image

Blokkeren kinderporno door KLPD blijkt onwettig

dinsdag 16 september 2008, 11:54 door Redactie, 16 reacties

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) is helemaal niet bevoegd om websites met kinderporno te laten blokkeren, terwijl dit wel gebeurde, dat blijkt uit onderzoek. Het KLPD had met internetproviders UPC, Scarlet en Kliksafe een overeenkomst gesloten om bepaalde websites te filteren, maar die is volgens de onderzoekers niet rechtsgeldig. "Het tegenhouden van internetverkeer door de overheid kan een ongeoorloofde inbreuk vormen op het grondrecht vrijheid van meningsuiting en de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer", aldus de onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Die hadden ook kritiek over de kwaliteit van het werkproces en over de kwaliteit van de lijst die het KLPD aan de providers verstrekte. Daarnaast merken de onderzoekers op dat wat op de lijst komt niet meer dan het topje van de ijsberg kan zijn.

De internetproviders zijn nu met Justitie overeengekomen om actief kinderporno te blokkeren, dat schrijft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie in een brief aan de Tweede Kamer. De blokkering van sites vindt plaats op basis van een door een onafhankelijke stichting op te stellen en te onderhouden zwarte lijst. "Uit onderzoek blijkt dat de ISP’s het aanbod van kinderporno op eigen initiatief nog effectiever kunnen weren dan op aanwijzing van de overheid," zo stelt de minister. Nu de providers zich met het filteren bezighouden, zou politie en justitie zich meer op de opsporing en vervolging van producenten en verspreiders van kinderporno kunnen concentreren.

Verder zullen de ISP’s, gezamenlijk met de overheid, werken aan de ontwikkeling van een platform voor de internationale uitwisseling van gegevens. En zij zullen ook een voorziening treffen voor het bijhouden en actualiseren van de zwarte lijst met te blokkeren websites.

Naast het filteren door de internetproviders stellen de onderzoekers dat het zinvol is de technische filtermogelijkheden verder uit te bouwen en vooral te verbeteren. Zij wijzen daarbij op de mogelijkheid van zelfregulering, zoals die zich in andere landen ontwikkelt. Zelfregulering kan toegepast worden op verschillende niveaus: providers, netwerkbeheerders en particuliere gebruikers. Tal van filters zijn al gemeengoed (spamfilters, virusscanners, ouderlijk toezicht). Een (kinder)pornofilter zou aan een dergelijk pakket toegevoegd kunnen worden. "Ouders, scholen en bibliotheken zouden op hun verantwoordelijkheid kunnen worden aangesproken. Zodoende kan een markt van vraag en aanbod voor filterproducten ontstaan." Noorse providers zouden reclame voor een kinderpornofilter maken en een Zweeds bedrijf op ontwikkelt een soortgelijk filter op commerciële basis.

Reacties (16)
16-09-2008, 12:17 door spatieman
KLPD ??
korps Landelijke P0rno Dienst??
16-09-2008, 13:08 door Darkman
Ik maak gebruik van [url=http://www.opendns.com/]OpenDNS[/url], waarmee ik aan zelfregulering doe.
16-09-2008, 14:10 door Eerde
Dat riep ik al op dag 1.

Ben blij dat Ernstig Hirshi Bin-Ali er nu ook achter is, en dat voor een jurist.... al bijna net zo dom als zijn voorganger -Donderse Donnert- die, je weet wel die patriarch (zijn vader & grootvader verklootte beide al het NL rechtssysteem) die, die niet eens het NL ontslagrecht kent, zijn tweedekamer uitspraken achteraf vervalste, maar wederom niet juridisch correct was.

Kijk, het was en is zimpel: de plisie mag nooit op de stoel van de rechter gaan zitten. Alleen de rechter kan nl bepalen of iemand de wet overtreed, de plisie mag alleen opsporen.
Het tweede punt was dat die z.g. KP-lijst niet openbaar was en dus niet te controleren of te toetsen.
In Zweden kon men die PiratBay niet verbieden en dus werd er beweert dat er KP verspeid werd, dat gaf wel mogelijkheden (al dan niet door plisie/overheid zelf ge-upload).
Ook zal vastgesteld moeten worden (onafhankelijke commissie of niet) wat nu eigenlijk KP is ? Er zijn Rouwvoet-achtige piepeltjes die alles wat bloot is onder de 18 daaronder willen scharen.

Het is en blijft een hellend vlak dat censuur. Dus maar niet doen want censuur heeft geen toekomst.
Verder is het technisch niet uitvoerbaar. Dus een schijnoplossing.
16-09-2008, 14:11 door pikah
- Oops leesfout ;-)
16-09-2008, 16:55 door Anoniem
wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven.
gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal
16-09-2008, 17:09 door Anoniem
Door DarkmanIk maak gebruik van [url=http://www.opendns.com/]OpenDNS[/url], waarmee ik aan zelfregulering doe.

