Poll
image

Wie zou jij PC en netwerkbeveiliging laten regelen?

maandag 10 december 2007, 09:34 door Redactie, 11 reacties
Extern beveiligingsbedrijf
9.45%
Ontwikkelaar van besturingssysteem
1.71%
Internetprovider
5.13%
Leverancier van netwerk / computer
2.43%
System integrator
3.15%
Overheidsinstantie
0.72%
Niemand, dit doe ik zelf
75.07%
Anders, ...
2.34%
Reacties (11)
10-12-2007, 11:02 door SirDice
Hmm.. Op een security site een dergelijk vraag stellen weet
je bij voorbaad het antwoord natuurlijk al.. Bijna 3 kwart
doet het zelf.
10-12-2007, 13:26 door root
Nou, ik ga de beveiliging van mijn OS niet zelf regelen
hoor. Dat lukt me niet. En ook de beveiliging van het
netwerk van mijn internetprovider niet. En de beveiliing van
mijn persoongegevens wordt geregeld door de overheid (WbP).
En ikzelf regel het ook wel een beetje, met een firewall en
virusscanner enzo. Dus in feite kies ik voor alle antwoorden.
10-12-2007, 13:53 door Anoniem
Een extern beveildingsbedrijf is nog niet zo gek. Je kan je eventuele
schade verhalen. En het is altijd nog de vraag of je eigen kennis
voldoende is om het zelf te doen. Je kan wel denken dat je voldoende
kennis hebt maar er zijn altijd slimmere mensen.

Persoonlijk zal ik het natuurlijk altijd zelf doen maar voor de gemiddelde
gebruiker is het misschien wel een goede keus.
10-12-2007, 15:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-12-2007, 08:32 door pikah
Door Anoniem
Een extern beveildingsbedrijf is nog niet zo gek. Je kan je
eventuele
schade verhalen. En het is altijd nog de vraag of je eigen
kennis
voldoende is om het zelf te doen. Je kan wel denken dat je
voldoende
kennis hebt maar er zijn altijd slimmere mensen.

Persoonlijk zal ik het natuurlijk altijd zelf doen maar voor
de gemiddelde
gebruiker is het misschien wel een goede keus.
Helemaal mee eens..
12-12-2007, 10:55 door Anoniem
Voor heel veel organisaties in het MKB-segment is 'zelf doen' vaak niet
veilig/gegarandeerd genoeg, het kost teveel tijd of geld, of de kennis is
er gewoon niet.

Ook kun je de vraag stellen wat beveiliging is, dat kan in meer of
mindere mate. Ook dat speelt mee in de beslissing, lijkt mij. Een
(managed) firewall en een antivirus-abonnement kun je prima door je
ISP laten doen. Voor het inrichten, onderhouden en ondersteunen van
IDS/IPS en meer van zulke redelijk specialistische oplossingen zou ik
toch een partij kiezen die dat als core business heeft. Een extern
beveiligingsbedrijf dus.
12-12-2007, 11:49 door Anoniem
Je zou eigenlijk gewoon op virtual pc de OS moeten draaien en die
elke nacht verversen met een oude backup. Dan moet je alleen nog de
netwerk server beveiligen maar dat is niet zo moeilijk aangezien Linux
bestaat ;)

Nielsk
- Securitylab.ws
12-12-2007, 13:36 door Anoniem
Door pikah
Door Anoniem
Een extern beveildingsbedrijf is nog niet zo gek. Je kan je
eventuele
schade verhalen. En het is altijd nog de vraag of je eigen
kennis
voldoende is om het zelf te doen. Je kan wel denken dat je
voldoende
kennis hebt maar er zijn altijd slimmere mensen.

Persoonlijk zal ik het natuurlijk altijd zelf doen maar voor
de gemiddelde
gebruiker is het misschien wel een goede keus.
Helemaal mee eens..

er zijn ook altijd slimmere mensen dan jouw
beveiligingsbedrijf :)
12-12-2007, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem
Door pikah
Door Anoniem
Een extern beveildingsbedrijf is nog niet zo gek. Je kan je
eventuele
schade verhalen. En het is altijd nog de vraag of je eigen
kennis
voldoende is om het zelf te doen. Je kan wel denken dat je
voldoende
kennis hebt maar er zijn altijd slimmere mensen.

Persoonlijk zal ik het natuurlijk altijd zelf doen maar voor
de gemiddelde
gebruiker is het misschien wel een goede keus.
Helemaal mee eens..

er zijn ook altijd slimmere mensen dan jouw
beveiligingsbedrijf :)

Klopt maar je moet natuurlijk wel er voor zorgen dat je eventueele schade
kan verhalen. Dan is het iets minder/niet jou probleem.
13-12-2007, 22:21 door Anoniem
Active directory, policies, een proxy gebruiken en safeboot voor de
laptops dan ben je al een heel eind, een goede systeembeheerder
dus.
15-12-2007, 01:08 door Anoniem
Als ik zo even naar m'n functieomschrijving kijk zal ik het toch echt zelf
moeten doen. En een behoorlijk deel van de andere antwoorden (die in de
reacties, niet die in het lijstje) zijn geen optie. AD komt hier de deur niet in,
proxies zijn zo 1991, en safeboot? Wasda? Kenniknie! ISP's verbazen me,
als ze me inhuren, altijd weer met hun naieve houding op gebied van hoe
ver je zou moeten gaan met het beschermen van klanten. POP3, ftp en
telnet en dan net doen alsof je niet beter weet. En Microsoft, Symantec of
Cisco vertrouwen? Juist.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.