onderzoeken.

Ikzelf vermoed dat er een (IRC-)bot op de machine zit die inlogt op webmail
servers om daarvandaan spam te versturen, gezien de headers van de
spam mailtjes, of de betreffende abonnee moet zelf actief spammen maar
die kans acht ik kleiner hoewel het niet onmogelijk is.

We wachten weer even af.
09-01-2007, 22:48 door SirDice
Ik bel eigenlijk nooit.. Een fatsoenlijke ISP heeft niet voor niets een abuse@ e-mail adres. Dan kom je tenminste gelijk op de juiste afdeling terecht en je kan direct je logs meesturen. Doe dit overigens altijd in de tekst en niet als attachment. Laat ook je eigen analyse achterwege (whois, dns, traceroutes etc). Alleen de feiten noemen..

En ja, ik krijg niet altijd een reactie terug.. De abuse stopt meestal wel vrij abrupt ;)
10-01-2007, 07:37 door Anoniem
Door SirDice
Ik bel eigenlijk nooit.. Een fatsoenlijke ISP heeft niet voor niets een
abuse@ e-mail adres. Dan kom je tenminste gelijk op de juiste afdeling
terecht en je kan direct je logs meesturen. Doe dit overigens altijd in de
tekst en niet als attachment. Laat ook je eigen analyse achterwege (whois,
dns, traceroutes etc). Alleen de feiten noemen..

En ja, ik krijg niet altijd een reactie terug.. De abuse stopt meestal wel vrij
abrupt ;)

Ik heb alleen gebeld voor het feit dat hun IP-range in de blocklist zit, niet om
eventuele spam vanaf dat ene Telebyte IP-adres te melden want die heb ik
niet ontvangen. Hoewel ik misschien toch even mijn logging ga bekijken
om te zien of ik sinds oktober 2006 (toen is het begonnen) echt geen spam
heb ontvangen vanaf dat IP-adres.

Het achterwege laten van een eigen analyse doe je waarschijnlijk om zelf
tijd te besparen, maar waarschijnlijk ook om niet op de tenen te trappen
van de betreffende afdeling?

Op dit moment komt de IP-range nog steeds voor in de SBL bij
Spamhaus. :-(
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.