Een kinderporno-fiel zal ook aan zelfregulering doen..... Die zoekt wel een DNS wat niet filtert. Het is dus verspilde moeite van de providers.
16-09-2008, 17:54 door Anoniem
Dit is het einde van het vrije internet. Deze censuur houdt geen steek want pedofielen gebruiken freenet,I2P,etc.
16-09-2008, 18:36 door Anoniem
Door DarkmanIk maak gebruik van [url=http://www.opendns.com/]OpenDNS[/url], waarmee ik aan zelfregulering doe.

Jammer dat dat niet helpt als ISPs IP adressen blockeren
16-09-2008, 20:16 door Anoniem
kinderporno blokkeren? prima, maar dan wel die lijst op laten stellen door een echt onafhankelijke commisie, die geen enkele belangen heeft in de politiek, commercie en vooral geen belangen heeft in copyrightwaakhonden en consorten.
elke vermoede link met welke dan ook andere partij die zo'n lijst wel eens goed uit zou komen moet resulteren is het opheffen van die commisie, of het ontslaan van die persoon uit die commisie...

maar daarnaast vraag ik mij wel af of het echt zin heeft, ik zit al heel wat jaren op het internet en ben eigenlijk nog nooit kinderporno tegengekomen, maar toch zijn er hoge heren die onder het bezit uitkomen met uitvluchten als "bijvangst" bij andere porno. waar ben je dan mee bezig?

ook kan met veel beter deze sites niet blokkeren, maar juist zo open mogelijk laten, en elk persoon die meer dan 1 keer op die site komt eens wat beter in de gaten te houden, niet wegstoppen die sites, nee alleen maar extra in de gaten houden...

misschien dat men dan na een paar jaar goed onderzoek eens een paar van de echte grote klootzakken pakt, in plaats van de zoveelste passieve klootzak die alleen maar naar de plaatjes kijkt. die lui moeten we niet hebben, het gaat om de gekken die de plaatjes maken, en pas op de 2de plaats om de lui die er naar kijken, vind ik.
16-09-2008, 22:25 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-09-2008, 10:57 door Anoniem
"wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven. gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal"

De KLPD is de wet ? Nee, de KLPD moet enkel wetsovertreders opsporen. Terwijl men hierbij op de stoel van de rechter ging zitten, en vervolgens van de providers verlangde dat zij gingen opereren als verlengstuk van de KLPD, zonder enige vorm van controle op hun zwarte lijst. Deze nieuwe opzet is ten eerste beter geregeld, en ten tweede wordt er meer kinderporno geblokkeerd dan met de blacklist van de KLPD.

De KLPD kan zich beter bezig houden met het opsporen van pedofielen en andere betrokkenen, zodat deze voor de rechter gebracht kunnen worden, dan met het opstellen van zwarte lijsten in de pretentie dat zij op de stoel van de rechter kunnen gaan zitten, en waarbij er helemaal geen sprake is van het opsporen en veroordelen van de schuldigen achter de KP.
17-09-2008, 11:09 door awesselius
Je kunt zelf ook beginnen de overheid te gaan censureren. Een persoonlijke openbare bekendmaking publiceren waarin staat dat je de overheid als zodanig niet erkent om over jou, als mens, te regeren. Daar moet namelijk instemming voor zijn, en als je dat nooit gegeven hebt, dan is de overheid niet jouw regering.

Dan kan men wel zeggen dat er democratie is etc., maar als je dat dus al niet erkend, waar kunnen ze dan mee komen? Ik heb er niet voor gekozen in dit land geboren te worden onder de regering van dit land. Ik heb evenmin gekozen voor welke 'volksvertegenwoordiger' dan ook omdat ik de hele democratie niet erken. Als iemand mij wil vertegenwoordigen, dan moet hij daar eerst toestemming voor vragen. Ja?

Al met al, kan de overheid willen censureren wat ze willen. Ik censureer de overheid.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
17-09-2008, 16:47 door Anoniem
wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven.
gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal
Door Anoniem"wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven. gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal"

De KLPD is de wet ? Nee, de KLPD moet enkel wetsovertreders opsporen. Terwijl men hierbij op de stoel van de rechter ging zitten, en vervolgens van de providers verlangde dat zij gingen opereren als verlengstuk van de KLPD, zonder enige vorm van controle op hun zwarte lijst. Deze nieuwe opzet is ten eerste beter geregeld, en ten tweede wordt er meer kinderporno geblokkeerd dan met de blacklist van de KLPD.

De KLPD kan zich beter bezig houden met het opsporen van pedofielen en andere betrokkenen, zodat deze voor de rechter gebracht kunnen worden, dan met het opstellen van zwarte lijsten in de pretentie dat zij op de stoel van de rechter kunnen gaan zitten, en waarbij er helemaal geen sprake is van het opsporen en veroordelen van de schuldigen achter de KP.

niks mee te maken gewoon aan pakken die hap, kan me niet schelen hoe
17-09-2008, 17:00 door Anoniem
wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven.
gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal
Door Anoniem"wat een onzin zij zijn de wet, aan pakken die hap. in een maatschapij waarin kinderporno word gepromoot
wil ik niet leven. gewoon aanpakken dan maar ilegaal, wat zij doen is ook ilegaal"

De KLPD is de wet ? Nee, de KLPD moet enkel wetsovertreders opsporen. Terwijl men hierbij op de stoel van de rechter ging zitten, en vervolgens van de providers verlangde dat zij gingen opereren als verlengstuk van de KLPD, zonder enige vorm van controle op hun zwarte lijst. Deze nieuwe opzet is ten eerste beter geregeld, en ten tweede wordt er meer kinderporno geblokkeerd dan met de blacklist van de KLPD.

De KLPD kan zich beter bezig houden met het opsporen van pedofielen en andere betrokkenen, zodat deze voor de rechter gebracht kunnen worden, dan met het opstellen van zwarte lijsten in de pretentie dat zij op de stoel van de rechter kunnen gaan zitten, en waarbij er helemaal geen sprake is van het opsporen en veroordelen van de schuldigen achter de KP.

niks mee te maken gewoon aan pakken die hap, kan me niet schelen hoe
17-09-2008, 18:50 door Anoniem
jullie snappen het allemaal niet he. informatie c.q. data behoort vrij te zijn (niet gehinderd door politiek of godsdienst) en voor isp's is helemaal geen taak weggelegd om te filteren (lees :censuur). Wat Hirsch Ballin wil is de hele maatschappij gaan filteren. Niets is hem te gek om maar orde te krijgen. What's next, filters voor je surfgedrag, filters dat je alleen maar kan surfen tussen 18:00 en 22:00 om zo te zorgen dat de mensen hun slaap krijgen, filters voor etc. Hirsch Ballin wil een politiestaat en geeft de mensen wat ze willen, maar op een hele korte termijn visie en waar veel vrijheden moeten worden ingeleverd. Als je dat wil, juich deze voornemens vooral toe maar kom niet bij mij aankloppen over 2 jaar wanneer je wakker wordt in een politiestaat (oh wacht dat zitten we al). De overheid moet van dit soort zaken afblijven. Nu grondwet (voor zover die nog iets waard is) zou zich in zijn graf omdraaien (nou ja de opstellers ervan dan).

Zijn er veel slechte zaken in de wereld? Ja! Helpt dit soort dingen? Nee! Tijdelijk, maar je moet het bij de bron zoeken, en niet dit soort pleisters plakken en mensen hun vrijheden afpakken. Ik heb het niet allang niet meer over kinderporno, wat een gruwel is, maar over beperkingen waar je straks mee wordt geconfronteerd omdat Hirsch Ballin het concept van yin en yang niet kan begrijpen. Je kan hoogstens blijven vechten om de balans te blijven houden, maar doe dit niet door z'on wijd net te gooien en de rechten van mensen te beperken. Waarom niet meteen de ams-ix dicht Hirsch Ballin ? Helemaal geen boze internet meer! beter dan net-nanny!

*/rant off*
07-01-2012, 16:04 door Anoniem
kindermisbruik websites en hun inhoud moeten niet via een achterdeurdeal worden weggemoffeld zo dat alles door kan gaan

blokkeren van een website moet via een legale juridische weg

bovendien moet onderzoek gedaan worden naar aanbieders makers en slachtoffers van kindermisbruik ontvoering mishandeling en dergelijke

zodat deze gruwelijke misdaden op alle terreinen opgespoort berecht gestopt enz worden

en dat ouders zekerheid krijgen over hun kinderen of ze zelfs weer terug krijgen enz levend of om te begraven op een waardige manier

er zou een meldpunt moeten komen om deze zaken te melden een niet overheidsgerelateerde website parralel aand die van de overheid want de overheid is ook niet te vertrouwen

zodat ook burgers (brave hackers) zelf onderzoek kunnen plegen en netwerken opsporen openbreken en ontmantelen

gezichtsherkenningsoftware om identiteit van kideren te achterhalen lijkt me interessant
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.